2018-07-08, 16:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Svamla inte. Det var någon annan som tog in en person spm LW kanske hade en relation med. Om det var samma eller en annan som sa att det bara skulle glömmas. Han hade en tilltrasslad situation. Jag refererar bara till denna mystisks man. Tilltrasslad stämmer inte med någon sv dom vi vet (kanske SD, men han var ju namndroppad redan).
Detta är långt tillbaka i tråden.

Men du gjorde ju en lista över alternativa GM och rangordnade dem.
Där fanns en mystisk man med, tror det är denne som efterfrågas?
Citera
2018-07-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är intressant hur vill du förklara att SD inte skulle kunna vara GM eftersom den sista digitala kontakten skedde kl 23:09?
Den sist kända kontakten 23:09 var inte SD. Säg att han har en kontakt 23:10. Då är tidsfönstret 20 minuter för honom att hinna till LW, få ut henne till planket på nått sätt så dörren lämnas öppen.
Känns långsökt, men visst, fullt möjligt om allt klaffar. Dom bor inte så långt ifrån varandra.

Nu sägs det från insatta att kontakten var tidigare på kvällen, men jag ville inte bara påträngande och fråga när.
Citera
2018-07-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En präktig tankevurpa. Kan det vara så här åklagaren har resonerat?

Här är du delvis felinformerad. SD kan väl knappast neka till att ha träffat LW. Det finns ju den här historien i bilen i historien som LW anmälde honom för:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Enligt advokaten har SD också medgett att han har haft en kärleksrelation med LW, och dessutom finns det väl flera bilder på dem tillsammans.

SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
Citera
2018-07-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Men du gjorde ju en lista över alternativa GM och rangordnade dem.
Där fanns en mystisk man med, tror det är denne som efterfrågas?
Se mitt svar till flashbackfollower.
Bara söka i tråden.
Citera
2018-07-08, 16:32
Medlem
Citat:
Funderar på just det faktum att SD sitter skäligen och att polisen internt är säkra på honom.

Jag skrev tidigare dom kriterier han sitter på, och det är ju lite lull lull. Ingen teknisk bevisning presenterades vid någon av dom två förhandlingar, som åklagaren ändå ville få till sannolika skäl.

Nu har massa vatten runnit under broarna och dom borde vara väldigt mycket närmare sanningen. Rättsmed har dock fortfarande inte släppt kroppen.
Analyserna från NFC trillar in och det borde peka åt nått håll.

Är det mot SD, så borde dom ta in honom då och då på förhör och höra honom hur han förklarar det dom hittar, OM det pekar på honom. Han är ju redan varse att han är under lupp.

MEN... om dom börjat fundera på en annan GM så ligger dom nog lågt utåt. Låter SD vara skäligen så slipper dom frågor och press från pressen, medan dom jobbar med att tolka analyssvaren och sätta dom i sitt sammanhang. Kanske övervakar med.

En annan sak som får mig än mer konfunderad är att det brukar komma ett ”misstankarna har förstärkts”, men det kommer bara att dom jobbar på fallet. Vill dessutom minnas att åklagaren nämnde åter ”brett”, men det jan vara en gammal minnesbild och inte från senaste uttalandet.

Jag måste fråga dig om ovanstående inlägg. I andra stycket påstår du att ingen teknisk bevisning lagts fram till Tingsrätten inför häktningsförhandlingen. Hur vet du det? Den informationen är sekretessbelagda uppgifter.
Och jag råkar veta att det fanns teknisk bevisning med i förhandlingen. 🤔
Citera
2018-07-08, 16:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Den sist kända kontakten 23:09 var inte SD. Säg att han har en kontakt 23:10. Då är tidsfönstret 20 minuter för honom att hinna till LW, få ut henne till planket på nått sätt så dörren lämnas öppen.
Känns långsökt, men visst, fullt möjligt om allt klaffar. Dom bor inte så långt ifrån varandra.

Nu sägs det från insatta att kontakten var tidigare på kvällen, men jag ville inte bara påträngande och fråga när.

23:09 kan de ha bestämt att träffas vid planket om 5 min?
Och varför skulle tidsspannet endast vara 20 min?
Inte klarlagt att skriken kom från Lena?
Och SD kan ha gett sig på Lena direkt när hon kom dit. Allt kan ha skett på mindre än 20 min.
OM det nu var så det gick till
Citera
2018-07-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Då blir det ännu mer märkligt att så snabbt beklaga frånfället när kroppen inte identifierats som Lena. Dvs om JG och Lena var vänner men Lena valdes bort till förmån för vänskap med SD.

Skuldkänslor...
Citera
2018-07-08, 16:37
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etthuspalandet
http://www.bilddump.se/bilder/20180621185124-81.233.101.151.jpg

Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare

Denna kontakt, 22.49 var inte Norgechatten.
EttHusPåLandet och Lena "pratade" om en fin plats i Örebro, enligt skärmdump.

Nu fungerar länken inte längre men jag kommer ihåg den.
Citera
2018-07-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Att man valde att flytta på Peter Springare var att efter hans semestervecka i inledningen av utredningen. Så hade man misskött utredningen så Peter var minst sagt upprörd och Bo Andersson som är polisområdes chef drar inte jämt med Peter vilket ledde till förflyttningen. Peter Springare är den mest kompletta utredaren på grova brott.
Då kvarstår frågan varför biträdande utredningsledare fick gå med?
Om han lede arbetet under PS semester och misskötte den, borde det bara vara hen som får gå, och den mest kompletta styra rätt med skeppet?
Citera
2018-07-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vem valde du?
Varken jag eller partnern geocachar med någon av dom på det sättet (gör resor o.d)
Citera
2018-07-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har förstått det bor väl exmaken i den riktningen. Kanske polisen anar att SD kan ha slängt telefonen just där för att rikta misstankarna bort från sig själv?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Bor inte SD kvar nära UW?
Citera
2018-07-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han bor ihop med en kvinna som är ogift.
Då kan det vara, men jag vet inget om det, alltså spekulerar jag inte om det. Om någon framför mer framträdande rykten att så är fallet, då ska han upp för granskning (tycker jag).
Men JG är helt under min radar, vet inget om den mannen (tror han sitter i styrelsen eller liknande för intresseföreningen för grocaching).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in