2018-06-27, 23:53
Medlem
Då och då händer det att jag glömmer bort ord inom det svenska språket, från ingenstans. Det har hänt återigen haha

Jag söker ett ord som förklarar typ att någon har ett intresse av något, typ: ''Läkarfacket har ett _____ att hålla nere antalet platser på läkarprogrammet''

En väldigt diffus beskrivning men ordet beskriver något liknande ;/
Citera
2018-06-27, 23:59
Medlem
Carbuncles avatar
Vad är skillnaden mellan "neger" och "negress"?
Citera
2018-06-28, 00:17
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Då och då händer det att jag glömmer bort ord inom det svenska språket, från ingenstans. Det har hänt återigen haha

Jag söker ett ord som förklarar typ att någon har ett intresse av något, typ: ''Läkarfacket har ett _____ att hålla nere antalet platser på läkarprogrammet''

En väldigt diffus beskrivning men ordet beskriver något liknande ;/
... ett intresse av att...
Citera
2018-06-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
... ett intresse av att...

Ett intresse av att uppehålla något, typ, men det ska finnas ett ord som beskriver det.

EDIT: Incitament var orden jag letade efter
Citera
2018-06-28, 00:23
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Ett intresse av att uppehålla något, typ, men det ska finnas ett ord som beskriver det.

EDIT: Incitament var orden jag letade efter
Ett liknande ord är "inkrement", som dock betyder någonting helt annat.

Vet du förresten vad det är för skillnad mellan "neger" och "negress"?
Citera
2018-06-28, 09:10
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Vet du förresten vad det är för skillnad mellan "neger" och "negress"?
Maskulin och feminin form. Könsbundna ord är inte så vanliga i modern svenska, men förekommer fortfarande, nog framförallt i relation till yrke (servitör, servitris – aktör, aktris – ägare, ägarinna) och nationalitet (svensk, svenska – tysk, tyska – fransos, fransyska).
Citera
2018-06-28, 09:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Maskulin och feminin form. Könsbundna ord är inte så vanliga i modern svenska, men förekommer fortfarande, nog framförallt i relation till yrke (servitör, servitris – aktör, aktris – ägare, ägarinna) och nationalitet (svensk, svenska – tysk, tyska – fransos, fransyska).

Ägarinna är väl otroligt tveksamt om det finns [annat än i vokabulären hos A Lennart Julin då möjligen]. Redan för 40 år sedan var rekommendationen att slänga »-inna« på sophögen. Inte minst med tanke på att benämningar som exempelvis doktorinna betecknar en hustru till en doktor.
Citera
2018-06-28, 16:35
Medlem
ningudos avatar
Är begreppen 'gränsöverskridande forskning' och 'tvärvetenskaplig forskning' synonymer?
Citera
2018-06-28, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En hustru till en prost är prostata.

Du hamnade i fel tråd. Här kan du posta:

(FB) Humor

En hustru till prosten är en prostinna. En prästinna är dock något mer än en fru till en präst.

http://www.saob.se/artikel/?unik=P_2055-0396.8axR&pz=5
Citera
2018-06-28, 23:15
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Är begreppen 'gränsöverskridande forskning' och 'tvärvetenskaplig forskning' synonymer?

Den första låter väl lite klatschigare om man vill impa på folk(läs: ansöka om pengar), men på det stora hela är det frågan om samma grej: forskning som sträcker sig över de traditionella gränserna för olika forskningsfält.

Kan tänkas att någon skulle lägga in någon nyansskillnad, men jag jobbar med forskning och har inte uppfattat någon sådan bland mina kollegor.
Citera
2018-06-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

En hustru till prosten är en prostinna. En prästinna är dock något mer än en fru till en präst.

http://www.saob.se/artikel/?unik=P_2055-0396.8axR&pz=5

Ja. Vad blir då hustrun till en präst? Prästfru antar jag. Eller prästens hustru.
I vissa fall prästens hushållerska, men det är en annan historia.

OK, så om en prästinna är något slags kvinnlig präst i icke kristna religioner.

så vad heter kvinnliga kristna präster?
Som jag förstår det, standard är väl att låtsas som om det regnade och låter av sammanhanget framgå att det är en kvinnlig en. "Äntligen steg prästen steg upp i predikstolen. Redan i inledningen nämnde hon att..."

Man kan någonstans ange förnamnet (som ju vanligen är märkbart kvinnligt, det är bara några få namn som är "unisex"). Helst då inte prosten Anna, men prosten Anna Johansson går utmärkt.
Däremot pastorsadjunkten Evelina KAN gå bra, eftersom det är en lägre titel i prästhierarkin, medan prost är en hög titel för att vara församlingspräst.

Man kan säga fru + yrkestitel. "Fru prosten", "fru fröken pastorsadjunkten".
Men igen, prostens fru är hans eller hennes hustru. Prostens make är vanligen den kvinnliga prostens manlige make, men i dagens tider vet man aldrig riktigt säkert. Många kombinationer är möjliga. Men det är iaf inte prosten som avses.

Man kan slutligen säga den kvinnliga prosten (även om det kan ha sina nackdelar). "Vi kan stolt berätta, att vi är en av Sveriges få församlingar, som har en kvinnlig prost"
Citera
2018-06-29, 08:34
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Den första låter väl lite klatschigare om man vill impa på folk(läs: ansöka om pengar), men på det stora hela är det frågan om samma grej: forskning som sträcker sig över de traditionella gränserna för olika forskningsfält.

Kan tänkas att någon skulle lägga in någon nyansskillnad, men jag jobbar med forskning och har inte uppfattat någon sådan bland mina kollegor.
Tack för ditt svar, det uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in