2018-07-10, 06:36
Medlem
After the Pyongyang debacle, it’s not clear where U.S. policy goes from here
With "maximum pressure" dead and buried, Washington is heading towards failure.

I vanlig ordning presenterar Andrei Lankov en insiktsfull analys över läget

https://www.nknews.org/2018/07/after-the-pyongyang-debacle-where-can-u-s-policy-go-from-here/?c=1531102990261&utm_content=buffer78795&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r
Citera
2018-07-10, 07:02
Medlem
...och här en analys av 38north av vad regimen egentligen säger i sina uttalanden efter det senaste mötet...

What the North Koreans Really Said on July 7

https://www.38north.org/2018/07/rcarlin070918/
Citera
2018-07-10, 07:24
Medlem
SecundusSilents avatar
Intressant är att kamrat Kim Jong Un använde begreppet "kommunism", vilket jag inte vet om han har gjort tidigare.

"He (Kim alltså) praised the officials of the Samjiyon County Party Committee for having taken the lead in the dynamic drive true to the idea and intention of the Party Central Committee for building the county, a sacred land of the revolution, into a model of the country and fairyland of communism, before having a photo session with them in front of the statue of leader Kim Jong Il in the county."
kcna.kp
Citera
2018-07-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Intressant är att kamrat Kim Jong Un använde begreppet "kommunism", vilket jag inte vet om han har gjort tidigare.

"He (Kim alltså) praised the officials of the Samjiyon County Party Committee for having taken the lead in the dynamic drive true to the idea and intention of the Party Central Committee for building the county, a sacred land of the revolution, into a model of the country and fairyland of communism, before having a photo session with them in front of the statue of leader Kim Jong Il in the county."
kcna.kp

Eller är det en felaktig översättning från orginalspråket?
Citera
2018-07-10, 11:26
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Eller är det en felaktig översättning från orginalspråket?

Vi kan med stor sannolikhet utesluta att det är en felöversättning.

På koreanska används detta begrepp:

공산주의

...i originalartikeln här (samma artikel i Rodong Sinmun som hos KCNA, men direktlänk via Rodong Sinmun):
http://www.rodong.rep.kp/ko/index.php?strPageID=SF01_02_01&newsID=2018-07-10-0003

...vilket enligt Wikipedia betyder "communism":
"In 2009, the constitution was amended again, quietly removing the brief references to communism (Chosŏn'gŭl: 공산주의). However, North Korea continues to see itself as part of a worldwide leftist movement."
https://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_North_Korea#Political_ideology

Skall vi tro att journalisterna refererat kamrat Kim Jong Un felaktigt? Liten chans, då han har med sig ett helt gäng som för anteckningar vilka sedan helt säkert jämförs. Vi kan alltså konstatera att kamrat Kim Jong Un använder begreppet kommunism för att beskriva en perfekt modell för landet.

Är detta en tillfällighet, att han i stunden blev så rörd av vad han såg - att han såg detta som ett uttryck för ett kommunistiskt paradis? Måhända, men i så fall säger det väl något om vad han ser som idealet.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-07-10 kl. 11:30.
Citera
2018-07-10, 11:41
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Varför förnekar du att Kim III och hans far har rest runt med falskt pass?

Förra gången det var uppe försvann du från tråden under en längre tid.

North Korea and the Brazil passports: Why were they used by the Kims?
https://www.bbc.com/news/world-asia-43242596

Tror du att de i artikeln avbildade passen är förfalskningar utförda av BBC?

Till skillnad från dig så kan jag läsa innantill i BBC-artikeln:
"These copies may not constitute conclusive proof"

Så du tror att jag försvinner från tråden då du kommer med propaganda? I så fall försvinner jag varje dag..
Citera
2018-07-10, 11:52
Medlem
SecundusSilents avatar
Utbytet fortsätter, nu blir det kvalitetsfilm även i S.Korea, efter att undantag från censuren har medgivits för en lokal filmfestival (som bekant är S.Korea knappast det liberala paradis som en del i tråden föreställer sig, utan Seoul har strikt kontroll av information och kastar folk i fängelse som inte lyder):

AFP:
”South Korea approved a rare screening of North Korean movies at a local film festival on Tuesday, as a diplomatic thaw gains pace following two landmark summits between their leaders.//Public display of the North's culture or bringing North Korean figures to the South requires authorisation from several state bodies, including Seoul's unification ministry and spy agency. Even possession of publications or other materials produced in the North can be a criminal offence under the South's anti-communist National Security Law.”
https://www.afp.com/en/news/206/s-korea-approves-rare-screening-n-korea-films-doc-17e90r1
Citera
2018-07-10, 17:32
Medlem
Citat:
After the Pyongyang debacle, it’s not clear where U.S. policy goes from here
With "maximum pressure" dead and buried, Washington is heading towards failure.

I vanlig ordning presenterar Andrei Lankov en insiktsfull analys över läget

https://www.nknews.org/2018/07/after-the-pyongyang-debacle-where-can-u-s-policy-go-from-here/?c=1531102990261&utm_content=buffer78795&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r

Mycket bra artikel. Men du hyllade Trump eller hur?

Min arbete i Kina säger mig samma sak som artikeln, jag kan inte säga för mycket. Men u förra veckan var jag med i möten om hur vi kan ändra NK.
Deltagare var privata företag, universitet ( de har ofta företag tillsammans med privata aktörer), kommunis partiet. Vi bollade olika alternativ, brain storm.

Svensk ledtråd titta på Dongfeng truck, deras största kund är Kinas arme. Se hur ägande förhållande har ändrats.

Från artikeln However, these expectations are outdated. Recently, the general situation has changed a great deal – largely because the U.S.-China united front is falling apart due to the ongoing trade war between the world’s two major economies.

Trying to please his base and fulfill his electoral promises, Donald Trump chose to hit the Chinese economy with high tariffs. Since international politics has never been about turning the other cheek, China, unable to fully reciprocate with economic countermeasures, is going asymmetrical: hitting the United States where it is most vulnerable, that is, in the area of security and, more specifically, in dealing with North Korea.

The last nail has been put into the coffin of hope for a meaningful arms control deal
It is an open secret that Kim Jong Un, on a personal level, mistrusts and despises China. It is quite possible that he is even a hidden Americophile. These feelings are reciprocated by Xi Jinping, who is not a fan of Kim Jong Un either.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-07-10 kl. 17:38. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Utbytet fortsätter, nu blir det kvalitetsfilm även i S.Korea, efter att undantag från censuren har medgivits för en lokal filmfestival (som bekant är S.Korea knappast det liberala paradis som en del i tråden föreställer sig, utan Seoul har strikt kontroll av information och kastar folk i fängelse som inte lyder):

AFP:
”South Korea approved a rare screening of North Korean movies at a local film festival on Tuesday, as a diplomatic thaw gains pace following two landmark summits between their leaders.//Public display of the North's culture or bringing North Korean figures to the South requires authorisation from several state bodies, including Seoul's unification ministry and spy agency. Even possession of publications or other materials produced in the North can be a criminal offence under the South's anti-communist National Security Law.”
https://www.afp.com/en/news/206/s-korea-approves-rare-screening-n-korea-films-doc-17e90r1

Gamla nyheter. Under 2016 och 17 var flera SK toppfilmer om Koreanska frihetskämpar eller Japanska anarkister som var against Japan ockupation.
När jag var liten var SK en hemsk fascist land, men idag är det ingen som kommer i fängelse för några filmer. Den nuvarande presidentens främsta rådgivare är från SK 80 tals generation, typ som Frankrike 68. Vissa av dem fick fängelse straff under 80 90 talet för sina kontakter med NK.
Dessa frihetskämpar i filmerna fick en tragisk död i Sydkorea och Nordkorea. Jag vet att Stalinister alltid försökt döda anarkister. Off topic George Orwell såg med egna ögen hur stalinesterna döda Barcelona fria stad. Därför skrev han 1984.

Den nuvarande regeringen i SK är den bästa regionen har haft.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-07-10 kl. 17:57. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-10, 18:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Mycket bra artikel. Men du hyllade Trump eller hur?

Min arbete i Kina säger mig samma sak som artikeln, jag kan inte säga för mycket. Men u förra veckan var jag med i möten om hur vi kan ändra NK.
Deltagare var privata företag, universitet ( de har ofta företag tillsammans med privata aktörer), kommunis partiet. Vi bollade olika alternativ, brain storm.

Svensk ledtråd titta på Dongfeng truck, deras största kund är Kinas arme. Se hur ägande förhållande har ändrats.

Från artikeln However, these expectations are outdated. Recently, the general situation has changed a great deal – largely because the U.S.-China united front is falling apart due to the ongoing trade war between the world’s two major economies.

Trying to please his base and fulfill his electoral promises, Donald Trump chose to hit the Chinese economy with high tariffs. Since international politics has never been about turning the other cheek, China, unable to fully reciprocate with economic countermeasures, is going asymmetrical: hitting the United States where it is most vulnerable, that is, in the area of security and, more specifically, in dealing with North Korea.

The last nail has been put into the coffin of hope for a meaningful arms control deal
It is an open secret that Kim Jong Un, on a personal level, mistrusts and despises China. It is quite possible that he is even a hidden Americophile. These feelings are reciprocated by Xi Jinping, who is not a fan of Kim Jong Un either.
Lankov verkar dock inte så glad i Trump dock. Jag tror till skillnad från honom att man inte ska underskatta Trump. Det är också ytterst nödvändigt för Trump att ro detta i land. Det är också viktigt för Pompeo att befästa sin roll som Secretary of State. Jag tror nog att man ska vänta till efter toppmötet mellan Putin och Trump innan man drar några slutsatser. Trump får dock lära sig att han inte kan föra ett "flerfrontskrig" på samma gång.

Trolig utveckling är att man låter Kim få ha kvar några laddningar mot större eftergifter på annat håll. Och det var vad jag och många har sagt hela tiden. Det finns nämligen bara två val: en mycket omfattande och skadlig konflikt eller att man fortsätter den inslagna fredliga vägen. Där är jag helt överens med Lankov:
Since the early 2000s, there has been little, if any, doubt that nothing short of a massive regime collapse, or (even more violent and bloody) full-scale war, will ever produce a non-nuclear North Korea. The regime is run by cold-minded and rational people who cannot afford to be emotional, idealistic, or ideologically-driven: they are in the deadly serious business of fighting for the physical survival of themselves and their loved ones. They understand that the only way for them to stay alive and in control is to go nuclear, and remain that way for the foreseeable future.
Citera
2018-07-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lankov verkar dock inte så glad i Trump dock. Jag tror till skillnad från honom att man inte ska underskatta Trump. Det är också ytterst nödvändigt för Trump att ro detta i land. Det är också viktigt för Pompeo att befästa sin roll som Secretary of State. Jag tror nog att man ska vänta till efter toppmötet mellan Putin och Trump innan man drar några slutsatser. Trump får dock lära sig att han inte kan föra ett "flerfrontskrig" på samma gång.

Trolig utveckling är att man låter Kim få ha kvar några laddningar mot större eftergifter på annat håll. Och det var vad jag och många har sagt hela tiden. Det finns nämligen bara två val: en mycket omfattande och skadlig konflikt eller att man fortsätter den inslagna fredliga vägen. Där är jag helt överens med Lankov:
Since the early 2000s, there has been little, if any, doubt that nothing short of a massive regime collapse, or (even more violent and bloody) full-scale war, will ever produce a non-nuclear North Korea. The regime is run by cold-minded and rational people who cannot afford to be emotional, idealistic, or ideologically-driven: they are in the deadly serious business of fighting for the physical survival of themselves and their loved ones. They understand that the only way for them to stay alive and in control is to go nuclear, and remain that way for the foreseeable future.

Jag håller med dig, låt Kim den 3e behålla några nukes.
Det viltigaste är att undvika krig och få stabilitet i regionen. Och det finns inget alternativ tll Kim den 3e.
Personligen kan jag ogilla Kim, men som sagt det finns inget alernativ. Och låt NK urvecklas långsamt, inte nytt Ryssland ala 90’s.
Citera
2018-07-10, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag håller med dig, låt Kim den 3e behålla några nukes.
Det viltigaste är att undvika krig och få stabilitet i regionen. Och det finns inget alternativ tll Kim den 3e.
Personligen kan jag ogilla Kim, men som sagt det finns inget alernativ. Och låt NK urvecklas långsamt, inte nytt Ryssland ala 90’s.
Det bästa är att stänga ut östkustpressen i USA också och sluta lyssna på alla dysterkvistar. Trump står inför två krafter hemmavid som vill att allt ska misslyckas: dels de som vill att just Trump inte ska ro hem det här, dels de som förfäras över att det skulle bli fred i regionen och att USA:s närvaro inte längre är nödvändig till den grad den är idag. I den gruppen är nu både Demokrater och Never-Trump-republikaner i en ohelig allians.

Jag är övertygad om att det kommer att gå framåt, kanske inte spikrakt dock. Det finns för en gångs skull alltför många goda krafter som vill samma sak samtidigt för att någon ska kunna sabotera processen, inte minst i den nya regeringen i Seoul med Moon i spetsen.

America’s Moment of Truth With North Korea Is Coming

Mike Pompeo’s visit wasn’t it. But the visit hinted at what it might look like.
/…/In my conversation with Cho, who maintained that Kim may indeed be serious about giving up his nuclear weapons in exchange for economic development and security guarantees, the ambassador argued that parallel progress on new relations and denuclearization would be “mutually reinforcing.” Kim may be hedging on relinquishing his nuclear program because he hasn’t yet received “clear assurance of his regime security,” Cho reasoned, but a declaration to end the Korean War in the coming months could afford the North Koreans the reassurance they need to move toward full denuclearization and a final peace treaty. The Kim government might be less resistant to efforts to verify the dismantling of its nuclear program if it viewed the United States and South Korea as friends, he added.

Among the downsides of this approach, however, is that it requires the very drawn-out, years-long process that the Trump administration has sought to avoid as a fatal error of previous negotiations. As Cho noted, the United States and North Korea haven’t had a real relationship for 70 years, and it takes a long time to build one.

And if North Korea “focuses heavily or only on a peace regime and normalizing relations with the U.S. while pushing serious negotiations on denuclearization to much later … nuclear talks [could] become hostage to peace talks,” said Duyeon Kim of the Center for a New American Security. “Then we may end up signing peace with a nuclear-armed, economically vibrant North Korea that also enjoys normal relations with the U.S.
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/07/pompeo-north-korea/564617/
Senast redigerad av arbetet 2018-07-10 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in