2018-07-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Själv har jag bara följt några fall, så jag har ingen större erfarenhet av hur gärningsmän kan reagera eller hur vänner/familj kan reagera.

De mordfall där jag har följt tråden (Tova- mordet, Mantorps- morden och ett mord på Island) och kanske även läst delar av FUP, kan jag ändå säga att jag blivit förvånad över några saker:

- hur kalla de verkat/handlat efter morden
- med vilken lätthet de ljugit i förhör och även i rättegångarna
- hur de manipulerat vänner att ljuga
- inte dragit sig för att anklaga vänner/bekanta
- verkat obekymrade över sin situation efter häktning/intagning på rättspsykiatrin

Nu vet jag inte om SD är den skyldige, även om jag tror det med det som vi vet hittills. Men med ovanstående i bakhuvudet är jag inte lika förvånad över SDs beteende om han skulle vara skyldig. Mönstret verkar följa samma fåra som de andra följt.

Även om SD skulle vara oskyldig, får jag en dålig "feeling" av det distanslösa sättet att fläka ut sig och sin fru i den här situationen.

Jag kan förstå att om man hamnar i en situation där man misstänker att det ljuva livet snart kan ta slut, då vill man kanske ut och njuta av varje stund som finns.

Själv skulle jag nog vilja vara med min familj, mina barn fr a. För att de behöver mig som allra mest nu, och för att jag behöver dom. Tror inte att jag skulle tycka att jag hade tid till geocaching, som verkar sluka en hel del tid. Men jag vet ju inte alls hur många timmar det handlar om.

Jag har faktiskt svårt att tro att HD verkligen vill lägga ut bilder, på sig själv och med SD på loggarna. Tror att det är något som han vill, han som styr och jag undrar hur mycket talan hon har överhuvudtaget. Bara mina funderingar.

Jag tror inte att någon annan VET något om mordet mer än gm.

Han bodde ensam, vet inte om han hade barnen denna vecka?
Han kan i lugn och ro spolat av sig i trädgården, tvättat kläder,
slängt saker i soptunnor på stan, skogen, tvättat bilen osv. Ingen behöver med säkerhet veta om det saknas ett par blodiga skor som alltid har funnits på skohyllan.

Om HD misstänker något, känner hon nog till SDs inre kärna. Hon vet att han kan vara den skyldige. Hon kommer aldrig våga yppa något till honom. Kanske inte ens till förhörsledarna om hon inte är säker på att han kommer åka fast.

Tänker på Tova, hur förtryckt hon var. Hur rädd hon var, men ändå åkte till den som hon "visste", som hon förutspådde skulle döda henne en dag. "Om jag överlever sommaren"... skrev hon, endast 19 år gammal.

Det var en nyttig resa för mig att läsa hennes dagbok, för att förstå lite mer det underliga och obegripliga beteendet att en misshandlad fysiskt och psykiskt kränkt person fortsätter att umgås med sin förövare. Fast de vet att det kan, kanske kommer att gå illa. Väldigt illa.

Tror inte en sekund att den kontrollerande person som jag tror SD är bara kränker och hotar LW. HD har fått känna på samma...Därför är hon tillbaka i hans liv igen. Ler in i kameran, lite stelt kanske. Kameran som han håller.

Mina gissningar.

Jo, hon måste nog spela med för om han går fri kommer de ha delad vårdnad om barnen mm. Inte läge för henne att avslöja honom om hon inte har konkreta bevis. Ser att hennes föräldrar är med på flera bilder, jag skulle inte vilja lämna honom helt ensam med barnen.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-07-04 kl. 22:35.
Citera
2018-07-04, 22:24
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ja, utåt sett iaf.
Personligen har jag väldigt svårt att se att två personer skulle vara involverade.

Om LW hade hittats i skogen kanskejag skulle ha lite mer öppning åt det. Då skulle det kanske tyda på att det kunde vara planerat. Men tror att det är ganska osannolikt att två personer skulle vara beredda att göra något så hemskt. Särskilt när man har barn. Och nu ligger de ju i skilsmässa också...

Nu tänker jag att det verkar vara ett impulsmord, särskilt med tanke på den illa valda fp. Att hon inte hittades, det var ju bara en slump. Skulle hon ha flyttats? Tror inte så mycket å det.

Jag kan ha helt fel om allt.
Hoppas det.
Jag tycker så synd om alla involverade barn.
Då är också alla mina spekulationer om SDs personlighet förmodligen fel också.

Tror att slumpen att han är anmäld två gånger av LW, den senaste inte tillbakadragen och att hon nu är död, i stort sett utesluter inblandning av annan part.

För det är väl det du är inne på? Eller minns jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Exakt!!

Låt oss säga att HD tror att SD är oskyldig till mordet. Oavhängigt det, så skulle väl allt det andra få vem som helst med lite sans och vett att vilja lägga benen på ryggen?

Om Hd TROR??? Hon VET.
Två personer behöver inte vara inblandade i själva mordet. HD har bett SD om hjälp helt enkelt EFTERÅT. Mina spekulationer. De har gett varandra alibi, så gott det går. SD:s alibi verkar inte trovärdigt, men kan bero på att åklagaren gett sej fan på att han är GM.
HD skulle enl. tråden INTE följa med på USA-resan. Varför ändrade hon sej plötsligt? Inga papper hade hon iordning. DÄRFÖR kom dom inte in i landet. Och varför är allt plötsligt frid och fröjd i deras förhållande? Jo, "kilen" är likviderad. Dom kan t.om kosta på sej att driva med folk om hur bra dom mår.Självklart håller dom ihop för alltid nu. Ingen av dom vill se sina barns förälder bakom lås och bom?. Det blir ju ett antal år. Vore dom oskyldiga så skulle de visa lite mer respekt tycker man. Nä, dom är skyldiga. EN för mordet (HD). EN för medhjälp (SD).
Citera
2018-07-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ja, utåt sett iaf.
Personligen har jag väldigt svårt att se att två personer skulle vara involverade.

Om LW hade hittats i skogen kanskejag skulle ha lite mer öppning åt det. Då skulle det kanske tyda på att det kunde vara planerat. Men tror att det är ganska osannolikt att två personer skulle vara beredda att göra något så hemskt. Särskilt när man har barn. Och nu ligger de ju i skilsmässa också...

Nu tänker jag att det verkar vara ett impulsmord, särskilt med tanke på den illa valda fp. Att hon inte hittades, det var ju bara en slump. Skulle hon ha flyttats? Tror inte så mycket å det.

Jag kan ha helt fel om allt.
Hoppas det.
Jag tycker så synd om alla involverade barn.
Då är också alla mina spekulationer om SDs personlighet förmodligen fel också.

Tror att slumpen att han är anmäld två gånger av LW, den senaste inte tillbakadragen och att hon nu är död, i stort sett utesluter inblandning av annan part.

För det är väl det du är inne på? Eller minns jag fel?

Jag tänker likadant
Citera
2018-07-04, 22:41
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Om Hd TROR??? Hon VET.
Två personer behöver inte vara inblandade i själva mordet. HD har bett SD om hjälp helt enkelt EFTERÅT. Mina spekulationer. De har gett varandra alibi, så gott det går. SD:s alibi verkar inte trovärdigt, men kan bero på att åklagaren gett sej fan på att han är GM.
HD skulle enl. tråden INTE följa med på USA-resan. Varför ändrade hon sej plötsligt? Inga papper hade hon iordning. DÄRFÖR kom dom inte in i landet. Och varför är allt plötsligt frid och fröjd i deras förhållande? Jo, "kilen" är likviderad. Dom kan t.om kosta på sej att driva med folk om hur bra dom mår.Självklart håller dom ihop för alltid nu. Ingen av dom vill se sina barns förälder bakom lås och bom?. Det blir ju ett antal år. Vore dom oskyldiga så skulle de visa lite mer respekt tycker man. Nä, dom är skyldiga. EN för mordet (HD). EN för medhjälp (SD).

Vad i utredningen tycker du pekar på att HD skulle vara skyldig?
Citera
2018-07-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Om Hd TROR??? Hon VET.

Varför spärrades inte HD s hus av efter brottet ???????????
Citera
2018-07-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Vet du hur HD förhåller sig till anklagelserna mot SD?
Typ ”100% säker på helt oskyldig”, ”Finns inte ens i närheten att han kan göra nått ont”....
Väldigt säker har intrycket varit.
Citera
2018-07-04, 22:52
Medlem
Glättiga foton på ett par som lever livet SD och HD..känns krystat på något vis.
Två anmälningar och en uppenbart komplicerad relation mellan LW och SD...
HD är kontrollerad av SD och antingen var hon med redan på planstadiet
- eller så fattar hon vad SD gjort. Och förtränger på flera plan.
Min gissning.
Citera
2018-07-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Typ ”100% säker på helt oskyldig”, ”Finns inte ens i närheten att han kan göra nått ont”....

Vet du hur länge HD varit sjukskriven? När började hon jobba igen?
Citera
2018-07-04, 22:58
Medlem
Citat:
Enligt Etthuspalandet var tiden för Norgechatten 22.49:

"Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare"

https://www.flashback.org/p64410248#p64410248

Då blir tidsfönstret betydligt större, 40 minuter.

Vet att du skrivit 23:09 förut också. Jag kanske har missat någon annan information?
22:47/49 finns det skärmdump på.

Från andra geocachare har jag hört att hon chattade efter 23 och någon skrev att dom fick hennes sista meddelande 23:09.
(Tänkte på att 0 och 9 sitter bredvid varandra och avsikten var att skriva 23:00... men å andra sidan sa andra ”efter 23”.)
Citera
2018-07-04, 23:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Varför spärrades inte HD s hus av efter brottet ???????????
Har också funderat på det. Kanske har både hon och huset ett väldigt bra alibi eller så har kanske polisen varit där fast under mer diskreta former än i SD:s och LW:s hus.
Citera
2018-07-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du hur länge HD varit sjukskriven? När började hon jobba igen?
Detta fick jag först info bakvägen via hennes jobb ”ja en jag jobbar med geocachar...”
Tiden är jag osäkert på, men förstod det som en väldigt lång sjukskrivning. Tror hon varit tillbaka nu i minst ett år eller ett par år. OBS: Tror och ungefär...
Citera
2018-07-04, 23:06
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Har det verkat trovärdigt för de i omgivningen? HD:s familj verkar ju också tro att han är oskyldig för annars skulle de väl inte vara ute och cacha med honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in