Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 14:52
  #1
Medlem
Qusimotos avatar
Stämmer det att fåglar inte har nå smaklökar? och det är därför dom äter allt dom ser?
Citera
2018-07-02, 15:15
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
Bra fråga. Jag tror att forskarna är oense. Vi vet nog helt enkelt inte säkert. Personligen så känns det märkligt att de inte skulle göra det (om jag själv måste gissa så gissar jag på att de har smak och lukt), men jag vet att det finns delade meningar om detta i forskarvärlden.

Jag har själv matat gråsparvar med lök, och de plockade upp det med näbben och spottade ut det direkt varje gång, men jag antar att det finns en viss möjlighet att de registrerade att det inte var ätlig mat med hjälp av annat än smak och lukt. Eller kanske har de bara antingen smak eller lukt, vem vet.

Jag tror att de åtminstone inte förlitar sig på smak och lukt speciellt mycket, om man jämför med djurvärlden generellt. Kanske till och med människor förlitar sig på dem mer, men jag vet inte. Hos mä
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-07-02 kl. 15:24.
Citera
2018-07-02, 15:35
  #3
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Bra fråga. Jag tror att forskarna är oense. Vi vet nog helt enkelt inte säkert. Personligen så känns det märkligt att de inte skulle göra det (om jag själv måste gissa så gissar jag på att de har smak och lukt), men jag vet att det finns delade meningar om detta i forskarvärlden.

Jag har själv matat gråsparvar med lök, och de plockade upp det med näbben och spottade ut det direkt varje gång, men jag antar att det finns en viss möjlighet att de registrerade att det inte var ätlig mat med hjälp av annat än smak och lukt. Eller kanske har de bara antingen smak eller lukt, vem vet.

Jag tror att de åtminstone inte förlitar sig på smak och lukt speciellt mycket, om man jämför med djurvärlden generellt. Kanske till och med människor förlitar sig på dem mer, men jag vet inte. Hos mä

Tittar man på måsar så äter ju dom allt dom ser, även kråkor aldrig sett en fågel nekat nått i matväg. Kan det vara så att vissa arter har smaklökar medans andra inte har nå alls?
Citera
2018-07-02, 15:58
  #4
Medlem
Antalet smaklökar hos olika djurslag varierar, men antalet har inte med förmågan att uppfatta svaga smaker att göra. Människan har ungefär 10.000 smaklökar, kaninen 17.000 och kon 25.000. De flesta fåglar har bara mellan 20–60 stycken.

http://blogg.haromi.se/artiklar/ylva...och-smaksinnet
Citera
2018-07-02, 17:53
  #5
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Antalet smaklökar hos olika djurslag varierar, men antalet har inte med förmågan att uppfatta svaga smaker att göra. Människan har ungefär 10.000 smaklökar, kaninen 17.000 och kon 25.000. De flesta fåglar har bara mellan 20–60 stycken.

http://blogg.haromi.se/artiklar/ylva...och-smaksinnet

Där ser man, då finns det iaf en förklaring på varför dom ej är kräsna
Citera
2018-07-02, 17:59
  #6
Medlem
koltrastarna som stjäl mina jordgubbar är i alla fall noga och väntar in att de ska bli helt mogna, och eftersom de opererar på natten så kan de stjäla dagens skörd före mig varje morgon...
Citera
2018-07-02, 19:21
  #7
Medlem
Fåglar har smaklökar. De kan avgöra vad som är ätligt och inte ätligt.

https://www.audubon.org/news/how-do-...ste-their-food
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback