2018-07-03, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han "gillade" kvinnor, men på sitt eget sjuka sätt. Det var väl vad dessa kvinnor i hans omedelbara närhet upplevde och tyckte var så himla charmigt och förtjusande? Det grinande fejset och de stirrande ögonen.

Men alla tyckte verkligen inte så. Vittnesmål från kvinnor som tackat nej till ubåtsfärd bara dagar innan det fruktansvärda hände.Flera "vakna" kvinnor blev säkert skrämda när de kände undertonerna som vibrerade. De gav sig snabbt iväg. De stod på kanten av bråddjupet. De kände att nåt var allvarligt fel. De överlevde.

Men KW tog en risk hon antagligen inte fattade var en risk förrän det var för sent. Kanske hon i stället såg det som en chans - att äntligen få intervjua denna märkliga man? Sen gick det helt åt helvete. Hon gjorde en grov missbedömning som säkert flera med henne hade gjort i samma situation, i samma yrkesroll.

Men all, precis all skuld ligger hos PM. KW skulle inte i sin vildaste fantasi kunna tro att något otrevligt skulle hända alls. Det vimlade av vittnen på land.

Den som ev. tycker att hon borde ha fattat nåt borde lägga ner såna tankar, för jag är övertygad om att inte en människa i denna värld skulle åka ut i en ubåt med en man om man hade den minsta misstanke att något otrevligt skulle ske. Det handlar över huvud taget inte om naivitet.
Hon är även i en arbetssituation till skillnad mot de andra; ska skriva ett reportage om Raket-Madsen som är minst lika känd gällande sina ubåtsprojekt.
Jag undrar vad denna blev varnad för som då föranleder att hon fjärmar sig från hangaren.

"Vittnet berättar sedan att hon avbröt sitt engagemang i verkstaden.
– Det var svårt att vara nära Peter Madsen.
– Han hade utbrott mot mig, jag tycker han var svårt att komma fram till."

"Kvinnan berättar att hon fått varningar kring Peter Madsen, och att hon under den sista tiden försökte fjärma sig från verkstaden.
– Jag har blivit varnad för Peter Madsen och själv tagit avstånd från raketverkstaden." live expressen
Citera
2018-07-03, 23:14
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Bångstyriga lilla Troll
Hur ser du på det faktum att Carl Madsen jobbade i DK åt Nazisterna under ockupationen?
Var han ett helgon? Eller hade han nazistsympatier? Nazisterna gick hårt åt hans eget folk och vad gjorde Carl Madsen?
Efter kriget straffades sådana här typer med döden, fängelsestraff eller böter.

Och var ifrån, tror du PM fått näring till sina sjuka fantasier,sin dödsfascination samt intresse för lemlästning, grymhet osv?
Från sin religiösa mamma som han inte hade någon kontakt med? Eller krigsintresserade "helgonet" Carl?
Som var PMs enda vuxenförebild 365 dagar om året.
Enligt PM behandlade Carl hans bröder grymt som en lägervakt. De misshandlades bl.a pga av sängvätning.
Och det blev väl sängvätningsproblemet bättre av? Anledning till fysiskt våld ju.

EDIT: PM kom inte själv ihåg att våldet var så omfattande som hans bröder berättat för honom i vuxen ålder. Vi minns ju inget före tre års ålder pga att vi inte har något språk att bearbeta minnen med. Men PM mindes iallafall det. Det övriga har hans bröder berättat för honom. Om det inte stämde som står i Djursings biografi om familjen så hade PMs bröder med all säkerhet lagt in sitt veto.
Det gjorde nämligen mytomanen Quicks samtliga 6 syskon tex.
Men jag har ju aldrig påstått att PMs pappa arbetade ideellt på Erikshjälpen eller matade hemlösa katter. Jag ville ju bara se andra möjliga scenario än de som hela tiden idisslas här i tråden. Det är faktiskt inte så att kvinnor alltid är offer och männen är förövare, så lätt att per automatik kasta in kvinnor i totala offerroller utan något som helst ansvar i det som händer. Förtydligande: med detta menar jag inte att det måste gälla varken PMs mor eller Sirid. Men jag menar att MÖJLIGHETEN finns att det är så och den möjligheten kan väl ändå inte förnekas även om var och en av oss tillskriver den möjligheten olika höga odds.

Och Otto, de var väldigt religiösa i Knutby också.
Citera
2018-07-03, 23:15
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Spar man endast tre sketna verktyg ur en hel verkstad och tänker fortsätta bygga raketer, ballonger och ubåtar så har hammaren ett uppenbart affektionsvärde för PM som arv efter sitt far.
Tittar man sen på hammaren så är det inte som verktyg han beundrar den - det är i samband med våld och makt; att hota med och i värsta fall slå den i huvudet.
Jag tror nog våldsamme Carl har pratat sig varm om hur multifunktionell den är - han kan även ha ränt runt med den i högsta hugg som PM gjorde, äpplet faller nog inte långt från trädet.

Övriga två verktyg har garanterat ett affektvärde för PM - han har dock inte nämnt sammanhang men bågfilen hamnar i samma nisch som en fogsvans (såg).
Likt allt annat historiskt krigsdravel som C har tutat i honom så betvivlar jag inte att diskussionerna gick varma om kapade extremiteter heller.

Under rättegången:

Ur mentalerklæringen:

Han åker och köper den längsta mejseln som finns att tillgå och slipar den till ett fruktansvärt tillspetsat vapen.
Här verkar det mer röra sig om en pervers fantasi kopplat de dokument han har sparat på hårddisken om att perforera kvinnors underliv. Vilket även framkommer via sms:
'jeg binder dig fast og gennemborer dig med et stegespyd'

Sen är det hobbykniven för att skära av halspulsådern och snitta vagina.
Gällande chisel/huggmejsel så har det väl inte framkommit nån praktiskt funktion sett till 'DIY killer & violent kit' mig veterligt.

Huggmejsel, smaka lite på det ordet... Den kan anvendas på samma vis som en slipad skruvmejsel.
Citera
2018-07-03, 23:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Huggmejsel, smaka lite på det ordet... Den kan anvendas på samma vis som en slipad skruvmejsel.
Tanken har slagit mig. Hur ser sådana sår ut, kan de vara lätta att förväxla gällande snitt/stick/huggsår på en förruttnad torso som legat i saltvatten i 11 dagar?
Havet kanske gömmer fler vapenverktyg som aldrig återfunnits likt som mobilerna gått förlorade.

Edit.
Intressant felskrivning av mig med tanke på aggressioner, kvinnohat och övervåld. Samt ursinnig gällande CS och rymdkapplöpning..
Freudian slip I guess.
"affektvärde"
Citat:
Sigmund Freud (1856-1939) uppfattade affekterna som en sorts laddningar av psykisk energi, vilka strävar efter urladdning. Om sådan inte kommer till stånd kan jaget skilja ut laddningen från föreställningen om den händelse som gett upphov till den. Sådan affektisolering (senare kallad isolering) kan bli medveten under en psykoanalys, varvid affekten åter knyts till den händelse som väckt den och då avreageras. Det var detta som Freud kallade katarsis, en inre rening.
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=affekt
Senast redigerad av develi 2018-07-03 kl. 23:31.
Citera
2018-07-03, 23:31
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Tanken har slagit mig. Hur ser sådana sår ut, kan de vara lätta att förväxla gällande snitt/stick/huggsår på en förruttnad torso som legat i saltvatten i 11 dagar?
Havet kanske gömmer fler vapenverktyg som aldrig återfunnits likt som mobilerna gått förlorade.

Jag tror inte han anvende den i ubåten, den ger nog et lite annat snitt. Det er inte ens sekert att han har den kvar enn. Men då han hemtade ut sitt arv tror jag den var en del av hans våldsfantasier. Jag tror ju, som jag sagt tidigare, att han hadde såna tankar redan då.
Citera
2018-07-03, 23:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror inte han anvende den i ubåten, den ger nog et lite annat snitt. Det er inte ens sekert att han har den kvar enn. Men då han hemtade ut sitt arv tror jag den var en del av hans våldsfantasier. Jag tror ju, som jag sagt tidigare, att han hadde såna tankar redan då.
Det vete tusan med tanke på kroppens skick. Att kniv är med är givet sett till halsskadorna och de två långa snitten över torson.
Är det öht definierat vad han stack med från rättsmedicin gällande de otaliga (mer ytliga) skadorna? Jag tror det är mycket vanskligt att avgöra och det beror väl på storleken likaväl som kroppens skick.
http://www.megaide.se/12369/huggmejsel-med-tr%C3%A4handtag-6-pack-inkl-slipsten.jpg

Ps. se edit.
Citera
2018-07-03, 23:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det vete tusan med tanke på kroppens skick. Att kniv är med är givet sett till halsskadorna och de två långa snitten över torson.
Är det öht definierat vad han stack med från rättsmedicin gällande de otaliga (mer ytliga) skadorna? Jag tror det är mycket vanskligt att avgöra och det beror väl på storleken likaväl som kroppens skick.
http://www.megaide.se/12369/huggmejsel-med-tr%C3%A4handtag-6-pack-inkl-slipsten.jpg

Ps. se edit.

Jo, huggmejslar finns ialla møjliga storlekar, långa, korta, smala etc. Ja, det var nog en liten Freudian slip der ja. Dom affekterna har nog suttit i rett lenge tror jag.
Citera
2018-07-03, 23:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, huggmejslar finns ialla møjliga storlekar, långa, korta, smala etc. Ja, det var nog en liten Freudian slip der ja. Dom affekterna har nog suttit i rett lenge tror jag.
Ja, jag svarade mest på hugg men affekterna har garanterat varit med ett tag som du nämnde innan:
Citat:
Men då han hemtade ut sitt arv tror jag den var en del av hans våldsfantasier. Jag tror ju, som jag sagt tidigare, att han hadde såna tankar redan då.
Med tanke på att han var 17 eller 18 år när pappan dör och sexualsadistiska fantasier oftast börjar tidigt. En del redan innan tonåren då de som barn glider in i en fantasivärld för att skapa kontroll och känna makt mot en person eller situation. Över tid blandas aggressioner med sexualitet och fantasierna blir absurda - i värsta fall en längtan att utöva sadism och döda.
Citera
2018-07-04, 00:00
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, jag svarade mest på hugg men affekterna har garanterat varit med ett tag som du nämnde innan:

Med tanke på att han var 17 eller 18 år när pappan dör och sexualsadistiska fantasier oftast börjar tidigt. En del redan innan tonåren då de som barn glider in i en fantasivärld för att skapa kontroll och känna makt mot en person eller situation. Över tid blandas aggressioner med sexualitet och fantasierna blir absurda - i värsta fall en längtan att utöva sadism och döda.

Min huvudpoeng med allt det her, er att Madsen har varit farlig hela sitt liv, och kommer førbli så før all framtid. Om han redan gjort något dumt ska vara osagt, men att han alltid har varit farlig, det er jag seker på.
Senast redigerad av kugutt 2018-07-04 kl. 00:08.
Citera
2018-07-04, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Mitt huvudpoeng med det her, er att Madsen har varit farlig hela sitt liv, och kommer førbli så før all framtid. Om han redan gjort något dumt ska vara osagt, men att han alltid har varit farlig, det er jag seker på.
Intressant utfall av diskussionen - jag har nämligen funderat kring hans ord om sin mors svek.
Som psykopat reagerar han givetvis inte som normala människor dvs känna sig ledsen, sakna mamma.
Han saknar inte människor på normalt sätt (objektifiering, flacka känslor), människor är praktiska och användbara och han reagerar snarare med vrede och hämndkänsla vid upplevelse av svek. Hon var snarare portad av hans far.
CS är ett lysande exempel på hämnd; han har krigsföring.

Så rar som PM framställer sig utåt gällande kvinnor känns det snarare som reaktionsbildning dvs att han överdriver hur omhuldande han är. Det ses mycket tydligt då han framställer sig som blödig, mjuk och passiv sexuellt.
Hans inre fantasiliv (förutom mordet) talar för nåt helt annat och hans uppväxt präglades av en snedvriden kvinnosyn, kvinnohat och avsky för mamman via sin far.
Senast redigerad av develi 2018-07-04 kl. 00:10.
Citera
2018-07-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Men jag har ju aldrig påstått att PMs pappa arbetade ideellt på Erikshjälpen eller matade hemlösa katter. Jag ville ju bara se andra möjliga scenario än de som hela tiden idisslas här i tråden. Det är faktiskt inte så att kvinnor alltid är offer och männen är förövare, så lätt att per automatik kasta in kvinnor i totala offerroller utan något som helst ansvar i det som händer. Förtydligande: med detta menar jag inte att det måste gälla varken PMs mor eller Sirid. Men jag menar att MÖJLIGHETEN finns att det är så och den möjligheten kan väl ändå inte förnekas även om var och en av oss tillskriver den möjligheten olika höga odds.

Och Otto, de var väldigt religiösa i Knutby också.
Absolut, det håller jag med dig om. Och jag tror även att PMs morsa var lite dysfunktionell. Annars hade hon väl inte levt med Carl Madsen alls,den gamla lea gubben. Men hur som helst var det inte PMs mor som formade PM. Hon hade ju ingenting alls att säga till om. PM levde ju isolerad tillsammans med sin gamle far 365 dagar om året. Så då är det väl han som givit PM en A-typisk uppväxt vilket det står om i PMs RPU. Och inte mamman, vad hon än var så hade hon ingen betydelse i PMs liv.

Vad det gäller S och DK m.fl så är de förhörda framlänges och baklänges samt utredda grundligt av polisen.
De är INTE misstänkta för någon som helst inblandning i PMs brott.
Vad det gäller stackars S så är det väl inte så svårt att tänka sig hur detta påverkat henne.
Jag vet inte om du tittar på svt play Seriemördaren John Christie i tre delar?
Det intressanta där är just de små bitarna hans hustru får se. Och så det andra som sker bakom hennes rygg när hon är bortrest. Frun är inte alls dum. Trots att hon vet att Christie bedrar henne med prostituerade så intalar hon sig själv att han iallafall håller av henne. För då och då överraskar han henne med presenter tex guldsmycken. Hur skulle hon kunna ana att hennes man även mördar de prostituerade i deras gemensamma hem när hon är bortrest? Och att smyckena kommer från mordoffren? Så hon stannar troget i tron att hennes man inte mår bra och behöver hennes stöd.

Hur tror du nu det känns för S nu när hon vet? Att när PM tex sagt åt henne att gå och lägga sig på andra våningen i hangaren medans han själv bara snabbt ska gå in på datorn och betala en faktura?
Och så en stund senare kommer PM och kryper ner i sängen hos S. Nu när hon vet vad för filmer PM hade i sin dator?
Sådant där funderar nog S mycket över nu för tiden. Det är nog mycket hon tvingats revidera bakåt. Stackars S. Och så alla blickar från folk som tror att hon visste och dömer henne för att hon varit gift med fd Raket-Madsen numera benämnt Monstret i Ubåten.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-07-04 kl. 00:35.
Citera
2018-07-04, 00:17
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Varför gör ni så stor affär av att PM sparade tre verktyg efter sin far?
Själv har jag sparade verktyg efter två anhöriga men knappast något annat efter dem (det tog andra hand om,men gamla verktyg är inget att ha tycker folk i allmänhet). Jag har sett de verktygen i deras flinka händer under hela min uppväxt. Jag behöver bara kasta en blick på dem för att färdas tillbaka i tiden när de levde och var verksamma.
Andra gamla verktyg som jag sparat är pga av det är vackert hantverk. De är slitna och usla men för vackra att kastas. De hänger som prydnad på min vägg utan att påminna om någon speciell. Jag har nämligen köpt dem på loppisar. Och jag har inga andra avsikter med dem än minnen eller att de tilltalar mig ur etisk synpunkt. De tre verktygen PM sparade var kanske för att det var tre gamla, vackert arbetade verktyg eller enbart för att han mindes sin fars händer när han jobbade med dem.
Konstigare än så behöver det väl inte vara?
Sina mordverktyg hade han väl köpt sprillans nya på Biltema nyligen?

EDIT: Alla har sina favoritverktyg när de jobbar. De här tre var kanske Carls favoritverktyg som han
använde ofta under PMs uppväxt
.
Jo precis, så kan ser ha varit. Men jag tror mer på att det var PMs favoritverktyg, även om de råkade tillhöra fadern. Några sentimentala känslor för sin far tror jag inte Det har, men de kanske var från 40-talet och den tiden verkade Det ju gilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in