Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Visserligen var inte ditt svar riktat till mig men jag tycker du är ohedrlig nu. Du om någon skall vara lite försiktig att anklaga andra för att inte ta hänsyn till opinionsundersökningar.Du höll ju på länge med hemkörda uppräkningsmodeller som du trodde mer på än vad det faktiska medelvärdet visade. Trenden just nu visar en ökning för SD så långt kan vi vara överens men om du inte visste det så är det ett par månader kvar till valet och trenden i opinionsundersökningarna har svängt förr men minnet är visst kort.
Du har vid upprepade tillfällen anklagat mig för "att hålla på med hemkörda uppräkningsmodeller". Just ordet "hemkörda" tycks vara ett favoritord hos dig. Det jag tyckte - och fortfarande tycker - var och är väldigt intressant, är att se vid valet om två månader om de underskattningar som drabbade SD 2010 och 2014 även kommer att existera i valet 2018.
Att ta t ex en Sifo-, Demoskop- eller Novussiffra, gå tillbaka till deras tidigare mätningar och göra en uppskattning utifrån deras underskattningar av SD och möjligen se vad deras siffra motsvarar i verkligheten är ju bl a det vi ägnar oss åt i en tråd som handlar om SD i opinionsundersökningar. Inte bara, men ofta gör vi det. Det blir naturligtvis ett slags spekulation, det erkänns - icke desto mindre kan det vara intressant.
Även du, käre Powergirl, måste väl ändå erkänna att det historiskt sett rått en många gånger rätt grov underskattning av SD i olika opinionsundersökningar, eller hur? Att då åtminstone
försöka göra lite beräkningar på vad en Sifo-, Novus-, Ipsos-, Skop- eller Demoskopmätning skulle betyda i verkligheten hör liksom till trådens natur. Men av erfarenhet vet jag numera att du litar helt blint på allt som opinionsinstituten säger - utom Sentio och Yougov då - som du anser vara totalt felaktiga. Alltid. Utom när de råkar
sänka SD något, då är Sentio och YG mycket bra...
När det gäller SD-mätningarna hos de olika instituten så har jag inte ändrat uppfattning det minsta. Jag tror fortfarande att samtliga institut kommer att underskatta SD i valet 2018. I detta val är jag t o m ganska övertygad om att även Sentio och Yougov kommer att hamna något för lågt, detta främst för att SD nu bryter in i helt nya väljargrupper där stigmat att rösta på SD fortfarande är mycket stort. I flera yrken, i flera samhällsgrupper drabbas man ännu väldigt hårt av sin omgivning om man kommer ut som SD:are, vilket gör att folk i dessa nya väljargrupper håller tyst och därmed kan mörkertalet t o m vara större nu än inför valen 2010 och 2014.
Att man överhuvudtaget "tvingas" göra dessa - som du säger - "hemkörda uppräkningsmodeller" beror ju på att opinionsinstituten av en eller annan orsak har så förtvivlat svårt att mäta SD korrekt. Visst har de säkert lärt sig av tidigare misstag och bl a viktar på andra sätt i dag, men det kommer ändå med stor sannolikhet att bli fel.
Det skiljer just nu tio procentenheter mellan den högsta och den lägsta SD-mätningen (18,5% och 28,5%). Som de flesta begriper ligger några institut fortfarande väldigt, väldigt snett. Och om vi ska titta på tidigare facit så verkar det inte bli Sentio och Yougov i årets val heller.
Du, Nibiru(tvåtusen någonting), Greta75 och era likar får självfallet tro att Sifos 18,5% är helt korrekt, eller att de kommer att backa till under 15% som någon nu påstår, men du tror inte att ni återigen gör er till åtlöje i tråden? Dina tidigare "tak" för SD och dina tidigare förutsägelser om ett kollapsande och imploderande SD har ju inte stämt det minsta med verkligheten. Ditt track record är direkt förfärligt.