2018-02-02, 21:57
Medlem
Tulliuss avatar
Intressant artikel från Svenskan idag:

https://www.svd.se/nyproduktionen-fo...yta-kontraktet

Citat:
En av många privatpersoner som sitter på tveksamma avtal på bostadsrätter i kraftigt försenad nyproduktion är Orhan Tanimak. Det var sensommaren 2015 som han fick upp ögonen för det lovande bostadsrättsprojektet "West Side Solna", norr om Stockholm.

Citat:
De juridiska ombuden Thomas Karlsson och Rebecca Josefsson vid Altrium advokatbyrå uppger att totalt 76 personer har kontaktat dem för att de överväger att kliva av sina avtal, på grund av den stora förseningen.

– Nu har föreningen en ekonomisk plan, och att döma av den blir inflyttningen 18 månader senare än man först berättade. Men där står också att byggtiden sträcker sig till 2021, så riktigt säker kan nog ingen vara, säger advokaten Thomas Karlsson.

– Jag har granskat bygglovsprocessen. Förseningen uppstod bland annat därför att Solna kommun upptäckte att vissa lägenheter skulle få så lite dagsljus att det bröt mot Boverkets miniregler för sund bostadsmiljö. Då fick man gå tillbaka till ritbordet och göra om.

Citat:
Hos det börsnoterade SSM vill man inte tala om förseningar. Kommunikationschefen Ann-Charlotte Johansson säger till SvD att "det är helt felaktigt att tala om förseningar, eftersom tiderna har varit preliminära".

– Våra avtal följer av rådande lagstiftning, säger hon.

Dags för folk att börja lära sig läsa vad som står i kontraktet innan de tar fram pennan! Sedan tycker jag nog att det är dags för branschen att ransaka sig själv och fundera över vilka slags avtal man bör ha mot konsumenter. Å andra sidan kanske det inte alls blir ett problem i framtiden. PresidentBahama tror ju t.ex. ingen kommer vara beredd att köpa en nyproduktionslägenhet flera år i förväg i framtiden.
2018-02-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Off topic

Amazons grundare Jeff Besos förmögenhet just nu:

ca 1 000 000 000 000 SEK

Sveriges årliga BNP:

4 404 802 000 000 SEK

Ibland borde vi fundera på varför "ALLA" stora framgångsrika företag föds i USA. Var är Europas Amazon?

Ursäkta, nu ska jag återvända on topic.

Det är visserligen off topic men det finns en hake med resonemanget att Amazon skulle vara framgångsrikt. Amazon har gått med förlust under många år bara för att öka sin omsättning genom att nå ut på fler (nationella) marknader. Det är en kapitalistisk avart som infunnit sig under c:a de senaste 20 åren, där företag uppenbart konkurrerar indirekt genom att ha kapitaltillgång snarare än att ha produkter eller tjänster som levererar organisk tillväxt, t.ex. Spotify och Zalando fungerar på liknande sätt. Zalando fär väl räknas som Europas Amazon...?
2018-02-02, 22:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Lars EO Svenssons kassaflödesteorier faller platta när tillgångspriser ska tillbaka till sina produktionskostnader. Ett hushåll kan INTE låna dubbelt så mycket för att räntan halverats. Man MÅSTE se till den underliggande tillgångens produktionskostnad/substansvärde.

Det är ju fortfarande enormt många som köper hela homo economicus/efficient market-hypotesen. "All tillgänglig information". Det kommer dröja länge innam Shiller, Thaler m.fl beteendeekonomers fynd sjunker in på allvar. Folk tror att det är ett skrap på ytan att människor inte är ekonomiskt rationella. Det är det inte. Det kommer att totalt förändra vår värld när det gäller ekonomisk politik. Men marknadsliberalerna kommer att vara lika faktaresistenta som kommunisterna var en gång i tiden, när det fanns några.
2018-02-02, 22:41
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettgottvin
Köpte lgh 2015 och funderar nu på att köpa hus. Kommer avvakta efter 1:a mars och se vad som händer. Kommer aldrig våga köpa först i den här marknaden. Kan ta lång tid att hitta ett hus man vill ha med. Får man inte det pris man vill ha så flyttar jag inte helt enkelt. Får bo "trångt" några år helt enkelt. Idiotiskt att införa amorteringskrav när marknaden redan när marknaden redan börjat mattas av och nyproduktionen är ATH. Tror många resonerar likadant, kommer få effekter på Sveriges ekonomi när folk börjar snåla.

Du får inte glömma att sälja med förlust på en fallande marknad för att köpa något annat som också faller i sig inte behöver vara en dålig affär, eller ja i slutändan så kan det ju bli en ren vinstaffär också. Men ja det är klart att man kommer fundera en extra gång innan man säljer och köper men det är ju egentligen tillbaka till normaltillstånd från att folk har budat i intervaller som en årslön och nu börjar närma sig där man inser hur mycket pengar det handlar om.

Sedan förstår jag inte att tankesättet när man köper en bostad att den skall gå +/- eller att man skall göra en vinst på den, inte köper väl folk cyklar, motorcyklar, bilar, flygplan eller ta vad som helst varför inte en kudde och det med tanken att man skall göra vinst på det objektet. Hus/lägenheter slits och ju längre tid det går desto mer täta intervaller behöver man till renoveringar är det då lämpligt att priset stiger? Eller ja i många fall har stigit utan att ägaren ens har gjort en enda åtgärd det är ju bara vansinne.

jag tycker att man skall se villa/BR som ett boende där man får en betydande lägre boendekostnad än HR och när man har amorterat så får man en fin liten skjuts av pengar på ålderns höst för att kunna ha lite extra utrymme att glassa lite extra på solkusten typ, sedan skall såklart inte värdet räknas av på samma sätt som bilar osv. sköter man om boendet så kan det till och med stiga i värde i takt med inflationen likt vissa samlarbilar.
2018-02-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Du får inte glömma att sälja med förlust på en fallande marknad för att köpa något annat som också faller i sig inte behöver vara en dålig affär, eller ja i slutändan så kan det ju bli en ren vinstaffär också. Men ja det är klart att man kommer fundera en extra gång innan man säljer och köper men det är ju egentligen tillbaka till normaltillstånd från att folk har budat i intervaller som en årslön och nu börjar närma sig där man inser hur mycket pengar det handlar om.

Sedan förstår jag inte att tankesättet när man köper en bostad att den skall gå +/- eller att man skall göra en vinst på den, inte köper väl folk cyklar, motorcyklar, bilar, flygplan eller ta vad som helst varför inte en kudde och det med tanken att man skall göra vinst på det objektet. Hus/lägenheter slits och ju längre tid det går desto mer täta intervaller behöver man till renoveringar är det då lämpligt att priset stiger? Eller ja i många fall har stigit utan att ägaren ens har gjort en enda åtgärd det är ju bara vansinne.

jag tycker att man skall se villa/BR som ett boende där man får en betydande lägre boendekostnad än HR och när man har amorterat så får man en fin liten skjuts av pengar på ålderns höst för att kunna ha lite extra utrymme att glassa lite extra på solkusten typ, sedan skall såklart inte värdet räknas av på samma sätt som bilar osv. sköter man om boendet så kan det till och med stiga i värde i takt med inflationen likt vissa samlarbilar.

Sista stycket här i din text var ungefär så jag resonerade när jag köpte. Plus att jag kom lite billigare undan en motsvarande HR.
2018-02-03, 00:05
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Sista stycket här i din text var ungefär så jag resonerade när jag köpte. Plus att jag kom lite billigare undan en motsvarande HR.
Ja vart det du som skrev att du sålde i maj? Jag sålde också i maj och sitter i liknande situation som dig att jag inte har köpt något nytt men jag letar. Nu ser jag ju helt klart fallande priser och att man kommer billigare undan men som med dig så är det mest månadskostnaden ur olika alternativscenarion jag räknar på.

Nästa bostad det skall vara en lägenhet som skall ha låg månadskostnad och även om räntorna går upp väldigt många % så skall det inte drabba vad man behöver ställa fram på bordet (visst worst case scenarion kan man ju aldrig komma undan) och sedan så pass stort att man inte behöver byta till större när det blir utökning och då börjar det redan till dessa priser bli helt ok i dom områden jag tittar på i huvudstaden om man letar rätt. Nu har jag lagt ett skambud (över en halv miljon under utgångspris på ett objekt som redan var rätt lågt) och säljaren är inte villig att ta budet... ännu.

För det stora problemet är att köpare och säljare står för långt ifrån varandra och egentligen tycker jag att mitt bud i en normal marknad är för högt men man måste bo också så sedan kan det få falla 10 000- kr/m2 till utöver det, det rör mig inte i längden faktiskt.
2018-02-03, 00:36
Medlem
Unizeros avatar
Vi kommer få en liten uppgång till, sedan kommer raset.

http://www.thestockmarketoutsider.co...le%20Graph.JPG

Nackdelen med bostäder till skillnad mot aktiemarknaden är den låga likviditeten.
Det kommer leda till att många kommer få svårt att sälja sina bostäder snabbt, konsekvensen blir att man måste sälja till stor förlust.

Det intressanta är vad bankerna tänker göra när folk inte längre kommer teckna dessa mångmiljonlån.
Gissningsvis kommer konsensus vara att räntorna stiger för nyutlåning för att bankerna blir pressade av att bibehålla sin intjäningsförmåga.

Lägg därtill att det sannolikt kommer införas en fastighetsskatt och ränteavdrag som successivt kommer trappas ner.

Något säger mig att framtiden inte ser ljus ut för många av oss.
2018-02-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettgottvin
Köpte lgh 2015 och funderar nu på att köpa hus. Kommer avvakta efter 1:a mars och se vad som händer. Kommer aldrig våga köpa först i den här marknaden. Kan ta lång tid att hitta ett hus man vill ha med. Får man inte det pris man vill ha så flyttar jag inte helt enkelt. Får bo "trångt" några år helt enkelt. Idiotiskt att införa amorteringskrav när marknaden redan när marknaden redan börjat mattas av och nyproduktionen är ATH. Tror många resonerar likadant, kommer få effekter på Sveriges ekonomi när folk börjar snåla.

Det idiotiska var snarare att ta bort kravet i lågäntemiljö. Nu hoppas man att folk amorterar lite innan kommande räntehöjningar.
2018-02-03, 01:31
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Hemnet, Stockholms län

Förra fredagen:
kl 11:41 : 8 561 (idag: 8 680) +119
kl 16:11 : 8 802 (idag: 8 984) +182
kl 18:23 : 8 935 (idag: 9 184) +249
kl 20:24 : 9 000 (idag: )

Räntorna stiger.
Börserna faller.
Folk spyr ut bostäder på Hemnet.

Angående att räntorna stiger så är ju inte bara USA och Sverige intressant för oss även Tysklands räntor är ju intressant att kika på då våra bostadsutveckare även satsar på den marknaden så drabbas den tyska bostadsförsäljningen så kommer det skynda på att sänka priset för bostadsutvecklarna på nyproduktion på hemmaplan då siffrorna i kvartalen måste se bra ut och då kan dom inte sitta på en stor andel sålda lägenheter.

Hur ser den tyska 5 och 10 åriga räntan ut i Tyskland då? Jo det är samma där det stiger, och det i snabb takt.
5års räntan:
https://www.marketwatch.com/investin...countrycode=bx

10års räntan:

Prisuppgången i Tyskland kan börja mattas av eller i alla fall stiga i en lugnare takt.
2018-02-03, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Angående att räntorna stiger så är ju inte bara USA och Sverige intressant för oss även Tysklands räntor är ju intressant att kika på då våra bostadsutveckare även satsar på den marknaden så drabbas den tyska bostadsförsäljningen så kommer det skynda på att sänka priset för bostadsutvecklarna på nyproduktion på hemmaplan då siffrorna i kvartalen måste se bra ut och då kan dom inte sitta på en stor andel sålda lägenheter.

Hur ser den tyska 5 och 10 åriga räntan ut i Tyskland då? Jo det är samma där det stiger, och det i snabb takt.
5års räntan:

10års räntan:

Prisuppgången i Tyskland kan börja mattas av eller i alla fall stiga i en lugnare takt.

Stora rörelser nu, men dem skulle kunna sänka aktiemarknaden istället för räntemarknaden.

Skulle börsen rasa med 30-50% så kan både FED och ECB blåsa av alla framtida höjningar, det skulle ge oss nått år eller kanske två till.
2018-02-03, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Skall vi roa oss med att spana litet på OPs Norra tornet och dess spekulanter? Alla goa gubbar i Götet som inte orkar med allt Sthlmsfokus får blunda litet nu...

Torn 1, BRF Innovationen, 182 st lägenheter
OP har fortfarande 2 lägenheter osålda
Spekulanter: 36 varav
Till salu nu: 18
I träda: 16
Sålda: 2 (Pålägg: 24 % såld nov, 11 % såld jan)
Spekulationsgrad: 36/182=20 %

Inflyttningsmånad // Antal objekt till salu just nu // Pålägg (utgångspris/pris enl. ek. plan -1)
Aug // 3 // -0,1%, 14 %, 38 %
Sep // 4 // 2 %, 7 %, 14 %, 14 %
Okt // 3 // 11 %, 12 %, 13 %
Nov // 4 // 2 %, 5 %, 17 %, 28 %
Q4 // 3 // 12 %, 28 %, 29 %
? // 1 // 14 %

Spekulanterna verkar fortfarande ha gott självförtroende att de skall gå med vinst och de två som sålts hittills har ju genererat vinst. Vi får se vad som händer framöver.

Imponerande tracking av priser på enskilda lägenheter!

Torn 2 lär väl vara problembarnet, både för OP, samt de som tecknat. Priserna sattes ju något högre där, samt att föreningen tog på sig ännu större lån.
2018-02-03, 07:18
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synology
Imponerande tracking av priser på enskilda lägenheter!

Torn 2 lär väl vara problembarnet, både för OP, samt de som tecknat. Priserna sattes ju något högre där, samt att föreningen tog på sig ännu större lån.

Låt mig spekulera i att torn 1 förblir en solitär i många år.
Enligt kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2017
Totalt antal lägenheter: 138 st
Säljstartade t.o.m kv.3: 117 st
Sålda kv.3: 8 st
Sålda t.o.m kv.3: 59

Om vi nu använder detta och räknar litet:
Osålda säljstartade t.o.m kv.3: 58 st (117-59)
Till salu på OPs projektsida: 54 st
Bokade på OPs projektsida: 3 st
Därmed verkar det ju som att OP sålde en (sic!) lägenhet i det andra tornet under kv.4.
Då skall vi vara medvetna om att 19 lägenheter inte ens släppts till försäljning än (138-117). 43 % försäljning imponerar nog inte på många banker.

Edit:
Det verkar även som att det kan vara fler än 2 lägenheter osålda i torn 1. Vid utgången av kv. 3 fanns det 5 osålda lägenheter enligt kvartalsrapporten och en lägenhet hade sålts under kvartalet. Jag vill minnas att det fanns 3 lägenheter till salu på projektsidan under kv. 3 och att en försvann någon gång under hösten. Nu finns det i alla fall 2 som är listade som till salu. Det skulle dock kunna betyda att det finns tre lägenheter kvar som inte annonseras ut. Kanske bokade men inte sålda?
Senast redigerad av Tullius 2018-02-03 kl. 07:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in