2018-06-28, 18:10
Medlem
Haha, Skop vääägrar att ge SD över 20%, att dom bara orkar, eller hur mäter dom egentligen...
2018-06-28, 18:55
Medlem
8711s avatar
Månadssnittet är alltså på hela 22,2% även efter Skops mätning. Utöver juli-månaderna där färre mätningar kommit kan juni 2018 mycket väl bli en rekordmånad även efter Inizios kommande mätning som ska in där längst ned på www.status.st
2018-06-28, 19:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Haha, Skop vääägrar att ge SD över 20%, att dom bara orkar, eller hur mäter dom egentligen...

Detta med just 20% för SD börjar bli smått komiskt nu. Om man lyssnar på t ex Helle Klein, Mats Knutsson, Lena Mellin, Anna Dahlberg, Peter Wolodarski, panelen i P1 Godmorgon Världen och andra opinionsbildare och journalister så verkar de ha något slags inbyggd mental spärr vid just 20% för Sverigedemokraterna. Man hör rätt ofta uttryck som: "SD kan minsann bli så stora att de får 20% i valet"; eller "Det är inte otänkbart att SD kan få höga 20% i höstens val." Och om man heter Helle Klein, så brukar dessa "20 procent" åtföljas av ett: "Gud bevare oss..."

Mainstream medierna har totalt snöat in på just 20 procent, fast vi ser flera "erkända" institut som t ex Novus, Demoskop och Ipsos visa på 20,5-21,9% redan nu - och medelvärdet för samtliga institut är för närvarande 22,2% hos Status.st.

Journalister, mediefolk, statsvetare och andra verkar uppenbarligen ha en stor psykologisk blockering där det är nästintill omöjligt att föreställa sig ett SD på 24%, 26% eller 28% i höstens val. Och tanken att SD skulle kunna bli största parti i riksdagen, nej, det går helt bort; sånt existerar inte. Det kan helt enkelt inte inträffa...
2018-06-28, 19:07
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För en månad hade jag avfärdat snack om siffror kring 30% som Science Fiction, men nu vete fan....

Jag älskar verkligen dig(No homo) men 39% har jag sagt till dig ju . Ingen räknar med alla invandrare som rösta sd. I alla fall inte dom jag har pratat med. Vilket jag tror är en betydande mängd %.
2018-06-28, 19:11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Månadssnittet är alltså på hela 22,2% även efter Skops mätning. Utöver juli-månaderna där färre mätningar kommit kan juni 2018 mycket väl bli en rekordmånad även efter Inizios kommande mätning som ska in där längst ned på www.status.st
Det tidigare rekordet för en månad med Skop-mätning är vad jag kan se december 2015, då SD fick 21,3% i snitt över 8 institut.
( Juli 2017 räknar jag bort, då bara fyra OI publicerade mätningar.)
2018-06-28, 19:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det tidigare rekordet för en månad med Skop-mätning är vad jag kan se december 2015, då SD fick 21,3% i snitt över 8 institut.
( Juli 2017 räknar jag bort, då bara fyra OI publicerade mätningar.)

Ja, det ligger omkring där någonstans och om Inizio ger Sverigedemokraterna en rimlig siffra på lägst omkring 20% så har jag mycket svårt att se att någon annan "full" månad ska kunna slå juni 2018 som isåfall blir Sverigedemokraternas bästa månad någonsin
2018-06-28, 19:56
Medlem
Alliansen öppnar för att SD ska kunna besätta ordförandeposten i utskotten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-oppnar-for-sverigedemokraterna

Kanske blir raderat i den här tråden men jag visste inte var jag skulle lägga den. Det här är en politisk bomb. Kan tyda på att Alliansen börjar inse att alternativet till SD-stöd efter valet är ännu värre och att man nu startar operation normalisering.
2018-06-28, 20:00
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, det ligger omkring där någonstans och om Inizio ger Sverigedemokraterna en rimlig siffra på lägst omkring 20% så har jag mycket svårt att se att någon annan "full" månad ska kunna slå juni 2018 som isåfall blir Sverigedemokraternas bästa månad någonsin
Snittet juni 2010 var 4,5% - 5,7% (1,26)
Snittet juni 2014 var 9,6% - 12,9% (1,34)
Snittet juni 2018 nu 22,2% - 28,9% (1,30 exempelvis)

Smaka på den. 22% i snitt!

Ledsen alla ni försiktiga generaler men jag tycker mest att dubbleringen känns som ett sorts golv just nu.
Senast redigerad av Readyfreddie 2018-06-28 kl. 20:04.
2018-06-28, 20:10
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Detta med just 20% för SD börjar bli smått komiskt nu. Om man lyssnar på t ex Helle Klein, Mats Knutsson, Lena Mellin, Anna Dahlberg, Peter Wolodarski, panelen i P1 Godmorgon Världen och andra opinionsbildare och journalister så verkar de ha något slags inbyggd mental spärr vid just 20% för Sverigedemokraterna. Man hör rätt ofta uttryck som: "SD kan minsann bli så stora att de får 20% i valet"; eller "Det är inte otänkbart att SD kan få höga 20% i höstens val." Och om man heter Helle Klein, så brukar dessa "20 procent" åtföljas av ett: "Gud bevare oss..."

Mainstream medierna har totalt snöat in på just 20 procent, fast vi ser flera "erkända" institut som t ex Novus, Demoskop och Ipsos visa på 20,5-21,9% redan nu - och medelvärdet för samtliga institut är för närvarande 22,2% hos Status.st.

Journalister, mediefolk, statsvetare och andra verkar uppenbarligen ha en stor psykologisk blockering där det är nästintill omöjligt att föreställa sig ett SD på 24%, 26% eller 28% i höstens val. Och tanken att SD skulle kunna bli största parti i riksdagen, nej, det går helt bort; sånt existerar inte. Det kan helt enkelt inte inträffa...
Det visar väl bara att dom lever i en annan värld och underskattar det svenska folket, förmodligen därför att de tror,eller vill gärna tro att Stockholm med Södermalm är representivt för resten av riket.
2018-06-28, 21:01
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Snittet juni 2010 var 4,5% - 5,7% (1,26)
Snittet juni 2014 var 9,6% - 12,9% (1,34)
Snittet juni 2018 nu 22,2% - 28,9% (1,30 exempelvis)

Smaka på den. 22% i snitt!

Ledsen alla ni försiktiga generaler men jag tycker mest att dubbleringen känns som ett sorts golv just nu.
Ja, men du missar att många av instituten säger att de har uppdaterat sina beräkningsmodeller sedan valet 2014, vilket antyder att man inte ska förvänta sig en faktor på 1,3. Men samtidigt så blir sentio/yougov snittet 27,25%, så det är ju svårt att avgöra om de andra talade sanning om uppdateringen.
2018-06-28, 21:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Ja, men du missar att många av instituten säger att de har uppdaterat sina beräkningsmodeller sedan valet 2014, vilket antyder att man inte ska förvänta sig en faktor på 1,3. Men samtidigt så blir sentio/yougov snittet 27,25%, så det är ju svårt att avgöra om de andra talade sanning om uppdateringen.

Det bästa sättet att uppskatta detta är att använda Sentio som en referens. Om ett annat OI har närmat sig referensen så har de viktat om, annars inte.
2018-06-28, 21:16
Medlem
Separatistens avatar
Eftersom SD ser ut att bli största parti tycker jag att frågan är relevant.

Har S alltid varit största parti, eller hur ofta är de vana att vara det? (Saknar tyvärr möjlighet att söka själv)

Det är nog hyfsat smårsmält för M och S att inte stå överst på pallen, och de lär gilla att fälla krokben för ettan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in