2018-07-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Om detta stämmer, att den slogs på då, så är det inte av SD. Jag gissar barn och då har dom slagit på den i närheten av där dom hittade den.
Om dom tagit hem den borde den ha lagts på laddning och då kunna pingas igen.
Eller så gömde dom den som en skatt.
Men springande punkten är platsen.

Helt rätt, om teorin stämmer så är det inte SD som sätter på den, det är
därför en del i tråden har problem med teorin.

Själv har jag problem med att barn skulle hitta den i fungerande skick.
Om SD är GM så borde han väl rimligtvis ha totalkvaddat mobilen, inte
bara dumpa den där vem som helst kan hitta den.

En annan sak som vore intressant å få reda på är om hon hade någon slags
åtkomstspärr på mobilen.

Barn brukar ha svårt med att hålla tyst, dessutom borde dom kanske förstå hur viktig
mobilen är, om det inte är så att det rör sig om ett barn bara, mer
än så tänker jag inte säga, åtminstone inte här och just nu.

Jag skulle inte bli så där väldigt överraskad om det här med mobilen skulle
kunna utgöra skillnaden mellan skäligen å sannolika, men det är en ren gissning.
Citera
2018-07-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar hur SD:s advokat tänkte när han berättade att hans klient säger sig vara oskyldig, men har en teori som är för tidigt att framlägga. Skulle de försöka skapa en dimridå i avledande syfte? Eller, råder tystnaden om teorin p g a att SD vill skydda någon i egen familj (HD)?
Om SD är skyldig, så har han haft gott om tid att plugga in förklaringsmodeller till eventuella tekniska bevis. Samtidigt bidar åklagare tid och kanske ser fördelar med NFC-fördröjningar - man kanske förväntar att inre stress ska få SD att göra avslöjande misstag som försägningar eller annat påtagligt som blir svårt att bortförklara.
Spekulationer.
Om man läser vad han säger så låter det inte som han har en teori mot någon person. Jag TROR att han kanske tänker på nått inom geocaching. ”Det är inget hokus pokus”, sa han väl, typ?
Citera
2018-07-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Va? Jag har inte varit inblandad i diskussionen ang kläderna vad jag vet.
Då ber jag om ursäkt, det var några som ifrågasatte att jag skrev att dom hittat kläder vid kroppen.
Citera
2018-07-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Moralensväktare kommer inte med gissningar i den här tråden
Utgå från att det är fakta
Hoppsan. Ja, kanske det är fakta då. I sak inte alls viktig för tråden hur det förhåller sig med det. Kan ju vara en pusselbit för polisen i slutändan.
Citera
2018-07-07, 08:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Om man läser vad han säger så låter det inte som han har en teori mot någon person. Jag TROR att han kanske tänker på nått inom geocaching. ”Det är inget hokus pokus”, sa han väl, typ?

Ett mord har skett och det är inget hokus pokus, men väldigt hemskt.

Menar du att tänker att SD skulle ha någon teori om Geocachingäventyr som slutat i mord?
Citera
2018-07-07, 08:41
Medlem
Citat:

Menar du att tänker att SD skulle ha någon teori om Geocachingäventyr som slutat i mord?
Va? Din första mening: Det var försvarsadvokatens kommentar om SD:s teori och inte om mordet.
Andra meningen, så ja, det lät mer som en teori av händelsekedja än ett utpekande av en person eller skyddande av någon.
Jag menar underförstått om man läser vad han säger...
Citera
2018-07-07, 08:43
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Då ber jag om ursäkt, det var några som ifrågasatte att jag skrev att dom hittat kläder vid kroppen.

Ingen fara!
Lätt att förvirra sig i den här tråden
Citera
2018-07-07, 08:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nä, det är inte vilda västern! 😋
Obs att häktning som regel sker vid sannolika skäl, och åtal ligger ytterligare ett steg högre upp på misstanketrappan. Alltså olika höga beviskrav.
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal

(Hrm...hängde inte riiiiktigt med i konversationen från början men hoppas vi pratar om samma sak, haha! Vid den här tiden på dygnet tenderar min hjärna att bli ungefär lika spänstig som potatispuré)

Haha, jag är likadan.

Vad mitt syfte var med mina ursprungsfrågor var att få lite draghjälp för att besvara frågorna för att visa några i tråden vad som gäller för att få någon häktad.
Och det har jag fått. Tack!

De har ju lite diskussioner om att åklagaren kanske:

- vet vem som är den riktige mördaren (kan ha fått det om bakfoten) och försöker få SD häktad för att skydda någon

- har på "känn" vem mördaren är, men inte har några bevis men ändå försöker få SD häktad på sin "magkänsla" (kanske lite överdrivet uttryckt för att sätta fingret på frågan)

Jag är införstådd att det inte är lätt att värdera bevis och annat, särskilt utan en förundersökning. Och att i det här läget kan ju det inte vara helt lätt (det är ju inte det vid rättegången heller) att få en rättvis bedömning.

Det är ju inte alltid man griper en person med "the smoking gun".
Citera
2018-07-07, 08:56
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Jag citerar eget inlägg som var en fråga till EnGodTanke som skrev att hen tror att SD har en teori om Geocaching.

Jag kan tänka tanken att LW har varit på FP för att ordna med ett nytt gömställe till sonens gömmor. Sonen är CO till en gömma på lekplatsen i området och den var SD den första att finna. I cachebeskrivningen av Solkröken framgår det tydligt av skrivspråket att det är LW som skrivit.

En teori är att LW ville ordna en ny gömma nära hemmet som en födelsedagspresent till "Mini". Hon berättar om detta i en konversation med mördaren som kan vara hemma hos henne och vill hjälpa till. Vid hjälpen inträffar något som leder till ett hemskt mord?

Se länk till yngsta sonens cach på lekplatsen
http://www.geocaching.com/geocache/GC5AJA8_solkroken?guid=046e71dd-f1d6-4df1-8718-f23a00fa9b7d
Senast redigerad av Honan6 2018-07-07 kl. 09:15.
Citera
2018-07-07, 08:59
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lite märkligt ändå att era vänner inom polis- och åklagarväsendet så gärna delar med sig av sina övertygelser om vem som är gärningsman, samtidigt som man inte läcker ett ord om de faktiska omständigheter på vilken denna övertygelse grundar sig. Om det du och LimeTime skriver är korrekt så verkar ju era polis- och åklagarvänner mest gå på "magkänsla".

Kan det vara så illa att man inte har något mer på SD än det över ett år gamla fikabråket, och kanske byskvaller av det slag man kan läsa om här i tråden?

Min vän jobbar inte med fallet själv, och nej, hen inte så sugen på att "läcka". Det är jag som frågar.
De går såklart också initialt på sannolikhet och statistik, vem en GM "brukar vara". Inga konstigheter.

Om en misstänkt GM är helt oskyldig (som SD säger) så brukar det framkomma genom samlad info, ju längre tiden går. Genom förhör så får de givetvis som du säger en viss "magkänsla" i endera riktningen.

Jag ville bara delge er min väns egna tankar kring mordet, utan att jag i dagsläget kan säga så mycket mer.
Att tro sig "veta" vem som gjort det, och att sedan kunna bevisa det är ju två helt olika saker tyvärr.
Time will tell.
Citera
2018-07-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, jag är likadan.

Vad mitt syfte var med mina ursprungsfrågor var att få lite draghjälp för att besvara frågorna för att visa några i tråden vad som gäller för att få någon häktad.
Och det har jag fått. Tack!

De har ju lite diskussioner om att åklagaren kanske:

- vet vem som är den riktige mördaren (kan ha fått det om bakfoten) och försöker få SD häktad för att skydda någon

- har på "känn" vem mördaren är, men inte har några bevis men ändå försöker få SD häktad på sin "magkänsla" (kanske lite överdrivet uttryckt för att sätta fingret på frågan)

Jag är införstådd att det inte är lätt att värdera bevis och annat, särskilt utan en förundersökning. Och att i det här läget kan ju det inte vara helt lätt (det är ju inte det vid rättegången heller) att få en rättvis bedömning.

Det är ju inte alltid man griper en person med "the smoking gun".

Jag har känslan och till viss del fått det bekräftat att polisen är ganska, upp till väldigt, säkra på att dom har rätt MGM.

Av det jag vet känns det inte tryggt, känns tunt, så jag tror och hoppas dom har mer på SD än det jag fått utsipprat.
Vad jag menar är att OM SD inte är GM så har dom tappat massa momentum.

Min känsla var initialt att det fanns väldiga hål i händelseförlopp och motivbild. Nu under resan har många saker klargjorts. Vissa delar pekar entydigt på SD, andra omöjliggör honom.

Hoppas nu att mördaren snart är fast och erkänner, oavsett vem det är.
Citera
2018-07-07, 09:13
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag har känslan och till viss del fått det bekräftat att polisen är ganska, upp till väldigt, säkra på att dom har rätt MGM.

Av det jag vet känns det inte tryggt, känns tunt, så jag tror och hoppas dom har mer på SD än det jag fått utsipprat.
Vad jag menar är att OM SD inte är GM så har dom tappat massa momentum.

Min känsla var initialt att det fanns väldiga hål i händelseförlopp och motivbild. Nu under resan har många saker klargjorts. Vissa delar pekar entydigt på SD, andra omöjliggör honom.

Hoppas nu att mördaren snart är fast och erkänner, oavsett vem det är.

Vad är det som omöjliggör SD som GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in