2014-10-18, 17:57
Medlem
ESS-Lunds avatar
Tittade på avsnitt 1 av "Skandal" på SVT och där framgår det ganska tydligt vilken brist på självinsikt och självkritik David Eberhard lider av. Tycker lite synd om de som tydligen helt uppslukats av hans härskartekninker på S:t Görans. Riktigt bra dokumentär som fick mig att få mer respekt för Odell samtidigt som jag skräms av att personer som Eberhard ges så mycket utrymme i media.
Citera
2014-10-19, 03:30
Medlem
Skandiakvinnans avatar
Eberhard i ropet senaste veckan som varit i brittiska medier angående boken How the Children Took Power

Under innevarande helg har David varit med på något som heter Battle of Ideas 2014 (här via Lanyrd), där han tidigare i dag (lör 18 okt) debatterade inom rubriken What is Wrong with Disciplining Children?
Citat:
Swedish psychiatrist David Eberhard believes that his country’s cultural and political shift towards a child-centred society has been harmful for children and adults alike.

Några artikelexempel från veckan som gått:

Now.Here.This. 17 okt: Classical music jams, debates and Latin lessons at the Battle of Ideas
Citat:
The weekend’s line-up [...] finance journalist Daniel Ben-Ami, former cabinet minister David Mellor and Swedish psychiatrist Dr David Eberhard [...]
GirlTalkHQ 17 okt: Sweden Aiming To Revolutionize Gender Norms With This Word
Citat:
Dr David Eberhard, a leading Swedish psychiatrist who was quoted [...]
“We should treat each other with respect, but ignoring biological gender differences is crazy. Making us identical won’t create more equality.”
Bernard Trafford, Birmingham: Thursday 16th October 2014
Citat:
Still, this coming weekend will see a debate in London, entitled Battle of Ideas. One of the debaters will be Dr David Eberhard, Swedish author of last year’s controversial book How the Children Took Power. Dr Eberhard concluded that his country had created so excessively child-centric an approach that Swedish children had become “porcelain dolls”, too emotionally fragile to be challenged in any way.
Spiked-Online 15 okt: Why Parents Are Beating Themselves Up
Citat:
So how have we got to this place? At a forthcoming discussion at the Battle of Ideas festival, Swedish psychiatrist David Eberhard and British sociologist Frank Furedi will try to answer this very question.
The Times (11 okt): Let young take risks, paranoid parents told
Citat:
British parents are too “paranoid” about their children’s safety and should let them walk or cycle to school and take more risks, according to a leading Swedish psychiatrist.
David Eberhard sparked controversy last year when his book, How The Children Took Power, suggested Sweden’s child-centric culture had created a nation of spoilt “porcelain dolls”.
Citera
2014-10-19, 08:43
Medlem
Sinclairs avatar
Eberhard står vad jag förstår på vetenskapens sida, och förenar det med sunt förnuft.

Det blir extra tydligt när den så kallade konstnären Anna Odell kommer in på scenen och ska använda resurser och skattemedel avsedda för sjuka för att framhäva sitt ego. Eberhard gav röst åt den normala inställningen: sådana som Odell borde åtalas och tvingas betala för falsklarm.
Citera
2014-10-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Eberhard står vad jag förstår på vetenskapens sida, och förenar det med sunt förnuft.

Det blir extra tydligt när den så kallade konstnären Anna Odell kommer in på scenen och ska använda resurser och skattemedel avsedda för sjuka för att framhäva sitt ego. Eberhard gav röst åt den normala inställningen: sådana som Odell borde åtalas och tvingas betala för falsklarm.

Anna Odell synliggjorde och öppnade för debatt om den svenska psykiatrin i gravt förfall. Sverige placerar sig idag någonstans i botten i undersökningar med jämförbara länder. Idag erbjuds oerfarna nyutexaminerade läkare tjänster som ÖL. Psykiatrin i vårt land är milt uttryckt bedrövlig.

David Eberhard. Hade kontakt med honom för ungefär 10 år sedan. Gick i samtal och fick SSRI. Såg honom då som oerhört sympatisk och kunnig. De narcissistiska tendenser han ibland gett uttryck för genom åren, fanns inte i de samtal jag hade med honom som patient. Han var alltid korrekt, men också ödmjuk. Brutalt ärlig, vilket var en egenskap jag värdesatte.

Jag kan ibland tycka att en orättvis kritik förts mot honom, även om jag själv var en av dem som reagerade kraftigt mot hur han hanterade fallet Odell. Är också tveksam till hans idéer om det lättkränkta folket.

Såg några märkliga kommentarer på Twitter för någon timme sedan, om en pågående rättegång om sexuella trackasserier, där DE har rollen som expert. Någon som har detaljer?
Citera
2014-10-27, 21:24
Medlem
Hm, han har två barn med varje kvinna, dvs sex barn hittills. Skulle vara intressant att få veta hur mycket tid han tillbringar med sina barn och hur mycket tid de tillbringar hos sina mammor. Han måste väl ändå vara med dem ibland för att hinna med att "våga uppfostra dem"?
Citera
2014-10-27, 22:26
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
... Han var alltid korrekt, men också ödmjuk. Brutalt ärlig, vilket var en egenskap jag värdesatte...

Precis som hans böcker; rakt på sak, inget snyft-flum. M.a.o. som man borde behandla vuxna människor men icke så i de kränktas land vilket är kärnan till alla "kontroverserna" han orsakar.
Senast redigerad av GoEk 2014-10-27 kl. 22:29.
Citera
2015-06-05, 22:15
Medlem
Gillar hans böcker och inställning, vi är för mesiga i Sverige, behandlar barnen som om dom inte klarar något själva, alltid ska föräldrar vara där och stötta och hjälpa, ex vet en lärare, hon kan inte minnas hur många gånger föräldrar ringer och undrar om varför ungen fått ex ett C i betyg. Detta skulle aldrig ha skett under 80-talet. Barnen behöver inte ta några ansvar och alla föräldrar är så rädda för allt. Ungarna kan ju inte ens klara en liten kris som ex pojkvännen gör slut pga föräldrarna har tagit barnens alla kriser, kriser ingår i uppväxten och detta ska barnen klara själva!David har bra åsikter och har rätt i det mesta, alla borde läsa boken hur barnen tog makten, trygghetsnarkomanen var också riktigt bra!
Citera
2015-12-11, 20:53
Medlem
Herr Eberhard var med i det eminenta Red Ice Radio för er som känner till vad det är.

Red Ice Radio är som Radio Motgift men för vuxna. Karln växte några cm i mina ögon.
Citera
2015-12-16, 23:58
Bannlyst
För flera år sedan fanns det väl en hattråd här om honom.
Men så senaste åren kan man ju inte annat än hålla med honom om att Sverige lider av en kollektiv neuros.

Nu orkar jag inte ändra åsikt igen, men det måste man ju såklart göra om det blir aktuellt.

Men är det inte klart egentligen att många per automatik drar slutsatsen att han måste vara ond för att han är rättfram.

I Red Ice Radio framstod han som tafatt, förmodligen för att han kände sig osäker på engelskan.

https://www.youtube.com/watch?v=xKxfJJYyQy8
Har tydligen gängat med Hanna Graaf. Argumenterar som en sann utilitarist gör han.
Citera
2015-12-17, 00:48
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Men så senaste åren kan man ju inte annat än hålla med honom om att Sverige lider av en kollektiv neuros.

Nu orkar jag inte ändra åsikt igen, men det måste man ju såklart göra om det blir aktuellt.

Men är det inte klart egentligen att många per automatik drar slutsatsen att han måste vara ond för att han är rättfram.

I Red Ice Radio framstod han som tafatt, förmodligen för att han kände sig osäker på engelskan.

Har tydligen gängat med Hanna Graaf. Argumenterar som en sann utilitarist gör han.

Det där är väl Magdalena iofs. Eller pratar han i den om vad han gjort med Hanna kanske? Vore värt att lyssna på.
Citera
2015-12-17, 14:21
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige

Blandar du ihop Hannah och Magdalena?
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/magdalena-graaf-david-eberhard-g%C3%B6r-succepodd-om-familjeliv-2557024
Citera
2017-04-17, 17:19
Medlem
1c9r5s avatar
haft honom som läkare - usch är allt jag har att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in