2018-07-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Idag är det en dålig affär med nyproduktion pga sämre förutsättningar beträffande nybildade föreningars lån.
glömde tillägga att det är stena fastigheter, dom är ju rätt stora?
2018-07-06, 01:44
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken2010
jag står mellan valet att bo i en 2a med min sambo där vi hyr lägenheten för 9000 kr i göteborg (Askim)
eller köpa bostadsrätt i Askim 300 meter bort i nyproduktion som blir klart 2018/ början 2019
för 2.1 miljoner 54 kvadrat med hyra på 3300 kr / mån, va hade du / ni gjort? värt att gambla så högt?

Det går inte att veta hur högt du gamblar så frågan är omöjlig att besvara.

Har du 2,1 mille cash och antar -30% som worst case scenario så torskar du 30% i eget kapital.
Det är ju surt men du har rätt mycket stålar att leka med vid bostadsbyte, "köpa på botten" osv.

Har du 300 tkr cash så torskar du 200% av eget kapital och får gno på donken i 10 år innan du kan köpa in dig på bostadsmarknaden igen.
2018-07-06, 04:52
Medlem
Citat:
jag står mellan valet att bo i en 2a med min sambo där vi hyr lägenheten för 9000 kr i göteborg (Askim)
eller köpa bostadsrätt i Askim 300 meter bort i nyproduktion som blir klart 2018/ början 2019
för 2.1 miljoner 54 kvadrat med hyra på 3300 kr / mån, va hade du / ni gjort? värt att gambla så högt?

Valet är väl ganska enkelt? Priset per kvm är överkomligt speciellt för nyproduktion... den stora frågan är ekonomiska planen samt materialvalen som ingår i standarden. Det är inte ovanligt att man pressa priserna och tömmer på kvaliten på mer eller mindre allt..
Du vet om att du kan pruta på nyproduktion? 2011 gick det att pruta av egen erfarenhet..

Personligen hade jag köpt en 3:a och inte en 2:a på den befintliga marknaden då prisskillnaden i den nedgående marknaden är så liten.. men det är jag det. Har du otur med valresultatet kan kranen vidgas igen då kommer priserna att ticka uppåt igen..

Jag har sålt 3 olika objekt i år, den senaste igår och ja man känner absolut av den.. vinsterna varierar kraftigt dock inga förluster tillskillnad mot speccare som endast flippar..

Köp klokt då menar jag inte boklok
2018-07-06, 09:26
Bannlyst
Citat:
jag står mellan valet att bo i en 2a med min sambo där vi hyr lägenheten för 9000 kr i göteborg (Askim) eller köpa bostadsrätt i Askim 300 meter bort i nyproduktion som blir klart 2018/ början 2019 för 2.1 miljoner 54 kvadrat med hyra på 3300 kr / mån, va hade du / ni gjort? värt att gambla så högt?

Jag hade valt hyresrätten. På ett gemensamt hushåll är 9000 en rimlig hyra om än lite hög. Med den hyran torde läget vara rätt bra.

Ta hyresrätten och fundera vidare. Ha inte bråttom.
2018-07-06, 09:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du kan binda lånet med en bra ränta, så rekommenderar jag köp. Risken finns att värdet på bostadsrätten sjunker, men har ni tänkt att bo där ett tag, så spelar det ingen roll.

Köp!
2018-07-06, 09:47
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag hade valt hyresrätten. På ett gemensamt hushåll är 9000 en rimlig hyra om än lite hög. Med den hyran torde läget vara rätt bra.

Instämmer i detta. Det är väl också så att 54kvm kommer vara litet för 2 (eller fler m barn) personer inom ett par år och då måste ni byta igen.

Ett annat alternativ är att börja skambuda på objekt ni finner attraktiva, ibland händer det att folk måste släppa.
2018-07-06, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Rättelse, jag har arbetat inom fastighetsbranschen, nu är jag verksam i familjeföretaget, och mandatet där är mycket bredare, även om vi äger några fastigheter.

Nej det har jag inte direkt påstått, men det finns typ en motsättning i påståendet, "dom är oanställbara" samtidigt som det då skulle pågå whiteflight(köpkraftsflykt) och rusande priser. Skulle detta stämma borde det pågå en köpkraftsförsämring i dessa områden, dvs lägre priser för köparna på marknaden borde vara fattigare. Om man då fortfarande håller fast vid detta så är egentligen den enda rimliga förklaringen till de rusande priser att "de få stackare" som inte flytt områdena och fortfarande har jobb kan buda upp priset med billiga krediter.

Nej, vem har påstått det? Men det är definitivt ett tecken på att dom inte är oanställbara(ditt påstående), för bidragstagare får inga lån.

Yup, vet inte exakt varför du drar upp det, inte direkt så att jag är omedveten om att det är en nettokostnad för samhället.
Nej det är inget motsättningsförhållande. De som bor i utanförskapsonråden är inte alla nyinvandrade. Många har bott där länge och det finns etablerade invandrare som vill äga sin bostad.
Det gör inte analfabeter och lågutbildade som kommit och kommer de senaste åren mer anställningsbara eller mindre kostsamma.
2018-07-06, 11:01
Medlem
Citat:

Ekonomiskt sett verkar det hugget som stucket, 3300 är en acceptabel avgift.

Ingen större risk att köpa tycker jag, men du får ju bara 54 kvadrat för pengarna. Det är för litet, fattas 10 kvadrat minst.

Om du tycker 54 kvadrat är trångt så köp inte, om ett år eller två inser ni kanske detta plus andra irritationsmoment som krångligt att ta sig ner och ut, parkering etc.
2018-07-06, 11:43
Medlem
Pudersockers avatar
Det spelar roll också hur mycket ni hulken2010 kan slänga in som kontantinsats själva, har ni mycket stålar placerat med dålig ränta kan det va bättre å köpa en lägenhet för de pengarna men måste ni låna maximum så kanske det just idag inte känns så där jättebra att skuldsätta sig mycket om priserna skulle börja gå neråt.

Tänk på att om hyran känns väldigt låg så har säkert föreningen en stor gemensam skuld som du blir delägare till så i framtiden kan hyran höjas om räntorna stiger, vilket vi inget vet nåt om.
2018-07-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Helt ärligt?
Han kan välja mellan att betala 9000kr rätt i fickan på hyresvärden eller amortera 9000kr.

Då menar du att det är bättre att betala 9k t hyresvärden. Helt ärligt vad är det för fel på dig?

Han förlorar 108k kr per år genom att bo i hyresrätt.
2018-07-06, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Helt ärligt?
Han kan välja mellan att betala 9000kr rätt i fickan på hyresvärden eller amortera 9000kr.

Då menar du att det är bättre att betala 9k t hyresvärden. Helt ärligt vad är det för fel på dig?

Han förlorar 108k kr per år genom att bo i hyresrätt.

Den frågan är det många som ställer sig.

Men till saken. Varför är det bortkastade pengar att betala för en bra bostad? Resonerar du på samma vis när det gäller restaurangbesök tex? I stället för att gynna krögaren kan du ju laga maten själv?
2018-07-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Den frågan är det många som ställer sig.

Men till saken. Varför är det bortkastade pengar att betala för en bra bostad? Resonerar du på samma vis när det gäller restaurangbesök tex? I stället för att gynna krögaren kan du ju laga maten själv?
Varför kan man inte betala t sig själv för en bra bostad?
Bra jämförelse. 300kr mot 108k.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in