2018-06-28, 18:35
Avslutad
Tycker ni är lite negativa i tråden. Det är ju bara att trycka upp ännu mer låtsaspengar och skuldförslava mer människor så löser det sig. Money talks.

Ropen skalla, mer lån till alla!
2018-06-28, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Enligt mina och min frus föräldrar (50-talister) var det i alla fall väldigt lätt att få tag i en hyresrätt då de flyttade hemifrån. Därmed inte sagt att allt var bättre förr dock...

Miljonprogrammet var nytt och tipptopp. Inne i stan mängder med rivningskontrakt. Jo det var mycket som var bättre.
2018-06-28, 19:04
Avslutad
Kan någon ge sin bild av verkligheten om säg 15-20 år. Kommer folk ha kvar sina miljonskulder?
Jag tänker att de ska krävas mycket amorterande för att faktiskt beta av skulden på miljoner.
2018-06-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Kan någon ge sin bild av verkligheten om säg 15-20 år. Kommer folk ha kvar sina miljonskulder?
Jag tänker att de ska krävas mycket amorterande för att faktiskt beta av skulden på miljoner.

Över en så lång tid inträder förr eller senare en period med höga räntor. Då kommer många att göra personlig konkurs och hamna hos kronkalle.

Via skuldsaneringsinstitutet hamnar förr eller senare förlusten hos samhället.
2018-06-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Indirekt påverkas bostadsmarknaden pga att svensken överbeskattas för att försörja asylturisterna. Dels pga white flight från blatteområden.

Med tanke på att det är i "blatteområden" som priserna ökat överlägset mest(procentuellt sett) så har ju antingen blattarna fått bättre ekonomi(möjlighet att belåna sig), eller så är flyttmönstret annorlunda, dvs att det flyttar in personer med bättre ekonomi som kan belåna sig.
2018-06-28, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Aha då är jag med. Javisst - bostadspolitiken dessförinnan lämnade säkert en del övrigt att önska, men å andra sidan hur såg förutsättningarna ut? Det hade inte direkt varit goda tider under 30-40-talen. Men det fanns ändå en bostadspolitik med barnrikehus som byggdes osv. Idag har vi väl inte någon bostadspolitik överhuvudtaget...

Det argumentet köper jag inte. Det fanns enorma resurser och Sverige hade ju sin verkliga guldålder efter kriget. Vi byggde bla. upp världens fjärde största flygvapen och utförde infrastrukturprojekt i enorm skala.

Nej den ständiga bostadsbristen berodde nästan uteslutande på att man behållit den märkliga hyresregleringen från 1942: denna artikel beskriver det hela bra:

http://www.kristianstadsbladet.se/opinion/andra-varldskriget-ar-over/
2018-06-28, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Med tanke på att det är i "blatteområden" som priserna ökat överlägset mest(procentuellt sett) så har ju antingen blattarna fått bättre ekonomi(möjlighet att belåna sig), eller så är flyttmönstret annorlunda, dvs att det flyttar in personer med bättre ekonomi som kan belåna sig.
Jag greppar inte riktigt vad ditt dravel om procentuell ökning har med mitt inlägg att göra.
Däremot är det hårda slitage som hyresfastigheter har i samma områden ett utmärkt exempel på det jag skrev.
2018-06-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag greppar inte riktigt vad ditt dravel om procentuell ökning har med mitt inlägg att göra.

Att köpkraften och betalningsviljan i dessa områden helt uppenbart ökar, det rimmar dåligt med köpkraftsflykt och individernas bristfälliga anställbarhet.
2018-06-28, 20:31
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det måste kunna gå att ha en vuxen diskussion om kopplingen invandring och bostadsbubbla i den här tråden utan att behöva ta till överdrifter. Och självklart måste så kraftiga demografiska förändringar som vi har och har haft ge ett genomslag på bostadsmarknaden och dess prisbildning.

Jag tror att det finns indirekta och sekundära effekter som spelat in med massinvandringen som är större än bara att fler människor konkurrerar om en viss bostadsyta. Lite provokativt så uttrycker jag det som så att bostadsbubblan orsakat massinvandringen istället för tvärtom.

Flera faktorer gjorde att vi efter millennieskiftet fick igång en rejäl snurr på bostadsmarknaden. Uppdämda behov efter 90-talskrisen, en bättre slimmad exportindustri, flera jobbskatteavdrag, en kraftig global högkonjunktur, sjunkande realräntor, mm. Lehmann-krisen hanterades med viss skicklighet och massor av tur (ingen EUR, tack för det) och Sverige bibehöll konkurrenskraft med en svag SEK när omvärlden vacklade. När centralbankerna gick in i refinansierings-mode på steroider efter Lehmann gynnades svensk exportindustri kraftigt.

Den boomande svenska ekonomin fungerade som en honungsburk gör för getingar när det gäller asylinvandring. Politiker från höger till vänster hälsade alla utomeuropeer med en puls välkomna till landet med en förhoppning om att de skulle tillföra spetskompetens.

Detta om bakgrunden. Men så var det de här indirekta effekterna som drog igång processen som skulle skapa landets största tillgångsbubbla - ever! Högkonjunkturen i landet nådde inte alla människor och inte alla landsdelar. Det rådde en ganska kraftig urbanisering som drev arbetskraften mot storstäderna. Det här bidrog naturligtvis väldigt mycket till ökade bostadspriser och kreditgivning i storstäderna.

Men samtidigt fanns tomma bostäder och lokaler på landsbygden. Konferenshotell och stugbyar, campingplatser mm. Inte sällan byggda som ett monument över politikernas ambitioner att bräcka grannkommunen. Vakanser vad gäller lokaler, och vakanser i arbetskraft. Nu kom man på det fiffiga att plantera asylinvandrare i dessa tomma förläggningar. Vips ökade företagsamheten på vischan, vinster skapades, folk fick jobb, kommunskatteintäkterna ökade. Även ute i landet kunde nu arbetskraften bjuda upp priserna och kvalificera sig för lån. Bostäder behövde dessutom byggas även i Myggträsk och Ödeboda, fast det kanske mest var villor.

Baksidan med kulturellt främmande element började dock synas i sömmarna, varför en "white flight" började komma igång - mot bostadsformer och tätorter där de störande momenten kunde negligeras. På så sätt blev det nya vakanser, fler asylanter kunde klämmas in, vilket ledde till att ytterligare fler socialt etablerade människor (av olika etniciteter) flyttade bort.

När kostnaderna i landsbygdskommunerna med sociala problem började öka, så började staten också att recirkulera skattemedel för att hålla det hela igång ytterligare en tid så att processen kunde fortsätta. Tänk Sandviken, tänk skatteutjämning för Malmö, tänk migrationsbidrag av olika slag, tänk satsningar på "integration". Den fyrkantiga klossen ska bara ner i det runda hålet hade politikerna bestämt. Så pengacirkulationen från storstädernas superboom kunde fortsätta ut till småorterna.

Så fick vi igång en "Virtuos circle" som med hjälp av den kraftiga kreditinjektionen skapade de sista femton årens svenska tigerekonomi. Allt finansierat med lån. Svenne Sexpack lånade och lånade, och landet Sverige investerade i boende, blattar och bling-bling. Inte direkt några kassaflödesskapande investeringar som kan betala av skuldberget.

Där är vi nu. Som den provokatör jag är så havdar jag alltså lite hårddraget att:
Bobubblan skapade massinvandringen.
Massinvandringen skapade den svenska tigerekonomin.
Den svenska tigerekonomin skapade bobubblan

Naturligtvis finns flera orsaker till massinvandringen, men den chimär som skapats av kreditboomen fick imbecilla politiker att börja tro på ekonomcharlataner som Scocco och andra att det faktiskt var lönsamt, detta guld som kommer visa sig vara sand.

Jag tror det här är en mer sann förklaring av bobubblan än bara att fattiga asylinvandrare som lägger beslag på tomma hyresrätter. Det är en för enkel förklaringsmekanism.

Man får ta och tacka för detta guldkorn till inlägg. Sådant som gör tråden värd att läsa!

Det vore väldigt intressant att faktiskt undersöka hur stora delar av prisökningarna som beror på invandring resp kreditexpansion, och även andra faktorer. Kollar man på andra ställen (aus, can, SF, norge mm) så har de ju inte haft lika galen invandringspolitik men ändå enorma prisökningar, så lutar nog ändå mest åt att kreditexpansionen är främsta orsaken. Och folks psyken att inte vilja ”missa tåget” ska man inte underskatta heller.

Oavsett vilket så lär det vara svårt att få tag på en vettig hyresrätt i de större städerna.
2018-06-28, 20:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Att köpkraften och betalningsviljan i dessa områden helt uppenbart ökar.
Och vad har det med mitt inlägg att göra? Andelen babbar i skattefinansierat eller i privatfinansierart arbete ökar gör inte att de som grupp är lönsamma för samhället

Pengar är näst intill gratis, sålunda tränger billiga krediter in i varenda område över hela landet. Följden blir stigande priser.
2018-06-28, 20:40
Medlem
Tulliuss avatar
Spekulantuppdatering Oscar Properties Norra tornet Brf Innovationen.
182 lägenheter totalt i det första tornet
Spekulationsgrad: (16+46)/182=34%. Tre försäljningar sedan senaste uppdatering.

Föreningslån 15 274 kr/kvm. Om amorteringen år 11 användes varje år skulle det ta 533 år att amortera.
awindex: 131%; tulliusindex: 218%

Spekulationsförsäljningar:
Datum Pålägg mot ekonomisk plan i % och kr
2017-09-07 19,0% 1 530 000
2017-11-24 5,2% 380 000
2018-01-05 10,1% 680 000
2018-02-06 8,2% 530 000
2018-03-02 7,3% 475 000
2018-03-16 1,0% 65 000
2018-04-10 5,0% 425 000
2018-04-24 5,8% 525 000 (Endast Booli)
2018-04-28 4,0% 280 000
2018-05-01 1,6% 75 000
2018-05-14 2,6% 190 000 (Endast Booli)
2018-05-15 8,9% 720 000
2018-06-11 -1,6% −100 000
2018-06-26 0% 0
2018-06-27 4,8 % 330 000 (Endast Booli)
2018-06-27 3,4% 180 000

OP har 2 lägenheter kvar att sälja. Dessa borde ha inflyttning i augusti. Sammanlagt pris enligt den ekonomiska planen: 17 370 000 kronor.

Pålägg mot ekonomisk plan för de objekt som ligger ute på Hemnet idag:
-12,6% −11,9%, −6,6%, −0,4%, −0,1%, 0%, 0,3%, 1,4%, 1,8%, 2,2%, 2,4%, 2,5%, 3,0%, 3,6%, 3,6%, 3,8%, 3,8%, 6,3%, 9,1%, 9,9%, 11,4%, 11,7%, 11,9%, 16,8%, 17,9%, 20,0%

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=555029778&format=interactive
Senast redigerad av Tullius 2018-06-28 kl. 21:14.
2018-06-28, 21:20
Medlem
Tulliuss avatar
Nu finns det ett drömjobb att söka ...

Är du intresserad av att arbeta med uppföljning av Sveriges mest spännande bostadsprojekt? Oscar Properties söker nu en driven Controller till sitt kontor i centrala Stockholm.

https://jobberbjudande.monster.se/Controller-till-Oscar-Properties-Stockholm-Stockholm-STHM-Sweden-Oscar-properties/11/197539824

Citat:
Som Controller kommer du arbeta affärsnära med många kontakter ute i organisationen och ansvara för analys och uppföljning av både koncernens- och projektens resultat. Du ingår i Controllingteamet på tre medarbetare och tillsammans arbetar ni med att identifiera risker och möjligheter, analysera avvikelser mot prognos och ta fram beslutsunderlag till projektledare och koncernledning. Arbetsplatsen är centralt belägen vid Humlegården i Stockholm i moderna ljusa lokaler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in