2018-06-14, 22:38
  #25
Medlem
Inte läst hela tråden men... Har du prövat Kratom?
Citera
2018-06-14, 23:12
  #26
Medlem
DenGamlaGulas avatar
Fan inte värt och börja med sub enligt mig.
Precis gått av ett års användande, mellan 4-8mg/dagen, trappade ner sista månaderna och sista tiden typ bara 1mg/dag.

Avtändningen som medkommer och den kommer ju komma för du kan inte käka det livet ut direkt, slutar ju funka tillsist. Den är fan inte och leka med, Första veckan utan sov jag inte ett smack! Hände att jag nickade till i sängen o dreglade på kudden kanske 3ggr/natt. Annars tvärpigg men ändå helt slut. Går ej att somna. Andra veckan fick man vara glad ifall man fick nån natts sömn här och där. Det dryga är och vakna 4ggr/natt och det är dyngsurt i sängen pga du svettas nå helt otroligt mycket. Så mysigt äre inte. Och sen på dagarna får du va glad ifall du får behålla vad du än äter i mer än 10 min. Sen äre bara springa på toa och göra nr två. Gick säkert på muggen 5-6 ggr/dag i början. Kallsvettningarna, myrkryp o ångesten på dagarna är inte o leka med heller.. Fy helvete jag önskar inte detta min värsta fiende.

Har ej läst tråden, men säkert många som sagt samma saker som jag skrivit och sagt, att sub bör du ej hoppa på!

Hoppas det löser sig för dig iaf!
Kriga!
Citera
2018-07-06, 09:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har sen ca. 10 år tillbaka en hjärnskada som bla. ger mig kraftig ångest och ytterst lite lyckokänslor (24/7). Har genom åren testat massor med medicin som för det mesta bara gjort mig sämre eller noll effekt, undantaget är benso som jag nu genomlidit ett rent helvete för att bli av med, och mår 4 månader senare bara sämre o sämre Börjat få sjuka hallisar på flera timmar när jag åker till lala-land, och bens har iprincip slutat funka och jag är trött på att va så avstängd.
Jag har tidigare använt Sub i perioder upp till ett halvår för att få ner toleransen på bens, har då märkt att jag har mått betydligt bättre, har också haft minimala utsättningsproblem när tabbarna tagit slut, har inte 'knarkat' på dom, bara tagit så jag kan stå ut med livet.

Snubblade på nån studie där Sub användes
effektivt mot ångerst/Depp, och den har ju i gämförelse mot psykofarmaka mm. minimala biverkningar.

Så min fråga är om någon här använder/får det utskrivet mot ånger/Depp utan att ha en historia av opi-missbruk, och om det funkar i längden?

Ursäkta om tråden ligger fel, men tror det finns mer erfarenhet här än på psykofarmakaforat.

MVH. Mycket tacksam för konstruktiva svar! (är så trasig nu så självmord ligger inte långt borta)
(Hjärnskadan har jag fått av malariamedicinen Lariam, skadan kallas Quinism och är helt främmande för svenska vården, finns dessutom ingen känd bot mot det i dagsläget)
Jag har sedan 5 år tiillbaka 1.2mg(har haft 2mg)temgesic utskrivet per dag mot deprission och för att slippa åka fast med återfall på subutex.gäller att hitta rätt läkare för att få mediciner i ett annat syfte än vad dom vanlöigtvis används för. Har också en deal med min läkare att om jag ber om X benzo så skriver hon ut den benzon jag önskar i 8 veckor sedan bryter jag rakt av(argumenten är bla att jag inte hinner bli beroende och får ingen at samt att jag skött mig alla 15+ tillfällen).Kan tilllägga satt jag hämtar all min medicin dagligen(på egen önskan) hos öppenvården psyk.
Citera
2018-07-06, 13:42
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned.com
Jag har sedan 5 år tiillbaka 1.2mg(har haft 2mg)temgesic utskrivet per dag mot deprission och för att slippa åka fast med återfall på subutex.gäller att hitta rätt läkare för att få mediciner i ett annat syfte än vad dom vanlöigtvis används för. Har också en deal med min läkare att om jag ber om X benzo så skriver hon ut den benzon jag önskar i 8 veckor sedan bryter jag rakt av(argumenten är bla att jag inte hinner bli beroende och får ingen at samt att jag skött mig alla 15+ tillfällen).Kan tilllägga satt jag hämtar all min medicin dagligen(på egen önskan) hos öppenvården psyk.

Sub används för att slippa återfall på opioider, även som buprenorfin.

På 8 veckor så kan du hinna bli både fysiskt och psykiskt beroende av bens. Förmodligen mycket kortare än 8v kan leda till psykiskt beroende. Det beror på din personlighet(beroende eller ej), vilken bens, dos och hur många gånger per dag men 4 st alprazolam 1mg per dag hade gjort dig torsk rätt kvickt enligt det jag märkt på de flesta xknaprare. På 8veckor hinner det ske förändringar i hjärnan som leder till rebound symptom på både psykiska och fysiska planet(abstinens, fysiskt beroende).

Sub funkar bra som medicin mot depression/ångest om det är utskrivet och tas som det ska (dvs inget snortande eller andra RoA än det angivna på förpackningen).

Att ta det man köper på gatan, ja i längden kommer din sk. depression och ångest som du haft innan subben kännas väldigt mild och du kommer må riktigt dåligt, och önska att du inte börjat. Förutom när du lyckas att fixa subben, då blir du normal ett tag. Så langare på gatan kommer bestämma ifall du ska må normalt. Vad ska du göra när det blir torka på det, tillverka 😏?

Kratom är likt, mildare men lämpar sig mer till självmedicinering utan recept så det går att beställa på nätet. Går att bli beroende utav det också men kanske inte lika hårt.

Folk som föreslår lyrica eller benso istället vet inte vad de snackar om. Har man själv haft ett beroende till dessa substanser eller sett andra vara beroende, då vet man att det är värre än buprenorfin, både hur pass beroende man blir, hur illa abstinensen är och dessutom så blir du väldigt korkad av benso och lyrica, minnet och den kognitiva förmågan tar stryk. Abstinensen utav dem kan döda dig, har för mig att sub inte kan det.

Buprenorfin är egentligen inte så "tungt" om man jämför med andra opioider såsom morfin, heroin, fentanyl, oxymorfon, metadon.
Och ett bensoberoende(som man blir i 98% av fallen med ett medicinskt bruk dagligen) brukar ofta vara mer problematiskt, lyrica likaså. Visst det kanske funkar några veckor eller månader med lågsdos medicinering. Men ingen bensoknaprare jag känner till har hållit sig till medicinska doser om de tagit dagligen, utan det ökar tills de behöver 5-10x om inte mer för att få minimal ångestdämpning. Oftast brukar dessa också vara rätt förvirrade (småflöddrade) och när de inte har benso vara riktigt förstörda, med riktigt vidriga abstinenser. Och ep-anfall pga abstinens har jag sett många få efter bara några få månaders knaprande.

Jag har använt benso och lyrica utskrivet ett bra tag, och även medicinska doser ledde till abstinenser, beroende, toleransökning och sämre mående i längden. Rekommenderar helt klart buprenorfin(om inte kratom eller något annat mildare hjälper) om du har bra tillgång och pengar (men ett program/läkare som skriver ut är mest hållbart i längden).
Citera
2018-07-06, 15:58
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Sub används för att slippa återfall på opioider, även som buprenorfin.

På 8 veckor så kan du hinna bli både fysiskt och psykiskt beroende av bens. Förmodligen mycket kortare än 8v kan leda till psykiskt beroende. Det beror på din personlighet(beroende eller ej), vilken bens, dos och hur många gånger per dag men 4 st alprazolam 1mg per dag hade gjort dig torsk rätt kvickt enligt det jag märkt på de flesta xknaprare. På 8veckor hinner det ske förändringar i hjärnan som leder till rebound symptom på både psykiska och fysiska planet(abstinens, fysiskt beroende).

Sub funkar bra som medicin mot depression/ångest om det är utskrivet och tas som det ska (dvs inget snortande eller andra RoA än det angivna på förpackningen).

Att ta det man köper på gatan, ja i längden kommer din sk. depression och ångest som du haft innan subben kännas väldigt mild och du kommer må riktigt dåligt, och önska att du inte börjat. Förutom när du lyckas att fixa subben, då blir du normal ett tag. Så langare på gatan kommer bestämma ifall du ska må normalt. Vad ska du göra när det blir torka på det, tillverka 😏?

Kratom är likt, mildare men lämpar sig mer till självmedicinering utan recept så det går att beställa på nätet. Går att bli beroende utav det också men kanske inte lika hårt.

Folk som föreslår lyrica eller benso istället vet inte vad de snackar om. Har man själv haft ett beroende till dessa substanser eller sett andra vara beroende, då vet man att det är värre än buprenorfin, både hur pass beroende man blir, hur illa abstinensen är och dessutom så blir du väldigt korkad av benso och lyrica, minnet och den kognitiva förmågan tar stryk. Abstinensen utav dem kan döda dig, har för mig att sub inte kan det.

Buprenorfin är egentligen inte så "tungt" om man jämför med andra opioider såsom morfin, heroin, fentanyl, oxymorfon, metadon.
Och ett bensoberoende(som man blir i 98% av fallen med ett medicinskt bruk dagligen) brukar ofta vara mer problematiskt, lyrica likaså. Visst det kanske funkar några veckor eller månader med lågsdos medicinering. Men ingen bensoknaprare jag känner till har hållit sig till medicinska doser om de tagit dagligen, utan det ökar tills de behöver 5-10x om inte mer för att få minimal ångestdämpning. Oftast brukar dessa också vara rätt förvirrade (småflöddrade) och när de inte har benso vara riktigt förstörda, med riktigt vidriga abstinenser. Och ep-anfall pga abstinens har jag sett många få efter bara några få månaders knaprande.

Jag har använt benso och lyrica utskrivet ett bra tag, och även medicinska doser ledde till abstinenser, beroende, toleransökning och sämre mående i längden. Rekommenderar helt klart buprenorfin(om inte kratom eller något annat mildare hjälper) om du har bra tillgång och pengar (men ett program/läkare som skriver ut är mest hållbart i längden).

Buprenorfin används också som smärtstillande, inte enbart som underhållsmedicin åt opiat-missbrukare. Bara så att det är sagt.

Enig i mycket av det du säger, det mesta, men hur menar du med att buprenorfin inte är lika "tungt" som t.ex morfin?
Det varierar mellan källor, men buprenorfin är 25-100 gånger mer potent än morfin (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4675640/), så att säga att det inte är tungt känns tämligen felaktigt, men du kanske tänkte på något annat än hur potent substansen är?

Avtändningen är förvisso inte lika komprimerad och intensiv (även om den blir väldigt intensiv efter missbruk), men däremot väldigt långdragen och tillsynes oändlig när man på tredje veckan fortfarande mår som under första.

Taket på substansen talar också emot att buprenorfin skulle vara den bästa opioiden för ändamålet, även om den långa verkningstiden och halveringstiden gör att det är bättre än t.ex. heroin eller morfin.

Har själv använt (använder) buprenorfin mot dystimi och social ångest.
Har gått igenom ett flertal SSRI och bensodiazepiner.
Tycker absolut att buprenorfin är ett alternativ att föredra, trots det negativa som medföljer.
Man blir beroende, men det blir man också av SSRI/SNRI (fysiskt om inte annat) och bensodiazepiner.

Någon nämde Lyrica och jag håller med dig; det är en helvetes medicin att kliva av, toleransen skjuter i höjden som en kuk på Viagra och biverkningarna är bland det värsta jag har varit med om (har Lyrica på recept).

TS:

Det är ingen som skriver ut buprenorfin mot ångest/depression, i alla fall inte i Sverige.
Under en väldigt lång period i människans historia var opiater det vi använde mot melankoli och liknande tillstånd, men kriget mot droger, okunskap och rädsla har tvingat oss till skitsubstanser som är bra mycket värre än det vi extraherar ur opium-vallmon.

Om det fungerar för dig, så kör på.
Det bästa vore väl om du kunde komma in på ett program så du slipper köpa svart.
Kanske dra en vit lögn om ett långvarigt opiatmissbruk och hoppas att du får komma in.

Lycka till i alla fall.
Citera
2018-07-06, 16:12
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har sen ca. 10 år tillbaka en hjärnskada som bla. ger mig kraftig ångest och ytterst lite lyckokänslor (24/7). Har genom åren testat massor med medicin som för det mesta bara gjort mig sämre eller noll effekt, undantaget är benso som jag nu genomlidit ett rent helvete för att bli av med, och mår 4 månader senare bara sämre o sämre Börjat få sjuka hallisar på flera timmar när jag åker till lala-land, och bens har iprincip slutat funka och jag är trött på att va så avstängd.
Jag har tidigare använt Sub i perioder upp till ett halvår för att få ner toleransen på bens, har då märkt att jag har mått betydligt bättre, har också haft minimala utsättningsproblem när tabbarna tagit slut, har inte 'knarkat' på dom, bara tagit så jag kan stå ut med livet.

Snubblade på nån studie där Sub användes
effektivt mot ångerst/Depp, och den har ju i gämförelse mot psykofarmaka mm. minimala biverkningar.

Så min fråga är om någon här använder/får det utskrivet mot ånger/Depp utan att ha en historia av opi-missbruk, och om det funkar i längden?

Ursäkta om tråden ligger fel, men tror det finns mer erfarenhet här än på psykofarmakaforat.

MVH. Mycket tacksam för konstruktiva svar! (är så trasig nu så självmord ligger inte långt borta)
(Hjärnskadan har jag fått av malariamedicinen Lariam, skadan kallas Quinism och är helt främmande för svenska vården, finns dessutom ingen känd bot mot det i dagsläget)


Sub kan säkert hjälpa mot ångest och depression men det är verkligen inte att rekommendera. Det är otroligt beroendeframkallande och det kommer definitivt sluta med ett beroende. Vad du än gör, var försiktig! Beroenden smyger sig på. Helt plötsligt vaknar du upp en dag och är beroende.
Citera
2018-07-06, 19:09
  #31
Medlem
La ner sub för några vecket sen, super bra i början, men insåg att det var 'drogeffekten' som var anti ånger/Depp, så la ner det. Går nu på 150mg/"dag Saroten, o jävlar va påverkad jag blir. Absolut åndestdämpade, men vet i te om medicinen geg bättre mående, eller att ångesten minskar pga, jag blir så jävla trött o sover typ 12-16timmar.
Citera
2018-07-06, 19:30
  #32
Medlem
Saroten (amitriptylin) är faktiskt den enda medicinen som jag fått på recept och gjort mitt mående bättre av alla psyk pills som läkarna gillar att skriva ut.

Sista försöket var tianeptine i medicinska doser, något bättre mående i nån vecka, sen samma som tidigare vilket är: mår bra en kortare tid, ingen effekt alls på lång sikt.
Alla övriga pcykmeds har jag bara mått apa av
Citera
2018-07-07, 04:15
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVAXA
Buprenorfin används också som smärtstillande, inte enbart som underhållsmedicin åt opiat-missbrukare. Bara så att det är sagt.

Enig i mycket av det du säger, det mesta, men hur menar du med att buprenorfin inte är lika "tungt" som t.ex morfin?
Det varierar mellan källor, men buprenorfin är 25-100 gånger mer potent än morfin (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4675640/), så att säga att det inte är tungt känns tämligen felaktigt, men du kanske tänkte på något annat än hur potent substansen är?

Avtändningen är förvisso inte lika komprimerad och intensiv (även om den blir väldigt intensiv efter missbruk), men däremot väldigt långdragen och tillsynes oändlig när man på tredje veckan fortfarande mår som under första.

Taket på substansen talar också emot att buprenorfin skulle vara den bästa opioiden för ändamålet, även om den långa verkningstiden och halveringstiden gör att det är bättre än t.ex. heroin eller morfin.

Har själv använt (använder) buprenorfin mot dystimi och social ångest.
Har gått igenom ett flertal SSRI och bensodiazepiner.
Tycker absolut att buprenorfin är ett alternativ att föredra, trots det negativa som medföljer.
Man blir beroende, men det blir man också av SSRI/SNRI (fysiskt om inte annat) och bensodiazepiner.

Någon nämde Lyrica och jag håller med dig; det är en helvetes medicin att kliva av, toleransen skjuter i höjden som en kuk på Viagra och biverkningarna är bland det värsta jag har varit med om (har Lyrica på recept).

TS:

Det är ingen som skriver ut buprenorfin mot ångest/depression, i alla fall inte i Sverige.
Under en väldigt lång period i människans historia var opiater det vi använde mot melankoli och liknande tillstånd, men kriget mot droger, okunskap och rädsla har tvingat oss till skitsubstanser som är bra mycket värre än det vi extraherar ur opium-vallmon.

Om det fungerar för dig, så kör på.
Det bästa vore väl om du kunde komma in på ett program så du slipper köpa svart.
Kanske dra en vit lögn om ett långvarigt opiatmissbruk och hoppas att du får komma in.

Lycka till i alla fall.
Yep, tamgesic heter det som används mot smärta har jag för mig.

Buprenorfin är en partial agonist på opioidreceptorn, till skillnad från morfin tex.
Och så som du sa så når dess smärtstillande effekt ett "tak" och en högre dos gör dig inte mer påverkad då. Jämför t.ex. med THC (partiell agonist) med många syntetiska cannabinoider som är full agonist. Dessa är mycket värre än THC och effekten blir starkare ju mer du tar, på så sätt blir abstinensen/beroendet mycket värre och riskerna likaså (epanfall och i värsta fall död, som verkar inte vara fallet med cb pga det är partiell agonist istället för full agonist). Jämförelsen med THC vs noider kanske inte är den bästa men visar ändå mitt poäng med att Buprenorfin inte är lika tungt som en traditionell opiat/opioid som används för narkotiska effekter. Den långa halveringstiden gör buprenorfin lämplig som medicin som du tar en gång per dag ja.

Jo, för att livet ska funka okej på sub så måste du ha tillgång till dagligt buprenorfin som sagt. Så ett program är det som kan hjälpa i längden till skillnad från svart där det kan ske skit och vips så kan du inte få tag på sub utav någon anledning, inte hållbart alls, samt att du betraktas som en missbrukare om du tar det svart (om man jobbar tex och ska lämna prover eller om du åker fast osv.)

Citat:
Full agonists bind tightly to the opioid receptors and undergo significant conformational change to produce maximal effect. Examples of full agonists include codeine, fentanyl, heroin, hydrocodone, methadone, morphine, and oxycodone.

Partial agonists cause less conformational change and receptor activation than full agonists. At low doses, both full and partial agonists may provide similar effects to their full agonist cousins. However, when the dose of partial agonists increases, the analgesic activity will plateau, and further increases in doses will not provide additional relief but may increase the adverse effects. Examples of partial agonists include buprenorphine, butorphanol, and tramadol.
https://www.pharmacytimes.com/contributor/jeffrey-fudin/2018/01/opioid-agonists-partial-agonists-antagonists-oh-my
__________________
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2018-07-07 kl. 04:23.
Citera
2018-07-07, 11:00
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Yep, tamgesic heter det som används mot smärta har jag för mig.

Buprenorfin är en partial agonist på opioidreceptorn, till skillnad från morfin tex.
Och så som du sa så når dess smärtstillande effekt ett "tak" och en högre dos gör dig inte mer påverkad då. Jämför t.ex. med THC (partiell agonist) med många syntetiska cannabinoider som är full agonist. Dessa är mycket värre än THC och effekten blir starkare ju mer du tar, på så sätt blir abstinensen/beroendet mycket värre och riskerna likaså (epanfall och i värsta fall död, som verkar inte vara fallet med cb pga det är partiell agonist istället för full agonist). Jämförelsen med THC vs noider kanske inte är den bästa men visar ändå mitt poäng med att Buprenorfin inte är lika tungt som en traditionell opiat/opioid som används för narkotiska effekter. Den långa halveringstiden gör buprenorfin lämplig som medicin som du tar en gång per dag ja.

Jo, för att livet ska funka okej på sub så måste du ha tillgång till dagligt buprenorfin som sagt. Så ett program är det som kan hjälpa i längden till skillnad från svart där det kan ske skit och vips så kan du inte få tag på sub utav någon anledning, inte hållbart alls, samt att du betraktas som en missbrukare om du tar det svart (om man jobbar tex och ska lämna prover eller om du åker fast osv.)


https://www.pharmacytimes.com/contributor/jeffrey-fudin/2018/01/opioid-agonists-partial-agonists-antagonists-oh-my

Då är jag med på noterna.
Tycker jämförelsen med noider fick fram vad du menade väldigt bra!

OT; tycker att det är så jävla synd att man inte kunde få morfin genom program som man får buprenorfin, då jag upplever betydligt mindre biverkningar av det.
Citera
2018-07-07, 12:42
  #35
Medlem
Att ta opiater mot depression låter jäkligt tungt och dumt.

Varför inte prova testosteron istället? Folk säger sig må underbart på det. En spruta i veckan, enklare och billigare.
Citera
2018-07-07, 13:04
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVAXA
Då är jag med på noterna.
Tycker jämförelsen med noider fick fram vad du menade väldigt bra!

OT; tycker att det är så jävla synd att man inte kunde få morfin genom program som man får buprenorfin, då jag upplever betydligt mindre biverkningar av det.

Jag tror att det ska dyka upp nya opioider som kommer börja användas inom programmen. Det verkar ju finnas rätt många opioider och skapas nya med tiden också. Visst halveringstiden måste vara lång men det går att göra en depåtablett t.ex. ju.

Jag tycker att morfin och buprenorfin har mycket lika biverkningar dvs knappt några, iaf jobbiga biverkningar(morfin mer klåda och bup mer förstoppning har jag för mig) . Både härstammar ur tebain(konverterade från det) ju, så de har många likheter. Men morfin är mer "rusgivande" tycker jag. Pga det är full agonist så har det en starkare påverkan. Men de har ju metadon i programmen ju så jag tycker det är konstigt att de inte kan göra en depå morfintablett som kommer vara i princip omöjlig att krossa & ta IV eller nasalt eller något. Men sen kommer nästa att vilja ha fentanyl(överskattat en del) inom programmet så nånstans måste det vara en gräns tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Att ta opiater mot depression låter jäkligt tungt och dumt.

Varför inte prova testosteron istället? Folk säger sig må underbart på det. En spruta i veckan, enklare och billigare.

Om du syftar på aas,
Såsom det är bättre... Nej tack, vem vill vara finnig och ha små kulor samt kvinnliga bröt. Det gör dig beroende också, samt påverkar serotonin, dopamin och det centrala nervsystemet. Dvs det är inte bättre och skulle i det långa loppet gjort personens mående sämre, speciellt då det är nästan omöjligt att få på recept, däremot så är buprenorfin inte så jättesvårt att få utskrivet om du kan motivera behovet samt uppvisa regelbundet användande/beroende utav någon opioid.

Citat:

Vi har intresserat oss för ifall nandrolon ändrar de direkta neurokemiska och beteendemässiga effekter som kokain har på försöksdjur. Vi har även försökt utreda hur bestående förändringar dosering av nandrolon orsakar i hjärnans nervbanor, samt inom vilket tidsintervall förändringarna går tillbaka. [10]

Våra resultat visar väldigt tydligt på att nandrolon har långavariga effekter på hjärnans dopaminerga och serotonerga nervsystem. Även om man kunde konstarera att halterna av nandrolon hade sjunkit, för att slutligen helt ha avlägsnats ur en råttas blod, kunde man fortsatt konstatera förändringar orsakade av nandrolon. [10]

https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/dopingmedel/anabola-steroider-orsakar-langvariga-forandringar-i-hjarnan
__________________
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2018-07-07 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in