Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Det där stämmer bättre med mina minnen av det hela med.
Frågan är om inte semifinal-natten är den natt flest svensk suttit uppe och sett på tv någonsin?
Man ska verkligen inte glömma EM 92 i sammanhanget, det är det enda jag tycker är lite "synd" med VM94, att den starka insatsen i hemma-em försvinner lite eftersom bronset kom bara två år senare.
Ett EM då var dessutom bara åtta lag och därmed enbart dom absolut starkaste gängen i Europa.
Tyvärr var vi ju inte riktigt nära mot Tyskarna i semin då även om resultatet visar på jämnhet. Hässler ger mig mardrömmar än...
Tycker snarare att EM 92 är den mest överskattade svenska landslagsprestationen någonsin. Om Sverige hade
kvalificerat sig som "ett av Europas 8 bästa lag" hade det varit lite imponerande, men vi fick ju automatiskt delta som värdland. "Semifinal" låter imponerande på pappret men det fanns ju inga kvartsfinaler på den tiden. Vi klarade gruppen och åkte ut direkt efter helt enkelt. Och det på hemmaplan.
EM 2004 är mycket mer imponerande på alla sätt. Vi gick "lika långt" (första utslagsomgången) med skillnaden att vi faktiskt kvalificerade oss. Och slog nästan ut Nederländerna medan vi var chanslösa mot Tyskland 92.
Och VM 94 slår både EM 92 och 04 med hästlängder så klart. Som det ska vara.