Citat:
Ursprungligen postat av
SweDutch
Mer än 25k iaf haha. Men så är det. En grundlön på minst 30k och alla åkerier skulle börja anställa utländska f-skattare istället. Åkerierna har inte råd med mer, de skulle gå på knäna isf.
Har jag svårt att tro på med tanke på att det behövs lastbilschaufförer just nu. När det behövs folk så kan man oftast begära en högre lön.
Citat:
"Av de tillfrågade företagen planerar 37 procent att anställa motsvarande drygt 2 900 chaufförer den närmaste sexmånadersperioden. En del åkerier upplever att det är så svårt att hitta kompetent arbetskraft att de behöver ta till drastiska åtgärder:
– Det finns företag inom branschen som tvingas sälja av lastbilar för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med lastbilsförare att rekrytera."
Citat:
Ursprungligen postat av
lufttork
Bli undersköterska.
Jag tycker personligen att lönen inte är dålig. Det tog mig 4 månader att bli lastbilschaufför och min grundlön är 27500 inklusive premiekomp. Till det tillkommer ob och traktamente. Lön efter skatt plus traktamente brukar landa på ca 25000.
Vi tjänar ett par tusen mer än butiksbiträden, vårdbiträden, undersköterskor, lokalvårdare och bagare.
Vi tjänar ungefär lika mycket som sjuksköterskor, poliser, lärare grundskolelärare.
Dessutom finns det många yrken med längre utbildning (3-5 år) där vi tjänar lika mycket som dessa gör första åren.
Om din grundlön är 27,500 kr så är du rätt unik om det jag läst stämmer, samma med om du varje månad nu får ut 25,000 kr netto för 21,500 kr netto med alla tillägg inräknade verkar vara normen enligt
SCB.
Jag tycker som sagt var inte att lönen är bra alls för det man gör, speciellt det stora ansvaret man har. Dels för fordonet, alla andra ute i trafiken och det man levererar, kan ju ofta handla om varor för miljontals kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
zezzyy
Tänk på att det inte finns ett lastbilsjobb där du jobbar 7-4

Ang sova ute kan man montera en ac på takluckan som går på eget batteri som är väldigt bra. Annars gör som en bekant som körde mycket utomlands, han lät bilen gå på konstant uppemot 2 veckor på tomgång haha
Finns visst många lastbilsjobb där man arbetar 07-16, t.ex. schaktbil, lastväxlare, flisbil etc.
Batteridriven AC med eget batteri? Länk?
Ja, jag vet att man kan stå på tomgång med det är som jag skrev störande, precis som dieseldrivna APU:er, därför som jag skrev om batteridriven APU och om det är vanligt bland svenska åkerier.