Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Jo jag höll just med dig om det. Jag utgick från NF:s mycket specifika vittnesmål om jackan och att han sen identifierar personen vid Dekorima som varande samma person bara med ledning av jackan.
Det kanske är möjligt att se formen och färgen på en jacka på det avståndet och med dom ljusförhållandena, men att sen också som NF hävda att det är samma jacka han sen ser på det långa avståndet och att det därför "måste ha varit samme man som gått bakom makarna Palme" får iallafall mig att tvivla på hans trovärdighet som vittne.
Man kan inte avfärda NF som icke trovärdig enbart för att avståndet mellan mordplatsen och Sveavägen 56 är för långt för att göra de observationer han gjort.
Det är för långt, vilket alla som själv testat kan konstatera.
Man får helt enkelt väga ihop hans vittnesmål, och försöka dra en logisk slutsats om hur det borde ha varit.
I det allra första förhöret säger han att han mötte LOP vid Sveavägen 56, vilket sedan korrigerades till Sveavägen 44.
Så långt allt i sin ordning.
Han kan ha misstagit sig på Bonnier och Skandia.
Han säger också i det första förhöret att skotten hördes precis då han passerat Kammakargatan - vilket också måste vara helt galet - men om vi tar fasta på att han faktiskt hörde skotten då han precis passerat över en gata, så måste det vara A-F kyrkogata.
Då stämmer också promenadtiden bättre med makarna Palmes promenadtid, och möjligheten att kunna höra skotten och observera vad som händer på mordplatsen ökar väsentligt.
Avståndet är då ca 140 meter i stället för 210 meter.
De 43 sekunder som många gjort en stor affär av är också ute ur diskussionen.
Min slutsats är därmed att NF mycket väl kan ha lämnat ett i huvudsak korrekt vittnesmål frånsett om sin egen position vid skottögonblicket.
Där kan han ha misstagit sig.