2018-09-04, 12:30
Medlem
trailblasers avatar
Idag på jobbet så satt det en nisse och sade att vänstern lägger fram bra förslag, men det gör ju även SD "men de är ett så tokigt parti. De vill ju förbjuda aborter". Efter detta så visade han mig Linnea Claessons video. Där har vi dels indoktrineringen, men även utmaningen för SD.
2018-09-04, 12:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Ja, det är ett spel för gallerierna. Fick Svensson reda på att SD har ett stöd på 21-24% vore det katastrof för övriga partier. Genom att bluffa med SIFO/IPSOS tror jag tyvärr detta sänker SD's valresultat med en PE. 23% istället för 24% är min gissning.

"Alla gillar en vinnare" effekten vill de försöka förhindra. Därför publiserar de falska undersökningar. Kolla hur positivt media skriver om KD just nu. Fan om Bush-Thor kunde gå om häxan också, det skulle göra mig lyckligare än om SD fick 25%.
2018-09-04, 12:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vilket direkt kan översättas till att SD idag har 17 procent av befolkningens stöd enligt Sifo. Tänk hur tokigt det kan bli i de vänsterblivna dårarnas paradis.

SD har självfallet inga 17% idag utan betydligt mer. Med betoning på betydligt. Vi är så nära valdagen nu att det är praktiskt taget meningslöst att hetsa upp sig över t ex Sifos dagliga mätningar eller Inizios och Ipsos siffror, facit är bara knappt 130 timmar bort. Det är inte opinionsinstitutens mätningar i sig som är det viktigaste i nuläget, utan vad medierna kommer att hitta på och vilka växlar de kommer att dra på olika siffror och "trender" (förutom alla "avslöjanden"). De sista dagarna nu inför valet kommer att utvecklas till ett intensivt informationskrig, där opinionsundersökningarna kommer att bli en viktig faktor i detta.

Din gissning på 25% + - 2% låter bra mycket rimligare i mina öron än 16-18%.
2018-09-04, 12:37
Medlem
Kattenxs avatar
Konspirationerna börjar dugga tätt nu i tråden. Det är trist. Klart SD:are har börjat stödja KD. Om man vill att SD skall ha inflytande måste största blocket vara M-KD-SD annars blir det inget inflytande för KD. Sedan kör KD hårt på att just attrahera SD-väljare och det verkar funka ganska bra just nu. Samtidigt kommer ju SD om de får runt 20% göra ett superbra val. Det måste vara historiskt att ett parti ökar så mycket på två val. Kan ju bara vara Sossarna som varit i den ligan innan. Förstår verkligen inte varför alla SD-sympatisörer gnäller så mkt just nu.
2018-09-04, 12:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
17.2% i Sifo just nu. svd.se

Gårdagens 18.1% berodde nog på att man enbart gjorde webundersökningar under helgen.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-09-04 kl. 12:46.
2018-09-04, 12:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Idag på jobbet så satt det en nisse och sade att vänstern lägger fram bra förslag, men det gör ju även SD "men de är ett så tokigt parti. De vill ju förbjuda aborter". Efter detta så visade han mig Linnea Claessons video. Där har vi dels indoktrineringen, men även utmaningen för SD.

Det kan väl knappast finnas särskilt många potentilla SD-röstare som tar Linnea Claesson på allvar? Om det gör det så är det här landet förlorat iallafall.
2018-09-04, 12:45
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
"Alla gillar en vinnare" effekten vill de försöka förhindra. Därför publiserar de falska undersökningar. Kolla hur positivt media skriver om KD just nu. Fan om Bush-Thor kunde gå om häxan också, det skulle göra mig lyckligare än om SD fick 25%.
KD är inga favoriter hos mediaetablissemanget men nu skriver dom positivt av en anledning, i hopp om att KD tar väljare av SD.
2018-09-04, 12:45
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
17.2% i Sifo just nu.

Det går upp, det går ner, det går runt en liten bit, det är en makalös Sifo-manick. Fast luften lär gå ut deras evighetsmaskin redan på söndag.
2018-09-04, 12:53
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
17.2% i Sifo just nu. svd.se

Gårdagens 18.1% berodde nog på att man enbart gjorde webundersökningar under helgen.
Jag kan köpa och förstå att SD har tappat några procent till KD och en liten del till AfS.
Men tappet är inte gjort från 20 ner till 16-17% Min övertygelse är att tappet är från 26-27% ner till 23-24%
2018-09-04, 12:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det går upp, det går ner, det går runt en liten bit, det är en makalös Sifo-manick. Fast luften lär gå ut deras evighetsmaskin redan på söndag.

Det värsta är att hur jäkla fel Sifo än kommer att ha på söndag kväll - till och med om de "dör" i valvakans direktsändning - kommer de att återuppstå på måndag. De är som grisen Särimner...
2018-09-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Konspirationerna börjar dugga tätt nu i tråden. Det är trist. Klart SD:are har börjat stödja KD. Om man vill att SD skall ha inflytande måste största blocket vara M-KD-SD annars blir det inget inflytande för KD. Sedan kör KD hårt på att just attrahera SD-väljare och det verkar funka ganska bra just nu. Samtidigt kommer ju SD om de får runt 20% göra ett superbra val. Det måste vara historiskt att ett parti ökar så mycket på två val. Kan ju bara vara Sossarna som varit i den ligan innan. Förstår verkligen inte varför alla SD-sympatisörer gnäller så mkt just nu.
För att vi konstant blir utsatta för subtila påverkansoperationer. Om det görs här spelar det förstås ingen substantiell roll, här finns de redan övertygade.
2018-09-04, 13:00
Medlem
-DaRude-s avatar
Man kan inte lita på undersökningar.

Tyvärr kommer folk som är osäkra rösta strategiskt på de rödgröna enbart för att få bort SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in