Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-16, 10:36
  #1
Medlem
PiLLerILLers avatar
Jag har märkt att många ynglingar nuförtiden skriver "utav" i stället för "av". Är det dialektalt eller har den gamla formen införts i skolorna igen?
Citera
2005-08-16, 11:30
  #2
Avstängd
DrMaZzs avatar
Argh! Pöbelspråk. Det är inte blott pojkkvalstrar och skogsjäntor som begår styggelsen, utan även gemene man. Nordstedts informerar att det är provinsiellt.



Tillägg: En Google-sökning på ordet pöbelspråk indikerar: Menade du: bibelspråk. Nej, det gjorde jag inte!
Citera
2005-08-16, 11:36
  #3
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Jag har märkt att många ynglingar nuförtiden skriver "utav" i stället för "av". Är det dialektalt eller har den gamla formen införts i skolorna igen?
Kan du ge exempel? Jag hajar inte riktigt vad du menar, men kan det inte ha att göra med att man vill ha bättre rytm i texten?
Citera
2005-08-16, 11:39
  #4
Medlem
Makehastes avatar
Jag kategoriserar det under "talspråk", som våran och eran. Dvs, det låter någorlunda acceptabelt när det talas men ser förskräckligt ut i skrift. Att det skrivs så ofta av tonåringar är för att det ska få texten att se "mognare" ut, kan jag tänka. Jag får känslan av att många tror "av" är kortformen av "utav".
Citera
2005-08-16, 11:45
  #5
Avstängd
DrMaZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Kan du ge exempel?
Tag vilket exempel som än behagar. Utav är fullt utbytbart mot av.

Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
[...] man vill ha bättre rytm i texten?
Ur lingvistisk synvinkel är jag tvungen att hålla med, men det är fortfarande mycket obildat att säga eller skriva så. Det kan jämföras med våran i stället för vår: Man bygger på ett kort ord för att endera framstå klokare än vad man är (hyperkorrektion) eller för att visa sig mer folklig.
Citera
2005-08-16, 11:54
  #6
Medlem
Hur är det med mellan - imellan och mot - emot? Finns det en betydelseskillnad mellan orden i paren?
Citera
2005-08-16, 11:58
  #7
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Hur är det med mellan - imellan och mot - emot? Finns det en betydelseskillnad mellan orden i paren?
Imellan är mig veterligen inget accepterat ord, det heter emellan. Jag kan inte riktigt komma på någon väsentlig skillnad mellan emellan och mellan.

Emot tycker jag indikerar någon sorts nära fysisk kontakt i bildlig eller bokstavlig mening - mot är mera en riktning.
Citera
2005-08-16, 11:59
  #8
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Jag får känslan av att många tror "av" är kortformen av "utav".

Ja tamejfan, jag trodde det. Alltid får man lära sig något nytt...

F ö tycker jag inte att det ger texten rytm. Jag frågade just för att jag hakar upp mig varje gång det står utav.
Citera
2005-08-16, 12:42
  #9
Medlem
Arthur Dents avatar
Jag ska hoppa av bussen.
Jag ska hoppa utav bussen.
Jag ska hoppa av bussen utav bara fan.
Citera
2005-08-16, 18:15
  #10
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Svenska språknämndens frågelåda

fråga
När ska man använda av och när utav?

svar
Det vanligaste är att man alltid använder av, åtminstone i skriftspråk. Utav antyder en talspråkligare stil.

Utav kan alltid bytas ut mot av, men inte tvärtom. Av kan nämligan användas både som adverb och preposition, medan utav bara fungerar som preposition. Därför går båda bra som prepositioner, som i "jag visste vad jag gjorde trots påverkan utav/av såna här sovtabletter ". Men när av är adverb, som i "Ta av till höger" går utav inte att sätta in i stället.

Historiskt har utav bildats som en förlängning av av. Andra prepositioner som förlängts med ut- är uti, utur och utifrån.

http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan
Citera
2005-08-16, 18:39
  #11
Avstängd
DrMaZzs avatar
Den historiska aspekten, som Svenska språknämnden så lätt tar upp, är intressant. Vad log bakom förlängningen? Varför skrev till exempel Strindberg både av och utav i en och samma text? För att han var autodidakt?

Citat:
Men på berget, som nyss uti nattmörker låg, där är ljust, där är liv.
Ifrån vargarnes gropar där stiger ett tjut som de stuckits med kniv,
utav hat, utav hämnd; det är mordbrännarlust, det är mördarefröjd,
Då ett skallande skratt ifrån rävkulan går, man är glad, man är hemsk, man är nöjd.
Och i björnarnes bur, där dansas på häl vid ett grymt som av slaktade svin,
men i lodjurets gryt är det tyst och man ser blott ett tandraders skinande grin.
Och har det alltid ansetts fult - provinsiellt, regionalt eller dialektalt - att skriva utav?

Citat:
2. Nådens under här vi sett,
Av Guds Ande är det skett.
Ordet, utav Fadern fött,
Har i tiden blivit kött.
Citera
2005-08-18, 14:17
  #12
Medlem
eantrs avatar
Musik ska byggas utav glädje
av glädje bygger man musik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback