2018-07-03, 09:43
Bannlyst
(FB) Utav?
Citera
2018-07-03, 09:45
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=3228305

Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
(FB) Utav?
Wow, jag hade ingen aning om att "utav" var så kallat pöbelspråk.
Citera
2018-07-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Wow, jag hade ingen aning om att "utav" var så kallat pöbelspråk.

Lärde mig också att "utav" är ett bajsord. Numera kan man bara använda sig av "av", smidigt.
Citera
2018-07-03, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Lärde mig också att "utav" är ett bajsord. Numera kan man bara använda sig av "av", smidigt.

Kanske ännu hellre reducera antalet »av«:

(FB) Tråden om av-sjukan
Citera
2018-07-03, 14:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat några trådar.

/Mod
Citera
2023-03-26, 19:06
Medlem
kromosomxyzs avatar
Det vore trevligt om fler hittar till den här tråden eller googlar lite kring av eller utav. Det är alldeles för många som skriver utav . Då hamnar den personen direkt i "B-laget".
Citera
2023-04-06, 20:07
Medlem
Demetrioss avatar
För mig som utlänning finns det en tydlig skillnad som existerar också i mitt modersmål.

- Han har gjort en smycke utav guld.
- Den smycken är gjord av Nils, vår bästa mästare.

Jag förstår att nuförtiden blir språket enklare och vissa former reduceras men "av" - prepositionen är ju redan överanvänds, så varför inte behålla en extra form av den?
Citera
2023-04-06, 22:45
Medlem
Utav är en dialektal form av av. Det finns fler äldre uttryck såsom uppå. Överhuvud har svenskan massor med prepositioner som består av flera ord: Bredvid, intill, nertill, underpå, ovanpå, mittemella, inuti osv . Det är bara att fylla på.
Citera
2023-04-07, 10:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Utav är en dialektal form av av. Det finns fler äldre uttryck såsom uppå. Överhuvud har svenskan massor med prepositioner som består av flera ord: Bredvid, intill, nertill, underpå, ovanpå, mittemella, inuti osv . Det är bara att fylla på.

Uppå är ju lite speciellt. Prepositionen "på" har uppkommit genom en felaktig upplösning av uppå, "uppe å". Den ursprungliga prepositionen "å" är alltså en kognat till engelskans "on" och tyskans "an".
Citera
2023-04-07, 11:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Uppå är ju lite speciellt. Prepositionen "på" har uppkommit genom en felaktig upplösning av uppå, "uppe å". Den ursprungliga prepositionen "å" är alltså en kognat till engelskans "on" och tyskans "an".

Det är ju lite som en parallell till hur ni skapades från i som en assimilation från verbets pluraländelse.
Citera
2023-04-07, 11:57
Medlem
Hörde nyligen en person säga "lägg utav!" i stället för "lägg av!". Det lät konstigt.
Citera
2023-04-07, 12:24
Medlem
De betyder exakt samma sak. "Ut" i "utav" är lika betydelselöst som "i" i "ifrån".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in