2018-07-09, 00:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men jag fattar inte, de betalar alltså 50 kr för medicin, oavsett vad de hämtar ut? Det är ju enormt mycket förmånligare än för svenskar?! Vi måste ju betala flera tusen innan vi kommer upp i högkostnadsskyddet?

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag är nog alldeles för naiv. Detta med 50-kronan var nytt för mig. Helt jävla sanslöst. Man må säga vad man vill om fb, men sanningen kommer alltid fram. Förr eller senare. Hur i h-e ska vi få ording på detta missbruk av skattemedel?
Alltså, folk känner tydligen inte till de här helt absurda orättvisorna.

En av de mer kända som fått tandvård för 50 kronor är massmördaren och Drottninggateerroristen Akilov. Hans kontoutdrag blev offentliga och där kunde man se att han betalat 50 kronor till folktandvården. Jag minns det tydligt, för i samma veva hade jag betalt 1200 spänn för att få en vass kant på en tand tillputsad.

Illegala invandrare får tandvård i princip gratis medan svenska skattebetalare får betala fullt pris. Det är nästan lite svårt att ta in. Det värsta är egentligen att tänka på att det finns människor med makt som VILL att det ska vara så. Någon har hittat på den här regeln och genomfört den.
Citera
2018-07-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Har en jobbarkompis som försökt få tid hos 3 olika tandläkare...Finns ingen tid förrän om 2 månader Han frågade rakt ut..; Beror det på 50.-kr flyktingruschen...JA säger tandläkarreceptionen, Vi är helt överhopade i jobb, de springer hit hela tiden och kommer igen och igen, " Flyktingarna " "15-åringarna " är inte dumma. De vet att ingenstans i världen kan man fixa hela käften för några hundra kr..bara i Sverige..Du och Jag, skattebetalaren betalar..Tack Reinfrukt och Röfven,Fy FAN vad naiva svenska politiker är..
Fast det är ju dock bara AKUT tandvård som dom öht har rätt till under tiden de är asylsökande (för 50kr/besök).
Då drar man exempelvis ut en tand med hål i som gör ont. Man får ingen ny för det är inte akut att få en ny tand.
Så sa iaf tandläkaren jag frågade detta om. Kanske det finns bedömningsutrymme mellan vad som är akut åtgärder å inte. Men hon sa att de va så riktlinjerna va iaf, å så dom jobbade där.
När dom väl fått beslutet om asyl så upphör 50kr per akut besök lagen att gälla.

Då har de alltså rätt även till icke-akut tandvård men till samma taxor som övriga oss som är folkbokförda här.

Som vanligt skulle alla inblandade tjäna på om asylprocessen snabbades på. Bara en av många anledningar..
Senast redigerad av Siasoss 2018-07-09 kl. 01:07.
Citera
2018-07-09, 01:07
Medlem
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.
Citera
2018-07-09, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
På den tiden vi hade ett försvar och allmän värnplikt i Sverige hade man faktiskt förmånen att som värnpliktig ha gratis tandvård. Som 19-åring Jag besökte regementets tandläkare för att få tänderna lagade. Frivilligt.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/jobba-i-forsvarsmakten/verksamhetsomraden-arbetsomraden-och-forband/forband/forsvarsmedicincentrum-fomedc/tandlakare/

Regementets tandläkare arbetar huvudsakligen med akuta tandskador. Fri tandvård innebär att du skulle ha rätt till fri tandvård på den offentliga marknaden?

Märkligt regemente. Självklart kan jag ha fel men om vi talar om tandvård som värnpliktig och låt oss säga käkkirurgi så kommer jag bli konfunderad.
Citera
2018-07-09, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Fast det är ju dock bara AKUT tandvård som dom öht har rätt till under tiden de är asylsökande (för 50kr/besök).
Då drar man exempelvis ut en tand med hål i som gör ont. Man får ingen ny för det är inte akut att få en ny tand.
Så sa iaf tandläkaren jag frågade detta om. Kanske det finns bedömningsutrymme mellan vad som är akut åtgärder å inte. Men hon sa att de va så riktlinjerna va iaf, å så dom jobbade där.
När dom väl fått beslutet om asyl så upphör 50kr per akut besök lagen att gälla.

Då har de alltså rätt även till icke-akut tandvård men till samma taxor som övriga oss som är folkbokförda här.

Som vanligt skulle alla inblandade tjäna på om asylprocessen snabbades på. Bara en av många anledningar..

Ingen som helst lagning sker . Ibland lättar tandläkaren på trycket ifall patienten har enorma käkspänningar eller molande värk men lagning för papperslösa är svårt att få betalt för. Det äldre populära tricket var att fylla i EES-medborgare på alla blanketter och låta försäkringskassan ta smällen.
Citera
2018-07-09, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.

Word.

Jag tror på allvar att de flesta svenskar inte har svalt myterna om fri vård,fri tandvård med mera men att hatet mot alla ifrån MÖ,Asien,Afrika bottnar i en rasism som de inte vill ta tag i. De är förbannade över att behöva sitta brevid en svarthårig människa. De räknar antalet blonda ungar på barnens skolfoton och blir nostalgiska till en tid som aldrig varit. Tiden mellan 1950-1960 när kvinnor stod i köket och män stod i baren och alla jobb som delades ut var på nåder av S.

Det är därför väldigt befriande att ställa två grupper mot varandra. Fantasierna om
"de hårt arbetande svenska pensionärerna som har byggt vårt land" vs "här kommer invandraren och tänker leva på bidrag ihop med sina 7 fruar och 49 barn, i en herrgård på västkusten med tjänstefolk,läkare på standby,och obegränsat med försörjningsstöd"
Citera
2018-07-09, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Varför skulle en 25-åring frivilligt springa till tandläkaren om och om igen? Det kostar ganska mycket att gå till tandläkaren och eftersom man får gissa att en 25-åring betalar med sina intjänade pengar, så ser man till att inte gå till tandläkaren i onödan. Såvida man inte har ont, så finns det ingen vits med att gå till tandläkaren mer än 1 gång per år för undersökning. Har man hål, lagar man dem, annars väntar man ett år innan nästa besök.
.
Citera
2018-07-09, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Varför skulle en 25-åring frivilligt springa till tandläkaren om och om igen? Det kostar ganska mycket att gå till tandläkaren och eftersom man får gissa att en 25-åring betalar med sina intjänade pengar, så ser man till att inte gå till tandläkaren i onödan. Såvida man inte har ont, så finns det ingen vits med att gå till tandläkaren mer än 1 gång per år för undersökning. Har man hål, lagar man dem, annars väntar man ett år innan nästa besök.

tandvårdsstödet kliver in och betalar 600kr om året vilket innebär att kontroller är gratis - ändå har inte antalet preventiva tandläkarbesök ökat mer än marginellt. Dvs inte ens när staten betalar din undersökning på 600kr så kommer du som 25åring att göra fler kontroller.
Citera
2018-07-09, 01:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/jobba-i-forsvarsmakten/verksamhetsomraden-arbetsomraden-och-forband/forband/forsvarsmedicincentrum-fomedc/tandlakare/

Regementets tandläkare arbetar huvudsakligen med akuta tandskador. Fri tandvård innebär att du skulle ha rätt till fri tandvård på den offentliga marknaden?

Märkligt regemente. Självklart kan jag ha fel men om vi talar om tandvård som värnpliktig och låt oss säga käkkirurgi så kommer jag bli konfunderad.
"Offentliga marknaden"? "Käkkirurgi"? Vad svamlar du om?

Vad menar du med att länka till en platsannons? Försöker du leda i bevis att jag ljuger? Försöker du leda bort tankarna från själva ämnet, att invandrare får gratis tandvård?
Citera
2018-07-09, 01:40
Medlem
Citat:
Word.

Jag tror på allvar att de flesta svenskar inte har svalt myterna om fri vård,fri tandvård med mera men att hatet mot alla ifrån MÖ,Asien,Afrika bottnar i en rasism som de inte vill ta tag i. De är förbannade över att behöva sitta brevid en svarthårig människa. De räknar antalet blonda ungar på barnens skolfoton och blir nostalgiska till en tid som aldrig varit. Tiden mellan 1950-1960 när kvinnor stod i köket och män stod i baren och alla jobb som delades ut var på nåder av S.

Det är därför väldigt befriande att ställa två grupper mot varandra. Fantasierna om
"de hårt arbetande svenska pensionärerna som har byggt vårt land" vs "här kommer invandraren och tänker leva på bidrag ihop med sina 7 fruar och 49 barn, i en herrgård på västkusten med tjänstefolk,läkare på standby,och obegränsat med försörjningsstöd"

Ha ha, ja vi får hoppas på att det inte är så många som går på dessa myter. Här på FB finns ju dock drevet/rasisterna så jag antar att vi kommer att åka på lite smäller imorgon när de vaknar upp....., kommer nog att hagla lite invektiv att vi är idioter och vänstertroll o s v

Det jag håller med SD är dock att de sista åren har varit ansträngande och att vi duckat för integrationsproblemen för länge
Citera
2018-07-09, 01:52
Medlem
Citat:

MagisterBister talar om den värnplikt som fanns i Sverige när vi hade ett starkt försvar.

Han (ja, det var bara killar som gjorde lumpen) nämner att han fick några hål lagade av regementstandläkaren. Varför skulle han behöva gå till Folktandvården när kompetensen redan fanns "i huset"?

Din platsannons har inte ett dugg med dåtidens förhållanden att göra.

Värnpliktiga hade för övrigt även rätt till vissa kostnadsfria resor med SJ om de var klädda i uniform under resan.
Citera
2018-07-09, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vill man köra ferrri får man betala för det också.
Sverige är väldens bästa land att leva i. Vi har frihet för alla men det kostar också.
Om du inte vill betala skatt, flytta nån annanstans. och se vilken frihet du har. rent vatten... nja... skola, nja, blattarna runtomkring dig, ja för helvete..

Sluta ljuga, Sverige är inte alls det bästa landet att leva i. Att du personligen tycker det är inte relevant för fem öre. Däremot är det världens bästa land för migranter, där utklassar vi övriga länder med hästlängder...
Sen vet jag inte varför du insinuerar att jag inte vill betala skatt, att Sverige är det enda landet med rent vatten och svamlar om Ferrari??
Men apropå flytt så kan du ge dig fan på att jag och många andra redan börjat kika på alternativt land att emigrera till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in