2018-07-03, 21:35
Medlem
Onehandclappings avatar
Växtbaserad grädde och margarin lär helt klart vara nyttigare. Växtbaserade produkter saknar helt och hållet kolesterol. Gör min på oatly's grädde, alt, plantis vegangrädde, tillsammans med Natruli's vegan bredbar. Ruggigt gott och fluffigt!
Citera
2018-07-03, 21:37
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Koka potatis, häll ut vatten, tillsätt mjölk (gärna lantmjölk med ca 4.7% fett) och mosa skiten.

... Kolesterol är per definition nyttigt ...

Thanks!
Allt med måtta, som min mormor brukar säga.
Citera
2018-07-03, 21:40
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
... Gör min på oatly's grädde, alt, plantis vegangrädde, tillsammans med Natruli's vegan bredbar. Ruggigt gott och fluffigt!

Thx!
Natruli's vegan bredbar?
Citera
2018-07-03, 21:57
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Thx!
Natruli's vegan bredbar?

Som smör, svart förpackning, finns på hemköp i de flesta städer. Ruggigt god!
Citera
2018-07-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Gammeldagsmjölk?

Hur mycket av denna och vilka mer ingredienser gör moset ”perfekt”?

Vitpeppar ur kvarn räcker.
Citera
2018-07-03, 22:16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Smör och grädde är nyckeln till framgång vad gäller mos. Så är det ju bara. Kolesterol? Ja. Onödigt kolesterol? Verkligen inte.

Håller med, men grädde använder jag inte så ofta. Mycket smör och lite mjölk kan göra underverk också.
Men mindre smör och byta ut mjölken mot grädde är väl likvärdigt kan jag anta :-)

Hur som helst, ett gott mos innehåller fett eller något liknande i smak :-) annars är det inte gött mos!

Men är öppen på att pröva (de andra alternativen i denna tråd, oatlys osv osv).
Citera
2018-07-03, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Håller med, men grädde använder jag inte så ofta. Mycket smör och lite mjölk kan göra underverk också.
Men mindre smör och byta ut mjölken mot grädde är väl likvärdigt kan jag anta :-)

Hur som helst, ett gott mos innehåller fett eller något liknande i smak :-) annars är det inte gött mos!

Men är öppen på att pröva (de andra alternativen i denna tråd, oatlys osv osv).

Jag ska också prova. Dock bör man vara tydlig med att det då blir något helt annat. Detta något annat kan för all del vara gott i sin egen rätt, men om någon säger "Nu ska du få smaka på ett gott mos" och så får man någon havergrynsmjölk-baserad potatissmet i munnen ja då kommer du bli besviken.
Citera
2018-07-03, 22:35
Medlem
Banangurkazzs avatar
använd margarin
Citera
2018-07-04, 00:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Smör är bara en lyxig krydda, med gammeldags mjölk blir moset perfekt.
Och bättre med smör.
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Växtbaserad grädde och margarin lär helt klart vara nyttigare. Växtbaserade produkter saknar helt och hållet kolesterol. Gör min på oatly's grädde, alt, plantis vegangrädde, tillsammans med Natruli's vegan bredbar. Ruggigt gott och fluffigt!
Med alla dom kemikalierna i framställningen för margarin, nä skulle inte tro det.

Kolesterol har ändrat sig och vad man säger om detta, där kolesterol har en betydligt mindre betydelse för ohälsa.

Kan du få ett gott mos(om det är vad du svarar på), jo det går nog.
Dock blir det svårt och nå till denna absolut höjd som smör och riktig grädde kommer ge.

Dock har jag ingen grädde i moset, utan det är bara smör och uppvärmd mjölk, en dust av aromat.
Sen rejält med svartpeppar och om jag är på bra humör så hamnar en del persilja på toppen också.

Sen finns fetare varianter, som cräm fräs och ost.
Som görs ibland, dock ej till vardagsmat.
Citera
2018-07-04, 05:30
Medlem
SigrefIQs avatar
Så det börjar bli dags o frosta av frysen men jag har inte plats för hela frysen i min frysbox just nu.
Så, jag har massor med frysta leverbiffar i fsom jag vill förbruka, säkert runt 50+ st. Grejen är den att jag har bara stekt dem i vispgrädde o ätit dem med potatismos o lingonsylt sen jag var liten snorvalp, eller a när jag var liten så gjorde ju min mor allt.
Så nu när butikerna inte längre säljer mjölig potatis för potatismos så skulle jag vilja ha tips för vad annars man skulle kunna äta till dessa gudomliga biffar.

Helst inget med potatis, vet att det är svårt att tänka sig, därför jag är här :P
Enda jag kunnat tänka mig är att ersätta potatis med ris, men hur funkar det med resten..?

Andra förslag?
Citera
2018-07-04, 22:34
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och bättre med smör.

Med alla dom kemikalierna i framställningen för margarin, nä skulle inte tro det.

Kolesterol har ändrat sig och vad man säger om detta, där kolesterol har en betydligt mindre betydelse för ohälsa.

Dock blir det svårt och nå till denna absolut höjd som smör och riktig grädde kommer ge.

Dock har jag ingen grädde i moset, utan det är bara smör och uppvärmd mjölk, en dust av aromat.
Sen rejält med svartpeppar och om jag är på bra humör så hamnar en del persilja på toppen också.

Det du skriver om att "kolesterolet har ändrat sig" är väl endast din subjektiva syn på saken. Knappast någonting som vetenskapen slagit fast på.
Men om du verkligen tror att ditt smör samt "fetare" varianter av tillsatser i potatismoset skulle vara bättre än växtbaserade fetter för kroppen, då bör du faktiskt läsa på lite mer.
Finns mycket vetenskaplig fakta som visar på en tydlig koppling mellan animaliska fetter och sjukdomar.

I övrigt efterfrågades kolesterolfria alternativ!
Citera
2018-07-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Aromat är 58% salt, resten glutamat, palmfett och möjligen någon procent annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in