2018-07-08, 02:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
TR är en förkortning av Tingsrätt!

Draifos vet att TR avser tingsrätt, hen bara påminde Remark om att det är åklagaren som är förundersökningsledare och beslutar vem som ska åtalas eller inte. TR måste fatta vissa beslut avseende en del tvångsåtgärder under förundersökningen men ett beslut att avskriva någon är inte bland de beslut som hör till TRs beslut.
Citera
2018-07-08, 02:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Draifos vet att TR avser tingsrätt, hen bara påminde Remark om att det är åklagaren som är förundersökningsledare och beslutar vem som ska åtalas eller inte. TR måste fatta vissa beslut avseende en del tvångsåtgärder under förundersökningen men ett beslut att avskriva någon är inte bland de beslut som hör till TRs beslut.
Jo, och sedan hänvisas det ju ibland till myndighetsbeslut som om de skulle vara någonting väldigt speciellt, men man måste ju också komma ihåg att det är vanliga människor med fel och brister som gör de här bedömningarna. Det som kan vara enkelt för en att se kan se helt annorlunda ut för en annan.

Hade du någon idé förresten om att kroppen kan ha mellanlagrats någonstans?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-08 kl. 02:44.
Citera
2018-07-08, 03:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, och sedan hänvisas det ju ibland till myndighetsbeslut som om de skulle vara någonting väldigt speciellt, men man måste ju också komma ihåg att det är vanliga människor med fel och brister som gör de här bedömningarna. Det som kan vara enkelt för en att se kan se helt annorlunda ut för en annan.

Nu svarar jag på frågan. Om mordet skett i hastigt mod så är det inte ovanligt att kroppen flyttas till ett ”bättre” ställe. Det finns otaliga exempel på det.

Mats Alm flyttade väl Linda Chens kropp.
Citera
2018-07-08, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu svarar jag på frågan. Om mordet skett i hastigt mod så är det inte ovanligt att kroppen flyttas till ett ”bättre” ställe. Det finns otaliga exempel på det.

Mats Alm flyttade väl Linda Chens kropp.

Nja, eller så försökte han elda upp den.
Citera
2018-07-08, 03:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Den tanken hade jag rätt tidigt eftersom det dröjde att hitta henne trots att hon fanns nära hemmet. Som Pajosv också noterat att det händer att de flyttas till ett "bättre" ställe.

Visserligen brukar väl inte ens förhärdade kriminella gilla och köra en kropp hit och dit, men om det är någon som dödar någon i hastigt mod så kanske kroppen stuvas undan på ett ställe är helt olämpligt till GM sansat sig något. Exempelvis ett redskapsförråd eller liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-08 kl. 04:16.
Citera
2018-07-08, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kanske för att polisen då kan rubricera det som ”särskild händelse” och därmed få ökade befogenheter och resurser.

I Lisa Holm-fallet var det väl så?

Det stämmer, man kan säga att dom kan använda alla resurser som finns.

Idet fallet så dök MPS upp ganska omgående, kommer inte ihåg hur många
dom va men vi pratar tusental.
Citera
2018-07-08, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack så mycket för förklaringarna!

Ja, med denna information blir det förstås lite konstig om man först på fredagen fick ping.

Bara lite mer funderingar då:

Utan SIM-kortet, har man ju inget abonnemang. Och utan SIM-kort kan mobilen inte sända signaler, eller hur?

IMEI-numret blir väl bara intressant om det kan kopplas till SIM-kortet?

Alltså, vet inte om jag är ute och cyklar igen (förmodligen ), men tänker du att någon ska ha bytt ut SIM-kortet? För att meka med mobilen, dvs radera ut innehåll utan att kunna pejlas?

I så fall, måste man inte kunna koppla det nya SIM-kortet till personen för att på så sätt kunna koppla ihop den sedan med mobilen? (i det här fallet är IMEI numret kopplat till LW och polisen skulle kunna koppla mobilen till det ev nya SIM-kortet.

Usch, känns som jag inte var simkunnig och var tvungen att ta 100 m.

Mobilen sänder sitt IMEI:nr till alla master den kan nå oavsett operatör.
Om du tar ut SIM-kortet så kan du ringa 112, då går signalen till alla tillgängliga master.

IMEI:nr är mobilens egna identitet, om mobilen inte är operatörslåst så
kan du stoppa i vilket SIM-kort du vill, IMEI:nr påverkas inte, det är alltid samma nummer.

Nej, jag tror inte att någon har micklat med den här mobilen.
Det jag skrev va bara allmän information.

Om du har en abonnemangsfri mobil med oregistrerat kontantkort så
måste dom i stort sett ta dig med mobilen i handen för att binda den till dig.

Det blev nog rätt tror jag, du får göra som jag, använd simdynor
Citera
2018-07-08, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håll Dig vaken till matchen!

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Min teori är att Åklagaren sedermera kommer till åtal när alla pusselbitar är på plats. Kanske det t o m kommer ett erkännande innan dess. Pressen inombords kan nog bli för mycket till slut.

En annan teori helt från ämnet: Tror Sverige får guldvittring idag.

Vi får hoppas att du får rätt, det är åklagaren jag menar.

Det slutade med gravöl i stället för skumpa, suck
Citera
2018-07-08, 04:38
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Anar att du har något du fnular kring om detta, skulle en annan telefon hittats av en slump på samma plats som LWs pingats i (kanske inte otänkbart om man bara kan lokalisera den till visst större område) eller menar du ifall GM tagit undan LWs och lagt dit någon annan? Det senare är ju svårt att se vitsen med dock.
Det är egentligen inget annat jag fnular kring annat än hur både Moralensväktare och Limetime kan ha rätt. Jag bedömer båda som trovärdiga i sina uppgifter men just i frågan kring mobilen så går de isär.
Jag tror nog mer bara på ett olyckligt sammanträffande vid påträffade av en annan telefon i det läget. Som jag förstått det så är Vivalla ett område med lite "högre brottsstatistik", så helt omöjligt är det ju inte om en telefon hittats i buskarna. Sedan tar det ju säkert ett litet tag innan telefonen är undersökt och polisen inser att det är fel telefon.
Citera
2018-07-08, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Konstigt sätt att uttrycka det på om man är oskyldig. "Polisen har inget att komma med".
Jag skulle vara väldigt på överallt om att jag var oskyldig och visa hur ledsen jag var för att jag var misstänkt.

Håller med. Han borde vara väldigt ödmjuk och hjälpsam om han är oskyldig. Rädd att bli felaktigt dömd OM han nu är oskyldig.

Så många olika teorier som valsar runt. Jag tycker NW-spåret, hur hemskt det än vore, är intressant.
En teori.
Han går upp, börjar bråka om att LW ska åka på lillebrors födelsedag, det blir handgemäng, NW som snabbt har blivit starkare och större slår hårdare än han menat, LW tuppar av, i panik springer han med henne över axeln mot planket, där vaknar hon till och skriker, NW blir rädd och de slåss ännu mer tills LW slutar slåss. NW springer via skogen, dumpar telefonen, mot sin pappas hus. Därav öppna dörren hon LW. Dock borde han inte orka hålla detta inne utan erkänna för sina nära, om han inte dövar sig på något vis. OBS bara en teori.

Jag Håller fortfarande SD som troligast. Tror kanske att de träffades vid planket inte bara 1 utan upprepade gånger. Båda två verkar vara kicksökande och utomhusmöten i ett otrohetsförhållande är nog inte så ovanligt.

Svårt att inte tänka ut 1000 olika scenarier. Detta fall har etsat sig fast. Jag hoppas verkligen att det klaras upp.
Citera
2018-07-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Men läs vad jag skriver.
Skrev inte att han skulle gå ut på Flashback och förklara sin oskuld!!
Utan till sina vänner.
De som inte träffat honom måste ju undra.
Vore så enkelt för honom att förklara att han är oskyldig.
Min poäng är att han inte på något sätt verkar bekymrad över det som hänt.
Utan slänger ur sig diverse konstiga uttalanden efter varandra.
Jag har källa på detta.

Som någon skrev nyss i tråden, han talar som en GM.

Han HAR pratat med folk i sin närhet och förklarat sin oskuld.
Taget ur sitt sammanhang låter "polisen har inget på mig" "jag tror inte de kommer klara upp mordet" som väldigt konstiga uttalande men i en konversation och dialog inte lika konstigt. Så länge man bara hör det som 3e part blir det ju bara spekulationer. Han kanske storgrina när han sa detta?

Vad skulle NI ställa för frågor till SD om bi fick chansen?
Citera
2018-07-08, 07:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Oui! 😊 Det finns ett gäng sk häktningsgrunder som måste uppfyllas (Rättegångsbalken kapitel 24)
Vääääldigt kortfattat om det huvudsakliga:

1.- Personen ska vara misstänkt på sannolika skäl.

2.- Personen ska vara misstänkt för ett brott som ger minst ett års fängelse.

3.- Det ska finnas en risk för att den misstänkte 1. flyr straff, 2. förstör/gömmer bevis eller på annat sätt försvårar i utredningen, eller 3. fortsätter att begå brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det lätt fel om man klistrar i uppgifter utan att själv ha insikt i i domsamma. (*siffrorna eget tillägg.)

1. Stämmer delvis ,ex, var SD häktad som skäligen misstänkt.
2. Stämmer inte ty våra häkten är tidvis överbelagda delvis till följd av misstänkta på mindre straffsatser.
3.Dessa kriterier finns även dom i Rättegångsbalken med i verkligheten används häktingar i repressivt syfte.

Dvs häktingar med fulla restriktioner används felaktigt som straff och missbrukas även i brott med lägre straffsatser.
Med mera än att Sverige (vilket jag varit inne på tidigare i tråden) har av Europarådets och FN:s tortyrkommittéer klandrats för missbruket av speciellt häktningtider men ger läsaren en indikation på hur det är beskaffat i med att i verkligheten följa intentionerna som stipuleras I rättegångsbalken,.

Att häktingar används i repressivt syfte går självfallet i stick i stäv vad som stipuleras i rättegångsbalken men så ser det ut i "kriget" mellan samhällets representanter och buset/brottslingarna. Skiftar relativt över landets häkten men I stort används dom verktyg som finns tillhanda för att få buset bakom lås och bom.

Så, häktningsgrunder finns att häktas på sannolika skäl för att endast skydda någon. Åk har att till rätten visa på skyddande av brottsling.
För att återgå till ursprungsfrågan så kan SD ha häktas på sannolika skäl för skyddande av brottsling.
Ett par exempel. En 20-årig man från Skärholmen har häktats på sannolika skäl för skyddande av brottsling i samband med mordet. (Låt vara även för misshandel)
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/man-haktad-for-skyddande-av-brottsling-efter-varbymordet/aRKocE!oO0q0X5bQN6pZBcKAK25w/

Och en 35-årig man har häktats. Han är på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling.
https://www.dalademokraten.se/artikel/allmant/dalarna/och-35-aring-haktad-misstankt-for-skyddande-av-brottsling
Bråttom så överse ev, otydligheter. Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Någon måtta får det faktiskt vara nu. Jag har försökt resonera med dig. Jag har försökt ignorera dig. Jag skulle kunna svara på dina angrepp, igen, men vi vet båda att du varken kommer lyssna eller visa mig respekt. Jag är inte den du går hårdast åt i tråden, men ditt beteende börjar urarta i en giftig mobbing-mentalitet och här säger jag ifrån.
Jag tänker bemöta dig så tydligt jag kan nu:

Du är INTE trådens polis, än mindre någon allvetande domare. Jag är INTE intresserad av dina förolämpningar. Du behöver INTE känna ett ansvar för att utbilda vare sig mig eller någon annan här. Du har INTE tolkningsföreträde i debatten eller andras inlägg. Och det är tyvärr lönlöst att diskutera med dig, oavsett hur välgrundade dina argument må vara, eftersom du hävdar dig med en retorik som dryper av härskartekniker.

Det är enkelt att göra sig viktig genom att förminska, förlöjliga och håna andra, men det känns kränkande, förstör tråden och får folk att dra sig från att delta. Testa att lyssna och fråga, istället för att attackera och förutsätta. Och vill du på allvar föra fram dina argument på ett sätt som går att ta till sig, visa lite respekt och ödmjukhet.

Det blir mer rättvist om du tar med båda dina och hela mitt inlägg. Exakt vad i den fetade meningen undertill syftar du på?
Det lätt fel om man klistrar i uppgifter utan att själv ha insikt i i domsamma.
Man förleds tro din övereaktion beror på att jag sakligt inte får förklara hur det i praktiken förhåller sig.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-08 kl. 07:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in