2018-07-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nu pratar du om andelen av bostäderna som ligger ute till försäljning. Om det ligger ute mängder(högre än normalt) med bostäder så kan fortfarande antalet affärer som genomförs vara ungefär detsamma som vid tidigare mätpunkter. Dvs byggs det massvis och antalet bostäder till salu ökar så kan andelen minska men den totala volymen av genomförda affärer kan fortfarande ligga på samma nivå.

Jag pratar om andelen som blir såld av det som ligger ute till försäljning.
Det är därför det mäts i % och inte antalet.. Börjar tveka lite på hur du läser prognoser.
2018-07-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Hur ser volymen ut för 1or och förstagånslägenheter? Fått fingervisning att unga avtagit kraftigt från marknaden men går det att bekräfta..

Det finns nog ingen statistik på förstagångslägenheter. Det är en självklarhet att unga har kraftigt avtagit från marknaden i samband med amorteringskravet, att banker inte vill låna ut till kontantinsats och på grund av att bankerna är mer restriktiva i sin belåning. Vi behöver ingen statistik för det.

Amorteringskravet slår hårdast mot yngre, fattiga, 1or och 4or+x lägenheter.
2018-07-11, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, men min fråga handlade om den totala volymen, inte andelen av bostäderna ute till försäljning.
Det är väl ändå andelen sälj som är den intressanta siffran i sammanhanget?
2018-07-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Amorteringskravet slår hårdast mot yngre, fattiga, 1or och 4or+x lägenheter.

Varken unga eller gamla som är fattiga får låna för bankerna sätter stopp för det. Gjorde det redan innan amorteringskravet. De som "drabbas" är de med goda inkomster som hindras att överskuldsätta sig.
2018-07-11, 11:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Amorteringskravet slår hårdast mot yngre, fattiga
Absolut inte. Det är en brianfart utan dess like. Yngre och fattiga (det är överlapande kategorier) förvaltar inte monetärt kapital. Amorteringskravet är kopplat till inkomst, hög inkomst av tjänst är kopplat till fattigdom - inte rikedom. Marginalkostnaden för att gå från 30ksek/månad till 60ksek/månad i tjänsteinkomst är värd det för just fattiga, inte rika. Kanske handlar det om den vanliga svenska missuppfattningen att rika och höginkomsttagare är samma sak? Det är en helt befängd uppfattning. Höginkomsttagare (tjänsteinkomst) blir man för att man inte är rik.

I värsta fall agerar amorteringskravet ett konsumentskydd för fattiga, då det stoppar dem från assyemtrisk belåning de inte klarar av. Att ingå sådana avtal är EMV-negativt. Det blir inte EMV-positivt bara för att vi i modern tid har haft en stark bostadsmarknad.

Förlorarna är tvärt om de som säljer/försöker sälja lägenheterna, eftersom de inte kan få köpare att ingå EMV-negativa avtal längre. Därav allt lobbande. Att de försöker påverka politiken för egen vinning är väl som det är. Det enerverande är alla nyttiga idioter som går på det.
Senast redigerad av Trillske 2018-07-11 kl. 11:47.
2018-07-11, 11:53
Medlem
brutalares avatar
Vad skulle ni gjort om ni bor i en liten billig hyresetta (där man tycker det är OK att bo) men den är lite sliten och så och man vill gärna bo finare och köpa en BR.

Vänta eller försöka hoppas man kan få en till ett pris man accepterar? Marknaden är så oviss nu.
2018-07-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Varken unga eller gamla som är fattiga får låna för bankerna sätter stopp för det. Gjorde det redan innan amorteringskravet. De som "drabbas" är de med goda inkomster som hindras att överskuldsätta sig.

Är du helt borta.. Så unga får inte låna? Unga får visst låna. Hur vissa resonerar..

Det drabbar låginkomstagare i storstäder som hårdast. Har man fast anställning och en inkomst får man lån, i samband med amorteringskravet får dessa ännu lägre lån. Hej då.
Senast redigerad av kajusi 2018-07-11 kl. 12:03.
2018-07-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Absolut inte. Det är en brianfart utan dess like. Yngre och fattiga (det är överlapande kategorier) förvaltar inte monetärt kapital. Amorteringskravet är kopplat till inkomst, hög inkomst av tjänst är kopplat till fattigdom - inte rikedom. Marginalkostnaden för att gå från 30ksek/månad till 60ksek/månad i tjänsteinkomst är värd det för just fattiga, inte rika. Kanske handlar det om den vanliga svenska missuppfattningen att rika och höginkomsttagare är samma sak? Det är en helt befängd uppfattning. Höginkomsttagare (tjänsteinkomst) blir man för att man inte är rik.

I värsta fall agerar amorteringskravet ett konsumentskydd för fattiga, då det stoppar dem från assyemtrisk belåning de inte klarar av. Att ingå sådana avtal är EMV-negativt. Det blir inte EMV-positivt bara för att vi i modern tid har haft en stark bostadsmarknad.

Förlorarna är tvärt om de som säljer/försöker sälja lägenheterna, eftersom de inte kan få köpare att ingå EMV-negativa avtal längre. Därav allt lobbande. Att de försöker påverka politiken för egen vinning är väl som det är. Det enerverande är alla nyttiga idioter som går på det.

Amorteringskravet är kopplade till INKOMST, HÖG som LÅG. Vad har amorteringskravet med att göra om de förvaltar monetärt kapital eller inte, det är kopplat till inkomsten och inte det monetära kapitalet..

Vad vet du vad de klarar av eller inte? Det är högst individuellt. Utifrån belåning och utgifter.

Ja missade du det jag skrev? Jag skrev att förlorarna är 1or or 4or+x = värdet på dessa lägenheter har sjunkit och sjunker extra mycket till följd av amorteringskravet.
2018-07-11, 12:13
Medlem
Citat:
Jag pratar om andelen som blir såld av det som ligger ute till försäljning.
Det är därför det mäts i % och inte antalet.. Börjar tveka lite på hur du läser prognoser.

Då får du skriva andel, istället för antal(som du gjorde i inlägget till mig).

Citat:
Vid stabilisering får man se till antalet sålda.

Det är skillnad på andel och antal, det jag frågade var om antalet affärer har minskat pga att säljarna vägrar sälja.

Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Marknaden har stabiliserat sig igenom att säljarna vägrar sälja och berg av osålda lägenheter staplas på hög. Förr eller senare måste dessa objekt säljas och då fortsätter tappet.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är väl ändå andelen sälj som är den intressanta siffran i sammanhanget?

I detta fallet nej, då diskussionen rör antalet affärer, dvs vägrar säljare sälja, genomförs det inga affärer? Att utbudet kan vara högre behöver inte nödvändigtvis påverka volymen affärer som genomförs, då utbudet kan påverkas av exempelvis högre produktionstakt.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-11 kl. 12:16.
2018-07-11, 12:15
Medlem
[quote=kajusi|64611912]Amorteringskravet är kopplade till INKOMST, HÖG som LÅG. Vad har amorteringskravet med att göra om de förvaltar monetärt kapital eller inte, det är kopplat till inkomsten och inte det monetära kapitalet..

Vad vet du vad de klarar av eller inte? Det är högst individuellt. Utifrån belåning och utgifter.

Ja missade du det jag skrev? Jag skrev att förlorarna är 1or or 4or+x = värdet på dessa lägenheter har sjunkit och sjunker extra mycket till följd av amorteringskravet.[/QUOTE]

Alltså byggföretagen förlorar på ettor och fyror. Det innebär att fler kommer att få råd med dessa.
2018-07-11, 12:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Amorteringskravet är kopplade till INKOMST, HÖG som LÅG. Vad har amorteringskravet med att göra om de förvaltar monetärt kapital eller inte, det är kopplat till inkomsten och inte det monetära kapitalet..
Exakt. Det är kopplat till något som inte har med rik/fattig att göra. Att producera värde (och därmed generera inkomst) kan båda grupper göra.

Citat:
Ja missade du det jag skrev? Jag skrev att förlorarna är 1or or 4or+x = värdet på dessa lägenheter har sjunkit och sjunker extra mycket till följd av amorteringskravet.
Jag citerade ju inte detta just pga att jag inte har något att invända mot det.
2018-07-11, 12:19
Medlem
|64611979]
Citat:

Ja missade du det jag skrev? Jag skrev att förlorarna är 1or or 4or+x = värdet på dessa lägenheter har sjunkit och sjunker extra mycket till följd av amorteringskravet.[/QUOTE]

Alltså byggföretagen förlorar på ettor och fyror. Det innebär att fler kommer att få råd med dessa.

Byggföretag och privatpersoner som äger ovanstående. Nej, det innebär att i samband med att vi inte har lika hög kreditutlåning som vi hade innan kommer de att sjunka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in