2018-07-04, 11:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I inlägg efter inlägg menar du att ”det är upp till koreanerna att forma sin framtid”.
Vad du inte förstår är att det överhuvudtaget inte är möjligt så länge diktaturregimen finns kvar i Nordkorea.
Du kan väl i alla fall försöka att sätta dig in i nordkoreanernas situation?
Vad ni inte verkar ha en susning om är hur man utvecklar demokrati. Ta en titt på de länder som påstår sig ha demokrati. Ingenstans har den kommit till av sig själv, utan det är människors kamp som har drivit fram förändringar.
När pressen utifrån på NK avtar kommer förändringar att bli möjliga. Försök att förstå det.
Ett samhälle sluter sig och blir repressivt när det hotas. När hotet försvinner blir friheten större och möjligheterna fler.
Citera
2018-07-04, 11:58
Medlem
Dar intressant att se nagra box office hits i Sydkoreansk film
(1) the Assassanition, 2015. Som till star del bygger pa Kim Won-bong, Koreansk anarchist, som ledde Heoic gruppen i Korea.
(2) Anarchist from Colony, 2017. Som handlar om rattegangen mot Fumiko Kameko (Japansk anarchist och nihilist) och Park Yeol. Under rattegangen erkande hon mordplaner pa Japanska kejsarfamiljen. For att att Japan stoppa occupation av Korea.
Citera
2018-07-04, 11:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
1. Jag säger det för sista gången, jag vill inte ha krig, är det uppfattat?

2. Du har noll koll på om jag upplevt krig eller ej.

3. Att diskutera med Dig, är som att läsa en dagstidning i storm!

4. Är Du dyslektiker?
Jag skrev tydligt, låt det Koreanska folket få rösta.
Då är vi överrens om att det Koreanska folket skall få avgöra sin framtid.
Genom demokratiska val, förmodar jag, eller?

Men du pratar ju hela tiden om att regimen i Nordkorea måste störtas och förpassas till historiens skräphög mm. Det är ju bara det du fokuserar på hela tiden. Och vi vet att sådan här retorik har lett till krig mot länderna i fråga.
Så det är ju svårt att tro att du menar något annat.
Citera
2018-07-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kinesen kom fran Hongkong? Omkring 2000 ar hade jag en flickvan fran Hongkong. Och HKborna sag ner pa andra kineser. Vissa av dem sa att de var britter och ej kineser, det var hemskt att hora och se.

Mitt forsta jobb i Kina var for en Japansk elektronik foretag. Japaner som bodde i Kina var okay. Men vi fick ofta besok av Japaner fran HQ, och manga av dem sag ner pa Kineser. Framforallt nar man gick med dom till KTV efter jobbet.

Jag minns inte exakt var han kom från, tror Guangdong eller Zhanjiang.
Citera
2018-07-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men du pratar ju hela tiden om att regimen i Nordkorea måste störtas och förpassas till historiens skräphög mm. Det är ju bara det du fokuserar på hela tiden. Och vi vet att sådan här retorik har lett till krig mot länderna i fråga.
Så det är ju svårt att tro att du menar något annat.

Tråden handlar ju om det Bisarra - sjuka Nordkorea, har Du missat det.

Vill Du se en normalisering av systemet i Nord, eller inte?

Eller har Du ingen uppfattning som vanligt?

Eller tror Du fortfarande att Nordkoreanerna skulle kunna delta i fria val?
Hur skulle det gå till i så fall? Idag är det ju en omöjlighet!

Om Du fortfarande vill tro att jag är ute efter en "Regim-change" genom krig så, för sista gången, Du har FEL!
Citera
2018-07-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad ni inte verkar ha en susning om är hur man utvecklar demokrati. Ta en titt på de länder som påstår sig ha demokrati. Ingenstans har den kommit till av sig själv, utan det är människors kamp som har drivit fram förändringar.
När pressen utifrån på NK avtar kommer förändringar att bli möjliga. Försök att förstå det.
Ett samhälle sluter sig och blir repressivt när det hotas. När hotet försvinner blir friheten större och möjligheterna fler.

Lever du i en bubbla?
Det fans inget hot mot NK nar fatso den 3e kom till makten. Bade Kina och SK ville samarbete for att utveckla NK eknomi. SK hade free trade zone i NK. Kina satsade miljarder for utveckling av granshandeln i Dandong. Men fatso sa NEJ. Alla som stodde free trade zonen fick sparken. Bland annat hans egen morbror.
Jag tror aven att Ryssland byggde nagra free trade zone.

Istallet satsade han pengar pa nukes. Och okade pa osakerheten i regionen.

De flesta kejsare avgick i samband med revolution, men du kan inte gora revolution nar kejsaren sitter pa nukes.

Den enda losningen jag ser att satsa pa mer handel, gradvis genomfora marknads ekonomi och lat kejsaren behalla makten. Endast genom detta kan folket fa det battre.
Citera
2018-07-04, 12:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tack!

När jag studerade i England, på 60-talet, fanns på internatskolan en Kinesisk kille från Kanton, och två Japanska killar, det var alltid "Gnabb och tjafs" mellan dom.

När man var ensam med den Kinesiska killen, kallade han Japanerna för "Småfolket", Japanerna kallade Kineserna för "Cadillac Mike", och "Cadillac Jim", dom använde inte sina riktiga kinesiska namn utan kallade sig Mike resp. Jim. Tydligen ett Kantonesiskt fenomen, som inte är lika vanligt hos Mandarin talande.

Det har väl med Brittiska koloniala traditioner att göra, kan jag tänka mig.

Det var i alla fall ett djävla bråk dem emellan, konstant, mest glåpord för att vara Kines resp. Japan.

Och den svenska grabben förundrades säkert över varför östasiater som tveklöst befann sig i minoritet inte kunde hållas sams i den vite mannens värld?

Tyvärr ligger nationens kunskapsnivå kvar på samma nivå. Vilket kanske märks så och då?
Citera
2018-07-04, 12:31
Avstängd
Citat:
Min önskan, att regimen i Nord skall avvecklas, har inte det framgått?
Men bortsett från att "önska" skall vi alltså inte göra något? All din hatiska retorik om den nordkoreanska regimen rinner där ut i ett maktlöst erkännande att du inget kan göra utom att skrika dig hes om hur hemsk den är.
Citera
2018-07-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men bortsett från att "önska" skall vi alltså inte göra något? All din hatiska retorik om den nordkoreanska regimen rinner där ut i ett maktlöst erkännande att du inget kan göra utom att skrika dig hes om hur hemsk den är.

Du menar alltså, att Du inte delar mitt hat mot "Jucheregimen"?
Citera
2018-07-04, 12:40
Avstängd
Citat:
Du menar alltså, att Du inte delar mitt hat mot "Jucheregimen"?
Jag gillar den inte, men eftersom jag inser att vi inget kan göra ser jag ingen poäng att skrika mig hes. Tvärtom är det bara kontraproduktivt. Sådana kampanjer har historiskt ofta varit ett förspel till krig, något Nordkorea knappast är omedvetna om. Du själv är i din retorik väldigt vacklande. Det var inte länge sedan du talade om "humanitär intervention", alltså krig. Andra gånger har du talat om hårdare sanktioner, vilket bara stärker Nordkoreas "juche" mentalitet att de bara kan lite på sig själva.
Citera
2018-07-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag gillar den inte, men eftersom jag inser att vi inget kan göra ser jag ingen poäng att skrika mig hes. Tvärtom är det bara kontraproduktivt. Sådana kampanjer har historiskt ofta varit ett förspel till krig, något Nordkorea knappast är omedvetna om. Du själv är i din retorik väldigt vacklande. Det var inte länge sedan du talade om "humanitär intervention", alltså krig. Andra gånger har du talat om hårdare sanktioner, vilket bara stärker Nordkoreas "juche" mentalitet att de bara kan lite på sig själva.

Humanitär intervention är inte krig.

Du tillhör med andra ord "De flatas gäng", som rycker på axlarna och säger, "Men vad fan, vi kan ju ändå inget göra" synd om människorna där, men vi kan ju inte påverka på något sätt.

Då är man en "Silent partner" till Kim.

I mina ögon, karaktärs och ryggradslöst.
Citera
2018-07-04, 12:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Tråden handlar ju om det Bisarra - sjuka Nordkorea, har Du missat det.

Vill Du se en normalisering av systemet i Nord, eller inte?

Eller har Du ingen uppfattning som vanligt?

Eller tror Du fortfarande att Nordkoreanerna skulle kunna delta i fria val?
Hur skulle det gå till i så fall? Idag är det ju en omöjlighet!

Om Du fortfarande vill tro att jag är ute efter en "Regim-change" genom krig så, för sista gången, Du har FEL!
Jag vill inte tro att du vill ha krig mot Nordkorea, men din kritik mot landet är så aggressiv att det verkar så. Och du ser uppenbart negativt på den fredsprocess som har börjat.

Som jag skrev, så påminner det om kritiken mot andra länder, som drabbats av krig. Så om du vill att vi skall tro att du menar en fredlig utveckling där koreanerna har hela bestämmanderätten, så bör du ju skriva det.

Det är viktigt att vi står upp för folkrätten och inte tillåter krigsretorik.
Senast redigerad av humanlife 2018-07-04 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in