Citat:
Ursprungligen postat av
Wkblade
Vet inte riktigt vilken tidsperiod du åsyftar.
Egentligen alla tidsperioder fram till ca 1980-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wkblade
Under den första halvan av 1900-talet hade uppenbarligen hundratusentals svenskar råd att köpa biljett till USA, under 30/40-talen åkte missionärer till Indien och länder i Afrika. Vi har ju haft kolonier i både Asien och Afrika också, varför tog inte svenskar hem en massa asiater eller afrikaner till hemlandet?
Indier och afrikaner är inte så populära bland vita män.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wkblade
Nu spekulerar jag men jag tror inte riktigt att WT-män och bärplockare/barkvinnor tillhör den socioekonomiska grupp som pratar superbra engelska heller.
WT är ett begrepp jag ogillar. Få är så usla att de förtjänar att kallas skräp. Engelskkunskaperna hos båda grupperna vita i samhällets lägre skikt och thailändare är säkert superbra jämfört med hur det var förr
Citat:
Ursprungligen postat av
Wkblade
Mindre kulturella skillnader idag? Vad har en thaitjej och en svensk WT-gubbe gemensamt kulturellt? Främst handlar det om pengar för kvinnan och sex för mannen. Givetvis finns det några få undantag men de är en minoritet i sammanhanget.
Vi har en globaliserad värld som gör att folk tittar på samma filmer, spelar samma datorspel, har liknande utbildningar och yrken. Det finns en helt annan gemenskap mellan folk idag. Tittar vi på män i samhällets bottenskikt så hade dessa förr inga möjligheter att ta hit utländska kvinnor. Utländska kvinnor hade inget intresse av dessa heller. Dagens bottenskikt är långt högre än gårdagens. Dagens bidragstagare är materiellt sett rika, vilket inte motsvarande befolkningslager var förr. Rika män kände nog förr inget behov att ta hit kvinnor från totalt främmande och långt mindre utvecklade kulturer. Dessa män hade antagligen dessutom inga som helst problem att hitta kvinnor hemma, då ekonomisk framgång bör ha varit mycket attraktivt i en tid när fattigdom var utbredd.