Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Vi behöver inte mer arbetskraft i dagsläget så det är inget argument. De som behöver skydd kan tas hand om i närområdet. Det tar dessutom lång tid (om ens någonsin) för en "flykting" att komma i arbete, så det är ingen jävla vinst.
Ja om vi inte behöver arbetskraft, då borde företag och myndigheter inte ha några problem att hitta personal. Anser du att situationen är sådan i Sverige?
Hittar man inte personal innanför gränserna så måste man självklart kolla yttre alternativ.
I mitt tidigare jobb(personalchef) var det jättesvårt att hitta personal, i mitt nuvarande inom Kriminalvården är det jättebrist på personal. Det är rena chansningar som tas in för att kunna ha någon personal på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Nämn en naturlag som existerar endast för att förhindra en annan lag från att verka, nej just det. Du är full av skit. Motbevisa i samma veva att jag inte har en osynlig rosa enhörning under min säng.
Och jo det är en stor och tydlig skillnad mellan en invandrare som i detta nu är etablerad och jobbar, och en random "flykting" som vi inte vet ett skit om. Ofta ljuger de dessutom. En kvotflykting är just en kvotflykting, inte en arbetskraftsinvandrare (som vi inte heller behöver).
Vad har du för belägg att de oftast ljuger?
Men om invandrare kan bli etablerade och jobba så kan fler invandrare uppenbart bli det. Så varför inte en kvotflykting? Någon som faktiskt granskas innan de tas in. Måste vara betydligt större chans än någon random som kommer över gränsen. Speciellt om personen i fråga är med om ett system som fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
StillaHavet
Är det ekonomi du tänker på är det definitivt inte kvotflyktingar vi ska satsa på. Dessa kommer ofta från något läger någonstans i världen. Glöm. Nästa fråga är om det är vårt ansvar? Jag säger nej på den frågan. Det är rimligt att länder i närområdet tar ansvar. Vill vi svenskar hjälpa dem så får vi göra det genom frivilliga bidrag. Sverige hjälpte Finland och om det är kris i Afrika får grannländerna ställa upp. Det är tillfälligt tills krisen är över. Jag kan säga att Kenya inte ser positivit på somaliska flyktingar. Varför ska vi göra det?
Vad är det för fel på folk i läger? Många kan nog bidra med mycket mer än vad vissa svenskar gör i detta land.
Självklart ska folk i närområdet i första hand ta hand om folk. Säger inte emot det.
Vad jag ser framför mig är ett system som fungerar. Glöm det tidigare Migrationsverket med årslånga utredningstider, inga bostäder, dåliga krav på svenskaprov och minimal chans till jobb. Med ett system som fungerar så kommer de inte ha sämre chans än svenskar att kunna bli något.
Och man får två BRA saker ur det, man tar personer från ingenting som man bättre kan använda i andra delar av världen ex. Sverige, samtidigt som man får in mer arbetskraft och mer skattepengar.
Ett system som bara hanterar 5000 kommer inte kosta flera tiotals miljarder, samtidigt som de i högre grad kommer kunna betala tillbaka det som i början spenderas på dem. Som sagt, förbud alkoholen i vårat land så kommer vi spara bra mycket mer miljarder än vad några 5000 kvotflyktingar skulle göra. Förstår inte varför inget parti vågar röra den frågan. Men det är väl en sådan där svensk drogkultur som vi måste värna om.
Tror vi alla håller med om, vare sig det är AfS eller SD, att det tidigare migrations systemet måste skrotas. Börja om från början. Sedan skiljer det sig åt efter det. Jag är av tycket att ett system som gör sitt jobb är en stor vinst för Sverige, samtidigt som det inte finns någon risk för att det "svenska folket kommer börja försvinna". Återigen, statistiskt sett försvinner det mycket mer utrikesfödda UT ur Sverige varje år än vad 5000 till Sverige skulle göra. Och då har vi fortsatt många illegala och fler vi kan döma till utvisning.
Något plus eller netto bland utrikesfödda varje år från SD är ren lögn. Skulle inte ske. Där skulle SD och AfS gå samma väg. Diskussionen är då mer hur fort det måste gå.