2018-07-05, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Man behöver inte använda svart arbetskraft. Det är inte lönerna som gör att bostäder är svindyra, vilket jag sa. Det är vinstmarginalerna som byggherrarna vill ha som gör det. En lägenhet som du köper för 4miljoner kostar kanske en miljon att bygga. Om ens det. Förmodligen mindre.
Om det vore så väl skulle jag köpa aktier i det bolaget alla dagar i veckan.

Men tyvärr är det stor skillnad på materialkostnader och bostadspriser. Det är så mkt mer som ska betalas. Eller du kanske tror att byggarbetarna jobbar gratis?
Citera
2018-07-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sthlm är bara exempel. Kan lika gärna jämföra Lilla Torg i Malmö med Rosengård om det känns bättre för dig.

Alla vill/kan inte bo i bostadsrätt av olika anledningar. Man kanske inte har 2 miljoner i insats men en bra inkomst. Kan man lägga undan 20k i månaden får man ändå vänta 8 år på att köpa. En person med bra inkomst borde kunna hyra direkt.

Med ditt resonemang kan man förbjuda taxibilar och hyrbilar. De som vill åka bil måste tvingas köpa.

Det finns givetvis också massor av äldre som vill sälja sitt boende och konsumera vinsten. Men de vill inte sälja sitt boende och bo i Barkarby, ett jävla fält med en IKEAlåda utan kommunikationer. Hade det funnits attraktiva HR hade de flyttat, nu sitter de kvar.

Det är ditt resonemang som är märkligt. Du utgår från att "folk måste ha någonstans att bo" och därifrån drar du slutsatsen att några, ytterst få, ska få bo väldigt attraktivt oerhört billigt. Det är lika skevt som att några få ska få ynnesten att få 50k i boatadsbridrag.

Erkänn nu. Du sitter själv och trycker på en vinstlott oxh vill inte mista ditt statliga privilegie.

Du resonerar som en kommunist. "om inte jag kan kan ingen annan heller". Nej jag har inte en vinstlott som du kallar det men jag har en bostad.
Citera
2018-07-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu råkar det ju vara så att det uteslutande är en viss typ av tjänst det är brist på. Och mycket av den bristen bottnar i att man gör skillnad på den tjänsten jämfört med andra. Allt annat går nämligen att hyra helt utan köer.

Hade man inte gjort skillnad hade det varit betydligt enklare att hyra en bostad än idag då man måste köa i två decennier för att få ett förstahandskontrakt i Sthlm city. Är det rimligt att det ska vara så och tycker du på allvar att dagens system är värt att behålla?

Det är tack vare ditt vurmande för blattar och negrer som du inte kan hyra något. Nej jag tycker inte att massinvandringen är värd att behålla.
Citera
2018-07-05, 13:49
Medlem
Citat:
Om det vore så väl skulle jag köpa aktier i det bolaget alla dagar i veckan.

Men tyvärr är det stor skillnad på materialkostnader och bostadspriser. Det är så mkt mer som ska betalas. Eller du kanske tror att byggarbetarna jobbar gratis?

Byggbolag betalar inte priserna som du betalar nere i järnhandeln om du trodde det.
Citera
2018-07-05, 13:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är tack vare ditt vurmande för blattar och negrer som du inte kan hyra något. Nej jag tycker inte att massinvandringen är värd att behålla.
Blev det svårare att hyra bilar för att det kom ”blattar och negrer”?
Citera
2018-07-05, 13:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Byggbolag betalar inte priserna som du betalar nere i järnhandeln om du trodde det.
Det är möjligt men de betalar väl löner och för marken, skatter och avgifter mm?
Citera
2018-07-05, 13:54
Medlem
Citat:
Blev det svårare att hyra bilar för att det kom ”blattar och negrer”?

Retarderat argument och det vet du.
Citera
2018-07-05, 13:55
Medlem
Citat:
Det är möjligt men de betalar väl löner och för marken, skatter och avgifter mm?

Ja? Och? Du borde verkligen ringa något byggbolag och be att få ut deras kostnader. (om du har kontakter till det dvs) Du kommer bli överlycklig och direkt investera i deras företag.
Citera
2018-07-05, 14:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Retarderat argument och det vet du.
Varför det? Man behöver inte köa för att få hyra en bil direkt vad jag vet. Ökar befolkningen ordnar marknaden fram fler hyrbilar per automatik. Verkar inte fungera med hyresrätter dock. En slump?
Citera
2018-07-05, 14:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja? Och? Du borde verkligen ringa något byggbolag och be att få ut deras kostnader. (om du har kontakter till det dvs) Du kommer bli överlycklig och direkt investera i deras företag.

Verkar inte gå sådär vansinnigt bra på börsen just nu iaf...
Citera
2018-07-05, 14:04
Medlem
Citat:
Varför det? Man behöver inte köa för att få hyra en bil direkt vad jag vet. Ökar befolkningen ordnar marknaden fram fler hyrbilar per automatik. Verkar inte fungera med hyresrätter dock. En slump?

Är hyrbilar nödvändiga för att leva i Sverige?
Citera
2018-07-05, 14:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är hyrbilar nödvändiga för att leva i Sverige?
Är förstahandskontrakt till underpris nödvändiga för att leva i Sverige? Nej det är väldigt få som saknar en bostad. Sen att vissa inte vill att marknaden ska fungera får stå för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in