2018-07-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Då kör vi igen... andra får tydligen skriva ”läs i tråden”, o.s.v....

Det finns ett antal olika ingångsvärden som ger olika tankeresenomang och beroende på vad som egentligen är sant blir det spretigt...

Hade dom avslutat sin relation för 1,5 år sedan? Motivbilden?

Hade dom fortsatt sin relation? Då fanns det tydligen flera andra kandidater och skvalpade?! Det är en motivbild, men då åt båda (alla) hållen.

SD och HD skulle iväg på sin drömresa och komma närmare varandra där HD skulle jobba med din tillit till SD, ser inte logiken att SD ska ”göra upp” just då?!

Händelseförloppet känner jsg knystat med chatt, dörr, vägen till planket och just planket som MP.

Nu senast, som jag inte tänkt på, mobilen som slås på på torsdag, då var dom inte i Sverige.

Ingen teknisk bevisning framställs till TR, då bortåt två veckor av analyser.

Fanns väl mer, men detta kom jag på på rak arm...
Ja , Du kör igen...

Min fråga på Din mening om spår..."vissa pekar på entydigt på SD, andra omöjliggör honom"
Så frågan var vad är det specifikt som gör honom omöjlig som GM?
Citera
2018-07-07, 10:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Oui! 😊 Det finns ett gäng sk häktningsgrunder som måste uppfyllas (Rättegångsbalken kapitel 24)
Vääääldigt kortfattat om det huvudsakliga:

1*- Personen ska vara misstänkt på sannolika skäl.

2*- Personen ska vara misstänkt för ett brott som ger minst ett års fängelse.

3*- Det ska finnas en risk för att den misstänkte 1. flyr straff, 2. förstör/gömmer bevis eller på annat sätt försvårar i utredningen, eller 3. fortsätter att begå brott.

Det lätt fel om man klistrar i uppgifter utan att själv ha insikt i i domsamma. (*siffrorna eget tillägg.)

1. Stämmer delvis ,ex, var SD häktad som skäligen misstänkt.
2. Stämmer inte ty våra häkten är tidvis överbelagda delvis till följd av misstänkta på mindre straffsatser.
3.Dessa kriterier finns även dom i Rättegångsbalken med i verkligheten används häktingar i repressivt syfte.

Dvs häktingar med fulla restriktioner används felaktigt som straff och missbrukas även i brott med lägre straffsatser.
Med mera än att Sverige (vilket jag varit inne på tidigare i tråden) har av Europarådets och FN:s tortyrkommittéer klandrats för missbruket av speciellt häktningtider men ger läsaren en indikation på hur det är beskaffat i med att i verkligheten följa intentionerna som stipuleras I rättegångsbalken,.

Att häktingar används i repressivt syfte går självfallet i stick i stäv vad som stipuleras i rättegångsbalken men så ser det ut i "kriget" mellan samhällets representanter och buset/brottslingarna. Skiftar relativt över landets häkten men I stort används dom verktyg som finns tillhanda för att få buset bakom lås och bom.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack till dig också.

Det betyder då att man inte kan "dra till" med något bara för att man bara "känner på sig" att man har rätt person för att fylla på sen med resten och inte heller att man försöker få någon häktad som misstänkt för att "skydda någon" annan.

Så, häktningsgrunder finns att häktas på sannolika skäl för att endast skydda någon. Åk har att till rätten visa på skyddande av brottsling.
För att återgå till ursprungsfrågan så kan SD ha häktas på sannolika skäl för skyddande av brottsling.
Ett par exempel. En 20-årig man från Skärholmen har häktats på sannolika skäl för skyddande av brottsling i samband med mordet. (Låt vara även för misshandel)
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/man-haktad-for-skyddande-av-brottsling-efter-varbymordet/aRKocE!oO0q0X5bQN6pZBcKAK25w/

Och en 35-årig man har häktats. Han är på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling.
https://www.dalademokraten.se/artikel/allmant/dalarna/och-35-aring-haktad-misstankt-for-skyddande-av-brottsling
Bråttom så överse ev, otydligheter. Mvh
Citera
2018-07-07, 10:20
Medlem
Om vi bortser från SD, att han frias helt från misstankar, eller inte var skäligen misstänkt.

Hur skulle då tråden se ut med dom kvarstående misstänkta (som vi fört upp i den kontaktyta LW hade)?

ML, med i stort sett samma historik som SD, relation längre tillbaka enligt uppgift (var han gift då och otrogen?). Hans USA resa och sen beteendet på eventet, dom tyder på relation i närtid.
Här ser jag en än starkare motivbild än SD.

BeholderX, som verkar vara den pågående relationen. (Återkommer om hans loggningar och uttalanden).
Här ser jag en svag motivbild.

Denna person, som jag är väldigt nyfiken på, som inte ska nämnas för han har ett komplicerad livssituation... Som någon skrev var den nya och inte alls BeholderX.
Här finns det mer?! En person som kanske med är otrogen (jag gör den tolkningen) och har massor att förlora = Mycket stark motivbild!
Citera
2018-07-07, 10:20
Medlem
Citat:

Det finns ett antal olika ingångsvärden som ger olika tankeresenomang och beroende på vad som egentligen är sant blir det spretigt...

Hade dom fortsatt sin relation? Då fanns det tydligen flera andra kandidater och skvalpade?! Det är en motivbild, men då åt båda (alla) hållen.

SD och HD skulle iväg på sin drömresa och komma närmare varandra där HD skulle jobba med din tillit till SD, ser inte logiken att SD ska ”göra upp” just då?!

Händelseförloppet känner jsg knystat med chatt, dörr, vägen till planket och just planket som MP.

Nu senast, som jag inte tänkt på, mobilen som slås på på torsdag, då var dom inte i Sverige.

Angående mobilen så är det inte fastställt att den sattes på på Torsdagen,
jag har sagt att jag tror att den sattes på då, även om det är troligt så
är det inte fastställt.
Citera
2018-07-07, 10:27
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tvivlar på att hon skulle gå till planket på natten när det är becksvart ute, inte
ens med sällskap, om hon nu kunde slippa.
Enligt tråden va hon skapligt mörkrädd.
Hittade dom en pannlampa på FP så blir det ju en annan sak.

Vist va det du som skrev att ML va i USA när mordet begicks enligt hans IG?
Kom det fram om han ljög eller att det va en feltolkning?

LW har tidigare gått ut i natten med sällskap för geocachäventyr - bl a med SD, så det är inte helt osannolikt att hon gjorde det då.

Jag tyckte att jag såg incheckade bilder från USA daterade 14/5 i ML:s Fb som senare "låstes" och inte gick att se mer. Det går ju att "checka in" utan att vara fysiskt på plats, dock. Det är möjligt att ML var åter i Sverige när LW mördades och det har nog polisen god koll på.
Citera
2018-07-07, 10:31
Medlem
Vi får ju hoppas att LW’s dator (om nu hade en sådan) är väl genomgången av utredarna. Där lär ju ”alla” hennes potentiella mördarkandidater finnas i chatthistoriken och är förhörda/avfärdade vid det här laget. OM det nu inte råkar vara en random galning, vilket inte jag tror. Och det här med sonen som MGM tror jag inte alls på helt ärligt, att helt utan spår lyckas ha ihjäl sin egen mor och kunna dölja det för sin omgivning och utredarna. Nej, det finns en skäligen misstänkt av någon orsak, inte endast pg.a ”byaskvaller”
Citera
2018-07-07, 10:32
Medlem
Citat:
Jag frågar vad är det jsg inte har svarat på?
Jag orkar inte gå tillbaka så långt men det är många som ställt den frågan till Dig...

Några frågor jag ställt är:
Från inlägg 14607 där Du skriver om en "kul andekdot" ang bilen tror jag det var... vad är "kul"?

Inlägg 14612, ang tidsram Du skrev om och som jag ställde en fråga om...

Det är ett antal frågor där Du är svaret skyldig...
Citera
2018-07-07, 10:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nä, det är inte vilda västern! 😋
Obs att häktning som regel sker vid sannolika skäl, och åtal ligger ytterligare ett steg högre upp på misstanketrappan. Alltså olika höga beviskrav.
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal

(Hrm...hängde inte riiiiktigt med i konversationen från början men hoppas vi pratar om samma sak, haha! Vid den här tiden på dygnet tenderar min hjärna att bli ungefär lika spänstig som potatispuré)

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, jag är likadan.

Vad mitt syfte var med mina ursprungsfrågor var att få lite draghjälp för att besvara frågorna för att visa några i tråden vad som gäller för att få någon häktad.
Och det har jag fått. Tack!

De har ju lite diskussioner om att åklagaren kanske:

- vet vem som är den riktige mördaren (kan ha fått det om bakfoten) och försöker få SD häktad för att skydda någon

- har på "känn" vem mördaren är, men inte har några bevis men ändå försöker få SD häktad på sin "magkänsla" (kanske lite överdrivet uttryckt för att sätta fingret på frågan)

Jag är införstådd att det inte är lätt att värdera bevis och annat, särskilt utan en förundersökning. Och att i det här läget kan ju det inte vara helt lätt (det är ju inte det vid rättegången heller) att få en rättvis bedömning.

Det är ju inte alltid man griper en person med "the smoking gun".

Tacka inte förty har du fått både vilseledande och icke relevanta svar på dina ursprungsfrågor. Hänvisar till vad jag skrivit ett par inlägg tillbaka.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack! Om det var utmattningssyndrom blir det oftast långvarigt dvs flera år. Ofta börjar man sedan arbetsträna först typ 25 % för att ev sedan stegvis öka med myrsteg.

HD har lidit av psykisk ohälsa sen deras andra barn föddes. Så det har ingenting med jobbet att göra.
Citera
2018-07-07, 10:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Vi får ju hoppas att LW’s dator (om nu hade en sådan) är väl genomgången av utredarna. Där lär ju ”alla” hennes potentiella mördarkandidater finnas i chatthistoriken och är förhörda/avfärdade vid det här laget. OM det nu inte råkar vara en random galning, vilket inte jag tror. Och det här med sonen som MGM tror jag inte alls på helt ärligt, att helt utan spår lyckas ha ihjäl sin egen mor och kunna dölja det för sin omgivning och utredarna. Nej, det finns en skäligen misstänkt av någon orsak, inte endast pg.a ”byaskvaller”
Ja där fick man en strimma hopp mitt i alltihop. Även om LW:s mobil är borta för evigt, så finns säkert mycket kvar i (den eventuella, men ändå troliga) datorn.
Sms finns så klart inte där, men om hon använde Messenger (troligen) så finns som sagt chat-historiken. Det känns ändå bra!
Citera
2018-07-07, 10:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Jag har fetat två stycken i ditt citat och undrar följande:

Hur vet du att HD skulle jobba med sin tillit till SD?

Varför ser du just planket som MP? Har du en teori om att planket använts som vapen och att LW bankats ihjäl mot planket?

Varför skulle dessa teorier du har omöjliggöra SD som GM? Jag kan inte alls se det.

För övrigt så säger inget att mobilen slagits på och det har inte framkommit när i tid polisen har pejlat mobilen.

Att ingen teknisk bevisning har framställts, är inget bevis som omöjliggör SD - snarare tvärtom. När SD är på fri fot, kan de i lugn och ro fortsätta utredningen framåt och få ett vattentätt mål. Hade SD varit fortsatt häktad, hade de varit tvungna att framlägga bevis för fortsatt häktning - vilket de slipper göra nu och det kan visa sig bli väldigt bra för målet i slutändan.
Senast redigerad av Honan6 2018-07-07 kl. 10:47.
Citera
2018-07-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
LW har tidigare gått ut i natten med sällskap för geocachäventyr - bl a med SD, så det är inte helt osannolikt att hon gjorde det då.

Jag tyckte att jag såg incheckade bilder från USA daterade 14/5 i ML:s Fb som senare "låstes" och inte gick att se mer. Det går ju att "checka in" utan att vara fysiskt på plats, dock. Det är möjligt att ML var åter i Sverige när LW mördades och det har nog polisen god koll på.

Nu kan jag inget om hennes hobby, men är mörker ett krav på vissa "burkar" om så
är fallet så är troligen hennes motivation högre då än vad den skulle vara när det gäller planket.

Polisen har säkert koll, vad jag va intresserad av va om han ljög eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in