2018-07-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Menar du att om man har 1,25 miljoner på banken så är man rik som ett troll? Vad finns det för experimentell vård till påstått sjuka barn? Vad är ditt syfte med denna svartmålning av en avliden människa? Vad driver dig i ditt hat?
Jag tror inte det handlar om hat. Men vi är ett antal skribenter som inte tror på den bilden polisen lämnat. Det känns helt osannolikt att man dödar hela sin familj av den anledning som angivits. Det måste finnas andra bakomliggande orsaker. Jag vill veta vad som drivit den ena eller båda föräldrarna till denna vidriga handling. Det enda jag kan tänka mig är skam. Att det finns någon hemlighet man inte längre klarar att leva med och inte vill att någon ska kunna berätta om i framtiden.
Citera
2018-07-07, 10:16
Medlem
Kan Oscar ha varit tjänstledig från sin vanliga tjänst och forskat men ändå befunnit sig på arbetsplatsen och därifrån bedrivit sin forskning? Då kan han ansökt och fått pengar från någon fond och då har inte universitetet betalt hans lön under den tiden. Är inte så bra insatt i hur det fungerar ekonomiskt men har vänner som forskar och får pengar från annanstans än arbetsgivaren men ändå befinner sig på sin vanliga arbetsplats för att ha tillgång till sådant de kan behöva.
Citera
2018-07-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag är ganska säker att jag har läst att O var lektor och inte biträdande lektor. Tror han var biträdande lektor efter disputationen och sen blev han lektor. Det med biträdande lektor som meriteringsanställning är ett nyare fenomen, tror jag. Men jag tog ingen skärmdump på hans LU sida och den är borta nu.

Som lektor har man en ganska trygg anställningsform. Det som jag tycker är konstig är att du skrev att hans efterföljare bara använde 15% av tiden på undervisning och handledning. Dessutom var O ansvarig för ett masterprogram också, det kommer väl i tillägg. Otrygg brukar det blir på universitet när man är beroende på externfinansiering till en stor grad och den uteblir. Men jag vet inte hur det är på ekonomihögskolan. Har man en duktig anställd, så som O har beskrivits så försöker man ändå att hitta lösningar med att hitta arbetsuppgifter, så att personen kan vara kvar. Eller institutionen betalar också forskningstiden, om man har de finansiella möjligheterna.

2018 hade O fortsatt ett projekt.
Så om han inte hade fått nya projekt, så hade problem först uppstod 2019 - om de hade uppstod överhuvudtaget. Till dess kunde han sökt nya projekt och han hade fått besked kring detta under 2018.

Om jag hade spekulerad här hade jag inte spekulerad kring tidsbegränsad anställning eller uppsägning. Tror det här mer att göra med antingen befordring, uppskattning, konflikt, projektet han jobbade med, etc.

Många med tidsbegränsade anställningar på universitet kan bli ganska desperata, men O hade jo en bisyssla med mycket inkomst. Han hade teoretiskt också haft möjlighet att gå ned i arbetstide på LU, har sin anställning kvar och kombinerar det med sina uppdrag inom det egna företaget. Tycker jag, en möjlighet många inte ha.

Hans efterträdare CB uppger att hon lägger ned 200 timmar undervisning per år på Mastersprogrammet. O:s handledning av doktoranden som tillkomme blir ju en del.

Jag har bara hittat, efter disputationen 2008, ”tillförordnad” 2008 och sedan ”biträdande” 2009 kompletterat med ”docent” 2011 i O:s CV. Här på FB och i pressen står det däremot omväxlande universitetslektor eller bara lektor.

Meriterande befattningar har funnits ett tag men vet inte exakt sen när, bara att UU använde den 2012.

Jag är inne på din linje - men tillsammans med meriteringsanställning. Duktig på att jobba och visa resultat men ingen uppskattning eller ens en fast lektorstjänst. Att vara kontroversiell, som O beskrivits, är synonymt med diskutabel och tvistig också. Sammantaget kanske dålig personkemi med dem som skulle befordra honom. Totalt så kanske aldrig O fick den arbetsro o engagemang som behövdes till den nya inriktningen för miljöskatter. Professor, inte befordrad, sökte han kanske bara för att det skall finnas med i den historia han efterlämnat.

Att A insjuknade feb 2015 och M i maj 2017, två års mellanrum, skulle kunna kopplas ihop med försök att förlänga meriteringsanställningrn som är möjlig två år. En teori...
Citera
2018-07-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag är ganska säker att jag har läst att O var lektor och inte biträdande lektor. Tror han var biträdande lektor efter disputationen och sen blev han lektor. Det med biträdande lektor som meriteringsanställning är ett nyare fenomen, tror jag. Men jag tog ingen skärmdump på hans LU sida och den är borta nu.

Som lektor har man en ganska trygg anställningsform. Det som jag tycker är konstig är att du skrev att hans efterföljare bara använde 15% av tiden på undervisning och handledning. Dessutom var O ansvarig för ett masterprogram också, det kommer väl i tillägg. Otrygg brukar det blir på universitet när man är beroende på externfinansiering till en stor grad och den uteblir. Men jag vet inte hur det är på ekonomihögskolan. Har man en duktig anställd, så som O har beskrivits så försöker man ändå att hitta lösningar med att hitta arbetsuppgifter, så att personen kan vara kvar. Eller institutionen betalar också forskningstiden, om man har de finansiella möjligheterna.

2018 hade O fortsatt ett projekt.
Så om han inte hade fått nya projekt, så hade problem först uppstod 2019 - om de hade uppstod överhuvudtaget. Till dess kunde han sökt nya projekt och han hade fått besked kring detta under 2018.

Om jag hade spekulerad här hade jag inte spekulerad kring tidsbegränsad anställning eller uppsägning. Tror det här mer att göra med antingen befordring, uppskattning, konflikt, projektet han jobbade med, etc.

Många med tidsbegränsade anställningar på universitet kan bli ganska desperata, men O hade jo en bisyssla med mycket inkomst. Han hade teoretiskt också haft möjlighet att gå ned i arbetstide på LU, har sin anställning kvar och kombinerar det med sina uppdrag inom det egna företaget. Tycker jag, en möjlighet många inte ha.

Vet du om anslaget från Söderbergsstiftelsen tillfaller O direkt - eller LU och öronmärks för O? Tänkte på pengarna O hade på kontot vid bouppteckningen. Om det är från stiftelsen så hade han ju, ordning och reda, 60% kvar.
Citera
2018-07-07, 12:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vet du om anslaget från Söderbergsstiftelsen tillfaller O direkt - eller LU och öronmärks för O? Tänkte på pengarna O hade på kontot vid bouppteckningen. Om det är från stiftelsen så hade han ju, ordning och reda, 60% kvar.

Vet inte vad som gällde i O's fall.
Jag har dock en anhörig som fick ett stort belopp från Söderbergsstiftelsen efter att ha ansökt. Hen åkte utomlands för att lära sig mer för de pengarna, skickade in en rese/projektbeskrivning till stiftelsen i efterhand.
Dock sa man på den tiden att Söderbergsstiftelsens bidrag var sk "hummerpengar" man kunde helt och hållet bestämma själv vad man ville använda summan till - och det var väldigt mycket pengar. Någon redovisning fanns det inte heller krav på vid den tidpunkten.
Kanske gäller fortfarande samma förhållande? I vart fall verkar ju O haft styrförmågan och bestämmandet över Stiftelsens bidrag. Tror inte att LU fått ta emot dessa pengar, utan just O.
Citera
2018-07-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Kan Oscar ha varit tjänstledig från sin vanliga tjänst och forskat men ändå befunnit sig på arbetsplatsen och därifrån bedrivit sin forskning? Då kan han ansökt och fått pengar från någon fond och då har inte universitetet betalt hans lön under den tiden. Är inte så bra insatt i hur det fungerar ekonomiskt men har vänner som forskar och får pengar från annanstans än arbetsgivaren men ändå befinner sig på sin vanliga arbetsplats för att ha tillgång till sådant de kan behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet inte vad som gällde i O's fall.
Jag har dock en anhörig som fick ett stort belopp från Söderbergsstiftelsen efter att ha ansökt. Hen åkte utomlands för att lära sig mer för de pengarna, skickade in en rese/projektbeskrivning till stiftelsen i efterhand.
Dock sa man på den tiden att Söderbergsstiftelsens bidrag var sk "hummerpengar" man kunde helt och hållet bestämma själv vad man ville använda summan till - och det var väldigt mycket pengar. Någon redovisning fanns det inte heller krav på vid den tidpunkten.
Kanske gäller fortfarande samma förhållande? I vart fall verkar ju O haft styrförmågan och bestämmandet över Stiftelsens bidrag. Tror inte att LU fått ta emot dessa pengar, utan just O.

Frågan kom upp tidigare och då svarade jag att det är vanligt att universiteten förvaltar pengarna och att det inte går till en personligt. Så då är en viss del av ens tjänst finansierad externt, personligen får man inte en krona extra. Men när nu frågan kommer upp en gång till, så jag får funderar en gång till.

Åker man utomlands så brukar det vara så att beloppet är personligt och skattefritt - därför att man är just utomlands. Låter fint, men man tjänar till exempel inte in pension etc heller. Nu var O inte utomlands. MEN det var ändå pengar från en stiftelse. Då kan dessa har gått till O personligt och inte via universitetet. Det stämmer. Har ingen aning hur det då fungerar med skatt. Får man den typ av pengar utnyttjar man jo gärna att sitta någon annanstans då. Så vid jag vet begär man då tjänstledighet för den delen man är finansierad via stiftelsen. Men visst kan man vistas på sin arbetsplats - även om det är just den infrastrukturen stiftelser ibland inte vill finansierar (overheadkostnader). Men ingen som kommer att klaga på när man sitter där ändå antar jag.

O hade projekt tidigare kring New Zealand och det fungerade väl fint då. Frågan är om han fick det ihop denna gång eller om det blev för mycket. Men han har jo jobbat på under 2016 och 2017 med publikationer, konferenser och allt. Men några kan säkert upplever det som stort press att ha fått pengar för forskning och kanske inte kunna leverera eller hitta tid till projektet på grund av allt annat. Kan vara så.
Citera
2018-07-07, 14:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag har följt tråden lika länge men delar inte din åsikt. Däremot har det förekommit mycket hat och påhopp mellan andra skribenter. Jag tror att man upplever texter olika beroende på om man delar åsikt eller ej. Jag önskar att jag liksom du kunde nöja mig med polisens sammantagna bild. Då skulle jag lämna tråden, luta mig tillbaka och läsa en god bok istället. Men det är något som skaver, något finns dolt. Jag känner familjer med svårt sjuka barn, multihandikappade, som aldrig kommer att bli friska. Deras vardag är en ständig kamp men de ger inte upp. Jag följer tråden för att jag hoppas att sanningen ska komma fram. Och jag tackar dem som orkar gräva och försöka hitta förklaringar. För barnens skull.

Skulle de som gräver/driver en parallell utredning lyckas bättre än polismyndigheten?
Citera
2018-07-07, 14:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skulle de som gräver/driver en parallell utredning lyckas bättre än polismyndigheten?

Om utgångspunkten är att polisen (samhället, etablissemanget etc) döljer något kan det ju vara rimligt.

En annan möjlighet är ju att polisen helt enkelt har full koll på den här familjens historia, vet precis vad som hänt men avstår från att sprida denna sanning, av hänsyn till alla berörda (som heller inte behöver begränsas till de fyra döda).
Citera
2018-07-07, 14:27
Medlem
Citat:
Det vet ingen av oss. Och vi vet inte heller vad polisens fortsatta utredning kommer att leda till. Men detta är ju ett forum öppet för spekulationer. Och det är fritt fram för alla och envar att lufta sina funderingar. Tror man på polisens bild så good. Gör man det inte så ser jag inget fel i dubbla utredningar.
Citera
2018-07-07, 15:33
Medlem
Citat:

Jag håller med i allt MrZirkus skriver. Väldigt bra beskrivet. Vi vill veta vad som driver en människa till att dräpa barnen. Vi tror i alla fall inte att två föräldrar pratar ihop sig.

Just nu skulle jag t.ex vilja veta hur O hade det på jobbet. Han jobbade hårt för sin karriär och kanske för att behålla jobbet. Skulle någon på LU berätta att LU varit döden för O och äventyra sin egen karriär? Knappast.

Den här utredningen är speciell från flera perspektiv. Efterlevande är släkt med både offren och mördarna och i samma person. Plötsligt kan vi inte diskutera öppet, väldigt vanligt på FB, varför två tonåringar blev dödade. Det blir heller ingen soc-utredning. Kanske kan FB gräva fram en sanning som ingen skulle berätta för efterlevande. Sanningen är viktig för att sörja klart. Kanske de behöver läsa FB trots att det är frivilligt?

Det kommer aldrig finnas någon åklagare som kan granska polisens arbete. Synd för vi vet att poliser gjort fel bedömningar tidigare. Undersökningsprotokollet blir aldrig offentligt, inte ens för journalister. Allmänheten kommer säkert inte få veta mera eller bara selektiv information. Polisen letar ingen mördare. Case closed.
Citera
2018-07-07, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag tror inte det handlar om hat. Men vi är ett antal skribenter som inte tror på den bilden polisen lämnat. Det känns helt osannolikt att man dödar hela sin familj av den anledning som angivits. Det måste finnas andra bakomliggande orsaker. Jag vill veta vad som drivit den ena eller båda föräldrarna till denna vidriga handling. Det enda jag kan tänka mig är skam. Att det finns någon hemlighet man inte längre klarar att leva med och inte vill att någon ska kunna berätta om i framtiden.
Då låter det som att du målat in dig i ett hörn.
Citera
2018-07-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Då låter det som att du målat in dig i ett hörn.
Målar in mig i ett hörn? Det låter som du tror att detta är en lek? Eller tävling? Jag är självklart öppen för andra förklaringar till varför man dödar sina barn men hittills har inget annat framkommit som jag finner trovärdigt. Skam eller kraftig personlighetsstörning hos den ena föräldern är det enda jag finner troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in