2018-06-27, 23:04
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Eftersom vi redan idag har i praktiken full sysselsättning bland infödda svenskar så måste per definition en ökning ske närmaste uteslutande genom att invandrare kommer i anställning. Frågan är då om det är värt med ett stort inflöde av primärt lågkvalificerade individer för att kunna hålla lågproduktiva sektorer med personal.
Nja, något tiotusental svenskar går på Samhall, OSA och arbetsträning.
Citera
2018-06-27, 23:21
Medlem
"hålla i gång" är förstås ett märkligt uttryck...

Invandring ger en injektion till ekonomin och därför är vi nu i en högkonjuktur. Men det blir som ett pyramidspel.

Detta är grundläggande ekonomiska teorier och om artikelförfattaren varit ekonom hade han inte trott att invandring är magi.
Citat:
När industrin producerar och har fullt upp att leverera råder högkonjunktur ("goda tider"). Ekonomin går alltså väldigt bra och arbetslösheten är låg. Även högkonjunkturen har sin skuggsida: den ökade efterfrågan leder till ökade investeringar. När investeringarna ökar, skapas lätt flaskhalsar i produktionen, eftersom investeringarna inte alltid sker lika. Till sist är alla produktionsmedel fullt sysselsatta och det blir brist på arbetskraft med speciell utbildning, brist bidrar till att minska efterfrågan, inte bara inom exportindustrin utan också hos underleverantörerna. Högkonjunktur är en period där det är hög sysselsättning, stor investeringsaktivitet och stigande priser.

En långvarig eller kraftig högkonjunktur riskerar också att leda till en finansbubbla när avkastningarna på investeringar skjuter i höjden och intresset av att investera överstiger verkliga behovet, och inte bara en efterfrågan som är styrd av förväntningar på avkastning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjunktur

Spanien hade t.ex. också goda tider med stark expansion från 2000 till 2007. Man fick massor av arbetskraftinvandring för att t.ex. bygga byggnader. Sedan kraschade byggbranschen och ekonomin och arbetslösheten har länge legat kring 20%.

Samma sak kommer drabba Sverige. Vi har inte brist på lågkvalificerad arbetskraft ("enkla jobb").

Artikelns tes är, om jag förstår det rätt, att invandring är bra för att det ökar ekonomin. Sen gör han lite märkliga kopplingar till att "det finns resurser" och att "vi ska utbilda" och att "det finns en kvinna som inte jobbat innan hon kom till Sverige". Ska man behöva bemöta det?

En hund är också en resurs om den kan tränas till att bli en ledarhund eller polishund, t.ex. Det innebär inte det är lönsamt för ekonomin att föda upp 500 000 hundar. DN kanske tror det.
Citera
2018-06-28, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Nja, något tiotusental svenskar går på Samhall, OSA och arbetsträning.
Inte så konstigt då alla i en befolkning eller ens den arbetsföra befolkningen kan jobba med kvalificerade jobb. Eller så är de tillbaka från olika typer av sjukdomar.
Problemet är att asylturisterna till en stor del inte är anställningsbara på marknadsmässiga villkor. De måste då subventioneras in på arbetsmarknaden med skattepengar. Det sänker effektiviteten i ekonomin och tar resurser från viktigare satsningar eller hindrar skattesäkningar.
Att BNP ökar pga skattesubventionerna är som att pissa i byxan för att bli varm.
Citera
2018-06-28, 10:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är bara att gå tillbaka och titta vad jag skrev. Den som gör det och ser korrelation men inte kausalitet får väl gå om grundskolan då. Att du inte förstår kausalitet och inte kan läsa innantill har du visat väldigt tydlig många ggr nu.

Det där är ju bara kvalificerat trams. En valuta kan inte vara för stark. Det är bara att justera priserna då. (Löner är pris på arbete). Låter man facket ta ut för höga löner och skadar näringslivet är det inte valutan det är fel på. Det är politiken.
Och det jag pekar på är just att Finland för en dålig politik. Dom borde ha tagit intryck av Borg/Reinfeldt. Då hade katastrofen varit mindre.

Tittar man på EUR/SEK så låg den och svängde mellan 9-9.5 i flera år fram till finanskrisen. Därefter föll den så att EUR/SEK låg lägre fram till 2015. Sedan stabilt på 9-9.5 till slutet på 2016.
Så du har dessutom faktafel. Finland har ovanpå allt haft en fördel i en försvagad valuta. Det är först 2017-2018 som SEK försvagats.
Nej din idiot, det är inte bara att justera priserna. Det som händer är stigande arbetslöshet och sjunkande aktivitet i ekonomin. Det är bara de delar av ekonomin som har kraftiga teknik/kunskapsövertag mot konkurrenterna som kan kompensera sig.
Normalt finns inte det utan du tappar affärer istället.

Hela ditt trollande eller fullständiga renons på kunskap är tröttsamt.
Citera
2018-06-28, 12:52
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Jag har redogjort för kausaliteten ovan. Gå tillbaka och läs.

Finland befinner sig ca 10% efter Sverige sedan 2006. Är det din uppfattning att det är vår högre invandring och deras lägre dito som förklarar den. För det är iaf en mätbar skillnad.

Tyskland har också stått surrad vid Eur. Och Tyskland har liksom Sverige haft högre invandring.
Och det går att hitta Tyska företag som haft problem.
Men Finland kommer långt efter Tyskland i tillväxt. Långt efter.

Vad ska du nu hitta på för stolligheter för att bortförklara. Att Finland haft sämre väder.

Tvärtom så förklarar jag kausaliteterna som ligger bakom mätdata. Och du lyckas ju inte peka på något fel. Utan kommer bara med påståenden som inte ens hänger ihop. Du tar några fraser ur luften.

Fö är det jag som visar på mätdata. Du lyckas inte ens använda mätdata i dina påståenden.
Din nolla till idiot. Finland är långt före Sverige nuförtiden. Sverige är nordens svarta får. Att du inte är arbetslös är däremot förvånansvärt. Vem skulle anställa dig? Jag hade absolut inte kunnat tänka mig det och troligen ingen annan i min bekantskapskrets heller.

Men Sverige är "tvärtomlandet". Här är allt tvärtom. Invandring är bra, zigenarbrott är något gott, islamisering är också något väldigt positivt. Man undrar bara hur mycket politikerna som införde lagarna 1975 fick i kompensation av Goldman Sachs Inc.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2018-06-28 kl. 12:54.
Citera
2018-06-28, 13:19
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej din idiot, det är inte bara att justera priserna. Det som händer är stigande arbetslöshet och sjunkande aktivitet i ekonomin. Det är bara de delar av ekonomin som har kraftiga teknik/kunskapsövertag mot konkurrenterna som kan kompensera sig.
Normalt finns inte det utan du tappar affärer istället.

Ett land med en för stark valuta som t ex Spanien genomgår idag en intern devalvering med både sjunkande löner och priser (officiell statistik kan man glömma, det trixas och fixas enormt med både anställningskontrakt och rabatter).

Så långt fungerar det (om än inte så smidigt). Det stora problemet med en intern devalvering är att skulderna inte samtidigt devalveras. De blir mer betungande när lönerna de facto sjunker och detta håller tillbaka den ekonomiska utvecklingen.
Citera
2018-06-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Målt i BNP/capita korrigeret for købekraft PPP lå Sverige lidt foran Danmark i 1993.

Målt i BNP/capita korrigeret for købekraft PPP lå Danmark lidt foran Sverige i 2016:

https://www.globalis.dk/Statistik/BNP-per-indbygger-i-PPP
Nej. De där tomtarna har inte tagit inflationsjusterad GDP/Capita.
Du får titta i länken i mitt inlägg. Det är inflationsjusterad data.
Citera
2018-06-28, 19:21
Medlem
Citat:
Nej din idiot, det är inte bara att justera priserna.
Och när det gäller varför så står du som vanligt med gapande mun.
Justerar man bara priserna så fortsätter allt som vanligt.

Citat:
Det som händer är stigande arbetslöshet och sjunkande aktivitet i ekonomin.
Och det är för att man INTE justerar priserna. Det är det jag säger. Det är korkat och hjärndött.

Arbetslöshet stiger inte om man justerar priserna. Den uppstår för att ni kommunister ägnar er åt utpressning och tvingar upp lönerna så att näringslivet inte kan betala.

Citat:
Det är bara de delar av ekonomin som har kraftiga teknik/kunskapsövertag mot konkurrenterna som kan kompensera sig.
Det är bara de som skulle potentiellt skulle få högre inkomst vid en nedjustering av priser.
Men problemet med att framgångsrika företag går relativt bättre i en lågkonjunktur har jag svårt att de problem med.

Citat:
Vi har den vanliga arbetsfördelningen. Du kommer med tomma påståenden och jag kommer med förklaringar och kausalitet.
Citera
2018-06-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Din nolla till idiot.
Du och Sonnenwende har lite samma stuk på era patetiska personangrepp.

Citat:
Finland är långt före Sverige nuförtiden. Sverige är nordens svarta får.
Skulle väl vara i tävlingen om som först blir som Zimbabwe då. Där leder Finland helt klart.

Som sagt sedan 2006 så har Sveriges BNP/Capita ökat 10% mer än Finlands. Finland har tom gått back. Tala om sunkland.

Citat:
Att du inte är arbetslös är däremot förvånansvärt. Vem skulle anställa dig? Jag hade absolut inte kunnat tänka mig det och troligen ingen annan i min bekantskapskrets heller.
Omyndigförklarade förtidspensionärer brukar väl inte anställa heller. Din kommentar är lite omotiverad.

Citat:
Men Sverige är "tvärtomlandet". Här är allt tvärtom.
Inte alls. Vi har t ex högertrafik som många andra. Och nätspänning är 230 V som många andra. Osv.
Tror du har dålig koll på verkligheten.

Citat:
Invandring är bra,
Ja, för Sverige är det det. Utan invandring skulle vårt näringsliv som anställer ingenjörer och programmerare få lämna landet.

Citat:
zigenarbrott är något gott, islamisering är också något väldigt positivt.
Det är nog föreställningar man får om man knarkar förvirrade bloggar.

Citat:
Man undrar bara hur mycket politikerna som införde lagarna 1975 fick i kompensation av Goldman Sachs Inc.
Borde inte du hålla dig till forum för konspirationsteorier.
Citera
2018-06-28, 20:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och när det gäller varför så står du som vanligt med gapande mun.
Justerar man bara priserna så fortsätter allt som vanligt.

Och det är för att man INTE justerar priserna. Det är det jag säger. Det är korkat och hjärndött.

Arbetslöshet stiger inte om man justerar priserna. Den uppstår för att ni kommunister ägnar er åt utpressning och tvingar upp lönerna så att näringslivet inte kan betala.

Det är bara de som skulle potentiellt skulle få högre inkomst vid en nedjustering av priser.
Men problemet med att framgångsrika företag går relativt bättre i en lågkonjunktur har jag svårt att de problem med.

Vi har den vanliga arbetsfördelningen. Du kommer med tomma påståenden och jag kommer med förklaringar och kausalitet.
Importen blir billigare om den kommer utanför eurozonen, exporten däremot blir dyrare.
Gissa hur sänkta priser påverkar marginalerna och vinsten för exportföretagen.
På den miljon ton kartong som exporteras. Kommer företaget tjäna mer pengar om priserna sjunker med 15-20 %?
Gissa vad följden blir för de anställda och inhyrd personal?
Citera
2018-06-28, 22:31
Medlem
Citat:
Nej. De där tomtarna har inte tagit inflationsjusterad GDP/Capita.
Du får titta i länken i mitt inlägg. Det är inflationsjusterad data.

PPP er inflationsjusteret - læs definitionen her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Hvis du ikke forstår engelsk kan en Google oversættelse til svensk anbefales.
Citera
2018-06-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
PPP er inflationsjusteret - læs definitionen her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Hvis du ikke forstår engelsk kan en Google oversættelse til svensk anbefales.
Den sida du länkade angav världsbanken som källa.

Världsbanken tillhandahåller två data serier för köpraftsjusterad BNP/Capita.
* Den ena är inflationsjusterad. Det var det som användes i den graf jag visade ovan.
* Den andra är INTE inflationsjusterad. Det är den som din sida använder.

Varför invänder du? Det är ju helt grundlöst och fel.
Det är ju helt uppenbart att du inte har kollat källorna det minsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in