Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
Det gäller vård som inte kan anstå. Vad detta innefattar och hur det ska tolkas är upp till den enskilde läkaren eller tandläkaren i den aktuella situationen. Det finns ingenting som säger att det endast omfattar enkla ingrepp, utan kan lika gärna vara mer komplicerade åtgärder för att ett sjukdomstillstånd inte ska förvärras på sikt, vilket i sin tur innebär att man kan trycka in större delen av den vård som erbjuds i dessa definitioner.
Helt klart är i alla fall att begreppet vård som inte kan anstå lämnar öppet för stor tolkning och godtycke.
Citat:
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
Det är riktigt. Detta är på grund av att det fortfarande finns många skattebetalare som anser att det finns ett samhällskontrakt och är beredda att betala en hög andel skatt, i utbyte mot att staten erbjuder samhällsservice för nära och kära samt övriga svenska medborgare när de har det svårt. Denna grupp minskar i takt med att man ökar orättvisorna och bland annat ger villkorslösa förmåner till folk som upprätthåller sig illegalt i landet.
Citat:
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren
Det är möjligt men du svarar knappast för alla. De reformer och migrantströmmar vi sett under senare år har gett stora konsekvenser för vårdköer och kostnader.
Citat:
Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.
Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.
Det finns flera orsaker till att pensionärer har det knapert, men det är klart som korvspad att ett högt intag av många vårdkrävande migranter under en kort tidsperiod medför stor påverkan för vårdapparaten och den samhällsservice som är möjligt att erbjuda var och en.