2018-07-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du skriver att du aldrig konner att tro att det här var ett gemensamt beslut från båda föräldrarna. Betyder det att oavsett vilken information som tillkommer så kommer du att förfäkta att Oskar är den ensamt skyldige?
Hittills har ju varken testamente eller avskedsbrev ändrat din ståndpunkt men om tex ryktet om en videofilm där de berättat om deras plan är sann, hade det fått dig att ändra ståndpunkt? En film som visar att båda skriver under avskedsbrevet.

Skulle velat att en åklagare granskar polisens arbete. Du har glömt att alla säger att O var väldigt smart. Säkert ett års planering. Varför skulle inte polisen sagt att det fanns en film om den var relevant? Varenda människa face-time:ar och skickar och lägger ut filmer. Skulle polisen anse att det är obehagligt, onödigt eller groteskt att berätta för allmänheten att föräldrarna efterlämnat en film till sina efterlevande? Nej.
Citera
2018-07-09, 20:56
Medlem
Tänker på T*d G*rdestads tragiska öde. Ett musikaliskt geni som blev tilltagande psykiskt sjuk över en längre period. Bodde hemma hos sin bror som var väl insatt i hans sjukdom. Det kunde ändå inte förhindra T*ds självmord. Under sin sjukdomstid skrev han musik bl a en av de bästa låtarna. Han spelade in en platta också dock med allt större besvär. Rösterna i huvudet störde hela tiden.
Något liknande tror jag drabbade O som var både räknegeni och mycket musikalisk. Vissa människor med stor genialitet balanserar på gränsen till vansinne. Han kan ha blivit tilltagande psykiskt sjuk och drabbats av återkommande psykoser. Och fungerat hyfsat däremellan. Många har haft åsikter om momssagan. Tänk om den skrevs i psykos. Till slut kom en idé om det perfekta brottet. Noggrann planering många förberedelser, förmågan fanns kvar i förvirringen. Tänkt på nästan allt...
En teori bland andra. Det skulle dock göra det lättare att ta in, det faktum att det är sjukdom som orsakat katastrofen och inte ondska.
Citera
2018-07-09, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Skulle velat att en åklagare granskar polisens arbete. Du har glömt att alla säger att O var väldigt smart. Säkert ett års planering. Varför skulle inte polisen sagt att det fanns en film om den var relevant? Varenda människa face-time:ar och skickar och lägger ut filmer. Skulle polisen anse att det är obehagligt, onödigt eller groteskt att berätta för allmänheten att föräldrarna efterlämnat en film till sina efterlevande? Nej.

Om du hade läst mitt inlägg lite ordentligare hade du förstått att jag inte trodde att de hade lagt ut en film utan jag undrade bara vad som skulle krävas för att du skulle dra upp huvudet ur sanden och sluta att trotsa sunt förnuft, när nu varken testamentet eller avskedsbrev fick dig att göra det. Men ok, en åklagare alltså.
Citera
2018-07-09, 21:22
Medlem
Skall bli intressant huruvida myndigheterna nöjer sig endast med att konstatera vad samtliga dog av, när de dog och att GM är avliden. För att göra det enkelt för sig. Jag hoppas att de utreder detta ärende ända in i kaklet och lite till. Det är barnen värda.
Citera
2018-07-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Om du hade läst mitt inlägg lite ordentligare hade du förstått att jag inte trodde att de hade lagt ut en film utan jag undrade bara vad som skulle krävas för att du skulle dra upp huvudet ur sanden och sluta att trotsa sunt förnuft, när nu varken testamentet eller avskedsbrev fick dig att göra det. Men ok, en åklagare alltså.

Sluta gnälla och tjafsa sönder tråden. Du vet lika bra som jag att det kom ett film-rykte i tråden den 14 januari och det var den filmen du syftade på. Undrar varför ryktet om filmen dök så sent?
Citera
2018-07-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, det det var detta inlägg av manot som Elli tyckte var så värt att reflektera över. Jag vill bjuda läsarna på några utvalda brottstycken ur detta långa alster:

"Om jag nu ska vara så fördomsfull som jag faktiskt brukar vara så tror jag faktiskt bättre om Oskars sida än jag tror om Hannas(jfr här Gbg- Sthlm)
Det är skillnad på Gbg och Sthlm och då kanske i synnerhet i kretsar som denna.
Oskar var från bättre. Varför utnyttjade denna familjen en möjlighet som vanligtvis och annars WT brukar utnyttja?"

"Jag har sett detta förut, att komma från en klass lägre till en klass bättre, nivåskillnader alltså, för att man själv som klasslägre sökt sig dit, och sedan se missunnsamheten och därefter följande avundsjukan hos en då ”klasslägre"

Jag tror att Hanna kom in som en katt bland hermelinerna i släkten/ familjen Henkow.
Jag kan misstänka att Hanna upplevdes som en slags lycksökerska.

"...om Oskar hade valt(fått!)en kvinna ur sin alldeles egna samhällsklass och även en kvinna yngre än honom själv; det konservativa kommer alltid till sitt yttersta när det så kallade "konservativa" kallas för just det:-)"

* Strikt konservativ, "av fin börd", men man skiljer sig inte, skilsmässa inom Brentons:-/
* Namnbyte inom Brentons, från Andreasson till Brenton:-/
* Bara WT som beter sig som denna familjen gjorde, "sociala kravmaskiner”.

"Jag är strikt konservativ själv och håller med den ene här om ett osunt tecken på när kvinnan är äldre än mannen och om detta så bara tre år och som då fallet mellan Oskar och Hanna."

"Jag tror således inte på detta med olika samhällsklasser utan på att somligt går helt enkelt inte att förena med varandra."

Ett av de mest korkade och obehagliga inlägg i den här tråden.
Elli, att du för andra gången visar "manot" din uppskattning... där sjönk du i mina ögon, sorry!
För att vara vän till en vän till ngn i familjen H, besitter du imponerande stor kännedom om Hanna som person, hennes uppväxt och sociala status.
Är det den bilden fam H förmedlar till sina vänner och bekanta om sin forna svårdotter/svägerska som deras son/bror har levt i nöd och lust i ca två decennier?

Mycket märkligt det här. På något sätt kan jag bara föreställa mig att man såg på detta så från Os familjs sida, men inte att H såg på detta så. Men det kan vara min egen begränsad föreställningsförmåga. Det är inte självklart att H skulla känner sig utanför, det är bara så om makens familj förmedlar detta, att det blir så. Hur skulle man annars som ”ingift” får den känslan?

Men för mig kan detta förklara all besvär med testamentet. Det var viktig att Os familj får sin del.
Citera
2018-07-09, 21:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Skall bli intressant huruvida myndigheterna nöjer sig endast med att konstatera vad samtliga dog av, när de dog och att GM är avliden. För att göra det enkelt för sig. Jag hoppas att de utreder detta ärende ända in i kaklet och lite till. Det är barnen värda.

Fallet är polisiärt uppklarat för länge sedan.
Citera
2018-07-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om detta med skilsmässobarn in i en konservativ krets m.m.Det är en känsla du inte kan ta ifrån någon.Låter hemskt men sådan är ju verkligheten ibland.
Tro mig det är mkt möjligt att H kände sig väldigt utanför och udda.
När hon sökte in på juristhögskolan skulle hon minsann visa sina föräldrar etc.
Paret började sin romans på E&Y som rivaler.
Hs bror skilde sig men dottern som fortfarande bor i Gbg har kontinuerlig kontakt med farfar i Båstad vilket aldrig Os och Hs töser har haft trots nära avstånd.Och det berodde inte på O utan på H själv.

Jag kan verkligen förstå känslan att vara annorlunda utifrån ens bakgrund. Sånt är ju inte logiskt. Det är så hemskt att tänka att flickorna kanske blev förgiftade. När tror du O kom på det? Kan det vara så att katastrofen skedde när han upptäckte vad H gjort? Att han dödade henne av ilska?
Citera
2018-07-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

När man inte vet när och hur alla inblandade dog? Det sa man i alla fall från polisens sida i mars. Och jag har inte hört något nytt sedan dess från polisens sida. Man kunde jo tro att man i alla fall vill förmedla anhöriga och i viss mån offentligheten att man vet vad som hände. Eller hur? Att man har en bild av vad som hände 10 dagar efter händelsen är en sak, men att man vill få något mer bekräftat efter månader av utredning är en annan.
Citera
2018-07-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag kan verkligen förstå känslan att vara annorlunda utifrån ens bakgrund. Sånt är ju inte logiskt. Det är så hemskt att tänka att flickorna kanske blev förgiftade. När tror du O kom på det? Kan det vara så att katastrofen skedde när han upptäckte vad H gjort? Att han dödade henne av ilska?

Och sen barnen, och sen sig själv? Varför skulle barnen dö? Att äktenskap mellan O och H inte var kanske den bästa är en sak, men varför barnen?
Citera
2018-07-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Eehhh? Källa på det
Citera
2018-07-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och sen barnen, och sen sig själv? Varför skulle barnen dö? Att äktenskap mellan O och H inte var kanske den bästa är en sak, men varför barnen?

Nja, jag bara gissar. Tänkte att om O upptäckte att H förgiftat barnen kunde han ev ha agerat i vredesmod mot Hanna. Men allt verkar ju för planerat för att han "råkade" döda henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in