2018-07-03, 10:09
  #71305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Det enda som diskuteras är spelteori kring regeringsfrågan.
Det är väl inte så konstigt?
Vill man rösta bort ett parti, då måste man ha detta utrett.
2018-07-03, 11:11
  #71306
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är väl inte så konstigt?
Vill man rösta bort ett parti, då måste man ha detta utrett.
Det konstiga ligger ju i att man inte utrett detta förut. Hur landet ligger har varit känt i flera år. Hade man varit tydlig för eller emot SD tidigare skulle man nu haft möjlighet att tala om sin egen politik.
2018-07-03, 11:14
  #71307
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Pajas är den som på allvar tror på att ett odugligt parti som SD kan få 30%. De kommer inte ens komma i närheten av det

Du ägnar dig åt en massa patetiskt önsketänkande utan att ta minsta hänsyn till vad opinionsundersökningarna visar. Har förstått att du väljer att vifta bort Sentio och Yougov eftersom de enligt dig tycks visa obehagligt höga siffror för SD som du bara inte kan svälja, men du kan ju inte vara så verklighetsfrånvänd att du inte ser vad som hänt med SD under de senaste månaderna och trenden i t ex SVT:s Novus (22,2%), Expressens Demoskop (21%), Aftonbladet/Inizio och DN/Ipsos (20,5%) - och ett medelvärde i juni på 22,0% (Status.st).

Vet inte riktigt vem du försöker övertyga i denna tråd med dina inlägg? Dig själv? En och annan sosse som kanske lider av kognitiv dissonans? Det är hög tid att du åtminstone mentalt förbereder dig på att SD med stor sannolikhet kan hamna i intervallet 25-30%. Dina "SD får knappt 15%" är passerade sedan lång tid. Du menar på fullt allvar att SD skulle ha ökat med ca två procentenheter sedan förra valet - från 12,9% (2014) till 14,9% (2018). Har alltid undrat var såna som du bor, vilket socialt umgänge ni har och hur ni följer nyheterna i landet?
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-03 kl. 11:18.
2018-07-03, 11:46
  #71308
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Tror du inte bara att han är lojal med partiet och försöker snacka ner SD; få folk/media att tro att SD är på nedgång och få en förstärkande effekt?

Det märks att både S och M är skärrade. Bilden i söndags, när Ulf Kristersson höll sitt tal, var nästan lite läskig; på första bänk satt Carl Bildt, Bo Lundgren, Fredrik Reinfeldt och Anders Borg. (https://petterssonorg.files.wordpress.com/2018/07/svt_almedalen_kristersson.png) När dessa gamla globalister och massinvandringsskapare ställer upp för att stötta Kristersson, förstår man dels att partiet har uppfattat allvaret i hotet från SD och dels att moderaterna INTE kommer lägga om sin invandringspolitik när det väl gäller.
Stötta eller hota.
2018-07-03, 11:54
  #71309
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"ställer upp för att stötta Kristersson"

Ja eller för att sätta press på K att sitta still i båten, hans hätska utfall mot SD kan ju mycket väl vara en konsekvens av att dessa herrar satt där, i så fall är han en marionett (vilket är högst troligt).
Vi såg hur det gick för företrädaren när hon närmade sig SD.
Folket ser igenom detta och förstår vad en röst på M betyder, ytterligare % till SD efter det debaclet.
Du kom före mig, ja hans tal var också avslaget och utan glöd. Tillbaka till gamla hata SD utan inlevelse. Många tveksamma moderater som sett talet tar nog steget till SD. 0,2 % + i OU för SD bara för det talet ensamt. Tack Reinfeldt; du var partiledare 2003 till 2014, du höjde SD från 2 % (cirka) till 12,9 %. Du skapade ju nästan SD och du fortsätter att leverera röster till SD.
2018-07-03, 12:48
  #71310
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"ställer upp för att stötta Kristersson"

Ja eller för att sätta press på K att sitta still i båten, hans hätska utfall mot SD kan ju mycket väl vara en konsekvens av att dessa herrar satt där, i så fall är han en marionett (vilket är högst troligt).
Vi såg hur det gick för företrädaren när hon närmade sig SD.
Folket ser igenom detta och förstår vad en röst på M betyder, ytterligare % till SD efter det debaclet.
Håller med om "allt" (pressa UK) utom om Borg. Jag tror han ses som ett hot av globalisterna. Han har gjort viss avbön från massinvandringen. Se hur länge media strödde salt i såren efter hans idiotfylla.

Han kan nog vara den som skulle kunna försöka närma M mot SD igen, gissar jag. Att stärka M är ju en väg globalisterna försöker sänka SD:s siffror. Fast med Borg vore det kanske mer seriöst än med UK:s diffusa signalpolitik/röstfiske hos SD.
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-07-03 kl. 12:56.
2018-07-03, 13:00
  #71311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Håller med om "allt" (pressa UK) utom om Borg. Jag tror han ses som ett hot av globalisterna. Han har gjort viss avbön från massinvandringen. Se hur länge media strödde salt i såren efter hans idiotfylla.

Han kan nog vara den som skulle kunna försöka närma M mot SD igen, gissar jag. Att stärka M är ju en väg globalisterna försöker sänka SD:s siffror. Fast med Borg vore det kanske mer seriöst än med UK:s diffusa signalpolitik/röstfiske hos SD.
Hur lättlurad är du? Borg är bara ytterligare en i det gamla gardet som signalerat för samarbete med S. Och Borg har tillsammans med Reinfeldt en avskyvärd politiskt CV. Här måste det komma en ny generation och ta över.
2018-07-03, 13:06
  #71312
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Tack Reinfeldt; du var partiledare 2003 till 2014, du höjde SD från 2 % (cirka) till 12,9 %. Du skapade ju nästan SD och du fortsätter att leverera röster till SD.

Ja som någon skrev så är det nästan en folkomröstning om SD.

7K eliten är helt besatta och vägrar att erkänna att de har fel. De är som en sekt vars bärande ide är att jorden är platt och stjärnorna cirkulerar runt jorden. De har rätt. Alla andra har fel.

Nu är de inne i samma stadie som galna pokerspelare som förlorat och förlorat och inbillar sig att snart kommer vändningen. Nu är det sista given. De har satsat allt de har. Alliansen är insatsen. 100 år som största parti är insatsen. Vi som står bredvid ser hur dåligt de mår. Vi ser att de innerst inne vet hur det kommer att sluta. Vi vet hur det kommer att sluta.

Om det inte händer något fullkomligt chockerande så finns det en stor chans att vi att få se århundradets politiska jordbävning i Sverige den 9 september. Nu vill vi se att SD är största parti i fler OU så att vi får se "floppswetting" a la Broadcast News (börjar runt 4 min)

https://vimeo.com/67010349

När är nästa OU?
2018-07-03, 13:06
  #71313
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hur lättlurad är du? Borg är bara ytterligare en i det gamla gardet som signalerat för samarbete med S. Och Borg har tillsammans med Reinfeldt en avskyvärd politiskt CV. Här måste det komma en ny generation och ta över.
Borg är en svårvärderad joker i leken. Men det får bli en annan tråd
2018-07-03, 13:23
  #71314
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du ägnar dig åt en massa patetiskt önsketänkande utan att ta minsta hänsyn till vad opinionsundersökningarna visar. Har förstått att du väljer att vifta bort Sentio och Yougov eftersom de enligt dig tycks visa obehagligt höga siffror för SD som du bara inte kan svälja, men du kan ju inte vara så verklighetsfrånvänd att du inte ser vad som hänt med SD under de senaste månaderna och trenden i t ex SVT:s Novus (22,2%), Expressens Demoskop (21%), Aftonbladet/Inizio och DN/Ipsos (20,5%) - och ett medelvärde i juni på 22,0% (Status.st).

Vet inte riktigt vem du försöker övertyga i denna tråd med dina inlägg? Dig själv? En och annan sosse som kanske lider av kognitiv dissonans? Det är hög tid att du åtminstone mentalt förbereder dig på att SD med stor sannolikhet kan hamna i intervallet 25-30%. Dina "SD får knappt 15%" är passerade sedan lång tid. Du menar på fullt allvar att SD skulle ha ökat med ca två procentenheter sedan förra valet - från 12,9% (2014) till 14,9% (2018). Har alltid undrat var såna som du bor, vilket socialt umgänge ni har och hur ni följer nyheterna i landet?

Visserligen var inte ditt svar riktat till mig men jag tycker du är ohedrlig nu. Du om någon skall vara lite försiktig att anklaga andra för att inte ta hänsyn till opinionsundersökningar.Du höll ju på länge med hemkörda uppräkningsmodeller som du trodde mer på än vad det faktiska medelvärdet visade. Trenden just nu visar en ökning för SD så långt kan vi vara överens men om du inte visste det så är det ett par månader kvar till valet och trenden i opinionsundersökningarna har svängt förr men minnet är visst kort.
2018-07-03, 14:12
  #71315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du ägnar dig åt en massa patetiskt önsketänkande utan att ta minsta hänsyn till vad opinionsundersökningarna visar. Har förstått att du väljer att vifta bort Sentio och Yougov eftersom de enligt dig tycks visa obehagligt höga siffror för SD som du bara inte kan svälja, men du kan ju inte vara så verklighetsfrånvänd att du inte ser vad som hänt med SD under de senaste månaderna och trenden i t ex SVT:s Novus (22,2%), Expressens Demoskop (21%), Aftonbladet/Inizio och DN/Ipsos (20,5%) - och ett medelvärde i juni på 22,0% (Status.st).

Vet inte riktigt vem du försöker övertyga i denna tråd med dina inlägg? Dig själv? En och annan sosse som kanske lider av kognitiv dissonans? Det är hög tid att du åtminstone mentalt förbereder dig på att SD med stor sannolikhet kan hamna i intervallet 25-30%. Dina "SD får knappt 15%" är passerade sedan lång tid. Du menar på fullt allvar att SD skulle ha ökat med ca två procentenheter sedan förra valet - från 12,9% (2014) till 14,9% (2018). Har alltid undrat var såna som du bor, vilket socialt umgänge ni har och hur ni följer nyheterna i landet?

jojo men han har nåt allsmäktigt (önske)tänkandet att "de yra" kommer att ändra sig framför valurnorna, därav kommer det MAX bli 15%. Hur han vet detta har jag ingen aning om men vissa andra i tråden tror att "nibiru" kan se in i framtiden.
2018-07-03, 14:13
  #71316
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Visserligen var inte ditt svar riktat till mig men jag tycker du är ohedrlig nu. Du om någon skall vara lite försiktig att anklaga andra för att inte ta hänsyn till opinionsundersökningar.Du höll ju på länge med hemkörda uppräkningsmodeller som du trodde mer på än vad det faktiska medelvärdet visade. Trenden just nu visar en ökning för SD så långt kan vi vara överens men om du inte visste det så är det ett par månader kvar till valet och trenden i opinionsundersökningarna har svängt förr men minnet är visst kort.

Du har vid upprepade tillfällen anklagat mig för "att hålla på med hemkörda uppräkningsmodeller". Just ordet "hemkörda" tycks vara ett favoritord hos dig. Det jag tyckte - och fortfarande tycker - var och är väldigt intressant, är att se vid valet om två månader om de underskattningar som drabbade SD 2010 och 2014 även kommer att existera i valet 2018.

Att ta t ex en Sifo-, Demoskop- eller Novussiffra, gå tillbaka till deras tidigare mätningar och göra en uppskattning utifrån deras underskattningar av SD och möjligen se vad deras siffra motsvarar i verkligheten är ju bl a det vi ägnar oss åt i en tråd som handlar om SD i opinionsundersökningar. Inte bara, men ofta gör vi det. Det blir naturligtvis ett slags spekulation, det erkänns - icke desto mindre kan det vara intressant.

Även du, käre Powergirl, måste väl ändå erkänna att det historiskt sett rått en många gånger rätt grov underskattning av SD i olika opinionsundersökningar, eller hur? Att då åtminstone försöka göra lite beräkningar på vad en Sifo-, Novus-, Ipsos-, Skop- eller Demoskopmätning skulle betyda i verkligheten hör liksom till trådens natur. Men av erfarenhet vet jag numera att du litar helt blint på allt som opinionsinstituten säger - utom Sentio och Yougov då - som du anser vara totalt felaktiga. Alltid. Utom när de råkar sänka SD något, då är Sentio och YG mycket bra...

När det gäller SD-mätningarna hos de olika instituten så har jag inte ändrat uppfattning det minsta. Jag tror fortfarande att samtliga institut kommer att underskatta SD i valet 2018. I detta val är jag t o m ganska övertygad om att även Sentio och Yougov kommer att hamna något för lågt, detta främst för att SD nu bryter in i helt nya väljargrupper där stigmat att rösta på SD fortfarande är mycket stort. I flera yrken, i flera samhällsgrupper drabbas man ännu väldigt hårt av sin omgivning om man kommer ut som SD:are, vilket gör att folk i dessa nya väljargrupper håller tyst och därmed kan mörkertalet t o m vara större nu än inför valen 2010 och 2014.

Att man överhuvudtaget "tvingas" göra dessa - som du säger - "hemkörda uppräkningsmodeller" beror ju på att opinionsinstituten av en eller annan orsak har så förtvivlat svårt att mäta SD korrekt. Visst har de säkert lärt sig av tidigare misstag och bl a viktar på andra sätt i dag, men det kommer ändå med stor sannolikhet att bli fel.

Det skiljer just nu tio procentenheter mellan den högsta och den lägsta SD-mätningen (18,5% och 28,5%). Som de flesta begriper ligger några institut fortfarande väldigt, väldigt snett. Och om vi ska titta på tidigare facit så verkar det inte bli Sentio och Yougov i årets val heller.

Du, Nibiru(tvåtusen någonting), Greta75 och era likar får självfallet tro att Sifos 18,5% är helt korrekt, eller att de kommer att backa till under 15% som någon nu påstår, men du tror inte att ni återigen gör er till åtlöje i tråden? Dina tidigare "tak" för SD och dina tidigare förutsägelser om ett kollapsande och imploderande SD har ju inte stämt det minsta med verkligheten. Ditt track record är direkt förfärligt.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-03 kl. 14:38. Anledning: Rättelse av ord och tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in