2018-07-08, 20:19
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag bor i princip granne med ortens Folktandvård, bra och praktiskt tänkte jag.
Gick dit för att få en tid framöver. Det gick inte alls, de jobbade inte så sa de, pga de var fullbokade helat tiden. Jag som är Svensk och betalat skatt och gjort rätt för mig hela livet, fick ingen tid.
I väntrummet på Folktandvården, satt 3 yngre män ifrån Afghanistan, Hazarer, för dem fanns det både tid och resurser. Gratis med förtur, asylsökande först, Svensken aldrig? 50:- är ju bara en symbolkostnad, då de får dyrare behandlingar, på skattebetalarnas bekostnad givetvis.
Till sakens natur, så ser jag många äldre invandrare med mycket dåliga tänder, som inte får 50:- tandvård, de får ingen tandvård alls.
Har väntat på kallelse som skulle kommit inom 6 månader, har gått 19 nu tror jag.
Citera
2018-07-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Han ville nog inte sin familj något illa. Men för att kunna komma till Kanada behövde han nya tänder, och enda sättet han kom på var att låta svenska skattebetalare betala för det.
Om planen fungerat hade hans barn kunnat få en bra framtid. Misstänker att jag försökt om jag varit i hans skor.

Hmmm.... nej, jag hörde intevjun i Kanadensisk TV med den anhöriga i Kanada. Det var väl så att han aldrig fick tillstånd att flytta till Kanada som gjorde att han blev desperat och åkte livsfarlig båt istället. Han ville verkligen fixa tänderna.

En av de intressantaste sakerna med denna tragedi är att den lille killen bagravdes i familjens hemby i Syrien(!).
Citat:
Abdullah Kurdi (centre) helps to lower his son’s body into its grave in the Syrian border town of Kobani.
https://www.theguardian.com/world/2015/sep/04/drowned-syrian-boy-aylan-kurdi-buried-in-kobani

Så mycket flykting är en del syrier.
Åka hem till Syrien som man påstår sig vara flykting från på begravning.
Citera
2018-07-08, 20:27
Medlem
Metro fångar upp att exemplet i Facebook förmodligen är riggat, rent tekniskt. ”Bertil” går inte därifrån utan sin medicin, utan de lägger upp en avbetalningsplan. För såvitt inte ”Bertil” avvisar denna möjlighet, men det framgår inte. Men med det sagt så är detta naturligtvis ändå en vård- och apotekspolitik som driver väljarna i armarna på SD, ingen tvekan om den saken. Tar de andra partierna inte tag i dessa upplevda orättvisor kommer de att blöda allt fler väljare till SD med tiden.
Senast redigerad av Redax 2018-07-08 kl. 20:36.
Citera
2018-07-08, 20:31
Medlem
Här hemma (Göteborgsområdet) är det 2-3 månaders väntetid, man får själv ringa och fråga varför man inte blivit kallad. Svaren brukar bli "Jo, vi skulle ringt dig för flera månader sedan men har så mycket att göra att vi inte hunnit"

När man sedan får en tid så är det inte direkt om det inte är akut. Så nog är folktandvården överbelastade.

Sedan om det beror på "50-lappen" har jag ingen aning om, men belastade är de !

En annan sak jag märkt är att det är hög omsättning på tandläkarna. Jag har inte haft samma tandläkare en enda gång de senaste fem, sex åren (brukar försöka att kolla tandstatusen en gång per år om det är möjligt, men med väntetider blir det som sagts lite mer sällan än så)
Citera
2018-07-08, 20:37
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag bor i princip granne med ortens Folktandvård, bra och praktiskt tänkte jag.
Gick dit för att få en tid framöver. Det gick inte alls, de jobbade inte så sa de, pga de var fullbokade helat tiden. Jag som är Svensk och betalat skatt och gjort rätt för mig hela livet, fick ingen tid.
I väntrummet på Folktandvården, satt 3 yngre män ifrån Afghanistan, Hazarer, för dem fanns det både tid och resurser. Gratis med förtur, asylsökande först, Svensken aldrig? 50:- är ju bara en symbolkostnad, då de får dyrare behandlingar, på skattebetalarnas bekostnad givetvis.
Till sakens natur, så ser jag många äldre invandrare med mycket dåliga tänder, som inte får 50:- tandvård, de får ingen tandvård alls.

Tillströmningen av asylsökande fortgår ju och sen kommer ju de annhöriga så för att kunna få komma till tandläkaren öht får du nog leta reda på någon privat klinik som de asylsökande inte har hittat till.

Är det bara jag som tycker att det är anmärkningsvärt att man som icke svensk medborgare kan få del av gratis vård på bekostnad av medborgarnas tillgång densamma?
Hela det här kejsarens nya kläder (som startades av Reinfeldt) har gått så långt att man tror att man befinner sig i en absurd dröm.
Citera
2018-07-08, 20:41
Medlem
Från motargument.se:
Före lagändringen 2013 var människor utan uppehållstillstånd (papperslösa och gömda) hårt drabbade eftersom de själva var tvungna att helt och hållet bekosta sina vårdkostnader. Enligt en svensk enkätundersökning gjord 2006 fick papperslösa betala mellan 1 400 och 2 000 kr för ett läkarbesök. En förlossning kostade ungefär 21 000 kr. Efter lagändringen behöver asylsökande, papperslösa och gömda endast betala patientavgift vid läkarbesök. Normalt ligger den avgiften på 50 kronor
Det bra med motargument är att man får de "bästa" argumenten från vänstersidan. Det är därför nyttigt att läsa den så man vet vad de har komma med. Ibland är det faktiskt intressant.

I detta fallet förstår vi ju alla att det finns humanitära skäl att ge asylsökande och papperslösa vård (dvs de som inte har rätt att vara i landet och har fått besked att de måste åka hem men inte gör det).

Det vi stör oss på är att 50 kr vård lockar hit folk, att det gör att papperslösa inte åker hem, att det går ut över de som bor här legalt (varav många är invandrare med låga inkomster), och att det kostar samhället mycket.

Det är det valet man får göra. I höst.

För övrigt inkluderar tandvård ofta lagning av småhål. Vad jag förstår finns ingen exakt definition av vad som menas med "nödvändig tandvård", men lagar man inte småhål så kan de bli stora, och därför lagar tandläkare glatt småhål - staten betalar ju och alla tjänar på det. Bara höja skatten lite på bensin, elektronik eller snus...
Citera
2018-07-08, 20:43
Medlem
Här på Flashback övertygar ni ingen ny.
Vi vet ju alla att det är så här.

Rösta i valet och ändra på det!

Prata med folk som inte röstar SD än och få dem att inse att de borde.
Citera
2018-07-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så mycket flykting är en del syrier.
Åka hem till Syrien som man påstår sig vara flykting från på begravning.

Ja men kom igen, komma till Sverige var ju för bekvämlighetens skull.
Begrava sitt barn, då handlar det ju om riktiga behov.
Citera
2018-07-08, 20:50
Bannlyst
Regimen vill ha hit så många som möjligt. Då måste ryktet sprida sig ned till MENA och så sker ju också. Tänk er Sveriges befolkningssammansättning och vår livsstil 2038, om 20 år.

All min regimvänliga bekantskapskrets kan väl ändå inte ställa upp på det här? De är väl oinformerade får jag hoppas eller förstår de inte hur många vanliga svenskar som kommer i kläm ( efter att ha finansierat det här )?
Citera
2018-07-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Här på Flashback övertygar ni ingen ny.
Vi vet ju alla att det är så här.

Rösta i valet och ändra på det!

Prata med folk som inte röstar SD än och få dem att inse att de borde.
Att SD har rätt (i mycket) innebär verkligen inte att de kan eller borde leda landet. Partiet är redan idag en koloss på lerfötter. Avhopp och skandaler var och vareviga dag. Man kan inte ens fylla alla förtroendevalda mandat som man lär få. Och de som blir valda hoppar av. Sedan står stolarna tomma. SD är det absolut sämsta jag kan tänka mig i en rent logistisk mening att leda landet. Det blir inget annat än en katastrof. Att de skulle kunna realisera politiken på ett effektivt sätt är fullständigt uteslutet. Även vad gäller att avskaffa gratis sjukvård och tandvård för ”nyanlända” och papperslösa. Handen på hjärtat, tror du verkligen att SD skulle kunna leda en effektiv regering? Har du ens ställt dig frågan? Och analyserat förutsättningarna? Vem ska bli arbetsmarknadsminister? Nina Kain? Eller förblindas du av vad de andra partierna inte förmår? Skulle tro det, ja. Men jag ser hellre stora brister i migrations- och integrationspolitiken än driver ut Sverige utför stupet*. Inget val jag vill göra, men...

*Jag inser genast att jag nu kommer att få x antal inlägg som hävdar att det har sjuklövern redan ordnat...
Citera
2018-07-08, 21:05
Medlem
Som så ofta ligger det en god tanke bakom, och handfallenhet från svenska myndigheter.

Det har funnits - och finns - en slags konsensus om att ingen ska lida fysisk nöd i Sverige. Den som inte har en inkomst får försörjningsstöd så att man inte behöver svälta. En utslagen utan bostad kan få hjälp med någon slags enkel bostad eller i värsta fall härbärge, för att inte frysa. Alla ska få sjukvård och medicin, oberoende av inkomst, och i värsta fall kan man få detta betalt av socialen, för ingen ska lida fysisk nöd. Samma sak med tandvård och glasögon etc.

Det är ju bra tänkt, och det fungerade i det gamla svenska samhället.

Sedan kommer en hord asylsökande som behöver ha tandvård m m. De antas vara utmattade, utblottade och medellösa och inte kunna betala för tandvård. Men vi låter ingen lida fysisk nöd och därför får de samma förmåner som svenskar med försörjningsstöd: tandvård etc för en symbolisk summa av 50 kr.

Anledningen till att inte vanliga arbetande svenskar och svenska pensionärer inte får tandvård för 50 kr är att de antas kunna betala själva. Om de bevisligen inte kan betala får de faktiskt också tandvård via försörjningsstöd.

Problemen, som politikerna lätt hade kunnat inse om de hade vågat öppna ögonen, är:

. De asylsökande och de som får uppehållstillstånd är oerhört många. De omfattas av det fina systemet, men eftersom de är så oerhört många blir detta överbelastat, med köer som följd, och kostnaderna är enorma. De har dessutom ofta mycket sämre tandstatus än vanliga svenskar och kräver mer vård. Det gäller även invandrarbarn i "utsatta" områden som har mycket mer karies än svenska barn, eftersom invandrarmammorna utsätter sina barn för mer socker.

Resultatet är att svenskar får vänta längre och betala mer för tandvård. Missnöje. Befogat sådant.

. Asylsökande ser inte ut som de utmattade flyktingskarorna i t ex andra världskriget. De kommer inte dragande på kärror med så mycket husgeråd som de orkar, med trasiga, smutsiga kläder och infallna kinder och barn med ben som pinnar. Nej, de kommer med mobiler i handen, nya, hela rena kläder, ofta dyra, de och deras barn ser välmående ut. De kräver saker.

Resultatet är att svenskar börjar tvivla på att de har något skyddsbehov. De har ofta fått pengar skickade till sin mobil under resan. Skulle de då inte kunna få pengar skickade till sig om de behöver tandvård? Tvivel. Befogat sådant.

. Många svenskar har inte så mycket pengar att röra sig med efter de höga levnadskostnader vi har i Sverige. En tandläkarräkning på några tusen kan vara mycket kännbar. En pensionerad granne fick en räkning på 7 000 och hade en pension på just 7 000 (det är några år sedan.) Det är sant att man i vissa fall kan få tandvård betald via socialen, men många drar sig för det, och bestämmelserna är så att man egentligen ska ha uttömt alla sina tillgångar innan man kan få bidrag. Det tycker jag i princip är riktigt, men man måste förstå att det svider om man ska behöva sälja sin lilla sommarstuga eller bil för att betala sin tandvård, som andra får för 50:-

Resultatet är att svenskarna blir bittra över att behöva avyttra alla tillgångar för att betala sin tandvård, medan asylsökande och invandrare med försörjningsstöd får den för 50:-. Och man vet inte ens om de har pengar som de inte redovisar, ett hus i hemlandet, kontanter i hemmet (i Rinkeby eller Tensta har många lägenheter säkerhetsskåp. Invandrare har ofta bankfack och använder pantbanker.) det kan man inte kolla på samma sätt som man kan kolla svenskars tillgångar. Svenskarnas bitterhet är befogad.

Som vanligt står politikerna handfallna. De vägrar inse att regler som var bra i en svunnen tid inte fungerar längre. Rösta på det parti som bäst förstår dagens verklighet!
Senast redigerad av Winston Smith 2018-07-08 kl. 21:07.
Citera
2018-07-08, 21:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast som tandläkare går det väl att starta egen praktik?

Dock kan ju bankerna säga upp ditt bankkonto med någon tvivelaktig referens till Värdegrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in