2018-07-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Själv har jag bara följt några fall, så jag har ingen större erfarenhet av hur gärningsmän kan reagera eller hur vänner/familj kan reagera.

De mordfall där jag har följt tråden (Tova- mordet, Mantorps- morden och ett mord på Island) och kanske även läst delar av FUP, kan jag ändå säga att jag blivit förvånad över några saker:

- hur kalla de verkat/handlat efter morden
- med vilken lätthet de ljugit i förhör och även i rättegångarna
- hur de manipulerat vänner att ljuga
- inte dragit sig för att anklaga vänner/bekanta
- verkat obekymrade över sin situation efter häktning/intagning på rättspsykiatrin

Nu vet jag inte om SD är den skyldige, även om jag tror det med det som vi vet hittills. Men med ovanstående i bakhuvudet är jag inte lika förvånad över SDs beteende om han skulle vara skyldig. Mönstret verkar följa samma fåra som de andra följt.

Även om SD skulle vara oskyldig, får jag en dålig "feeling" av det distanslösa sättet att fläka ut sig och sin fru i den här situationen.

Jag kan förstå att om man hamnar i en situation där man misstänker att det ljuva livet snart kan ta slut, då vill man kanske ut och njuta av varje stund som finns.

Själv skulle jag nog vilja vara med min familj, mina barn fr a. För att de behöver mig som allra mest nu, och för att jag behöver dom. Tror inte att jag skulle tycka att jag hade tid till geocaching, som verkar sluka en hel del tid. Men jag vet ju inte alls hur många timmar det handlar om.

Jag har faktiskt svårt att tro att HD verkligen vill lägga ut bilder, på sig själv och med SD på loggarna. Tror att det är något som han vill, han som styr och jag undrar hur mycket talan hon har överhuvudtaget. Bara mina funderingar.

Jag tror inte att någon annan VET något om mordet mer än gm.

Han bodde ensam, vet inte om han hade barnen denna vecka?
Han kan i lugn och ro spolat av sig i trädgården, tvättat kläder,
slängt saker i soptunnor på stan, skogen, tvättat bilen osv. Ingen behöver med säkerhet veta om det saknas ett par blodiga skor som alltid har funnits på skohyllan.

Om HD misstänker något, känner hon nog till SDs inre kärna. Hon vet att han kan vara den skyldige. Hon kommer aldrig våga yppa något till honom. Kanske inte ens till förhörsledarna om hon inte är säker på att han kommer åka fast.

Tänker på Tova, hur förtryckt hon var. Hur rädd hon var, men ändå åkte till den som hon "visste", som hon förutspådde skulle döda henne en dag. "Om jag överlever sommaren"... skrev hon, endast 19 år gammal.

Det var en nyttig resa för mig att läsa hennes dagbok, för att förstå lite mer det underliga och obegripliga beteendet att en misshandlad fysiskt och psykiskt kränkt person fortsätter att umgås med sin förövare. Fast de vet att det kan, kanske kommer att gå illa. Väldigt illa.

Tror inte en sekund att den kontrollerande person som jag tror SD är bara kränker och hotar LW. HD har fått känna på samma...Därför är hon tillbaka i hans liv igen. Ler in i kameran, lite stelt kanske. Kameran som han håller.

Mina gissningar.
Mycket bra, jag har också på känn att HD är kontrollerad av SD.
Annars skulle hon väl aldrig umgås med en man som varit otrogen i år, som förföljt och misshandlat LW, som är misstänkt för mord på den han var otrogen med?
Det är ju faktiskt inte klokt, så det du skriver om det obegripliga beteendet stämmet väl in här.
Citera
2018-07-04, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Bra inlägg! Håller med i det du skriver.
Om nu SD har trakasserat LW och visat tendenser till svartsjuka och kontrollbehov så är det nog ett mönster han har. Då är det väldigt troligt att HD råkat ut för samma saker. Någon skrev att hon varit sjukskriven för depression/utbrändhet.
Var det endast pga jobbet?
Har det att göra med hur SD behandlat henne?

Och ja oändligt många kvinnor stannar hos en man de inte borde stanna hos.
Och fortsätter att leva som om inget har hänt.
Så att hon fortsätter träffa SD är inget konstigt alls.
Det var hon som begärde skilsmässa och det kanske inte bara har med SD:s otrohet att göra.
Vem vet....

Tack!
Det har du rätt i.
Kanske inte bara jobbet?
Nu vet man ju att sjuksköterskor har en väldigt stressig arbetsbelastning också, så det kan bli jobbigare att orka med om man dessutom inte har det bra hemma?
Citera
2018-07-04, 21:34
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Mycket bra, jag har också på känn att HD är kontrollerad av SD.
Annars skulle hon väl aldrig umgås med en man som varit otrogen i år, som förföljt och misshandlat LW, som är misstänkt för mord på den han var otrogen med?
Det är ju faktiskt inte klokt, så det du skriver om det obegripliga beteendet stämmet väl in här.

Exakt!!

Låt oss säga att HD tror att SD är oskyldig till mordet. Oavhängigt det, så skulle väl allt det andra få vem som helst med lite sans och vett att vilja lägga benen på ryggen?
Citera
2018-07-04, 21:36
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Själv har jag bara följt några fall, så jag har ingen större erfarenhet av hur gärningsmän kan reagera eller hur vänner/familj kan reagera.

De mordfall där jag har följt tråden (Tova- mordet, Mantorps- morden och ett mord på Island) och kanske även läst delar av FUP, kan jag ändå säga att jag blivit förvånad över några saker:

- hur kalla de verkat/handlat efter morden
- med vilken lätthet de ljugit i förhör och även i rättegångarna
- hur de manipulerat vänner att ljuga
- inte dragit sig för att anklaga vänner/bekanta
- verkat obekymrade över sin situation efter häktning/intagning på rättspsykiatrin

Nu vet jag inte om SD är den skyldige, även om jag tror det med det som vi vet hittills. Men med ovanstående i bakhuvudet är jag inte lika förvånad över SDs beteende om han skulle vara skyldig. Mönstret verkar följa samma fåra som de andra följt.

Även om SD skulle vara oskyldig, får jag en dålig "feeling" av det distanslösa sättet att fläka ut sig och sin fru i den här situationen.

Jag kan förstå att om man hamnar i en situation där man misstänker att det ljuva livet snart kan ta slut, då vill man kanske ut och njuta av varje stund som finns.

Själv skulle jag nog vilja vara med min familj, mina barn fr a. För att de behöver mig som allra mest nu, och för att jag behöver dom. Tror inte att jag skulle tycka att jag hade tid till geocaching, som verkar sluka en hel del tid. Men jag vet ju inte alls hur många timmar det handlar om.

Jag har faktiskt svårt att tro att HD verkligen vill lägga ut bilder, på sig själv och med SD på loggarna. Tror att det är något som han vill, han som styr och jag undrar hur mycket talan hon har överhuvudtaget. Bara mina funderingar.

Jag tror inte att någon annan VET något om mordet mer än gm.

Han bodde ensam, vet inte om han hade barnen denna vecka?
Han kan i lugn och ro spolat av sig i trädgården, tvättat kläder,
slängt saker i soptunnor på stan, skogen, tvättat bilen osv. Ingen behöver med säkerhet veta om det saknas ett par blodiga skor som alltid har funnits på skohyllan.

Om HD misstänker något, känner hon nog till SDs inre kärna. Hon vet att han kan vara den skyldige. Hon kommer aldrig våga yppa något till honom. Kanske inte ens till förhörsledarna om hon inte är säker på att han kommer åka fast.

Tänker på Tova, hur förtryckt hon var. Hur rädd hon var, men ändå åkte till den som hon "visste", som hon förutspådde skulle döda henne en dag. "Om jag överlever sommaren"... skrev hon, endast 19 år gammal.

Det var en nyttig resa för mig att läsa hennes dagbok, för att förstå lite mer det underliga och obegripliga beteendet att en misshandlad fysiskt och psykiskt kränkt person fortsätter att umgås med sin förövare. Fast de vet att det kan, kanske kommer att gå illa. Väldigt illa.

Tror inte en sekund att den kontrollerande person som jag tror SD är bara kränker och hotar LW. HD har fått känna på samma...Därför är hon tillbaka i hans liv igen. Ler in i kameran, lite stelt kanske. Kameran som han håller.

Mina gissningar.
Är något konstigt att skilsmässan verkar avblåst helt plötsligt. Allt verkar frid och fröjd.
Citera
2018-07-04, 21:37
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tar mig mod och beredd på den storm nu kommer... Angående skriken som vittnen hört från FP/MP(?).

Ingen verkar tro att man i stort sett inte alls kan skrika i den utsträckning som vittnena uppfattat det under en dödlig attack. Ingen tror heller på det praktiska tester och den erfarenhet vi har inom yrket.

Men jag kan inte släppa det och vill att ni själva är lite kritiska och tänker efter nu igen. Tänk in er i situationen, nästan natt, mitt i ett villakvarter.
Vi har ett tidsfönster på 23:09 - 23:30-35. På denna tid skall man "lura" ut LW lägenheten, gå till planket och där påbörjas nått som eskalerar till en dödlig attack, där LW skriker. Skriket var i dödsångest och varade i minst ett par minuter.

Det kan vara så att GM (=SD om ni så vill), brottar ned LW för hon agerar hysteriskt eller åt det hållet. Han vill kvarhålla henne, för han vill verkligen förklara sin ståndpunkt. Utan att jag har belägg eller kanske inte ens tror det själv, så kan hon agerat lite dramaqueen och börjat skrika då först, och då extremt högt och intensivt efter uppmärksamhet.
GM försöker prata med henne att vara tyst, men inser till slut att det ända sättet är att hålla henne om halsen (inga bitmärken på SD iaf, annars skulle han inte sitta på ett flyg ett par timmar senare).
Detta är då ett oplanerat mord/dråp i affekt och då troligen inga tankar på handskar.

Det min magkänsla vänder sig ut och in emot är PLANKET! Varför där.... Här finns ingen förklaring jag ens är i närheten av att köpa, presenterad på denna tråd. Massa teser, men ingen naturlig förklaring.

Sedan fortsätter mina tvivel, att om en sådan närstrid pågått, är DNA spåren nästan maximala.

Sist och kanske den mest springande punkten. Varför får hon skrika "obehindrat", m.a.o kan skrika, så pass länge, och tro mig, det ÄR länge! Hon måste vara fast i hans grepp, annars hade vi en jakt och skriken skulle förflyttat sig fort (kvalificerad gissning).
Det känns inte rätt att GM håller henne och låter henne skrika i den utsträckningen, han har ju henne (tror jag).
Så vilket scenario tror ni kan ge detta resultat (våldtäkt verkar uteslutet, då kläderna var på? Försök kan vara ett alternativ, men då kommer det tillbaka till chatten - dörren - planket).

Ge detta en knuff framåt med sannolika utfall...?!

Angående skriken så tror jag att vittnena uppfattade dem längre än vad de egentligen pågick.
Hör man någon skrika hjärtskärande är det inte så konstigt om man själv blir rädd och adrenalinet pumpar igång.
Då är det lätt att man tror att det varade längre tid än verkligheten var.
Ja ni förstår vad jag menar hoppas jag.
Jag ifrågasätter inte alls vittnenas trovärdighet, det är ju bevisat att de ringde in när de hörde skriken men att de varade så länge är jag osäker på.

Håller med dig ang tidsfönstret.
Man får inte ihop händelseförloppet på ca 20 min.
Det är inte så lång tid och då ska allt detta ha hunnit hända.

Jag tror vi är ganska överens om att det är ett bråk som eskalerat och mordet skett som en oplanerad handling? Alltså inget planerat mord.
Men den tanken har också slagit mig eftersom jag har svårt att få ihop tidsfönstret.
GM kanske bara traskade rakt in hos Lena den där kvälle. och slog ner henne snabbt. Flyttar eller tvingar henne till FP och slutför mordet där. (Då kan hon ha skrikit)

Blir inte klok på det hur jag än funderar!
Citera
2018-07-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är något konstigt att skilsmässan verkar avblåst helt plötsligt. Allt verkar frid och fröjd.
Så har deras vardag varit alltid. Före, under och efter separationen.
Citera
2018-07-04, 21:49
Medlem
Citat:
Angående skriken så tror jag att vittnena uppfattade dem längre än vad de egentligen pågick.
Hör man någon skrika hjärtskärande är det inte så konstigt om man själv blir rädd och adrenalinet pumpar igång.
Jag ifrågasätter inte alls vittnenas trovärdighet, det är ju bevisat att de ringde in när de hörde skriken men att de varade så länge är jag osäker på.

Jag tror vi är ganska överens om att det är ett bråk som eskalerat och mordet skett som en oplanerad handling? Alltså inget planerat mord.
Men den tanken har också slagit mig eftersom jag har svårt att få ihop tidsfönstret.
GM kanske bara traskade rakt in hos Lena den där kvälle. och slog ner henne snabbt. Flyttar eller tvingar henne till FP och slutför mordet där. (Då kan hon ha skrikit)

Slår undan benen på dig med: frakta en kropp genom ett villakvarter som sen vaknar och får skrika så pass mycket?
Citera
2018-07-04, 21:50
Medlem
sommarljums avatar
Citat:

Han kanske redan var hemma hos LW sedan någon timme innan den sista kontakten hon har med någon annan vid 23-tiden? De småpratade, hon fixade lite inför sonens födelsedag, svarade snabbt på en chatt eller vad det var inför Norgeresan. Allt medan SD var där. Plötsligt blir det upprörda känslor över något, hans svartsjuka tar över och de börjar bråka. Hon vill att han ska lugna sig, ber att de ska gå ut och gå en sväng och prata så att inte sonen ska vakna av upprörda röster?
Citera
2018-07-04, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Ja, utåt sett iaf.
Personligen har jag väldigt svårt att se att två personer skulle vara involverade.

Om LW hade hittats i skogen kanskejag skulle ha lite mer öppning åt det. Då skulle det kanske tyda på att det kunde vara planerat. Men tror att det är ganska osannolikt att två personer skulle vara beredda att göra något så hemskt. Särskilt när man har barn. Och nu ligger de ju i skilsmässa också...

Nu tänker jag att det verkar vara ett impulsmord, särskilt med tanke på den illa valda fp. Att hon inte hittades, det var ju bara en slump. Skulle hon ha flyttats? Tror inte så mycket å det.

Jag kan ha helt fel om allt.
Hoppas det.
Jag tycker så synd om alla involverade barn.
Då är också alla mina spekulationer om SDs personlighet förmodligen fel också.

Tror att slumpen att han är anmäld två gånger av LW, den senaste inte tillbakadragen och att hon nu är död, i stort sett utesluter inblandning av annan part.

För det är väl det du är inne på? Eller minns jag fel?
Citera
2018-07-04, 21:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Slår undan benen på dig med: frakta en kropp genom ett villakvarter som sen vaknar och får skrika så pass mycket?

Har jag slagit undan benen på dig eller vad menar du?
Nä det känns osannolikt men man tänker alla olika scenarion.
Tror isf mer på att Lena blir tvingad till planket.
Men får inte ihop det heller, skulle hon va tvingad dit känns mordet mer planerat.
Att GM funderar ut innan att hen ska tvinga dit henne och slutföra mordet där
Senast redigerad av flixa81 2018-07-04 kl. 21:54. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-04, 22:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tar mig mod och beredd på den storm nu kommer... Angående skriken som vittnen hört från FP/MP(?).

Ingen verkar tro att man i stort sett inte alls kan skrika i den utsträckning som vittnena uppfattat det under en dödlig attack. Ingen tror heller på det praktiska tester och den erfarenhet vi har inom yrket.

Men jag kan inte släppa det och vill att ni själva är lite kritiska och tänker efter nu igen. Tänk in er i situationen, nästan natt, mitt i ett villakvarter.
Vi har ett tidsfönster på 23:09 - 23:30-35. På denna tid skall man "lura" ut LW lägenheten, gå till planket och där påbörjas nått som eskalerar till en dödlig attack, där LW skriker. Skriket var i dödsångest och varade i minst ett par minuter.

Det kan vara så att GM (=SD om ni så vill), brottar ned LW för hon agerar hysteriskt eller åt det hållet. Han vill kvarhålla henne, för han vill verkligen förklara sin ståndpunkt. Utan att jag har belägg eller kanske inte ens tror det själv, så kan hon agerat lite dramaqueen och börjat skrika då först, och då extremt högt och intensivt efter uppmärksamhet.
GM försöker prata med henne att vara tyst, men inser till slut att det ända sättet är att hålla henne om halsen (inga bitmärken på SD iaf, annars skulle han inte sitta på ett flyg ett par timmar senare).
Detta är då ett oplanerat mord/dråp i affekt och då troligen inga tankar på handskar.

Det min magkänsla vänder sig ut och in emot är PLANKET! Varför där.... Här finns ingen förklaring jag ens är i närheten av att köpa, presenterad på denna tråd. Massa teser, men ingen naturlig förklaring.

Sedan fortsätter mina tvivel, att om en sådan närstrid pågått, är DNA spåren nästan maximala.

Sist och kanske den mest springande punkten. Varför får hon skrika "obehindrat", m.a.o kan skrika, så pass länge, och tro mig, det ÄR länge! Hon måste vara fast i hans grepp, annars hade vi en jakt och skriken skulle förflyttat sig fort (kvalificerad gissning).
Det känns inte rätt att GM håller henne och låter henne skrika i den utsträckningen, han har ju henne (tror jag).
Så vilket scenario tror ni kan ge detta resultat (våldtäkt verkar uteslutet, då kläderna var på? Försök kan vara ett alternativ, men då kommer det tillbaka till chatten - dörren - planket).

Ge detta en knuff framåt med sannolika utfall...?!

Enligt Etthuspalandet var tiden för Norgechatten 22.49:

"Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare"

https://www.flashback.org/p64410248#p64410248

Då blir tidsfönstret betydligt större, 40 minuter.

Vet att du skrivit 23:09 förut också. Jag kanske har missat någon annan information?
Citera
2018-07-04, 22:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Enklaste svaret är oftast det rätta (inte alltid!)....
Enklaste svaret i umgänget med HD, JG o.s.v. kanske är att dom känner 100% säkerhet att han är oskyldig?!
Tänker med på HD:s agerande, även om han är hennes barns far och livskamrat sedan nästan 20 år, så har hon tagit ett par kliv mot skilsmässa och i detta läge skulle vara enkelt att accelerera den processen. Men ändå så är det precis tvärt om.

Tål att funderas på.
Vet du hur HD förhåller sig till anklagelserna mot SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in