2018-07-05, 19:32
Medlem
kaffemeddropps avatar
Ni som kör utomlands eller fjärr och sover i lastbilen, hur löser ni det med tomgång/APU:n som ofta kan låta en hel del? Använder ni öronproppar eller är det en vanesak? Hur vanligt är det med batteridriven APU hos svenska åkerier? Verkar kalas att slippa tomgång eller behöva höra på en dieseldriven APU hela natten bara för att man vill ha på lite AC.
Citera
2018-07-07, 03:36
Medlem
kaffemeddropps avatar
Det är så tråkigt att lönen visar sig vara så dålig när man hittat ett yrke som man högst troligen kommer att älska. Jag trivs fantastiskt bra på utbildningen och när man kör lastbilen och det blir tid att låta andra köra får man nästan bända bort mig från ratten.

Arbetade tidigare på ett kontor och hade en lön på nästan 34,000 kr/mån men jag vantrivdes så därför slutade jag. Visst, pengar är inte allt men att gå ner nästan 9,000 kr/mån i lön är inte roligt. Hittar ingen exakt siffra eller kollektivavtal men har hittat sidor som påstår att grundlönen hos Transport ligger på 25,000-någonting kr/mån (19,000-någonting i plånboken) vilket inte är mycket med tanke på det ansvaret man har. Tittar man på OB så hittade jag en sida där det står att man inom Transport få 19,90 kr/tim (Mån 21:00), 30,98 kr/tim (Ons 03:00) samt 61,96 kr/tim för Lör/Sön dagtid samt Midsommardagen. Bagare får 40,85 kr/tim (Mån 21:00), 40,85 kr/tim (Ons 03:00) samt 124,49 kr/tim för Lör/Sön dagtid samt 183,13 kr/tim på Midsommardagen. Det är alltså betydligt bättre betalt att stå och baka bröd än att köra lastbil med stort ansvar. :/
Citera
2018-07-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemeddropp
Det är så tråkigt att lönen visar sig vara så dålig när man hittat ett yrke som man högst troligen kommer att älska. Jag trivs fantastiskt bra på utbildningen och när man kör lastbilen och det blir tid att låta andra köra får man nästan bända bort mig från ratten.

Arbetade tidigare på ett kontor och hade en lön på nästan 34,000 kr/mån men jag vantrivdes så därför slutade jag. Visst, pengar är inte allt men att gå ner nästan 9,000 kr/mån i lön är inte roligt. Hittar ingen exakt siffra eller kollektivavtal men har hittat sidor som påstår att grundlönen hos Transport ligger på 25,000-någonting kr/mån (19,000-någonting i plånboken) vilket inte är mycket med tanke på det ansvaret man har. Tittar man på OB så hittade jag en sida där det står att man inom Transport få 19,90 kr/tim (Mån 21:00), 30,98 kr/tim (Ons 03:00) samt 61,96 kr/tim för Lör/Sön dagtid samt Midsommardagen. Bagare får 40,85 kr/tim (Mån 21:00), 40,85 kr/tim (Ons 03:00) samt 124,49 kr/tim för Lör/Sön dagtid samt 183,13 kr/tim på Midsommardagen. Det är alltså betydligt bättre betalt att stå och baka bröd än att köra lastbil med stort ansvar. :/
Alternativet är väl Norge.

Men vad trodde du att en lastbilschaufför hade i lön då? Lika hög som sopgubbarna hade i Stockholm eller? :P
Citera
2018-07-07, 15:23
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Alternativet är väl Norge.

Men vad trodde du att en lastbilschaufför hade i lön då? Lika hög som sopgubbarna hade i Stockholm eller? :P

Nja, bor 65 mil från Oslo så jag vet inte om jag vill ligga och pendla dessa milen.

Mer än 25,000 kr i varje fall. Den lönen har folk som står i butik och säljer kläder...
Citera
2018-07-07, 15:28
Medlem
Citat:
Nja, bor 65 mil från Oslo så jag vet inte om jag vill ligga och pendla dessa milen.

Mer än 25,000 kr i varje fall. Den lönen har folk som står i butik och säljer kläder...
Någon med längst erfarenhet har en lön på 26700 sek. Detta inklusive 5 kr premiekomp.
Citera
2018-07-07, 15:38
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Någon med längst erfarenhet har en lön på 26700 sek. Detta inklusive 5 kr premiekomp.

Usel lön.
Citera
2018-07-07, 16:23
Medlem
Citat:
Usel lön.
Mer än 25k iaf haha. Men så är det. En grundlön på minst 30k och alla åkerier skulle börja anställa utländska f-skattare istället. Åkerierna har inte råd med mer, de skulle gå på knäna isf.
Citera
2018-07-07, 17:25
Medlem
Citat:
Usel lön.

Bli undersköterska.

Jag tycker personligen att lönen inte är dålig. Det tog mig 4 månader att bli lastbilschaufför och min grundlön är 27500 inklusive premiekomp. Till det tillkommer ob och traktamente. Lön efter skatt plus traktamente brukar landa på ca 25000.

Vi tjänar ett par tusen mer än butiksbiträden, vårdbiträden, undersköterskor, lokalvårdare och bagare.

Vi tjänar ungefär lika mycket som sjuksköterskor, poliser, lärare grundskolelärare.

Dessutom finns det många yrken med längre utbildning (3-5 år) där vi tjänar lika mycket som dessa gör första åren.
Citera
2018-07-07, 20:11
Medlem
Citat:

Tänk på att det inte finns ett lastbilsjobb där du jobbar 7-4 Ang sova ute kan man montera en ac på takluckan som går på eget batteri som är väldigt bra. Annars gör som en bekant som körde mycket utomlands, han lät bilen gå på konstant uppemot 2 veckor på tomgång haha
Citera
2018-07-08, 18:05
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Mer än 25k iaf haha. Men så är det. En grundlön på minst 30k och alla åkerier skulle börja anställa utländska f-skattare istället. Åkerierna har inte råd med mer, de skulle gå på knäna isf.

Har jag svårt att tro på med tanke på att det behövs lastbilschaufförer just nu. När det behövs folk så kan man oftast begära en högre lön.

Citat:
"Av de tillfrågade företagen planerar 37 procent att anställa motsvarande drygt 2 900 chaufförer den närmaste sexmånadersperioden. En del åkerier upplever att det är så svårt att hitta kompetent arbetskraft att de behöver ta till drastiska åtgärder:
– Det finns företag inom branschen som tvingas sälja av lastbilar för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med lastbilsförare att rekrytera."

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Bli undersköterska.

Jag tycker personligen att lönen inte är dålig. Det tog mig 4 månader att bli lastbilschaufför och min grundlön är 27500 inklusive premiekomp. Till det tillkommer ob och traktamente. Lön efter skatt plus traktamente brukar landa på ca 25000.

Vi tjänar ett par tusen mer än butiksbiträden, vårdbiträden, undersköterskor, lokalvårdare och bagare.

Vi tjänar ungefär lika mycket som sjuksköterskor, poliser, lärare grundskolelärare.

Dessutom finns det många yrken med längre utbildning (3-5 år) där vi tjänar lika mycket som dessa gör första åren.

Om din grundlön är 27,500 kr så är du rätt unik om det jag läst stämmer, samma med om du varje månad nu får ut 25,000 kr netto för 21,500 kr netto med alla tillägg inräknade verkar vara normen enligt SCB.

Jag tycker som sagt var inte att lönen är bra alls för det man gör, speciellt det stora ansvaret man har. Dels för fordonet, alla andra ute i trafiken och det man levererar, kan ju ofta handla om varor för miljontals kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Tänk på att det inte finns ett lastbilsjobb där du jobbar 7-4 Ang sova ute kan man montera en ac på takluckan som går på eget batteri som är väldigt bra. Annars gör som en bekant som körde mycket utomlands, han lät bilen gå på konstant uppemot 2 veckor på tomgång haha

Finns visst många lastbilsjobb där man arbetar 07-16, t.ex. schaktbil, lastväxlare, flisbil etc.

Batteridriven AC med eget batteri? Länk?

Ja, jag vet att man kan stå på tomgång med det är som jag skrev störande, precis som dieseldrivna APU:er, därför som jag skrev om batteridriven APU och om det är vanligt bland svenska åkerier.
Citera
2018-07-08, 18:15
Medlem
Citat:
Usel lön.

Så dåligt är det väl inte med tanke på "utbildningstiden"

Att förhandla upp lönen är inte direkt svårt idag heller då bristen är så förjävlig att det garanterat är billigare att höja lönen ett par hundralappar för en vettig chaufför än att ha dessa idioter som bara har sönder grejorna. Åkeriet jag jobbar för är ett medelstort åkeri på mellan 10-15 bilar och 20-25 chaufförer, vi har totalt lyckats hitta 4 ersättare under semestern och _ALLA_ 4 lyckades köra sönder bakdörrar eller på annat sätt skada någon del av ekipaget. Vet ej exakta nummer på vad en ny bakdörr kostar men man pratade alltid om 20 000 när jag började för 10 år sedan.

På de 10 åren har jag missat att dra ur ABS kontakt handsken ur bilen vid 2 tillfällen så att jag rotryckt ABS kontakten, samt kört på ett rådjur vid ett tillfälle så man fick byta en skärm i fronten. Kan garantera att jag hade fått lönepåökning om jag tryckte på det, har dock redan ut mellan 29-32K varje månad efter skatt så känner inget stort behov. Trivs väldigt bra här, men när åkeriet lägger ned i framtiden går jag nog in på en annan yrkesbana.
Citera
2018-07-08, 18:17
Medlem
Citat:

Jag tycker som sagt var inte att lönen är bra alls för det man gör, speciellt det stora ansvaret man har. Dels för fordonet, alla andra ute i trafiken och det man levererar, kan ju ofta handla om varor för miljontals kronor.

Där håller jag absolut med dig. Det blir bara mer och mer ansvar på chauffören varje år, man ska skjuta av etiketter själv både vid lastning och lossning, det är som att kunden inte ska ha något som helst ansvar, medans vi ska oroa oss över precis allting. Så på den aspekten är lönen snedvriden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in