2017-04-17, 18:23
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
haft honom som läkare - usch är allt jag har att säga.

Berätta mer!
Citera
2017-09-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
haft honom som läkare - usch är allt jag har att säga.

Daltade och gulli-gullade han inte med dig?
Citera
2017-11-12, 15:18
Bannlyst
Skvaller om David på sistone?

Själv tycker jag att hans raka stil är bra samtidigt som den kräver att man själv är extremt i framkant och är han verkligen det? När han sitter och berömmer rökning som läkare drar jag öronen åt mig. Dessutom framstår han som narcissistisk tidvis.

Antingen är han en frisk fläkt eller så är han helt enkelt en manipulativ person.
När det gäller psykiatrin i Sverige kan jag hålla med om att den är helt knas.. Vilket är så jävla sorgligt
Citera
2017-12-17, 04:58
Medlem
Skandiakvinnans avatar
David Eberhard berättar i helgen att han i veckan förlorade ett arbete som medical advisor eftersom styrelsen ansåg att han var ”bad for business”.

Gästkrönika i GP 16 dec 2017: En tystnad som låter galenskapen fortgå
http://www.gp.se/ledare/en-tystnad-som-låter-galenskapen-fortgå-1.4926658
Citat:
Efter att jag försiktigt har kritiserat vissa avarter av metoorörelsen förlorade jag i veckan ett arbete som medical advisor eftersom styrelsen ansåg att jag var ”bad for business”. Att de ansåg att jag hade rätt i min kritik om att fenomenet riskerar att urholka den moderna rättsstatens fundament, genom att man hellre anonymt fäller än friar, spelade ingen roll.
(....)
Detta är inget isolerat fenomen.
(....)
Professorer i USA får hotbrev och avskedas och föreläsningar ställs in om de inte följer politrukers kulturrevolutionära bild av postmodernismen som dogm. Vissa har till och med blivit nedslagna.
(....)
Utvecklingen är också välkänd i Sverige.
(....)
Sociologidocenten Göran Adamson blev för några år sedan uppsagd från Malmö högskola efter att ha kritiserat multikulturalismens fixering vid ursprung.
(....)
När man kritiserar föreställningen att människor agerar enbart utifrån sitt kön eller sin ”ras” lever man farligt. Detta trots att sådant grupptänkande inte kan beskrivas som annat än ren sexism och rasism. Men så länge sexismen och rasismen tros vara på den ”svages” sida aktar sig människor för att kritisera. Risken är stor att man blir överöst med invektiv eller till och med mister jobbet. Så alla håller tyst.

Allt detta vet sannolikt majoriteten av folket om, men istället för att protestera låter man av rädsla eller ointresse en liten grupp högljudda vettvillingar sätta agendan för såväl akademin som det offentliga samtalet. En tystnad som låter galenskapen fortgå. Det är dags att öppna munnen och säga stopp.
David Eberhard öppnar definitivt munnen och säger stopp.
Intressant text!
Senast redigerad av Skandiakvinnan 2017-12-17 kl. 05:03.
Citera
2017-12-17, 05:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Såg några märkliga kommentarer på Twitter för någon timme sedan, om en pågående rättegång om sexuella trackasserier, där DE har rollen som expert. Någon som har detaljer?
Nej, det vet jag inget om, men jag läste igenom några av hans böcker för några år sedan. Vill minnas att han försvarade sexuella trakasserier, att en kvinna som väljer att arbeta i en bar får finna sig i att i en sådan miljö kommer män att tafsa henne på baken.

Det var några år sedan jag läste boken, så jag kommer inte ihåg detaljerna. Men jag tror det var en av hans patienter som hade velat sjukskrivas för att hon mådde illa av sexuella trakasserier på jobbet, och han hade tyckt att hon fick skylla sig själv som jobbade i en sån miljö. Män och kvinnor ska tydigen inte ha likvärdiga möjligheter att försörja sig, enligt honom.

Gillar en kvinna inte att bli sextrakasserad så får hon tydligen säga upp sig. Typiskt för en välavlönad överläkare att inte förstå att hon kanske behöver sin inkomst, och att en kvinna inte ska tvingas lämna sin anställning på grund av sextrakasserier.

Skrämmande om han får agera expert i en rättegång om sexuella trakasserier. Han klarar nog inte att se saken ur en sextrakasserads perspektiv. Kvinnor ska tydligen tåla att män kladdar på dem, enligt denna galjonsfigur för sexistisk svensk psykiatri.
Citera
2017-12-17, 12:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det vet jag inget om, men jag läste igenom några av hans böcker för några år sedan. Vill minnas att han försvarade sexuella trakasserier, att en kvinna som väljer att arbeta i en bar får finna sig i att i en sådan miljö kommer män att tafsa henne på baken.

Det var några år sedan jag läste boken, så jag kommer inte ihåg detaljerna. Men jag tror det var en av hans patienter som hade velat sjukskrivas för att hon mådde illa av sexuella trakasserier på jobbet, och han hade tyckt att hon fick skylla sig själv som jobbade i en sån miljö. Män och kvinnor ska tydigen inte ha likvärdiga möjligheter att försörja sig, enligt honom.
Ovanstående låter väldigt väldigt märkligt. Om du vill få någon att tro på det får du allt skaka fram originaltexten.
Citera
2017-12-18, 23:22
Medlem
Enastående obehaglig jävel.
Citera
2017-12-28, 00:15
Medlem
Skandiakvinnans avatar
David Eberhard vs Testosterone Rex (Cordelia Fine)
Snack med Aron Flam i hans Dekonstruktiv kritik:
https://www.youtube.com/watch?v=wqgBm3TIE0Q

På engelska.

Lite kul att höra dessa (i sanning) pseudointellektuella herrar samspråka.
Citera
2017-12-31, 15:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det vet jag inget om, men jag läste igenom några av hans böcker för några år sedan. Vill minnas att han försvarade sexuella trakasserier, att en kvinna som väljer att arbeta i en bar får finna sig i att i en sådan miljö kommer män att tafsa henne på baken..

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ovanstående låter väldigt väldigt märkligt. Om du vill få någon att tro på det får du allt skaka fram originaltexten.

Hur går det?

Citat:
Ursprungligen postat av Skandiakvinnan

På engelska.

Hur ser din intellektuella måttstock ut om du inte får in Eberhard i den?
Citera
2018-04-16, 22:33
Avslutad
Ättling? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/en-av-sveriges-basta-mattelever-den-svara-uppgiften-hanger-du-med
Citera
2018-06-02, 13:56
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiakvinnan

På engelska.

Känner du Eberhard på något sätt? Det verkar ju som att du har skapat ett konto nästan enbart för att skriva om honom de senaste åren.
Senast redigerad av Fojos 2018-06-02 kl. 13:58.
Citera
2018-07-02, 16:55
Medlem
Sommarpratare i år. Varför då? Förra sommaren fick han spelet på nöjesfälten för att funktionshindrade barn fick gå före i kön till åkattraktionerna. Ja det rörde sig specifikt om barn med adhd /ast som han såg sig nödgad att sparka lite på.

Han jobbar tydligen med att hålla föredrag som konsult / charlatan av något slag. Det verkar gå ut på att få kvinnor (bara kvinnor i publiken på bilden jag såg iaf) att skratta och fnissa. En kittlande upplevelse förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in