Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om jag hade fått gissa utan egentligen veta ett dugg. NF har passerat mordplatsen och La Cartiere vid tidigare tidpunkt under kvällen och har sett att "Lennart" jobbar i skyltfönstret. Det är den uppgiften han har som är unik och används som bevis på att hans historia är sann. Han läser om mordet dagen efter och tänker "Men vad fan jag måste ha passerat ungefär samtidigt. Visst gjorde jag det och det vet i fan om inte det var paret Palme jag såg". Han läser sen om AB och gör sin historia ännu mer intressant genom att även lägga in honom i historien. Han berättar den för någon som promptar på att han måste gå till polisen. Väl där så lyckas han placera både AB och paret Palme på en omöjlig plats.
Letar lite bland tidningsartiklarna, men hittar inget om AB.
NF förhördes 86 03 03.
Undrar var han kan ha läst det i så fall?
Citera
2018-07-08, 18:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hur många här tror att NF hade klarat ett lögndetektortest? Han ser en person som mycket möjligt kan vara mördaren men han väntar ändå tills den 3:e mars med att göra någon anmälan. Han stannar ej när han hör skotten utan fortsätter gå i 10 sekunder för att sen vända sig och på 200 meters håll kunna urskilja mannen i porten som samma person som han hade passerat. Svårt att se det ens vara teoretiskt möjligt under dessa ljusförhållande. Dessutom har aldrig AB befunnit sig på den platsen han ska ha mött NF. Samt NF behöver två försök för att kunna få till rätt plats där han ska ha mött paret Palme. Dessutom stämmer ej gångtiderna vilket fått en del till att skapa ett mötesscenario, där då paret Palme bevisligen måste ha haft ett möte med mannen i blått som NF säger sig gå efter dem. För var ska han annars ha tagit vägen när AB ser ett sällskap på tre personer?
Varför skulle NF ljuga så konstigt som vissa hävdar? Det första förhöret var av typen sabotage. I det andra förhöret beskriver han trovärdigt mötet med paret Palme och får t.o.m in en kanske spanande "Lennart" i skyltfönstret. Att den äldre mannen i blå jacka skulle varit AB är bara en dumhet. De "råkade" bara ha samma blåa nyans på jackan.
Citera
2018-07-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Letar lite bland tidningsartiklarna, men hittar inget om AB.
NF förhördes 86 03 03.
Undrar var han kan ha läst det i så fall?

Jag vill minnas att han figurerat i tidning eller tv-inslag tidigare. Men har full kaos bland mina länkar och hittar inget nu. Jag kan minnas fel och då faller ju det argumentet. Han kan ju även tala sanning i vissa delar men helheten är svår att få ihop.
Citera
2018-07-08, 18:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
NF's tider stämmer om NF mötte LOP vid den norra reklampelaren på Sveavägens östra sida.
http://www.itdemokrati.nu/page31.html

Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Insinuerar ni att NF är med i någon slags konspiration?
Jag insinuerar att NF är det enda sanningsvittnet från östra sidan av Sveavägen fram till Dekorima. Och att hans uppgifter av den anledningen systematiskt trollas bort.
Citera
2018-07-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle NF ljuga så konstigt som vissa hävdar? Det första förhöret var av typen sabotage. I det andra förhöret beskriver han trovärdigt mötet med paret Palme och får t.o.m in en kanske spanande "Lennart" i skyltfönstret. Att den äldre mannen i blå jacka skulle varit AB är bara en dumhet. De "råkade" bara ha samma blåa nyans på jackan.

Det är NF som hävdar att det är samma man han ser efter paret Palme som går in i porten (=AB). Det är inte mina ord. Men du hävdar att det är olika personer men med likadana jackor? Och vad har du för belägg för att första förhöret är sabotage?
Citera
2018-07-08, 19:24
Medlem
Citat:
Jag insinuerar att NF är det enda sanningsvittnet från östra sidan av Sveavägen fram till Dekorima. Och att hans uppgifter av den anledningen systematiskt trollas bort.
Som jag ser det finns det fyra alternativ.

1. NF fabulerar, men det tycks inte som om uppgifterna han lämnar tre dagar efter mordet har blivit officiella i det skedet.
Var har han fått uppgiften om en man i blå jacka och Lennart i skyltfönstret?

2. Om det är AB som är mannen i blå täckjacka har NF har misstagit sig på mötesplats, men vad som talar emot detta är att AB påstår att han ej befunnit sig norr om bankomaten. Mötet måste då ha ägt rum utanför Dekorima, vilket verkar osannolikt.

3. Det är en annan man med blå täckjacka, och AB har stått osynlig när NF passerade honom, och om AB:s sällskap vid tillfället var inne i bankomaten så var var de då vid skottögonblicket?
Var tog den okände mannen i den blå jackan vägen sedan?

4. AB har verkligen varit tio meter norr om La Cartiere och är identisk med mannen i blå täckjacka.
Hur och varför hamnade han då där?

Alla dessa alternativ är behäftade med stora frågetecken.
Citera
2018-07-08, 19:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är NF som hävdar att det är samma man han ser efter paret Palme som går in i porten (=AB). Det är inte mina ord. Men du hävdar att det är olika personer men med likadana jackor? Och vad har du för belägg för att första förhöret är sabotage?
NF sa i förhör att det bara var färgen på jackan (mellanblå som ryggen på Stockholmsdelens telefonkatalog 1985), som fick honom att tro att det var samma person. AB hade en riktigt bullig täckjacka som slutade vid höften. Personen som NF såg hade en längre jacka som inte beskrevs vara av typen täckjacka.

Håkan Ströms förhör med NF är inte alls kompatibelt med det andra. Det var också Håkan Ström som (innan MOP) skaffat sig ett konto på den lilla BBSen Computext enkom för att föra fram den dubbelbottnade informationen att det förekommit en kuppförsvarsövning med WT-män ungfär vid tiden för mordet. I ett sammanhang där WT-männen diskuterades.
Senast redigerad av iesho 2018-07-08 kl. 19:30.
Citera
2018-07-08, 20:01
Medlem
NF yrar eller ljuger. Såvida han inte har superkrafter är det givetvis uteslutet att han härifrån
https://imgur.com/a/4CmTl6Q (bild från vallning Sveavägen 56)
och i mörkret kan identifiera den jacka "med färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel" som han sett några minuter innan.
"Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen".
Citera
2018-07-08, 20:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
NF yrar eller ljuger. Såvida han inte har superkrafter är det givetvis uteslutet att han härifrån
https://imgur.com/a/4CmTl6Q (bild från vallning Sveavägen 56)
och i mörkret kan identifiera den jacka "med färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel" som han sett några minuter innan.
"Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen".
Du måste nog besöka platsen för att kunna bilda dig en uppfattning. Fotografier varierar beroende på objektivets brännvidd. Dessutom varierar människors seende, vissa ögon har lägre och andra större brännvidd.

Att kunna bedömma en färgfläck på det avståndet skulle jag kunna själv, men NF ser iofs mer, en man som ligger ned t.ex.
Senast redigerad av iesho 2018-07-08 kl. 20:53.
Citera
2018-07-08, 21:53
Medlem
Citat:
Du måste nog besöka platsen för att kunna bilda dig en uppfattning. Fotografier varierar beroende på objektivets brännvidd. Dessutom varierar människors seende, vissa split vision och andra mer av teleskopseende.

Att kunna bedömma en färgfläck på det avståndet skulle jag kunna själv, men NF ser iofs mer, en man som ligger ned t.ex.

Självklart finns ett flertal variabler men fotot ger ändå en bild av förhållandena och avståndet som bör vara minst 150 meter. Önskar jag kunde kolla själv men det går inte.
Jag begriper inte hur man skulle kunna se en "färgfläck" på så långt avstånd i halvmörkret. Har du alltså varit där och bildat dig en uppfattning?

Att NF ser den liggande OP måste väl inte betyda att han har sett mer i förhållande till en blå jacka. Det torde vara enklare att se människors positioner på så långt håll än färgen på deras kläder, eller har jag fel?
Någon, minns tyvärr inte vem, placerade sig på västra sidan av Sveavägen, mitt emot Dekorima under kvällstid och försökte bedöma färgen på kläder på det betydligt kortare avståndet och det visade sig vara svårt.
Senast redigerad av cherryfive 2018-07-08 kl. 21:57.
Citera
2018-07-08, 22:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det stora problemet är att beroende på vilken teori man lutar åt ju benägnare är man att slaviskt lyssna på det vittnet som kan ge stöd åt de egna teorierna. Här tror jag vi får lita på den sammanvägda bilden av iakttagelser+teknisk analys. Delsborn kan ha missuppfattat det som ett samtal i momentet innan skotten när GM går upp med armen.

Av alla kraftigt avvikande vittnesmål är AD’s den värsta. I det andra vittnesmålet nämner han inte ens att han sett något utom först när han hör ett skott. Rekonstruktionen är inte mycket bättre då bilderna ger för handen att GM står minst 10 meter ifrån paret under tiden dom ”samtalar”.

Läste en teori i ”Palmerummet” som jag tror på själv att GM inte alls stod och tryckte i hörnet utan kom snett från andra sidan vägen (från Adolf Fredriks kyrkogata), den person Kerstin Nordström ser. Paret Palme ser ut att komma från reklampelaren för att man tidigare väjt från ett större möte (den stora gruppen) under tiden kommer GM upp via reklampelaren från vägen så det ser ut som att de går i bredd från reklampelaren.

Det är ju så att IM i första förhöret inte är särskilt specifik utan yttrar sig på ett sätt som skulle kunna ge stöd för dessa påståenden. Vad han säger är att han ser en person som ”kommer upp bredvid dessa båda personer bakifrån” för att senare säga att den man som ”kommit ifatt de andra två springer Tunnelgatan österut”. Man får inte intrycket av en person som stått och väntat utan snarare någon som som kommer ikapp, upp och bredvid. I efterhand kan han ha förväxlat AB med GM i takt med att bilden av en kyligt kalkylerad operation växte fram som spaningsuppslag.

(Nu säger jag inte att det inte var en planerad operation men parets plötsliga byte av gata kan möjligtvis ha omkullkastat ordningen).

Tror på Björkman. Just eftersom NF själv tvekar inte här utan det verkar tvärtom vara en av få saker han är säker på som unikt uselt stjärnvittne. Den person han beskriver låter oavsett inte som vår GM vilken, enligt alla omständigheter, verkar ha en mycket god förmåga att hålla sig fördold och inte exponera sig i onödan.

Dessutom, kan han ju inte sett GM om denne skridit fram i mörkret från vägen.

Inget vi känner till just nu eftersom de som kan kasta ljus på detta (och befunnit sig på Sveavägen) är inte offentliga förhör. Björkman är för övrigt ett annat exceptionellt uselt vittne som alla ser utan att han ser något.

Det var med största sannolikhet Ami Rolder, Hellgren eller Scheffers sällskap. De kan ha sett väldigt mycket men man får intrycket att det dom sett inte prioriterats framför alla motsägelsefulla stjärnor vi fått på halsen.

Det har det garanterat eftersom GM inte gör något utöver det han skall göra (dvs avrätta objektet). Han drar ingen onödig uppmärksamhet på sig och så fort han gjort det han skall kan han tas för en vanlig förbipasserande. Därtill är hans sätt att diskret försvinna också en del över hur han har kontroll på sig själv.

För han var råtankad och dessutom är detta hårklyverier. Vi kommer aldrig få en exakt enig beskrivning av ett händeförlopp.

AD har lite symptom av SE och verkar vilja framstå som ett stjärnvittne. För att se allting till ingenting är han superspecifik och kan inom loppet av några sekunder med kirurgisk precision syna en GM med ”grå herrhatt” samt en ”Ulster” med ”grått stänk” för att senare helgardera sig med ”Sherlock Holmes mössa” och rock med ”gråa inslag”. Kan inte ta AD på riktigt allvar med alla dessa betraktelser utan att ha sett GM’s ansikte.

Han gör dock den intressanta iakttagelsen att GM kan vara kroppsbyggare.

Som vittne är NF lika kass som en packad Björkman så det är ett mirakel att han ens sett gatan framför sig. Däremot har Schaeffer sett NF och föga förvånande får vi inte del av dessas betraktelser.

Tack. Ska begrunda dina svar närmare när jag har mer tid. Men jag kan direkt säga att vi på punkten 3 ligger rätt nära varandra i bedömning. Även jag har - efter år av granskande och funderingar - kommit fram till att GM faktiskt kan ha kommit till Dekorima ungefär samtidigt som paret Palme.

Det går tyvärr inte att säga något bestämt på denna punkt heller, men jag lämnar öppet för att det faktiskt kan vara så. IM-förhören visar tydligt att GM kan ha kommit ungefär samtidigt som paret Palme.

GRK kommer också fram till att GM anlände sent och rundar av den tänkbara tiden till ungefär 1 minut före mordet (om jag minns rätt).

Återkommer!
Citera
2018-07-08, 23:39
Medlem
Vad vet vi egentligen om wtbärarna? Rätta mig i de fall ni tycker/vet att jag har fel.

Det pågick knarkspaning mordkvällen, 22 personer ? chef Margareta Eklund
En knarkspanare ska ha avvikit som i annat fall skulle ha kunnat stått i mördarens flyktväg.
Det är oklart när knarkspaningen avbröts eller om den fortfarande pågick när mordet inträffade.

Jag har inte hört någon direkt förklaring till wtobservationerna från polisen och den ende som gett någon information om knarkspaningen är Thure Nässén. när han själv blev pressad.
Han berättade då om knarkspanaren som skolkade.

Vad jag har sett i informationsflödet så är det ingen knarkspanare som sagt något och ingen som gått ut och berättat att de hade någonting på gång med walkietalkie mordkvällen/mordnatten.

Det är möjligt att wtbärarna inte har något med mop att göra, men då tycker man att polisen kunde ha förklarat lite kort om det hela alternativt hittat på någon story , men man verkar ju inte ha provat att göra något annat än att förneka alla observationer.

Känslan eller kanske min förhoppning är att det ska komma fram mer information, till exempel skulle det kunna underlätta om det dök upp fler vittnesuppgifter från mordplatsen plus om någon knarkspanare eller wtbärare kunde berätta lite mera om vad de sysslade med.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/907074-unika-uppgifter-i-nya-palmedokumentaren-polisen-forfalskade-bevis

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/forhor-med-margareta-eklund.html

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bevis-mot-pettersson-forfalskades-av-polisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in