2018-07-11, 09:14
Medlem
SBAB vill ha igång flyttcirkusen. Jag undrar vad som är problemet. Är det ekonomin som hindrar folk från att flytta på ålderns höst? Jag tror att det finns andra saker som är viktigare. Då ska man sikta sig på folk vars barn flyttat i stället. Då är även föräldrarna flyttbenägna. Vad jag ser så har den slopade gåvoskatten betydelse här. Mamma och pappa säljer och skalar ned och hjälper ungarna till eget boende.

Ok, SBABs förslag

- Slopa taket i uppskovet i flyttskatten och skatten på 0,5 procent av uppskovsbeloppet.

- Öka möjlighet att kunna kvitta förluster på bostäder mot tidigare eller framtida vinster och inte bara till halva värdet och det år de uppstår som idag. Då bör hushållen bli mer benägna att lämna en bostad som de gått med förlust på.

- Slopa stämpelskatten

- Trappa av ränteavdragen sakta

- Koppla ihop ränteavdragen med amorteringarna. Ju högre amortering, desto högre ränteavdrag.

https://www.sbab.se/bloggen/sa-kan-rorligheten-okas-pa-bostadsmarknaden-utan-statsfinansiellt-kostsamma-reformer/
2018-07-11, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av soldier-blue
Det kan explodera, kanske redan i början på nästa år.
Anledningen är att de flesta investerare dragits ur och få nya projekt startar.
Det är fortfarande bostadsbrist. Bara i Stor Stockholm är det 5-600 000 som står i bostadskön.
Någon vll ha större, andra mindre, tredje vill bara ha en lägenhet eftersom dom bor i andra hand.
Så i alla fall saknas det många tusen lägenheter i Stockholm bara.

Skitsnack.
Finns hur många nyproduktioner som helst som förblir osålda.
Samtidigt har vi en ökning det här året på 60% på lägenheter som dras tillbaka på grund av att de inte har blivit sålda.
Bostadsbrist säger absolut INGENTING om priser ska gå upp eller ner, då denna höga efterfrågan inte har betalningsförmågan.

Det känns som att du babblar bara lite skit du läst i media.
2018-07-11, 09:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det verkar som att det har stabiliserats, detta kan givetvis komma att förändras, framförallt handlar det enligt mig om konjunktursutvecklingen, någon lågkonjunktur kommer vi inte få 2019, men tillväxten kommer avta. Om vi tar den största marknaden, Storsthlm, så sätter nog skuldkvotstaket(och långivarnas policy) på ett ganska effektivt sätt stop för eventuella prisökningar. Genomsnittlig skuldkvot var 2017 enligt FIs stickprover 523 %. Genomsnitt är ju inte ett perfekt mått, men man kan nog vara rätt säker på att det inte finns en speciellt stor uppsida, den magiska gränsen är ju 450. Samma situation råder inte i resten av landet, näst högst genomsnitt hade vid tillfället Storgbg, 455 %.

Vid stabilisering får man se till antalet sålda. Hade antalet sålda varit vid den normala nivån hade jag kallat det stabilisering, men då antalet osålda har ökat 60% i år gentemot samma period förra året så anser jag att det här är inte en stabilisering mer en bubbla som när som helst kan spricka.
2018-07-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vid stabilisering får man se till antalet sålda. Hade antalet sålda varit vid den normala nivån hade jag kallat det stabilisering, men då antalet osålda har ökat 60% i år gentemot samma period förra året så anser jag att det här är inte en stabilisering mer en bubbla som när som helst kan spricka.

Det är ju det jag gör, volymen verkar inte ha förändrats speciellt mycket, sedan har det byggts mycket, så utbudet har ju ökat, men volymen av genomförda affärer verkar inte ha krympt markant, eller har du någon källa på att det totala antalet bostadsaffärer har minskat kraftigt?
2018-07-11, 10:11
Avslutad
Citat:
Det är ju det jag gör, volymen verkar inte ha förändrats speciellt mycket, sedan har det byggts mycket, så utbudet har ju ökat, men volymen av genomförda affärer verkar inte ha krympt markant, eller har du någon källa på att det totala antalet bostadsaffärer har minskat kraftigt?
Andelen sålda har ju minskat om det är bibehållen säljvolym fast med större utbud.
2018-07-11, 10:13
Medlem
brutalares avatar
Att en hel del lägenheter i Stockholm förblir osålda verkar ju vara tydligt. Jag har sett flera bostäder som jag följt på hemnet som kommer ut en andra gång eller som inte hamnat under hemnets slutpris lista. Nu vet jag inte om det kan vara lång fördröjning på den listan dock.

Men visst tror jag fortfarande att vi kan få se större nedgångar då många nyproduktioner i förorterna säljer dåligt. Byggbolagen kanske inte ens börjar bygga?
2018-07-11, 10:13
Medlem
Citat:

Har du någon källa på att det inte blir lågkonjunktur 2019? Inte för att det finns någon då det råkar vara omöjligt att se in i framtiden.
2018-07-11, 10:20
Avstängd
Citat:

Mindes inlägget lite fel såg jag nu. Oavsett är volymen av antalet genomförda affärer nere 30%.

https://twitter.com/Makroredaktion/status/1011545884755144704

Samma period förra året låg vi på cirka 90% av antalet borttagna annonser där bostaden hade faktiskt sålts.
Nu blir endast 60% av de borttagna sålda.
Senast redigerad av kajusi 2018-07-11 kl. 10:23.
2018-07-11, 10:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Svårt att veta om det är is i magen eller om dom fortfarande är i förnekelsefasen

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Du har naturligtvis rätt. Mer troligt förnekelse än is i magen. Spännande blir det iallafall. Mest spännande blir det efter den tionde september. Tror många Sthlmare får en chock när de ser valresultatet. Den chocken kommer få psykologiska effekter på bostadsmarknaden.

Inte så konstigt egentligen. Vem kan förebrå dem? De senaste tio-tjugo åren (vilket är en lång tid för många) har det bara varit några få "hack i kurvan". Det har alltid lönat sig att vänta ut dessa hack. Tror många resonerar så. De går på sin och de de känners erfarenhet och den visar tydligt bara en sak. Is i magen lönar sig.

Med ovan skrivet, jag tror dock, precis som ni, att det "hack" som är på väg inte kommer att vara så litet denna gång och att folk kommer att "bränna sig".

// CC

Edit. Vad jag försöker säga är att desto längre något har varit, desto svårare och längre tid tar det innan folk ändrar sitt beteende. Därmed blir även konsekvensen värre.
Senast redigerad av CC75 2018-07-11 kl. 10:56.
2018-07-11, 10:37
Medlem
sebno1s avatar
Cirka 5200 objekt ute på Hemnet just nu men är det någon som har statistik från hur många objekt det var förra året vid den här perioden? Kan bli en bra värdemätare inför hösten nämligen.
2018-07-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Mindes inlägget lite fel såg jag nu. Oavsett är volymen av antalet genomförda affärer nere 30%.

https://twitter.com/Makroredaktion/status/1011545884755144704

Samma period förra året låg vi på cirka 90% av antalet borttagna annonser där bostaden hade faktiskt sålts.
Nu blir endast 60% av de borttagna sålda.

Nu pratar du om andelen av bostäderna som ligger ute till försäljning. Om det ligger ute mängder(högre än normalt) med bostäder så kan fortfarande antalet affärer som genomförs vara ungefär detsamma som vid tidigare mätpunkter. Dvs byggs det massvis och antalet bostäder till salu ökar så kan andelen minska men den totala volymen av genomförda affärer kan fortfarande ligga på samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Har du någon källa på att det inte blir lågkonjunktur 2019? Inte för att det finns någon då det råkar vara omöjligt att se in i framtiden.

Källan är min egen prognos, så den behöver du nödvändigtvis inte hålla med om.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Andelen sålda har ju minskat om det är bibehållen säljvolym fast med större utbud.

Ja, men min fråga handlade om den totala volymen, inte andelen av bostäderna ute till försäljning.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-11 kl. 11:07.
2018-07-11, 11:09
Medlem
Citat:

Hur ser volymen ut för 1or och förstagånslägenheter? Fått fingervisning att unga avtagit kraftigt från marknaden men går det att bekräfta..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in