2018-07-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vem skulle denna någon kunna vara tro? Vi vet ju inte hur och när flickorna avled.
Sant. Men om vi väljer att tro på de uppgifter som framkommit. Självklart önskar man att detta inte är föräldrarnas verk utan någon utomstående, det hade varit lättare att ta in. Vad tror du själv?
Citera
2018-07-07, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tycker också att det blir klarare och klarare. Men samtidigt: om man tagit sig så långt som till nästan en professur, så borde man ha ett visst mått av kaxighet och litet skinn på näsan - annars kanske man inte hade klarat av att klättra så högt upp på den akademiska stegen? Därmed tänker jag mig också att man skulle ha litet "motståndskraft" mot dåligt bemötande inom sjukvården? Tänker att det inte skulle vara just dåligt bemötande inom sjukvården som knäcker föräldrar som är kompetenta i fråga om att tala för sig (och för sin barn) och att kräva all den hjälp som de hade rätt till? I varje fall inte så knäckta att de dödar sina barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Kanske om de negativa kontakterna inom sjukvården "samspelade" med en kraftig depression hos den ena eller hos båda föräldrarna?

Till slut så urholkar droppe stenen och det är vad som hände med O, han orkade inte driva allt ensam, när även M insjuknade med samma symptom som A så blev det helt enkelt för mycket för honom, han blev svag och gav efter och följde H,s linje.

Som sagt, jag tror att nyckeln till tragedin ligger i hur de blev bemötta av sjukvården och vilka prognoser de fick för tillfrisknande av döttrarna, uppenbarligen så fick de endast negativa besked och till slut så försvann allt hopp om livet.

Ingen kommer att skriva om fallet, den drivande i tragedin hade fel kön, tystnaden i media talar sitt tydliga språk om den saken, hade det funnits minsta chans att det var en Fritzl-kopia i Bjärred så skulle media storknat av alla artiklar om eländet, nu tigs det ihjäl istället.
Citera
2018-07-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Målar in mig i ett hörn? Det låter som du tror att detta är en lek? Eller tävling? Jag är självklart öppen för andra förklaringar till varför man dödar sina barn men hittills har inget annat framkommit som jag finner trovärdigt. Skam eller kraftig personlighetsstörning hos den ena föräldern är det enda jag finner troligt.

Ditt inlägg här ovan var inte riktat till mig, men jag kommenterar det ändå:

Ja, skam eller personlighetsstörning förefaller väl vara det mest troliga. Möjligtvis psykisk sjukdom? Kan man bli akut psykisk sjuk, väldigt hastigt? (jag frågar för att jag inte vet).Kan man i så fall bli så svårt sjuk att man finner det rätt att döda sin familj, och samtidigt (trots det svåra sjukdomstillståndet) ha den förmåga som krävs för att genomföra mord? Jag vet inte.

Den så kallade Arbogakvinnan (Maria Möller), livstidsdömd för anstiftan till mord, har skrivit ett antal brev inne i fängelset, som smugglats ut och publicerats i pressen. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men det har handlat om att hon försökt förmå andra personer att hjälpa henne att bli fri. Detta, menade hon, skulle ske med hjälp av lögner, bland annat. Dessa brev tar jag inte på allvar - det är så uppenbart att de är skrivna av en person med förvrängd tankeverksamhet, troligtvis en person med någon form av personlighetsstörning (?) Jag har svårt att tro att någon tar dessa brev och meddelanden på allvar.

På samma sätt förhåller jag mig till avskedsbrevet i Bjärred. Det är svårt att ta brevet på allvar. Jag har så svårt att tro att en frisk person, utan personlighetsstörning, skulle skriva att hen dödat sina barn på grund av bristande livskvalitet, kopplat till barnens sjukdomar. Möjligen var det i så fall en förälder som befunnit sig i en extremt pressad situation (kanske skamfylld) som påverkade denne förälder så starkt att det nästan blev att jämställa med psykisk sjukdom.

Och de viktigaste frågorna för mig är fortfarande: hur var det möjligt att barnen kunde leva i denna miljö ända till slutet ?
Citera
2018-07-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vet du om anslaget från Söderbergsstiftelsen tillfaller O direkt - eller LU och öronmärks för O? Tänkte på pengarna O hade på kontot vid bouppteckningen. Om det är från stiftelsen så hade han ju, ordning och reda, 60% kvar.

Länken till OH finns inte mer, men i alla andra fall förvaltade universiteten de beviljade anslag.
Så var det nog i OHs fall också och inte personligt:

http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/artikel/beviljade-anslag-i-rattsvetenskap-2016

Edit: beskedet om beviljande publicerades i april 2016.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-07-07 kl. 21:36.
Citera
2018-07-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De som har hänt är en förfärlig tragedi och något mycket sorgligt. Två barn har mördats och får aldrig bli äldre än 11 och 14 år.

Men den hatpropaganda som du upplever rikta sig mot O, handlar faktisk om en diskussion och ett ”grävande” för att försöka klarlägga varför O erkänt att han mördat sina barn.

Det har förvisso enligt polisens utsago även H erkänt att hon gjort. Men som sagt, det har inte framkallat lika kraftfull indignation hos vissa. Men att försöka förstå H’s inblandning är i mitt tycke lika intressant. Om inte annat för att det är hel obegripligt att två föräldrar tappar förnuftet samtidigt.

O är, fortfarande enligt polisens utsago, dubbel barnamördare. Precis som även H enligt polisen.
Hänsynsfulla och välvilliga omdömen passar inte riktigt för dubbelmördare. Även om vederbörande är död. Man är lika mycket mördare om man var ensam eller två om det - elle om man suiciderat.

För mig är det väldigt svårt att förstå att det kan vara känsligt eller upplevas som hat och förtal när man diskuterar mördares beteende före eller vägen fram till deras avskyvärda brott.

Någonstans är det som om man glömmer att de verkliga offren i denna tragedi är de som inte kunde värja sig eller fick bestämma själva. De som inte hade något val, som inte kunde fly och som inte ens själva fick efterlämna något avskedsbrev. Agnes och Moa.
Du håller med om att O var rik som ett troll och kunde ha köpt experimentell behandling åt sina döttrar?Du påstår dig vara läkare och försvarar det inlägget? Berätta då vilken experimentell behandling, den som ett troll, rika O skulle ha köpt? Det ska bli intressant att läsa hur ditt svar leder tråden närmare en lösning.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-07-07 kl. 21:56.
Citera
2018-07-07, 22:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du håller med om att O var rik som ett troll och kunde ha köpt eperimentell behandling åt sina döttrar.

Nej naturligvis inte!

Men familjen Henkows/Brentons ekonomi verkar inte vara status som fattiga.

Föräldrarna kunde om de inte orkade med jobb och hemsituationen köpt hjälp, hemhjälp, avlastningsstöd, det hade de uppenbarligen haft råd till. De kunde också antagligen beviljats tjänstledigt/ vård av sjukt barn eller egen sjukskrivning om de mådde så dåligt. De kunde hyrt något boende över de jobbiga vintermånaderna och ordnat med skolundervisningen via lärare på plats. Går utmärkt att ordna på många platser i världen. De hade uppenbarligen de ekonomiska resurserna och antagligen den intellektuella förmågan att hitta vägar. De kunde spenderat väldigt mycket mer tid med sina barn istället för att slitas itu mellan jobb och hem.
Det var något annat som gjorde att de valde den här utgången.

Precis ALLA alternativ är bättre än det som skedde.
Citera
2018-07-08, 00:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Då tolkar du det rätt -
- Det vet jag inte om det kommer göra-
- Jag tror inte det då Brenton-
- inte är människor som vill bråka-
- Det var jo Oskars vän Hansson-
- Hansson hade med företag -
Var det O som skötte allt praktiskt under besöket, är han den som har haft kontrollen över innehållet.

Kan H ha lurats att tro att hon skrev under ett testamente där flickorna var inkluderade?
Citera
2018-07-08, 00:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag länkar till den yrvakna rektorskan, den 10 januari. "https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar"

Svaren, på alla frågorna som gäller händelsen i tråden finns hos "skolan". Polisen, akademikerna och politikerna vill INTE att nåt ska klarna..........
Citera
2018-07-08, 00:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
- om gipset skrev jag som ex-
- läkare utrede gjorde allt -
- Agnes fick järn tabletter föt tröttheten -
- receptfria -
- någon vuxen tackade nej till vuxet kurator stöd- och for till Tyskland -

Tack för svar.
Jo, jag förstod att gipset bara var ett exempel. Jag forsatta bara ditt exempel att behandla en frisk person med något som inte behövdes, för det var en bra liknelse ( )
Som vi har förstått det genom uppgifter i tråden, var det O som for till Tyskland med Agnes.
Var det också O som tackad nej till kuratorsstöd? Var han den som inte ville ha sådan kontakt?

O’s syster är tydligen medlem i förening som motarbetar kontakter och behandlingar av psykologer och psykiatriker.
Var O av samma åsikt?

Eller vet man idag kanske inte vem som ville vad och som valde bort kuratorsstöd och kanske annan psykologisk/psykiatrisk hjälp? Det är ju inte så lätt för anhöriga kanske att veta idag.
Senast redigerad av Solglittret 2018-07-08 kl. 01:13.
Citera
2018-07-08, 00:49
Medlem
Anabellas avatar
Någonstans i tråden nämndes det att O hade en släng av OCD.
Förresten inte helt ovanligt att musikaliskt avancerade barn (vilket O var) utvecklar olika former av tvångsbeteende. Det är ärftligt.
Är det möjligt att även Agnes hade tvångstankar?
I så fall kunde det åtminstone till en viss del förklara hennes oförmåga att vistas i skolan.
Citera
2018-07-08, 00:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag länkar till den yrvakna rektorskan, den 10 januari. "https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar"

Svaren, på alla frågorna som gäller händelsen i tråden finns hos "skolan". Polisen, akademikerna och politikerna vill INTE att nåt ska klarna..........

Kanske....
Men hur i hels.ke kan skolan haft ett läkarintyg på först Agnes - sannolikt behövdes också flera läkarintyg för henne under åren - och därefter ytterligare läkarintyg på sjukdom hos Moa?
Varifrån kom dessa - osanna? - läkarintyg? Enligt rektorn på fysisk sjukdom.
Eller finns det inga läkarintyg?

Jag förstår inte, får det inte att gå ihop.

Citat:
-
- men här for Oskar till behandlingar -
- med en frisk flicka hans egen dotter -
Senast redigerad av Solglittret 2018-07-08 kl. 01:15.
Citera
2018-07-08, 00:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
- Det vågar jag inte svara på i dags läget -

- Visst kan Hanna blivit lurad-
- det har hon blivit i många sammanhang-
Tack.

Finns det fler bevis på att H har varit delaktig i beslutet, utöver två namnunderskrifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in