2018-07-09, 07:03
Medlem
min morsas nysvenska arbetskamrat fick tänder
för 8000 kr lagade hon undrade varför min morsa
inte lagade sina.

morsan kan inte betala 8000 kr för då har hon inget
kvar att betala hyran etc.

dessutom på denna ort så är det i princip hopplöst
att få tandläkartid då immigranterna prioriteras, det
är ju lätta pengar och finansieras av skattebetalaren.
Citera
2018-07-09, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det som är lite kul med metros viralgranskare är att de debunkar sig själv. De konstaterar att det stämmer, men ändå stämmer det inte - för det är rasistiskt i princip. Det var samma sak med det där påståendet om att en 3-barnsmamma (invandrare) får 20K nåt. Nej det stämmer inte sa metro, den exakta summan var 20120 - isch, se - debunked. Alltså är påståendet felaktigt - move along, nothing to see here. WTF? Är folk idioter? Jag ser ofta folk som hänvisar just till metros viralgranskare.

Edit:
För övrigt så duger metros tidning på sin höjd som toapapper på en fisketur, i brist på annat.
2018 så tjänar hon minst 22000 kr framgår tydligt om man
läser på försäkringskassans hemsida och arbetsförmedlingen.

detta är ingen som helst viral granskning utan lär och räkna
i 10-15 minuter så får du fram sanningen själv.

det är smartare att bli syrian när man närmar sig pension och
sedan "fly" till sverige då får man minst dubbla ersättnigen om
inte mer.
Citera
2018-07-09, 07:46
Medlem
cacas avatar
Jepp de får betala en 50 lapp då de går till tandläkaren då den summan är beräknad i förhållande till vilken ersättning de har per dag. Så bor man på ett boende där mat ingår så kostar tandläkare besöket två dagars ersättning.
Vill man jämföra vad det motsvarar mot ens egen lön så är det bara räkna vad två dagars inkomst skulle vara om man får betala det vid ett tandläkarbesök.

På boenden där mat ingår är dagersättningen
24 kr/dag för vuxna ensamstående
19 kr/dag per person för vuxna som delar hushållskostnader
12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år.
På boenden där mat inte ingår är dagersättningen
71 kr/dag för vuxna ensamstående
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år.
Källa:https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html
Citera
2018-07-09, 08:10
Medlem
NaZdravis avatar
Varför går man ens till Folktandvården?
Inte satt min fot där på många år, man kan väl räkna ut med röven hur det ser ut där

Tacka vet jag privata tandläkare, senast fick jag tid med två dagars varsel.
Citera
2018-07-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Hmmm.... nej, jag hörde intevjun i Kanadensisk TV med den anhöriga i Kanada. Det var väl så att han aldrig fick tillstånd att flytta till Kanada som gjorde att han blev desperat och åkte livsfarlig båt istället. Han ville verkligen fixa tänderna.
Du har rätt i att han inte fick komma till Kanada som flykting. Men som jag skrev hade han möjlighet att komma dit genom sponsring, men då hade släkten varit tvungen att betala hela tandläkarräkningen, och därför ville dom inte sponsra honom innan tänderna var fixade.
Kan tänka mig att släkten inte vill prata om just det, eftersom det var deras krav som gjorde att han gav upp jobbet i Turkiet o satsade på att bli "flykting" i Sverige.
Citera
2018-07-09, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Metro fångar upp att exemplet i Facebook förmodligen är riggat, rent tekniskt. ”Bertil” går inte därifrån utan sin medicin, utan de lägger upp en avbetalningsplan. För såvitt inte ”Bertil” avvisar denna möjlighet, men det framgår inte. Men med det sagt så är detta naturligtvis ändå en vård- och apotekspolitik som driver väljarna i armarna på SD, ingen tvekan om den saken. Tar de andra partierna inte tag i dessa upplevda orättvisor kommer de att blöda allt fler väljare till SD med tiden.
Bertil får ingen avbetalningsplan om han har betalningsanmärkningar, vilket många fattigpensionärer har idag.
Citera
2018-07-09, 09:19
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
50 kr är inte gratis, så det så!

Förstår ärligt talat inte varför det är så viktigt att ta hand om grupper som aldrig betalat en krona skatt i sverige, och som tillochmed kanske kommer att utvisas i framtiden för att de inte har några giltiga skäl att vistas här. Många är inte ens flyktingar, och kommer därför aldrig att få stanna här permanent.

Du förstår väl att de 50 kronorna är gratis kronor som de får som dagsbidrag osv.?
Det är med andra helt gratis för dessa.

De betalar varken boende, mat, utbildning, tandläkare, läkare osv.
De betalar ingenting, skattebetalarna pungslås för att bruna rasister ska kunna komma hit och parasitera, tjuvpack som de och de som hjälper dessa är.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jepp de får betala en 50 lapp då de går till tandläkaren då den summan är beräknad i förhållande till vilken ersättning de har per dag. Så bor man på ett boende där mat ingår så kostar tandläkare besöket två dagars ersättning.
Vill man jämföra vad det motsvarar mot ens egen lön så är det bara räkna vad två dagars inkomst skulle vara om man får betala det vid ett tandläkarbesök.

På boenden där mat ingår är dagersättningen
24 kr/dag för vuxna ensamstående
19 kr/dag per person för vuxna som delar hushållskostnader
12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år.
På boenden där mat inte ingår är dagersättningen
71 kr/dag för vuxna ensamstående
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år.
Källa:https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html

Och det är GRATIS pengar de får från skattebetalarna via korrupta tjänstemän och politiker, dessa ska givetvis inte ha någon som helst ersättning.
Vidare ska de inte få besudla vården, det ska skickas ut EN tandläkare och EN läkare till dessa boenden EN gång i månaden. Man avsätter ett LITET antal tandläkare och läkare (helst utländska) som ambulerar runt och fixar det som måste fixas, resten kan de se sig om i arslet efter eller ta hjälp av alla de tandläkare och läkare som bor på boendena... svårare än så är det inte.
Hela grejen är trams, dessa lycksökare ska behandlas som fjärde rangens folk, de ska alltid komma sista. Dvs. händer något så flyttas de bak i kön. Sinnessjukt att gratisätare behandlas som full betalande.
Senast redigerad av S0LD13R777 2018-07-09 kl. 09:23.
Citera
2018-07-09, 09:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Varför går man ens till Folktandvården?
Inte satt min fot där på många år, man kan väl räkna ut med röven hur det ser ut där

Tacka vet jag privata tandläkare, senast fick jag tid med två dagars varsel.
Hur menar du? Att det spelar ingen roll att illegala invandrare får sin tandvård betald med skattemedel, medan de som betalat in den där skatten får betala hela sin tandvård själva, eftersom du personligen inte utnyttjar Folktandvården?
Citera
2018-07-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Bertil får ingen avbetalningsplan om han har betalningsanmärkningar, vilket många fattigpensionärer har idag.
Då borde historien om ”Bertil” ha riggats också angående detta för att vara helgjuten. Men då hade den förstås tappat sting...
Citera
2018-07-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du har rätt i att han inte fick komma till Kanada som flykting. Men som jag skrev hade han möjlighet att komma dit genom sponsring, men då hade släkten varit tvungen att betala hela tandläkarräkningen, och därför ville dom inte sponsra honom innan tänderna var fixade.
Kan tänka mig att släkten inte vill prata om just det, eftersom det var deras krav som gjorde att han gav upp jobbet i Turkiet o satsade på att bli "flykting" i Sverige.

Aha...
Jisses, vilken tragisk och dum historia.

Sponsringsförfarandet är för övrigt inget jag vill se i Sverige. Det lockar hela släkter med stora resurser att reallokera sig i andra länder.
Citera
2018-07-09, 10:00
Medlem
Vi får väl ändra myten till det sanna påståendet, "Invandrare får läkarvård och tandvård för 50 kronor".
Citera
2018-07-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
Det gäller vård som inte kan anstå. Vad detta innefattar och hur det ska tolkas är upp till den enskilde läkaren eller tandläkaren i den aktuella situationen. Det finns ingenting som säger att det endast omfattar enkla ingrepp, utan kan lika gärna vara mer komplicerade åtgärder för att ett sjukdomstillstånd inte ska förvärras på sikt, vilket i sin tur innebär att man kan trycka in större delen av den vård som erbjuds i dessa definitioner.

Helt klart är i alla fall att begreppet vård som inte kan anstå lämnar öppet för stor tolkning och godtycke.
Citat:
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
Det är riktigt. Detta är på grund av att det fortfarande finns många skattebetalare som anser att det finns ett samhällskontrakt och är beredda att betala en hög andel skatt, i utbyte mot att staten erbjuder samhällsservice för nära och kära samt övriga svenska medborgare när de har det svårt. Denna grupp minskar i takt med att man ökar orättvisorna och bland annat ger villkorslösa förmåner till folk som upprätthåller sig illegalt i landet.
Citat:
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren
Det är möjligt men du svarar knappast för alla. De reformer och migrantströmmar vi sett under senare år har gett stora konsekvenser för vårdköer och kostnader.
Citat:
Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.
Det finns flera orsaker till att pensionärer har det knapert, men det är klart som korvspad att ett högt intag av många vårdkrävande migranter under en kort tidsperiod medför stor påverkan för vårdapparaten och den samhällsservice som är möjligt att erbjuda var och en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in