2018-06-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har gjort väldigt vaga utfästelser, även om du framöver säkert kommer hävda att du brutit mot vad du tror att de lovat. De har garanterat inte gjort några utfästelser om fångläger etc som du ställer krav på.

Vad jag förstått har Kina redan börjat lätta på sanktionerna, vilket är naturligt efter Trumps hyllningar av Kim och hur han förklarade att krisen är över och Nordkorea inte längre ett hot.

Vilket inte bara Nordkorea utan även Kina lär se som ett hot och så var den chansen till nedrustning borta i den mån den någonsin fanns.

Fast nu är det ju faktiskt USA som har för vana att invadera länder på löpande band, hur mycket du än föredrar att inte tala om den saken.

1. Dom har gjort utfästelser om avveckling av kärnvapnen och CVID. MR har inte berörts, men kommer som ett brev på posten.

2. Det är ett svek av Kina, vilket kommer att få konsekvenser i kommande förhandlingar. Och ja, utfästelserna för övrigt är vaga, och därför svagt av Trump att "Sälja ett björnskinn som inte finns". Lika svagt och bedrägligt av Kina att lätta på sanktioner, i förtid.

3. Nordkorea bestämmer takten och på vilket sätt och i vilken omfattning nedrustningen blir verklighet.
Trycket skall hållas uppe på en nivå som står paritet med vad Nordkorea levererar.

4. För 82:a Airborne Division gången, Du bör vara tacksam för att USA hindrat kommunismens expansion i historien och bidragit till att vi fått demokratier och att dessa fått utvecklas till stabila stater. Risken är hyggligt stor, för, att Du inte ens hade suttit där Du gör idag, och framförallt inte i en demokrati, om inte USA bidragit till att göra detta möjligt. Om Du inte förmår att visa den tacksamheten, i någon form, ägna åtminstone en tanke på detta i Din ensamhet.

Fler frågor?
Senast redigerad av LEMMOR 2018-06-29 kl. 22:55.
Citera
2018-06-30, 10:23
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Nyheter om att Kim har ökat takten på sin anrikning av Uran efter toppmötet med Trump börjar nu sippra fram på nätet. Kim har lurat Trump.
Citera
2018-06-30, 10:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Låter bra det!

Då kommer Sydkorea att absorbera Nord under demokratiska former förutsätter jag.

Och Du kan under tiden, tänka ut ett bra land, där Kim kan erbjudas exil!
Var var det Idi Amin fick exil, jag har glömt, minns inte Du det?

I annat fall skiter det sig direkt!
En absorption av det ena landet under demokratiska former! Du säger emot dig själv ideligen. Talar om demokrati men tvång och våld måste användas i din värld
Jag tror att Kim och Moon kommer att hantera sin nya relation mycket bra, med ömsesidig respekt och till gagn för hela halvön.
Du verkar inte heller ha förstått att Kim har vunnit respekt och kommer att ha
en mycket viktig roll framöver.
Så någon exil behöver du inte tänka på.
Citera
2018-06-30, 10:48
Medlem
Lite väl lägligt att Nord-korea fick lägga ner sin atom bestyckning efter jordskalvet dagarna efter de sagt att "vi får se vem som finns kvar efter bomberna" de brukar gå extremt långt i sina hot men det var extra allt på slutet & makt kollapsen/freds toner. Jag misstänker att någon kanske USA skapade jordbävningen, det är 2018 och med vetenskapen som finns är det inte alls konstigt dessutom ligger militären alltid minst 30 år före enligt dem själva.
Senast redigerad av zhelnurgath 2018-06-30 kl. 10:52.
Citera
2018-06-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En absorption av det ena landet under demokratiska former! Du säger emot dig själv ideligen. Talar om demokrati men tvång och våld måste användas i din värld
Jag tror att Kim och Moon kommer att hantera sin nya relation mycket bra, med ömsesidig respekt och till gagn för hela halvön.
Du verkar inte heller ha förstått att Kim har vunnit respekt och kommer att ha
en mycket viktig roll framöver.
Så någon exil behöver du inte tänka på.

Apropå ömsesidig respekt!

I anständighetens namn, kan Du börja med att förklara varför, Du inte svarat på kumabjörns inlägg #12990?

Jag är oerhört intresserad av hur Ditt svar kommer att se ut på den frågan!
Citera
2018-06-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Man kan inte "anfalla" sitt eget land.

Kriget du syftar på startade i slutet av 1940-talet och var ett inbördeskrig där styrkorna i syd ideligen anföll kamrat Kim Il Sungs styrkor i norr. Men Kim var som bekant starkast och när motoffensiven kom i början av 50-talet då blev nästan hela Korea befriat. Men detta kunde inte USA tåla, varför det intervenerade och begick folkmord i Korea och försäkrade sig om att landet blev delat.

Uppdelningen av Korea var således ett amerikanskt påfund. Sovjetunion drog bort sina ockupationsstyrkor från norr redan i slutet av 40-talet. USA är fortfarande kvar.

Korea är ETT land och detta kommer även du att se om du får leva några år till, då landet även formellt återförenas.
Ett anfall är ett anfall oavsett din definition av ett ett landsgränser. Sydkorea bildades vilket som och är idag ett välmående högteknologisk land.
Men om Sydkorea verkligen vill infoga norra delen av halvön i sin intressesfär återstår ju att se. Själv tror jag det är i princip omöjligt att införliva norra delen med Sydkorea med tanke på hur olika man numera är i både kultur levnadsnivå och öppenhet. Nordkorea är ett enda stort problem och att omvända stora delar av befolkningen till det liv sydkoreanerna lver och tar för givet blir nog svårt om ens möjligt för den svårt indoktrinerade nordkoreanen.
Men Östtyskland kollapsade ju som egen stat och införlivades i Västtyskland så visst kan det hända att Sydkorea blir ett Korea till slut och ännu ett kommunistland raderas ut.
Citera
2018-06-30, 11:18
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Nyheter om att Kim har ökat takten på sin anrikning av Uran efter toppmötet med Trump börjar nu sippra fram på nätet. Kim har lurat Trump.

"Nyheter"...?

Vi har att göra med anonyma "källor" inom professionella desinformationsorganisationer som t ex CIA, vilka läckt "information" - högst troligen med givna politiska syften att sabotera fredsprocessen.

Alltså, inget nyhetsvärde, men stort propagandavärde. Vi får väl se om kamrat Trump kommer att hugga på kroken, vilket är syftet med propagandan - men jag är skeptisk.

Trump har ju också en direktlinje till Pyongyang, så han kan ju alltid lyfta på luren och prata med kamrat Kim Jong Un för att klara ut denna nesliga attack mot deras broderliga förbindelser och mot vänskapen mellan de koreanska och amerikanska folken.
Citera
2018-06-30, 11:26
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ett anfall är ett anfall oavsett din definition av ett ett landsgränser. Sydkorea bildades vilket som och är idag ett välmående högteknologisk land.
Men om Sydkorea verkligen vill infoga norra delen av halvön i sin intressesfär återstår ju att se. Själv tror jag det är i princip omöjligt att införliva norra delen med Sydkorea med tanke på hur olika man numera är i både kultur levnadsnivå och öppenhet. Nordkorea är ett enda stort problem och att omvända stora delar av befolkningen till det liv sydkoreanerna lver och tar för givet blir nog svårt om ens möjligt för den svårt indoktrinerade nordkoreanen.
Men Östtyskland kollapsade ju som egen stat och införlivades i Västtyskland så visst kan det hända att Sydkorea blir ett Korea till slut och ännu ett kommunistland raderas ut.

Imperialismens och nykolonialismens tid är förbi. Folken befriar sig från utländska herrefolk. USAs härskarroll i Korea är över.

Givet principerna om folkens oberoende och självstyre överlåter jag med varm hand utvecklingen på den koreanska halvön till koreanerna själva att bestämma, vilket både Pyongyang och Seoul är överens om i enlighet med Panmunjomdeklarationen:

"South and North Korea will reconnect the blood relations of the people and bring forward the future of co-prosperity and unification led by Koreans by facilitating comprehensive and groundbreaking advancement in inter-Korean relations.//South and North Korea affirmed the principle of determining the destiny of the Korean nation on their own accord and agreed to bring forth the watershed moment for the improvement of inter-Korean relations by fully implementing all existing agreements and declarations adopted between the two sides thus far."
https://en.wikipedia.org/wiki/Panmunjom_Declaration
Citera
2018-06-30, 11:32
Medlem
Citat:
"Nyheter"...?

Vi har att göra med anonyma "källor" inom professionella desinformationsorganisationer som t ex CIA, vilka läckt "information" - högst troligen med givna politiska syften att sabotera fredsprocessen.

Alltså, inget nyhetsvärde, men stort propagandavärde. Vi får väl se om kamrat Trump kommer att hugga på kroken, vilket är syftet med propagandan - men jag är skeptisk.

Trump har ju också en direktlinje till Pyongyang, så han kan ju alltid lyfta på luren och prata med kamrat Kim Jong Un för att klara ut denna nesliga attack mot deras broderliga förbindelser och mot vänskapen mellan de koreanska och amerikanska folken.

Förvisso skall man ta all information med några nypor salt, men 38north.org har visat bilder på oväntade aktiviteter vid anrikningsanläggningar.
Så att helt avfärda det som konspirationsteorier bör man vara försiktig med.
Det är nog inte så enkelt som att lyfta på luren o fråga.

Jag tror helt enkelt att NK passar på att öka sitt lager av anrikat uran för att sprida ut det på fler lagringsplatser.
Citera
2018-06-30, 11:33
Medlem
Citat:
Imperialismens och nykolonialismens tid är förbi. Folken befriar sig från utländska herrefolk. USAs härskarroll i Korea är över.

Givet principerna om folkens oberoende och självstyre överlåter jag med varm hand utvecklingen på den koreanska halvön till koreanerna själva att bestämma, vilket både Pyongyang och Seoul är överens om i enlighet med Panmunjomdeklarationen:

"South and North Korea will reconnect the blood relations of the people and bring forward the future of co-prosperity and unification led by Koreans by facilitating comprehensive and groundbreaking advancement in inter-Korean relations.//South and North Korea affirmed the principle of determining the destiny of the Korean nation on their own accord and agreed to bring forth the watershed moment for the improvement of inter-Korean relations by fully implementing all existing agreements and declarations adopted between the two sides thus far."
https://en.wikipedia.org/wiki/Panmunjom_Declaration

Onskar all framgang pa enat Korea. Domino-teorin ar alltsa dod; USA lovade Japan att Korea aldrig skall forenas. O bli ett hot for den viktigaste dominon Japan.
Citera
2018-06-30, 11:38
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Njaa, det där är historierevisionism. Korea uppstod ju inte precis 1950, eller hur? Traditionellt var Korea tre, och ibland fyra olika riken. Koguryo i norr (nuvarande Nordkorea och en bra bit in i Manchuriet, sedan Silla och Paekche (Baektje med modern translitterering), det enades först rätt sent och på många sätt fortsatte det som ett delat rike, inte längre geografiskt, men mellan olika konfucianska skolor. Går man igenom landets historia har det varit som mest instabilt när det varit geografiskt enat. Men i en post-truth värld kanske vi inte skall låta fakta och kunskap stå i vägen för ideologisk lojalitet?

Ditt inlägg saknar relevans. På intet sätt ägnar jag mig åt historierevisionism. Alla nationsgränser är historiska fenomen. Men de är även politiska fenomen.

Jag diskuterar inte i första hand historisk legitimitet utan politisk sådan och hur koreanerna själva definierar sin nation, vilket klart har framgått under det senaste halvåret, mest tydligt symboliserat under den gemensamma inmarschen under de olympiska spelens invigning då det förenade Koreas flagga med stolthet bars av nationens atleter.

Tolkningsföreträdet om den koreanska nationen ligger inte hos externa krafter, utan det ligger hos koreanerna själva – t ex politiskt manifesterat i Panmunjomdeklarationen. Oavsett norr eller syd så har bägge parter strävat efter återförening ända sedan nationen splittrades på 40-talet. Detta har inget att göra med historierevisionism.
Citera
2018-06-30, 13:18
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är nog inte så enkelt som att lyfta på luren o fråga.

Är det så svårt att nå Pyongyang, så är det lika bra att kamrat Kim Jong Un ringer upp Trump. Detta verkar ju inte vara så svårt, som John Melendez visar då han ringde upp Trump och talade med honom på Air Force One :

Comedian makes prank call to Trump, gets through
https://edition.cnn.com/videos/tv/2018/06/29/lead-panel-4-live-jake-tapper.cnn

Hela podcasten med samtalet och dess förspel, hur Melendez kom igenom telefonväxeln etc:
https://twitter.com/stutteringjohnm/status/1012445791233835008
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in