2018-06-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jämför med vad Agnarsson skriver i Världen idag 2006. Artikeln finns ej på nätet.
Inledningen

"Drygt ett år efter mordet på statsminister Olof Palme samtalade tre personer med insyn i
mordutredningen om den socialdemokratiska underrättelsetjänsten och om svenska poliser
kunde vara inblandade i Palme-mordet. Världen idag har tillgång till det bandade samtalet, där
en redaktör på Dagens Nyheter och en hög tjänsteman inom svensk underrättelsetjänst även
diskuterar sovjetisk infiltration i Sverige."

Och avslutningen:

"Samtalet konstaterar att det fanns ett samband mellan de utpekade poliserna och Hans Holmer
via den ökända baseball-ligan, ett poliskommando som Holmér upprättade. En tredje
poliskollega till de två utpekade poliserna var dessutom en av Holmérs livvakter.
Det faktum att en polis i Norrmalmspolisen, som tvingats sluta på grund av alkoholproblem,
blev inkallad till förhör med anledning av Palme-mordet, nämns också i samtalet. Polisen lär
ha setts vid mordplatsen vid tidpunkten för mordet.

Uppgifter nämns också om att den aktuella polisen hade haft kontakt med en svensk
säkerhetspolis som tidigare dömts för spioneri, på grund av sina kontakter med sovjetiska och
irakiska officerare."

Världen idag 2006-03-02

Det beryktade samtalet har alltså Lingärde, Beckérus och en hög chef inom säkerhetspolisen som deltagare.

Ännu en fråga som hänger i luften. Vem är polisen ? Bror P. var väl sjukskriven vid mordtillfället och fick sluta senare ? Kan det vara han som åsyftas? Utredningen gick ganska hårt åt honom inledningsvis. Sägs att han ska ha alibi från nöjesställe i Norrtälje, men men... Finns det andra tänkbara?
Citera
2018-06-30, 10:02
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Rikslarm 02,05
2 gärningsmän 40-45 år,mörkhåriga en påfallande lång
En hade mörkblå täckjacka tillhör ev Ustasja

Fråga: vilken person runt brottplatsen skulle man kunna beskriva som påfallande lång?

Enligt Rimborn skulle LP ha sett två personer utanför bostaden några veckor efter jul, som också skulle ha varit på brottsplatsen varav en sköt. ( cirka 4.40 in i klippet)

Den som sköt borde ha varit den kortare av männen som jag tolkar det

Om det här stämmer så skulle alltså bostaden varit övervakad eller i varje fall besökt innan mordet.

https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
Polisen Åke Rimborn teg om Palme-mordet i 30 år.

Hur får man det överhuvudtaget till att Lisbeth sagt att det är två män på brottsplatsen? Hon pratar om Gamla stan, veckor tillbaka i tiden.

Och Ustasja nämner hon för att det inte ska glömmas bort i sammanhanget.

Säger man att Lisbeth sagt två män, på brottsplatsen, då gör man våld på hennes uttalande. Därav kommer det sig att rikslarmet rättas under natten.

Som sagt hur kan man få det till något annat, utan att hamna i Ieshos löpare?

Tanken att ÅR är den ärlige polisen, och LC och HH lömska, beror säkert på LCs sent upprättade promemoria. Att man väljer att göra på det här sättet, är såklart för att underlätta för åklagaren. Om TVÅ personer är medskyldiga, kan man ju aldrig anklaga en ensam.
Citera
2018-06-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Hur får man det överhuvudtaget till att Lisbeth sagt att det är två män på brottsplatsen? Hon pratar om Gamla stan, veckor tillbaka i tiden.

Och Ustasja nämner hon för att det inte ska glömmas bort i sammanhanget.

Säger man att Lisbeth sagt två män, på brottsplatsen, då gör man våld på hennes uttalande. Därav kommer det sig att rikslarmet rättas under natten.

Som sagt hur kan man få det till något annat, utan att hamna i Ieshos löpare?

Tanken att ÅR är den ärlige polisen, och LC och HH lömska, beror säkert på LCs sent upprättade promemoria. Att man väljer att göra på det här sättet, är såklart för att underlätta för åklagaren. Om TVÅ personer är medskyldiga, kan man ju aldrig anklaga en ensam.

Jag uppfattar Rimborn på så sätt att han anser att LP sagt så till honom mordnatten, sedan finns ju alltid risken att man missuppfattar varandra på något sätt

Rikslarmet ändras någon gång lördag morgon av Hans Holmer så HH verkar ha fått information på något sätt som gjorde att han tyckte att rikslarmet skulle ändras..
Citera
2018-06-30, 10:38
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nedanstående stycke ur GK tycker jag är mycket intressant . Med tanke på Bosse Nilssons omsorger om ärkenazisten Åke J Ek frågar jag mig om han kan vara den höge officer som omnämns i nedanstående stycke. Om man dessutom lägger till hans medlemskap i skytteföreningen så tycker jag det kan vara något att fundera och spekulera över. Även PG Näss tyckte detta och fann näring i tipset även om jag inte vet om det var Bo Nilsson som avsågs.

Under november 1987 inkom uppgifter om ”Löjtnant Lars Nilsson”. Jägar-Nisse var mycket likfantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnetsamt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att Nilsson umgicks i kretsar som var politisktextrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes ochsäkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i tipset.

Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att Löjtnant Lars Nilsson anlitades förutbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där Löjtnant Lars Nilsson ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m. Uppgiftslämnaren förknippade ett antalpersoner med Löjtnant Lars Nilsson, bl.a. Carl Gustaf Östling, som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till Löjtnant Lars Nilsson och en namngiven hög officer, som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”. Löjtnant Lars Nilsson och CG Östling skulle ha sammanförts av den höge officeren

Mvagrippa, nu får du lov att samarbeta här! Kom du fram till vem den höge officeren var?
Citera
2018-06-30, 10:46
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ännu en fråga som hänger i luften. Vem är polisen ? Bror P. var väl sjukskriven vid mordtillfället och fick sluta senare ? Kan det vara han som åsyftas? Utredningen gick ganska hårt åt honom inledningsvis. Sägs att han ska ha alibi från nöjesställe i Norrtälje, men men... Finns det andra tänkbara?

Jag tänker på polisen som dog i höstas, och undrar till och med om det är hans död som föranleder LGWP, att plötsligt fara ut i att "Det har kallnat".

Detta kan vara ett av få alternativ när KP säger att han har en uppfattning om vem som mördat Palme.
Citera
2018-06-30, 12:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
"Filter" resonerar rimligtvis enligt följande; Antingen stämmer historien från SE (mer eller mindre), eller så var han INTE på plats efter mordet. -Inga vittnen styrker hans berättelse i de tidiga förhören...

OM han inte var på platsen Efter mordet, så är han entydig med den person IM beskriver i Dekorima-hörnet, d.v.s Skytten, för SE verkar iallafall veta en sak... Han vet att en person fanns uppe vid Luntis.

IM beskriver en person som nervöst (eller liknande) trampar omkring i hörnet innan mordet. Denna person är enligt IM skytten. Klädseln matchar den hos SE.

Skytten observerade i så fall person (LJ) i höjd med Luntis strax INNAN skotten föll.

-Tidsuppskattningar från olika vittnen kan ni glömma; Hur en person (du eller jag) uppfattar 30 sek. eller 3 min. beror helt på omständigheterna. Det vet alla som varit pissnödiga

Lisbeth pratar initialt om två personer: -Fullt rimligt om hon observerat två suspekta personer en kort tid tidigare, och försöker få ur sig något i ett chockat tillstånd.

Ja, hur vi än vrider och vänder på Filters påstående "SE såg LJ, alltså är han GM" så blir det fel.

Om teorin är att SE såg LJ före mordet så blir det fel.

SE säger nämligen att han såg en yngre man som stod med ryggen mot byggbaracken och stirrade mot mordplatsen.

Det gjorde LJ ca 30-45 sek efter mordet.

Före mordet gick LJ Luntmakargatan förbi Tunnelgatan och passerade byggbarackerna innan han stannade och stod och funderade över vad han skulle göra härnäst. Dold för alla som befann sig på Sveavägen.

Så, nej. Filter-teorin kan åtminstone inte bygga på att SE såg LJ. Då bevisar Filter endast att SE inte var GM.
Citera
2018-06-30, 12:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Filter är mycket starkt influerade av Lars Larsson, men de har tagit snaskigheterna upp ytterligare en nivå.

Här är ett smakprov ur ”Nationens fiende”
Larsson kallar Stig för ”Sture”, och pekar inte direkt ut honom som mördare med namn.
Alltid något.

”I förhöret dagen efter mordet berättar Sture att han inne i gränden har sett en man som senare identifieras som Lars J. Vi vet att Lars stod där exakt vid tidpunkten för mordet...”

( Nej det gjorde han inte. Han befann sig på den andra sidan av baracken fram tills mördaren passerat!!!
Ett fullständigt felaktigt påstående av Larsson)

”...Han dök upp där just innan mordet och ganska snart därefter beger han sig därifrån. Han var i samma ålder och klädd på samma sätt som Sture beskriver. Inget annat vittne har sett denna person så Sture kan inte ha hört om det i efterhand. Vid tidpunkten när denna uppgift kommer från Sture är det inte heller känt via radio, TV eller tidningar att ett vittne har varit placerad på denna plats, så inte heller via dessa kanaler kan Sture ha hört om Lars. Hur kunde då Sture veta att han fanns där? Det finns ingen annan förklaring än att Sture måste ha varit på mordplatsen och sett honom i den smala och mörka luckan där Lars var synlig, alternativt passerat honom inne i gränden där han gömde sig för mördaren när denne sprang förbi. Men den enda person som det skulle kunna röra sig om är ju mördaren. Lars har inte sett någon annan än mördaren inne i gränden. Den enda person förutom mördaren som fanns där inne var just Lars”.

Man häpnar. Vad pratar han om? Det är ju fullständigt snurrigt! ”Smala och mörka luckan”?
Den var närmare tre meter bred och relativt upplyst i den bortre änden där Lars stod.
(men det var ju som sagt i ett senare skede)
Att Lars inte sett någon annan än mördaren inne i gränden är självklart. Engström gjorde ju sin observation från mordplatsen.
Ingen har väl hävdat att han var där inne vid tillfället.

Filter bygger sin berättelse på Lars Larssons felaktiga och snurriga utgångspunkter. Även formuleringarna är snarlika.

Sanningen är att Engströms observation av Lars är fullständigt trovärdig, och bevisar precis motsatsen till den tes de driver.

Inte nog med att man måste tampas med medvetna politiska villospår och lägga en massa onödig energi på allt som rör Christer Pettersson. Socialdemokraternas favoritmördare.
Här finns en tydligare agenda som drivs på av mer slugt beräknande skojare som Hylin, Fylking, Aschberg, Brottar-Svensson, Guillou mfl.
Vissa vill tjäna kosing, andra drivs av partilojalitet och somliga både ock..

Det finns även de som driver Pettersson spåret av ren övertygelse, hur konstigt det än kan låta.

Det trista är att man måste lägga tid och kraft på denna typ av tramsigheter också, för jag tror inte att varken Larsson eller Pettersson har samma politiska drivkraft, och jag tror inte att de har någon annan uppdragsgivare än sin egen övertygelse. Belöningen må så vara.
Smutsiga pengar som aldrig kommer att betalas ut ändå.

Det är väldigt trist alltihop.

Delar helt din uppfattning. Det hela är mycket trist.

Just CP-spåret med dess starka förankring i S-toppen och dess hov av mediepersoner villiga att underdånigt medverka till falskspelet har ju irriterat mig - och många andra i tråden - i flera år.

Ljuspunkterna nu är två:

1) UG avslöjade till sist TN:s bluff vilket fick CP-spåret att vackla rejält.
2) KP säger att han inte tror på CP-spåret vilket avgjorde saken.

Min gissning är att S-ledningen nu till sist insett att det inte längre är möjligt att tjata om CP även om de officiellt inte erkänner det eftersom de behöver hålla god min gentemot LP-skådespelet.

Frågan är då vad KP tillåts presentera?

Filters SE-spår?

Nja, jag är inte så säker på det även om Filter-folket är sturska och menar att KP utreder just deras teori som ett huvudspår. Erfarna mordutredare och KP borde enkelt kunna se att historien visserligen är fantasifull men inte särskilt trovärdig.

WT-männen?

Dag A utredde ju dessa berättade han strax innan han avgick med pension. Jag vill minnas att KP sagt något om att ett mycket bra polisarbete av de nya Palmeutredarna lett fram till att han nu är optimistisk och tror att lösningen kan presenteras (även om de 9 åren oroar). De nya mordspanarna har "tolkat gamla uppgifter på ett nytt sätt" så vitt jag förstår.

Något helt annat?

Nja, min bild är att det knappt är möjligt att rota fram "något annat" eftersom det under åren byggts upp en lista med tänkbara spår som känns närmast heltäckande. Men osvuret är bäst.

För egen del tror jag fortfarande att lösningen har något med WT-männen att göra. Säpos PM från april 1986 övertygar liksom uppgifterna från Sten A om tre Säpo-män som övervakade Palme. Det finns även uppgifter i ett Borgnäs-program om att "patriotiska soldater" periodvis övervakade Palme (=Stay Behind?). Säpo-tipset till Ståhl ska vi heller inte glömma. Ej heller Alf K:s tjat om PKK som en uppenbar dimridå.

Detta komplex framstår för mig som fortsatt svagt utrett vilket får mig att tro att "man" medvetet undvikit det.

Det är ju det här med att Sverige skulle skakas i sina grundvalar.
Citera
2018-06-30, 13:08
Medlem
Här finns uppdrag granskning sommar om ni vill kolla.

När Uppdrag granskning får tillgång till Christer Petterssons tillhörigheter, som legat orörda i ett källarförråd, blir det startskottet för en helt ny berättelse om utredningen av mordet på Olof Palme. Reportaget följs upp i ett samtal med reportern, om vad som har hänt sedan reportaget sändes första gången, den 21 februari 2018.

https://www.svtplay.se/video/18479934/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sommar-fallet-christer-pettersson-sasong-19?start=auto
Citera
2018-06-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ledtrådar? LP hade sett två män utanför lägenheten som hon associerade med Ustasja. Den ene var längre än den andre. Vid Dekorima såg hon inte vem som sköt, men såg CP och en längre gänglig man i beige. Kanske kände hon att hennes associationer var viktiga när hon pratade med Rimborn, men att poliser sedan övertygade henne om att det var EN person som attackerat dem?

CP är aldrig utpekad. Släpp honom. Kolla Lisbeth första 3-4 förhör. Inget ansikte.

Den som matat LP under CP rättegångarna är Ulf Dahlsten. Han har agerat ombud åt LP sedan mordnatten och har under åren spridit desinformation.
Citera
2018-06-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Frågan är då vad KP tillåts presentera?

Det är inte det som är frågan. Idag finns inget val. De måste ta fram uppgifterna kring vad som hände i verkligheten och i detalj.

Som jag berättat sa Tore Forsberg till mig att han och inte minst PG Näss var överens om var man skulle leta redan från start och att man genast förstod att PU under Holmer aldrig skulle ta i det. Detta bekräftas av Näss gärning i relation till utredningen (Tore ville inte vara inblandad då han förstod var det var för krafter han hade emot sig) PGN utreder polis och militärspår kopplade till militär underrättelseverksamhet och finner näring där men som PGN uttrycker det "Tog det stopp" och sedan är han nödd och tvungen att spela med Holmer i kurdspåret.

Det är naturligtvis intressant men svårt att spekulera om varför det tog stopp men det kan vara så enkelt att fortsatt utredning av det spåret riskerade att avslöja verksamheter kring hemlig lösligt organiserad och olaglig inrikespaningsverksamhet och personregistrering som omfattade inte bara vanligt folk och tjänstemän utan även det politiska toppskikten. Spaning med någon slags inofficiellt stöd från både regeringspartiet och oppositionen men utan operativ insyn och som man måste kunna förneka precis som man förnekar vad DC3 an sysslar med eller senare smugglingen på Estonia. Vi kan tänka oss att sådant inte är otroligt att det inoficiellt godkänts med tanke på Ebbes privatspaningar där man åkte dit. Det är alltså en realistisk förklaring varför man fick fritt spelrum att mörklägga. Först via Holmer och sedan då fotfolket fick sabba utredningen.

Att Näss inte skulle ha sparat dokumentation kring detta tror jag är uteslutet. Med det som flyter omkring blir man tvungen att gå till botten med det som hände.
Citera
2018-06-30, 15:43
Medlem
bartrams avatar
Om det nu finns hemligheter om DC 3:an när mer än 60 år har gått ,vad är det då som talar för att hemligheter som bara är drygt 30 år gamla skulle avslöjas?. Till syvende och sist, spelar det nån roll vad KP vill?. Makten finns väl nån annanstans!
Senast redigerad av bartram 2018-06-30 kl. 15:59.
Citera
2018-06-30, 16:26
Medlem
Det många tänkte och reflexmässigt kopplade med mordet när de vaknade upp Lördagen den 1/3-86 var den pågående vapenhärvan.
Den som växte ytterligare så småningom.

Det Holmér menade med sina ord om att ”Sverige skulle skakas i sina grundvalar” kanske skulle bytts ut till ”socialdemokraterna”.

Hänger mycket troligt också ihop med Martin Ardbos dagboksanteckningar om att ”regeringen kommer att falla om detta blir känt”.
Hänger lika troligt också ihop med Palmes försvunna dagboksanteckningar.

Detta var något som skulle skaka Sverige, men framför allt partiet. (S) sågs som synonymt med Sverige av sossarna själva under denna tid.
Några vapenbyken blev aldrig tvättade, utan här satte regeringen i stället till alla klutar för att förhindra att härvan utreddes.
Stanken lever kvar än idag och blir bara värre för varje år.
Mörkläggningen är en sak, och det är illa nog, men när man lyckats styra hela rättsapparaten till att sätta dit en oskyldig alkoholist har man passerat anständighetens gräns.
Sossarna har i alla åt haft ett finger i utredningen, och de var på deras initiativ C P-spåret lanserades och drevs till sin slutpunkt. Det är inte konspiratörerna bakom mordet som är problemet.
De tilläts gå fria för att skydda en socialdemokratisk skandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in