2018-07-02, 12:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilderäng
Text

Undrar om han kanske missuppfattat det där med ytterligare tre misstänkta, och att det rör sig om de tre som först greps. Vad jag förstår är dessa fortfarande misstänkta, men oklart om det är på pappret eller om de är misstänkta i praktiken med.

Eller så menar Wilderäng tre andra personer.
Citera
2018-07-02, 21:22
Medlem
Vilka är de efterlysta vänsterbrottslingarna som fortfarande är på fri fot? Antar att polisen iakttar extrem försiktighet och skickar fram Nationella Insatsstyrkan med tanke på vapnen som anträffas.
Citera
2018-07-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Undrar om han kanske missuppfattat det där med ytterligare tre misstänkta, och att det rör sig om de tre som först greps. Vad jag förstår är dessa fortfarande misstänkta, men oklart om det är på pappret eller om de är misstänkta i praktiken med.

Eller så menar Wilderäng tre andra personer.

Utöver David Bothén är det tre misstänkta. Två som fortfarande är misstänkta men har släppts, och en som håller sig undan.
De två som har släppts har vi ingen information om. Han som håller sig undan borde inte vara så svår att få tag på då vi vet en hel del.
Han är en 31- eller 32-årig man som är skriven i Gislaved men gissningsvis bor på annan ort.
Han blev åtalad för våld mot tjänsteman efter SVPs demonstration i Jönköping 1:a Maj 2014. Han blåste en visselpipa i örat på en polis och gjorde våldsamt motstånd när han greps. Han omtalas en bit upp i tråden eftersom han hade skyddsutrustning och var "redo för strid" under demonstrationen. Då höll han sig borta under häktningen och dök ej heller upp på rättegången. Han friades efter utebliven rättegång och fick 6000:- i skadestånd. Han ska ha varit "sjukvårdare" åt AFA under demonstrationen och i förhör hävdat att han är en mönstermedborgare.

Borde inte vara så svårt att ta reda på vilken AFA-sjukvårdare som blev gripen för att han blåste en visselpipa i örat på en polis under demonstrationen i Jönköping 140501. Allra helst inte när vi vet umgänget, vilket är Jönköpings-AFA, och ålder, 31-32 år gammal. Vi vet också att han varit skriven i Gislaved i minst 4 år.
AFA Jönköping växte kraftigt tidigt 2000-tal vilket innebär att det finns ett litet kluster på folk som är i just i dryga 30-års åldern. Lite mer härdade och lite mindre i frontlinjen överlag. Inte nödvändigtvis främst i ledet av stenkastare, utan kanske mer så att de för kampen på annat sätt numera.
Hade en tanke på en av dem som matchar åldern och är gammal vän med Bothén. Han är dessutom utbildad sjukvårdare och fysiskt kapabel. Men faller ut dels för att han bor i Jönköping och inte har med Gislaved att göra, och dels för att han är högintelligent och inte skulle bulta på poliser vid den åldern. Tvivlar på att han skulle ta en så dum fight ens när han var en av kidsen för 10-15 år sedan. Han håller sig inte heller gömd och har mig veterligen inte deltagit i våld på länge nu. Så tillbaka på ruta ett.
Vem matchar beskrivningen? Någon som hängt i kretsen som vet om någon som varit skriven i Gislaved i minst fyra år? Någon som känner till någon AFA-aktivist alls som kan vara skriven i Gislaved?
Citera
2018-07-04, 00:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytburk
Utöver David Bothén är det tre misstänkta. Två som fortfarande är misstänkta men har släppts, och en som håller sig undan.
De två som har släppts har vi ingen information om. Han som håller sig undan borde inte vara så svår att få tag på då vi vet en hel del.

Tror till och med det är fyra misstänkta utöver DB? Iaf på pappret... En av dem ska vara mannen som hyrde ut containern. Ytterligare två, och DB, greps i början. Men vet ej om dessa tre är misstänkta i praktiken.

Och så har vi då han som är häktad i sin frånvaro.

Så var väl isf läget för någon veckan sen.
Citera
2018-07-04, 00:29
Medlem
Citat:
Tror till och med det är fyra misstänkta utöver DB? Iaf på pappret... En av dem ska vara mannen som hyrde ut containern. Ytterligare två, och DB, greps i början. Men vet ej om dessa tre är misstänkta i praktiken.

Och så har vi då han som är häktad i sin frånvaro.

Så var väl isf läget för någon veckan sen.
Känns ibland som du försöker förvirra genom att blanda ihop korten.
I början greps två balter och containerägaren. Men de är inte misstänkta för vapenfyndet. Så dra inte in dem nu.
Från expressen:
Citat:
"Misstankarna riktades tidigt mot personer i och kring den autonoma vänstermiljön. Den person som står på fakturorna för hyran av vapencontainern häktades senare misstänkt för grovt vapenbrott och förberedelse till grovt rån.

Mannen nekar till brott och sitter fortsatt häktad.

Ytterligare fyra personer, varav åtminstone två har deltagit vid militanta vänsteraktioner, togs in av polisen och förhördes misstänkta för inblandning, men släpptes senare.

Under torsdagseftermiddagen häktades ytterligare en person. Denna gång i sin frånvaro."

Måste erkänna att jag räknade in DB och Gislavedsbon i de fyra, så även jag misstog mig. Men det är alltså DB, Gislavedsbon och fyra till varav minst två har kända kopplingar till vänsterextremism.

https://www.expressen.se/gt/vansterman-soks-for-vapengomma/
Citera
2018-07-04, 08:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Känns ibland som du försöker förvirra genom att blanda ihop korten.
I början greps två balter och containerägaren. Men de är inte misstänkta för vapenfyndet. Så dra inte in dem nu.
Från expressen:

Måste erkänna att jag räknade in DB och Gislavedsbon i de fyra, så även jag misstog mig. Men det är alltså DB, Gislavedsbon och fyra till varav minst två har kända kopplingar till vänsterextremism.

https://www.expressen.se/gt/vansterman-soks-for-vapengomma/

Jag försöker bara bringa klarhet, inte blanda ihop några kort. Balterna nämnde jag överhuvudtaget inte, men jag uppfattar det som containerägaren är eller var misstänkt och ingår bland de fyra (en av dem kanske DB:s sambo?). Hur många som är misstänkta idag, på pappret eller i verkligheten, vet jag inte. Har bestämt för mig att jag tidigt läste om fyra misstänkta inklusive DB, men kanske minns fel.
Senast redigerad av Troian 2018-07-04 kl. 08:08.
Citera
2018-07-04, 08:47
Medlem
Citat:
Jag försöker bara bringa klarhet, inte blanda ihop några kort. Balterna nämnde jag överhuvudtaget inte, men jag uppfattar det som containerägaren är eller var misstänkt och ingår bland de fyra (en av dem kanske DB:s sambo?). Hur många som är misstänkta idag, på pappret eller i verkligheten, vet jag inte. Har bestämt för mig att jag tidigt läste om fyra misstänkta inklusive DB, men kanske minns fel.
Containerägaren är inte misstänkt alls. Det har framgått sedan tidigare.
Citera
2018-07-04, 09:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Containerägaren är inte misstänkt alls. Det har framgått sedan tidigare.

Ok. Kan vara så att misstankarna mot honom avskrivits nu. Min poäng var att även om man formellt är misstänkt så behöver man inte vara det i praktiken, och så kan det vara med containerägaren.

Har själv inte läst att misstankarna mot ägare avskrivits, om du säger att det framgått så stämmer det säkert. Tror fortfarande att han kan ingå i gruppen om fem (fyra?) som i ett tidigt skede anhölls?
Citera
2018-07-07, 11:18
Medlem
motarbetars avatar

Verkar som att mycket utav det jag förespådde stämde Trojan, något som du och diverse vänsteranhängare här inne förnekade.

Ska bli väldigt intressant att läsa FUP:en i detta fall.

Något som jag tycker är intressant är hur politiker och proffstyckare i Almedalen skriker sig hesa om högerns "våld", men inte ett ljud om detta. Hyckleriet är så total när det gäller etablissemangets försök att spä på hatet mot oppositionella i landet. Däremot oppositionella vänsterextremister med 5(!) automatvapen är inget som behöver talas om. Hyckleriet är oändligt när det goda hatet slår till.

Detta citat tycker jag kan lyftas fram ännu en gång:

Citat:
Det visar sig att tillslaget var skarpa vapen, inte mindre än fem automatvapen, varav ett förvarat i en ändamålsenlig väska för dold transport, samt skarp ammunition och tillhörande magasin.

Gott folk, låt citat sjunka in och sen fråga dig själv varför etablissemanget tiger?
Citera
2018-07-07, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Verkar som att mycket utav det jag förespådde stämde Trojan, något som du och diverse vänsteranhängare här inne förnekade.

Ska bli väldigt intressant att läsa FUP:en i detta fall.

Något som jag tycker är intressant är hur politiker och proffstyckare i Almedalen skriker sig hesa om högerns "våld", men inte ett ljud om detta. Hyckleriet är så total när det gäller etablissemangets försök att spä på hatet mot oppositionella i landet. Däremot oppositionella vänsterextremister med 5(!) automatvapen är inget som behöver talas om. Hyckleriet är oändligt när det goda hatet slår till.

Detta citat tycker jag kan lyftas fram ännu en gång:

Gott folk, låt citat sjunka in och sen fråga dig själv varför etablissemanget tiger?
Även alla dessa läckor som kommer ut från andra undersökningar lyser med sin frånvaro. Eller det kanske dom inte gör, det är bara det att media avstår från att publicera.

Det är väl bara Wilderäng som verkar ha publicerat lite inside-information.
Citera
2018-07-07, 11:45
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även alla dessa läckor som kommer ut från andra undersökningar lyser med sin frånvaro. Eller det kanske dom inte gör, det är bara det att media avstår från att publicera.

Det är väl bara Wilderäng som verkar ha publicerat lite inside-information.

Kom ihåg att fortfarande så hävdar en del att vår sida är foliehattar när vi visselblåser om debatten som inte finns i frågor likt detta.

Media är skadligt för landet. Sjuk jävla värld vi lever i.
Citera
2018-07-07, 11:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Kom ihåg att fortfarande så hävdar en del att vår sida är foliehattar när vi visselblåser om debatten som inte finns i frågor likt detta.

Media är skadligt för landet. Sjuk jävla värld vi lever i.
Håller med. Detta är potentiellt den största nyhetshändelsen under året. Det är inte ett par bollträ hos en förvirrad tonåring. Det är vuxna män med ett flertal skjutklara automatvapen. Män som dessutom har klara kopplingar till en våldsförhärligande organisation. Riktigt jävla allvarligt.

Men media rapporterar istället om några polisinfiltratörer i flintskalleperuk som kanske/kanske inte viftat med högernäven & skrikit "Sieg Heil" mitt i natten på någon bakgata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in