2018-06-13, 21:53
Medlem
https://unv.is/dn.se/ekonomi/johan-schuck-utrikes-fodda-haller-sveriges-ekonomi-i-gang

Citat:
Sysselsättningen ökade under förra året med 94.000 personer. Nästan 80 procent av dem var utrikes födda.

I industrin – liksom inom vård, skola och omsorg – var de utrikes föddas andel av sysselsättningstillväxten ännu högre. Även handeln är i växande grad beroende av deras insatser. Detta framgår klart av Arbetsförmedlingen prognos.

Hur definieras "sysselsättning"? Skattefinansierade jobb och utbildningar?

Citat:
Allmänt kan konstateras att utan de utrikes födda hade konjunkturen redan slagit i taket och ekonomin vuxit betydligt långsammare än den nu gör. Men behovet av fler utrikes födda på arbetsmarknaden kommer att göra sig påmint även längre fram.

Vad exakt menas med en "växande ekonomi"? Blir svenskarna defacto rikare, eller snackar man bara om godtyckligt hittepå som BNP?

Citat:
Det räcker med att se på demografin. Under de närmaste åren kommer hela befolkningsökningen i åldern 16 till 64 år att bestå av utrikes födda. För expanderande verksamheter, både privata och offentliga, blir den gruppen därför av avgörande betydelse.

Är det en rimlig analys av denna Johan, eller är det den vanliga Fake News-propagandan som går på högvarv nu innan valet?

Något säger mig att han snackar skit, men jag överlåter analyserna till Flashback.
Senast redigerad av Bulkhulken 2018-06-13 kl. 21:57.
Citera
2018-06-13, 21:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Johan Schück är alltså ingen forskare, utan bara en journalist på DN, fd. folkpartistisk politiker.
Citera
2018-06-13, 22:11
Medlem
hakro807s avatar
Eftersom vi redan idag har i praktiken full sysselsättning bland infödda svenskar så måste per definition en ökning ske närmaste uteslutande genom att invandrare kommer i anställning. Frågan är då om det är värt med ett stort inflöde av primärt lågkvalificerade individer för att kunna hålla lågproduktiva sektorer med personal.
Citera
2018-06-13, 22:54
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Eftersom vi redan idag har i praktiken full sysselsättning bland infödda svenskar så måste per definition en ökning ske närmaste uteslutande genom att invandrare kommer i anställning. Frågan är då om det är värt med ett stort inflöde av primärt lågkvalificerade individer för att kunna hålla lågproduktiva sektorer med personal.

Helt korrekt. Sveriges ekonomi drivs av den svenska delen av arbetskraften. Allt annat är ”fake news”.

Vidare kan man ju fundera på om en ökning av antalet anställda i vården på grund av invandring är fördelaktigt för landet när den invandrade delen har större vårdbehov. Nettot blir mindre av kakan till svensken.
Citera
2018-06-13, 23:02
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkhulken
https://unv.is/dn.se/ekonomi/johan-schuck-utrikes-fodda-haller-sveriges-ekonomi-i-gang

Vad exakt menas med en "växande ekonomi"? Blir svenskarna defacto rikare, eller snackar man bara om godtyckligt hittepå som BNP?

Är det en rimlig analys av denna Johan, eller är det den vanliga Fake News-propagandan som går på högvarv nu innan valet?

Något säger mig att han snackar skit, men jag överlåter analyserna till Flashback.

Om det är arbetskraft vi söker så ge dem tillstånd att arbeta. Hur svårt kan det vara? Det har inget att göra med permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap. Det kan leda till det, men vill vi ha arbetskraft så fixas det genom tillstånd att arbeta i landet. Det har skett förut, inget problem.l
Citera
2018-06-13, 23:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Är det inte fascinerande att bakom alla dessa uttalanden som lovordar massinvandring och mångkultur finner man ett kluster av judar. Slår nästan aldrig fel. Säkert slumpen.

Googla Schück och jude.
Citera
2018-06-13, 23:29
Medlem
Citat:

I det här fallet betyder det att dom utför arbete som anställda.

Notera nu att hela offentliga sektorn är skattefinansierad. Jag har inget emot att vi tar bort social expenditure och sänker skatten. Men då blir vänstertomtarna här koleriska.

Citat:
Så väl hushåll som staten ökar sina nettotillgångar. Så ja, vi blir rikare. Det är dock inte det som menas med växande ekonomi.

Med växande ekonomi avses stigande BNP, som till skillnad från det mesta som skrivs på Flashback, är synnerligen väl definierat, och något som räknas ut.

Citat:

Det han skriver stämmer nog, men jag skulle säga att pratat om "beror av" håller Flashback-kvalitet.
När befolkningen ökar så ökar också efterfrågan och då är det självklaraste i världen att de som står för ökningen också bidrar till produktionen.
Detta är alltså inget konstig och det behöver inte skrivas en artikel om det. Det är Fria tider nivå på detta.
Citera
2018-06-24, 10:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I det här fallet betyder det att dom utför arbete som anställda.

Notera nu att hela offentliga sektorn är skattefinansierad. Jag har inget emot att vi tar bort social expenditure och sänker skatten. Men då blir vänstertomtarna här koleriska.

Så väl hushåll som staten ökar sina nettotillgångar. Så ja, vi blir rikare. Det är dock inte det som menas med växande ekonomi.

Med växande ekonomi avses stigande BNP, som till skillnad från det mesta som skrivs på Flashback, är synnerligen väl definierat, och något som räknas ut.

Det han skriver stämmer nog, men jag skulle säga att pratat om "beror av" håller Flashback-kvalitet.
När befolkningen ökar så ökar också efterfrågan och då är det självklaraste i världen att de som står för ökningen också bidrar till produktionen.
Detta är alltså inget konstig och det behöver inte skrivas en artikel om det. Det är Fria tider nivå på detta.
BNP mäter inte nettotillgångar ditt ägg. BNP är ett omsättningsmått.
Stigande BNP är inte likhetstecken med att BNP per capita ökar i samma takt. Invandringen har snarare bromsat takten gällande BNP per capita.
Senast redigerad av Sonnenwende 2018-06-24 kl. 11:46.
Citera
2018-06-24, 11:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Vad är det med alla dessa PK-idioter med tyskt efternamn?
Vafan, har de gått man ur huset för att med varenda tillgänglig lögn, statistisk lögn försöka bevisa att analfabeter på bidrag är bra för Sverige?
Det är ju för fan 80-90%-iga skattebidrag som finansierar deras jobb.
Det är ju en uppsjö av hittepåjobb som räknas in.
När fan behövde min djävla byhåla en svart man som torgvärd? Ja ni läste rätt, torgvärd!!
Vansinnet i det här landet har inget slut så länge Sossar, kommunister, miljöpartister och feminister får sitta och styra i kommunerna.
Rösta rätt i höst!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2018-06-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
BNP mäter inte nettorillgångar ditt ägg.
Och det skriver jag inte heller. Är det inte dags för dig att lära dig läsa innan till. Du gör ju ingen annat än katastrofala läsfel.

Citat:
BNP är ett omsättningsmått.
Ja, och vem har sagt något annat.

Citat:
Stigande BNP är inte likhetstecken med att BNP per capita ökar i samma takt.
Nej, och ingen säger väl det heller.

Hittills har du bara skrivit irrelevant trams. Varför är det så svårt för dig att läsa det du citerar.

Citat:
Invandringen har snarare bromsat takten gällande BNP per capita.
BNP/Capita förändring mellan 2006-2016 (Data världsbanken):
Kod:
Tyskland		13.2%
Sverige		8.5%
Holland		5.12%
UK		4.01%
Belgien		3.85%
Norge		0.45%
Danmark		-0.37%
Finland		-2.19%
Din djupa insikt är således att om vi bara varit mer restriktiva som i Finland och Danmark så hade vi kunnat få negativ tillväxt. Och det kan nog stämma. Men då använde du fel ord ovan. Du borde ha skrivit ökat i stället för bromsat.

Det här har jag redogjort för flera ggr tidigare. Men kan ju tro att du är senil och glömmer allt som är mer än en dag gammalt. Varför kan du inte ta emot informationen.
Citera
2018-06-24, 11:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och det skriver jag inte heller. Är det inte dags för dig att lära dig läsa innan till. Du gör ju ingen annat än katastrofala läsfel.

Ja, och vem har sagt något annat.

Nej, och ingen säger väl det heller.

Hittills har du bara skrivit irrelevant trams. Varför är det så svårt för dig att läsa det du citerar.

BNP/Capita förändring mellan 2006-2016 (Data världsbanken):
Kod:
Tyskland		13.2%
Sverige		8.5%
Holland		5.12%
UK		4.01%
Belgien		3.85%
Norge		0.45%
Danmark		-0.37%
Finland		-2.19%
Din djupa insikt är således att om vi bara varit mer restriktiva som i Finland och Danmark så hade vi kunnat få negativ tillväxt. Och det kan nog stämma. Men då använde du fel ord ovan. Du borde ha skrivit ökat i stället för bromsat.

Det här har jag redogjort för flera ggr tidigare. Men kan ju tro att du är senil och glömmer allt som är mer än en dag gammalt. Varför kan du inte ta emot informationen.
Lär dig skillnaden på korrelation och kausalitet. Danmark har haft en bostadsbubbla som brast, Finland drabbades av både Rysslandssanktioner och Nokias kris. Det utan att ha möjlighet att devalvera sig ut krisen som Sverige gjorde.
Svensk BNP per capita tillväxt är svag och vår BNP tillväxt drivs främst av stigande privat skuldsättning och bostadskonsumtion.
Sluta återposta samma felaktiga påståenden ditt troll.
Citera
2018-06-24, 13:04
Medlem
Citat:
Lär dig skillnaden på korrelation och kausalitet.
Det är du som kommer med påståenden. Så det är du själv som behöver lära dig.

Citat:
Danmark har haft en bostadsbubbla som brast,
Nej. Danmark råkade som alla andra ut för indirekt påverkan av finanskrisen. Och råkade precis som andra ut för en BNP-fall. Men Danmark hade ingen Allians-regering som rättade upp ekonomin. I stället hade dom en inkompetent regering som såg till att BNP-fallet inte blev temporärt utan stationärt.
Hur mycket deras restriktioner för immigration bidrog till i deras ekonomiska elände kan vi diskutera.
Och med ett permanent BNP-fall så får man också ett permanent boprisfall.
Minskande BNP leder till minskande inkomster vilket leder till minskad förmåga att betala för bostäder. Trivial förståelse.
Men de som saknar trivial förståelse gaggar om bostadsbubbla.

Citat:
Finland drabbades av både Rysslandssanktioner och Nokias kris. Det utan att ha möjlighet att devalvera sig ut krisen som Sverige gjorde.
Nej. Sverige har rörlig växelkurs och kan inte devalvera. Det är för mycket fantasier här.

Nokia har haft kris precis som Ericsson. Sverige har inte tappat rejält i BNP pg av det.
Sedan kan du ju säga att Sverige har haft invandring som problem.
Så varför är det nu en avgrund mellan utvecklingen i Sverige och Finland?
Finland är en katastrof. Men enligt dina fantasier borde det vara tvärtom.
Kod:
Sverige		8.5%
Finland		-2.19%
Är det %-tecknen du inte förstår eller vad är det.

Citat:
Svensk BNP per capita tillväxt är svag
Var och en kan ju begrunda det Sonnenwende skrev här och data från verkligheten:
Kod:
Tyskland		13.2%
Sverige		8.5%
Holland		5.12%
UK		4.01%
Belgien		3.85%
Norge		0.45%
Danmark		-0.37%
Finland		-2.19%
Citat:
och vår BNP tillväxt drivs främst av stigande privat skuldsättning och bostadskonsumtion.
Tomma påstående. Jag har bett dig redogöra i därför avsedd tråd. Du har dock haft förstånd att inte försöka. Men då bör du inte heller repetera tomma grundlösa påståenden.

Citat:
Sluta återposta samma felaktiga påståenden ditt troll.
Jag använder fakta från världsbanken.
Och för att använda ditt eget språkbruk så "drar du påståenden ur röven".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in