2018-07-03, 09:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Tvingas ju för fan till papegojprat: Läs ”Vardagens osynliga våld” Marie-France Hirigoyen, så förstår ni EXAKT vad jag försöker säga. Och återigen, min gissning är inte ett dugg mindre trolig än er, som NI envist hävdar. Jag har ju för helvetes jävlar bara försökt hålla det öppet. Att fastslå något som sanning på så lösa grunder är motbjudande. PMs pappa är död och allt som påstås om honom får stå oemotsagt. Jag menar att även om han slog, så kan han faktiskt haft jävligt goda skäl till det. Sedan att PM sagt att det var orättvist är väl inget att fästa någon som helst vikt vid. Att läsa Hiriogoyens bok (trots att den är lite tuggig) är inte bortkastad tid, jag lovar. Min envishet grundar sig både på egna (inte personliga) och andras erfarenheter av att fel förälder hamnat i skamvrån, vilket tyvärr alltför sällan någonsin uppdagas. LÄS BOKEN, både för er egen skull och andras!
Din mening som jag fetat: "Jag menar att även om han slog, så kan han faktiskt haft jävligt goda skäl till det"- är så vidrig och motbjudande - det gäller två barn och en kvinna som blivit slagna och vad du än säger i fortsättningen kan inget få mig att tycka att man ens kan snudda vid tanken "att han kan ha haft jävligt goda skäl till det". Sanslöst motbjudande. Jag avslutar denna "diskussion" med att konstatera att du tycker att det kan vara helt ok för en man att misshandla barn och sin fru - för att han kan ha "jävligt goda skäl".
Den inställningen ger mig jävligt goda skäl till att inse att jag inte ämnar fortsätta diskutera med dig om det här. Primitivt bejakande av våld mot fysiskt svagare individer är inget som ligger på min prio-lista direkt. Att en karl ska ha rätt att spöa barn och fru "om han har jävligt goda skäl till det".
Ta du det med någon annan. Blir illamående.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-07-03 kl. 09:26.
Citera
2018-07-03, 09:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det sammanfaller helt med PMs egna ord om att inte fira högtider med sin mor (vore ju i sig enastående om det sammanföll öht med pappans krav om att ses max en gång om året):
"Att inte veta någonting" är pappans och PMs särintresse - raketer och raketbränsle.

Pappan är betydligt roligare att vara tillsammans med enligt PM.
Sin mors frånvaro brydde hans sig inte nämnvärt om. Fortsättningsvis ser PM modern som knastertorr iom att han inte får tända eld på inredningen och skita ner då han inte tillåts exprimentera fritt.

"– Hans experiment kostade några möbler och mattor, säger Benny Langkjær Egesø."

PM är avtrubbad gällande känslor, dels troligen via gener samt tack vare sin korkade fars fostran och en frånvarande mor. Den mor som pappan tvingade sin son att välja bort. Han tillåts gränslöshet vilket är allt annat än vad en sådan personlighetsstörning bör ha - ihop med frånvaro av känslor:

Gubben är all-inclusive. Han är exakt allt som en förälder inte ska representera och han fullständigt göder svår psykopati. Det är en enda sörja av kvinnohat, förlegat stereotypt synsätt, nazivänlig, rasistisk och total gränslöshet. Hans far fablar, super, slåss, är svartsjuk och förtalar hans mor.
Mentalerklæring 5/4:

Pappan tvingar honom att göra ett val som barn.
Pappan bestämmer att han endast får se sin mor en gång per år.
Pappan bestämmer att om PM ändå hälsar på sin mor och halvbröder så kommer han aldrig få se honom igen.
Psykopaten PM bryr sig inte ett jota om människor försvinner ur hans liv - det enda det handlar om är att främjar egna intressen och utnyttja folk. Hans mor frånvaro bekom honom inte, hans döda far kollade han på genom en ruta och drog vidare.

PM är ett 48-årigt emotionellt retarderat barn men med en vuxen psykopats ondska och perversiteter.
Utåt har han spelat rollspel i brist på empati.
Tack för denna briljanta sammanställning! Den visar hela sammanhanget så tydligt, hur allt hänger ihop. Bitarna faller på plats, det sitter som en smäck, ingen kan missa det.
Tackar o bockar
Citera
2018-07-03, 09:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Din mening som jag fetat: "Jag menar att även om han slog, så kan han faktiskt haft jävligt goda skäl till det"- är så vidrig och motbjudande - det gäller två barn och en kvinna som blivit slagna och vad du än säger i fortsättningen kan inget få mig att tycka att man ens kan snudda vid tanken "att han kan ha haft jävligt goda skäl till det". Sanslöst motbjudande. Jag avslutar denna "diskussion" med att konstatera att du tycker att det kan vara helt ok för en man att misshandla barn och sin fru - för att han kan ha "jävligt goda skäl".
Den inställningen ger mig jävligt goda skäl till att inse att jag inte ämnar fortsätta diskutera med dig om det här. Primitivt bejakande av våld mot fysiskr svagare individier är inget som ligger på min prio-lista direkt. Ta det du med någon annan.
Fy fan vilka förlegade, stereotypa skitargument men det är väl svart på vitt varför den vidrige fadern försvaras och morsan ska framställas som kall psykopat.

Det finns en stor studie om kvinnovåld med stor svarsrespons (70% av 10 000 enkäter) som heter "Slagen dam". Förutom att våldet normaliseras över tid (gränser flyttas) diskuteras även synsätt.
Allvaret minimeras, våldet får en normaliseringsprocess där gränser förflyttas.
I grunden finns även stereotypa vanföreställningar varav ansvarsförskjutning är i mitt tycke en allvarlig del om det så sker av kvinnan själv via hjärntvätt av förövaren eller omgivningens syn på kvinnovåld:
Det är en container med dåliga försvarsmekanismer i rörelse om det så är från kvinnan själv eller omgivningen.
Citat:
"Det visar sig vara först när kvinnan är ute ur relationen och våldet som hon fullt ut kan sätta ord på dessa erfarenheter, som just våld.
Denna skillnad i tolkningsmöjligheter kan förstås mot bakgrund av våldets dynamik och normaliseringsprocess, och mannens kontroll av kvinnan genom våld kombinerat med t.ex. hjärntvätt, isolering av henne samt växling mellan våld och värme.
En förutsättning för att kvinnan ska kunna tolka mannens våldshandlingar som just våld är att hon inte längre normaliserar dessa handlingar, och att hon inte längre internaliserar hans bild av henne som “problemet.”
https://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/B%C3%B6cker/Slagen%20dam.pdf
Citera
2018-07-03, 09:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Fy fan vilka förlegade, stereotypa skitargument men det är väl svart på vitt varför den vidrige fadern försvaras och morsan ska framställas som kall psykopat.

Det finns en stor studie om kvinnovåld med stor svarsrespons (70% av 10 000 enkäter) som heter "Slagen dam". Förutom att våldet normaliseras över tid (gränser flyttas) diskuteras även synsätt.
Allvaret minimeras, våldet får en normaliseringsprocess där gränser förflyttas.
I grunden finns även stereotypa vanföreställningar varav ansvarsförskjutning är i mitt tycke en allvarlig del om det så sker av kvinnan själv via hjärntvätt av förövaren eller omgivningens syn på kvinnovåld:
Det är en container med dåliga försvarsmekanismer i rörelse om det så är från kvinnan själv eller omgivningen.
Edit.
Det slog mig nu att det finns många gemensamma nämnare om hur en relation med en psykopat ser ut gällande det jag citerade.
Först när det gått en tid blir folk klarsynta. Hjärntvätt är manipulation och växlingen gällande handen som både gungar vaggan och slår är fatal. Slår kan i sammanhanget likaväl bytas ut mot psykiska processer gällande kontroll.
Citera
2018-07-03, 11:50
Medlem
Citat:
Edit.
Det slog mig nu att det finns många gemensamma nämnare om hur en relation med en psykopat ser ut gällande det jag citerade.
Först när det gått en tid blir folk klarsynta. Hjärntvätt är manipulation och växlingen gällande handen som både gungar vaggan och slår är fatal. Slår kan i sammanhanget likaväl bytas ut mot psykiska processer gällande kontroll.

Hur man kan normalisera våld är för mig ofattbart: "Det var bara en örfil då och då". "Hon BAD om det" etc etc bullshit.
Citera
2018-07-03, 14:12
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Den inställningen ger mig jävligt goda skäl till att inse att jag inte ämnar fortsätta diskutera med dig om det här. Primitivt bejakande av våld mot fysiskt svagare individer är inget som ligger på min prio-lista direkt. Att en karl ska ha rätt att spöa barn och fru "om han har jävligt goda skäl till det".
Ta du det med någon annan. Blir illamående.
Och nu förbannar jag mig själv för att jag gav er så enkla poäng. NATURLIGTVIS är det inte ok att slå en fysiskt svagare person. Inte ok med våld överhuvudtaget. Är vi klara med det nu? MEN hur motbjudande det än är så finns det alltid en FÖRKLARING till att folk gör som de gör. DEN FÖRKLARINGEN VET VI INGET OM!
Tillägg: LÄS HIRIOGOYENS BOK!
Senast redigerad av Trollet3 2018-07-03 kl. 14:17.
Citera
2018-07-03, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur man kan normalisera våld är för mig ofattbart: "Det var bara en örfil då och då". "Hon BAD om det" etc etc bullshit.
Ja, det kan man undra. Våld föregås ofta av argumentation/meningsåtskillnad/gräl och det utövas främst i hemmet gentemot en partner.
Meningsåtskillnad kan man ha på jobbet likaväl eller med en vän. Man är helt enkelt oense och fylla ingår inte i bilden.
Jag vänder på problematiken:
Skulle man nånsin komma på att slå en vän vid köksbordet eller arbetskamrat i lunchrummet? Går det någonsin upp till graden att vidröra nån fysiskt?
Nope. Man höjer inte ens rösten till onormal nivå. Men innanför väggarna hemma tycks det gå förfärligt bra att agera ut i fysiskt våld när ingen annan ser - till och med mot barn som i fallet med PMs far. Nu även utrustad med ett slags vapen dvs livrem eller klädhängare.
Var det den minsta halvbrodern som fick mest stryk? Den som kissat i sängen som liten?

Hans far är ett jävla äckel.

PMs hammare är intressant i sammanhanget. Arvet från pappa.
Med djup inlevelse beskriver han hur effektiv den är för att erövra kontroll; att hota med och skapa en bubbla av makt.
Han slipar en halvmeter lång skruvmejsel och kör den brutalt i Kims buk och underliv.
Kände han makt månntro? Kände han samma kvinnohat som sin far?
Förutom att perverst bli upphetsad av när kvinnor blir misshandlade och torterade förstås.
Citera
2018-07-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Och nu förbannar jag mig själv för att jag gav er så enkla poäng. NATURLIGTVIS är det inte ok att slå en fysiskt svagare person. Inte ok med våld överhuvudtaget. Är vi klara med det nu? MEN hur motbjudande det än är så finns det alltid en FÖRKLARING till att folk gör som de gör. DEN FÖRKLARINGEN VET VI INGET OM!
Tillägg: LÄS HIRIOGOYENS BOK!
Bångstyriga lilla Troll
Hur ser du på det faktum att Carl Madsen jobbade i DK åt Nazisterna under ockupationen?
Var han ett helgon? Eller hade han nazistsympatier? Nazisterna gick hårt åt hans eget folk och vad gjorde Carl Madsen?
Efter kriget straffades sådana här typer med döden, fängelsestraff eller böter.

Och var ifrån, tror du PM fått näring till sina sjuka fantasier,sin dödsfascination samt intresse för lemlästning, grymhet osv?
Från sin religiösa mamma som han inte hade någon kontakt med? Eller krigsintresserade "helgonet" Carl?
Som var PMs enda vuxenförebild 365 dagar om året.
Enligt PM behandlade Carl hans bröder grymt som en lägervakt. De misshandlades bl.a pga av sängvätning.
Och det blev väl sängvätningsproblemet bättre av? Anledning till fysiskt våld ju.

EDIT: PM kom inte själv ihåg att våldet var så omfattande som hans bröder berättat för honom i vuxen ålder. Vi minns ju inget före tre års ålder pga att vi inte har något språk att bearbeta minnen med. Men PM mindes iallafall det. Det övriga har hans bröder berättat för honom. Om det inte stämde som står i Djursings biografi om familjen så hade PMs bröder med all säkerhet lagt in sitt veto.
Det gjorde nämligen mytomanen Quicks samtliga 6 syskon tex.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-07-03 kl. 16:49.
Citera
2018-07-03, 16:45
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, det kan man undra. Våld föregås ofta av argumentation/meningsåtskillnad/gräl och det utövas främst i hemmet gentemot en partner.
Meningsåtskillnad kan man ha på jobbet likaväl eller med en vän. Man är helt enkelt oense och fylla ingår inte i bilden.
Skulle man nånsin komma på att slå en vän vid köksbordet eller arbetskamrat i lunchrummet? Går det någonsin upp till graden att vidröra nån fysiskt?
Nope. Man höjer inte ens rösten till onormal nivå. Men innanför väggarna hemma tycks det gå förfärligt bra att agera ut i fysiskt våld när ingen annan ser - till och med mot barn som i fallet med PMs far. Nu även utrustad med ett slags vapen dvs livrem eller klädhängare.
Var det den minsta halvbrodern som fick mest stryk? Den som kissat i sängen som liten?

Med djup inlevelse beskriver han hur effektiv den är för att erövra kontroll; att hota med och skapa en bubbla av makt.
Han slipar en halvmeter lång skruvmejsel och kör den brutalt i Kims buk och underliv.
Förutom att perverst bli upphetsad av när kvinnor blir misshandlade och torterade förstås.

Lite tråkigt på stranden nu Gløm inte hela arvet, det føljde med en mejsel och en hacksaw också.
Du nevner ju sjelv den långa skruvmejseln, legger man til en såg blir hela hans fantasi komplett ju.
Om jag skriver lite konstigt er det inte før att jag fått en stroke, men før att jag anvender en ipad
Citera
2018-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Lite tråkigt på stranden nu Gløm inte hela arvet, det føljde med en mejsel och en hacksaw också.
Du nevner ju sjelv den långa skruvmejseln, legger man til en såg blir hela hans fantasi komplett ju.
Om jag skriver lite konstigt er det inte før att jag fått en stroke, men før att jag anvender en ipad
Varför gör ni så stor affär av att PM sparade tre verktyg efter sin far?
Själv har jag sparade verktyg efter två anhöriga men knappast något annat efter dem (det tog andra hand om,men gamla verktyg är inget att ha tycker folk i allmänhet). Jag har sett de verktygen i deras flinka händer under hela min uppväxt. Jag behöver bara kasta en blick på dem för att färdas tillbaka i tiden när de levde och var verksamma.
Andra gamla verktyg som jag sparat är pga av det är vackert hantverk. De är slitna och usla men för vackra att kastas. De hänger som prydnad på min vägg utan att påminna om någon speciell. Jag har nämligen köpt dem på loppisar. Och jag har inga andra avsikter med dem än minnen eller att de tilltalar mig ur etisk synpunkt. De tre verktygen PM sparade var kanske för att det var tre gamla, vackert arbetade verktyg eller enbart för att han mindes sin fars händer när han jobbade med dem.
Konstigare än så behöver det väl inte vara?
Sina mordverktyg hade han väl köpt sprillans nya på Biltema nyligen?

EDIT: Alla har sina favoritverktyg när de jobbar. De här tre var kanske Carls favoritverktyg som han
använde ofta under PMs uppväxt.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-07-03 kl. 17:13.
Citera
2018-07-03, 22:33
Medlem
Citat:

Han "gillade" kvinnor, men på sitt eget sjuka sätt. Det var väl vad dessa kvinnor i hans omedelbara närhet upplevde och tyckte var så himla charmigt och förtjusande? Det grinande fejset och de stirrande ögonen.

Men alla tyckte verkligen inte så. Vittnesmål från kvinnor som tackat nej till ubåtsfärd bara dagar innan det fruktansvärda hände.Flera "vakna" kvinnor blev säkert skrämda när de kände undertonerna som vibrerade. De gav sig snabbt iväg. De stod på kanten av bråddjupet. De kände att nåt var allvarligt fel. De överlevde.

Men KW tog en risk hon antagligen inte fattade var en risk förrän det var för sent. Kanske hon i stället såg det som en chans - att äntligen få intervjua denna märkliga man? Sen gick det helt åt helvete. Hon gjorde en grov missbedömning som säkert flera med henne hade gjort i samma situation, i samma yrkesroll.

Men all, precis all skuld ligger hos PM. KW skulle inte i sin vildaste fantasi kunna tro att något otrevligt skulle hända alls. Det vimlade av vittnen på land.

Den som ev. tycker att hon borde ha fattat nåt borde lägga ner såna tankar, för jag är övertygad om att inte en människa i denna värld skulle åka ut i en ubåt med en man om man hade den minsta misstanke att något otrevligt skulle ske. Det handlar över huvud taget inte om naivitet.
Senast redigerad av zilvereko 2018-07-03 kl. 22:44.
Citera
2018-07-03, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Spar man endast tre sketna verktyg ur en hel verkstad och tänker fortsätta bygga raketer, ballonger och ubåtar så har hammaren ett uppenbart affektionsvärde för PM som arv efter sitt far.
Tittar man sen på hammaren så är det inte som verktyg han beundrar den - det är i samband med våld och makt; att hota med och i värsta fall slå den i huvudet.
Jag tror nog våldsamme Carl har pratat sig varm om hur multifunktionell den är - han kan även ha ränt runt med den i högsta hugg som PM gjorde, äpplet faller nog inte långt från trädet.

Övriga två verktyg har garanterat ett affektvärde för PM - han har dock inte nämnt sammanhang men bågfilen hamnar i samma nisch som en fogsvans (såg).
Likt allt annat historiskt krigsdravel som C har tutat i honom så betvivlar jag inte att diskussionerna gick varma om kapade extremiteter heller.

Under rättegången:
Citat:
»Jeg havde et kendskab til kirurgi og historisk kirurgi, også når man amputerede lemmer på soldater i krigssammenhæng« live bt
Ur mentalerklæringen:
Citat:
"Peter Madsen sammenlignede under mentalerklæringen sin partering af Kim Walls lig med at amputere et ben i en krigssituation."

”Hvad gør man, hvis man har et stort problem? Man deler det op i mindre stykker.” live bt

"- Adspurgt om, hvordan man får sig selv til at partere en død person, sammenligner han det med slaget ved Trafalgar." live tv2

"Han tilføjer med et smil, at der ingen seksuel tilfredstillelse er i at slæbe rundt på et lig.
"

Han åker och köper den längsta mejseln som finns att tillgå och slipar den till ett fruktansvärt tillspetsat vapen.
Här verkar det mer röra sig om en pervers fantasi kopplat de dokument han har sparat på hårddisken om att perforera kvinnors underliv. Vilket även framkommer via sms:
'jeg binder dig fast og gennemborer dig med et stegespyd'

Sen är det hobbykniven för att skära av halspulsådern och snitta vagina.
Gällande chisel/huggmejsel så har det väl inte framkommit nån praktiskt funktion sett till 'DIY killer & violent kit' mig veterligt.
Senast redigerad av develi 2018-07-03 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in