Intressant artikel från Svenskan idag:
https://www.svd.se/nyproduktionen-fo...yta-kontraktet
Dags för folk att börja lära sig läsa vad som står i kontraktet innan de tar fram pennan! Sedan tycker jag nog att det är dags för branschen att ransaka sig själv och fundera över vilka slags avtal man bör ha mot konsumenter. Å andra sidan kanske det inte alls blir ett problem i framtiden. PresidentBahama tror ju t.ex. ingen kommer vara beredd att köpa en nyproduktionslägenhet flera år i förväg i framtiden.
https://www.svd.se/nyproduktionen-fo...yta-kontraktet
Citat:
En av många privatpersoner som sitter på tveksamma avtal på bostadsrätter i kraftigt försenad nyproduktion är Orhan Tanimak. Det var sensommaren 2015 som han fick upp ögonen för det lovande bostadsrättsprojektet "West Side Solna", norr om Stockholm.
Citat:
De juridiska ombuden Thomas Karlsson och Rebecca Josefsson vid Altrium advokatbyrå uppger att totalt 76 personer har kontaktat dem för att de överväger att kliva av sina avtal, på grund av den stora förseningen.
– Nu har föreningen en ekonomisk plan, och att döma av den blir inflyttningen 18 månader senare än man först berättade. Men där står också att byggtiden sträcker sig till 2021, så riktigt säker kan nog ingen vara, säger advokaten Thomas Karlsson.
– Jag har granskat bygglovsprocessen. Förseningen uppstod bland annat därför att Solna kommun upptäckte att vissa lägenheter skulle få så lite dagsljus att det bröt mot Boverkets miniregler för sund bostadsmiljö. Då fick man gå tillbaka till ritbordet och göra om.
– Nu har föreningen en ekonomisk plan, och att döma av den blir inflyttningen 18 månader senare än man först berättade. Men där står också att byggtiden sträcker sig till 2021, så riktigt säker kan nog ingen vara, säger advokaten Thomas Karlsson.
– Jag har granskat bygglovsprocessen. Förseningen uppstod bland annat därför att Solna kommun upptäckte att vissa lägenheter skulle få så lite dagsljus att det bröt mot Boverkets miniregler för sund bostadsmiljö. Då fick man gå tillbaka till ritbordet och göra om.
Citat:
Hos det börsnoterade SSM vill man inte tala om förseningar. Kommunikationschefen Ann-Charlotte Johansson säger till SvD att "det är helt felaktigt att tala om förseningar, eftersom tiderna har varit preliminära".
– Våra avtal följer av rådande lagstiftning, säger hon.
– Våra avtal följer av rådande lagstiftning, säger hon.
Dags för folk att börja lära sig läsa vad som står i kontraktet innan de tar fram pennan! Sedan tycker jag nog att det är dags för branschen att ransaka sig själv och fundera över vilka slags avtal man bör ha mot konsumenter. Å andra sidan kanske det inte alls blir ett problem i framtiden. PresidentBahama tror ju t.ex. ingen kommer vara beredd att köpa en nyproduktionslägenhet flera år i förväg i framtiden.