Citat:
Ursprungligen postat av
Bulkhulken
https://unv.is/dn.se/ekonomi/johan-schuck-utrikes-fodda-haller-sveriges-ekonomi-i-gang
Hur definieras "sysselsättning"? Skattefinansierade jobb och utbildningar?
Vad exakt menas med en "växande ekonomi"? Blir svenskarna defacto rikare, eller snackar man bara om godtyckligt hittepå som BNP?
Är det en rimlig analys av denna Johan, eller är det den vanliga Fake News-propagandan som går på högvarv nu innan valet?
Något säger mig att han snackar skit, men jag överlåter analyserna till Flashback.
1) Beror sig på, det kan givetvis vara inom offentlig sektor, exempelvis hemtjänsten. Jag kan dock konstatera att i min region stod företagen(privat sektor) för 86% av den reala lönesummetillväxten, totalt sett var den 6 %, men inom privat sektor var den hela 6,8 %(4,4 % i riket som helhet), man brukar säga att privat sektor står för ca 80%, så under senaste kvartalet stod privat sektor för en större andel än normalt. Lönesummetillväxten inom privat sektor innebär i kronor och ören att det är ca 3 miljarder mer ut i löner från privat sektor i min region.
Vad innebär det? Tja, att det åtminstone är företagen som skapar nya jobb och betalar lönerna i min region.
2) I en normal konjukturcykel når man till slut en punkt där det råder brist på arbetskraft, produktionskapacitet med mera, när man slår i taket(högkonjuktur), så avtar tillväxten. Företagen kan inte växa, dom kan inte nyanställa, och dom kan inte producera mer varor och tjänster.
3) Fullt rimlig.
Edit: Det skall väl nämnas att det har skapats ca 10 000 nya jobb i regionen(13 kommuner)om man jämför med samma period 2017.