Det vore trevligt om fler hittar till den här tråden eller googlar lite kring av eller utav. Det är alldeles för många som skriver utav . Då hamnar den personen direkt i "B-laget".
För mig som utlänning finns det en tydlig skillnad som existerar också i mitt modersmål.
- Han har gjort en smycke utav guld.
- Den smycken är gjord av Nils, vår bästa mästare.
Jag förstår att nuförtiden blir språket enklare och vissa former reduceras men "av" - prepositionen är ju redan överanvänds, så varför inte behålla en extra form av den?
Utav är en dialektal form av av. Det finns fler äldre uttryck såsom uppå. Överhuvud har svenskan massor med prepositioner som består av flera ord: Bredvid, intill, nertill, underpå, ovanpå, mittemella, inuti osv . Det är bara att fylla på.
Utav är en dialektal form av av. Det finns fler äldre uttryck såsom uppå. Överhuvud har svenskan massor med prepositioner som består av flera ord: Bredvid, intill, nertill, underpå, ovanpå, mittemella, inuti osv . Det är bara att fylla på.
Uppå är ju lite speciellt. Prepositionen "på" har uppkommit genom en felaktig upplösning av uppå, "uppe å". Den ursprungliga prepositionen "å" är alltså en kognat till engelskans "on" och tyskans "an".
Uppå är ju lite speciellt. Prepositionen "på" har uppkommit genom en felaktig upplösning av uppå, "uppe å". Den ursprungliga prepositionen "å" är alltså en kognat till engelskans "on" och tyskans "an".
Det är ju lite som en parallell till hur ni skapades från i som en assimilation från verbets pluraländelse.