Citat:
Ursprungligen postat av
MrZirkus
Målar in mig i ett hörn? Det låter som du tror att detta är en lek? Eller tävling? Jag är självklart öppen för andra förklaringar till varför man dödar sina barn men hittills har inget annat framkommit som jag finner trovärdigt. Skam eller kraftig personlighetsstörning hos den ena föräldern är det enda jag finner troligt.
Ditt inlägg här ovan var inte riktat till mig, men jag kommenterar det ändå:
Ja, skam eller personlighetsstörning förefaller väl vara det mest troliga. Möjligtvis psykisk sjukdom? Kan man bli akut psykisk sjuk, väldigt hastigt? (jag frågar för att jag inte vet).Kan man i så fall bli så svårt sjuk att man finner det rätt att döda sin familj, och samtidigt (trots det svåra sjukdomstillståndet) ha den förmåga som krävs för att genomföra mord? Jag vet inte.
Den så kallade Arbogakvinnan (Maria Möller), livstidsdömd för anstiftan till mord, har skrivit ett antal brev inne i fängelset, som smugglats ut och publicerats i pressen. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men det har handlat om att hon försökt förmå andra personer att hjälpa henne att bli fri. Detta, menade hon, skulle ske med hjälp av lögner, bland annat. Dessa brev tar jag inte på allvar - det är så uppenbart att de är skrivna av en person med förvrängd tankeverksamhet, troligtvis en person med någon form av personlighetsstörning (?) Jag har svårt att tro att någon tar dessa brev och meddelanden på allvar.
På samma sätt förhåller jag mig till avskedsbrevet i Bjärred. Det är svårt att ta brevet på allvar. Jag har så svårt att tro att en frisk person, utan personlighetsstörning, skulle skriva att hen dödat sina barn på grund av bristande livskvalitet, kopplat till barnens sjukdomar. Möjligen var det i så fall en förälder som befunnit sig i en extremt pressad situation (kanske skamfylld) som påverkade denne förälder så starkt att det nästan blev att jämställa med psykisk sjukdom.
Och de viktigaste frågorna för mig är fortfarande: hur var det möjligt att barnen kunde leva i denna miljö ända till slutet ?