2018-06-28, 12:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Men dina exempel är inte jämförbara, förutom tårtorna åt judar, vilket man inte borde ha rätt att neka.

I teorin är det bra om man får göra som man vill, men i praktiken har det visat sig ge konsekvensen att vissa specifika grupper nekas i väldigt stor utsträckning. Om vi inte fick den typen av konsekvenser så hade jag hällt med er, men jag tycker att ni helt enkelt bortser från verkligheten och väljer det som känns som att det borde vara rätt.
Lustigt hur det aldrig gäller gruppen "vita män".
Citera
2018-06-28, 13:30
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Är du säker på att du inte gör detta med känns rätt? Jag är av åsikten att vilken affär som helst får porta vilka eller vem som helst utan att ha en anledning. Många skulle inte porta någon ändå för det skulle vara dåligt för business på många sätt.

Om det sistnämnda stämde så skulle jag hålla med, och det är inte helt omöjligt att det gör det, men jag är betydligt mer skeptisk än du är.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lustigt hur det aldrig gäller gruppen "vita män".

Nej det lustiga här är att du antar att det är så. Ingen har pratat om huruvida det skulle gälla vita män, det du förutsätter är helt taget ur luften. Lustigt hur du hatar det svenska fotbollslandslaget.
Citera
2018-06-28, 16:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Men dina exempel är inte jämförbara, förutom tårtorna åt judar, vilket man inte borde ha rätt att neka.

I teorin är det bra om man får göra som man vill, men i praktiken har det visat sig ge konsekvensen att vissa specifika grupper nekas i väldigt stor utsträckning. Om vi inte fick den typen av konsekvenser så hade jag hällt med er, men jag tycker att ni helt enkelt bortser från verkligheten och väljer det som känns som att det borde vara rätt.
Kvinnor och fruar borde inte ha rätt att neka?
Barn borde inte ha rätt att neka. Säkerhetsvakter borde inte ha rätt att neka?
Är du fascist?
Ska vi inte vara fria människor med egen fri vilja?
Annars är det du som bortser från verkligheten.
Alla eller ingen! Det finns undantag. Du kan inte bli polis om du inte är lämplig. Du kan inte jobba som sjuksköterska om du inte tål blod och du ska inte jobba med barn om du är pedofil osv.
Citera
2018-06-28, 16:23
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kvinnor och fruar borde inte ha rätt att neka?
Barn borde inte ha rätt att neka. Säkerhetsvakter borde inte ha rätt att neka?
Är du fascist?
Ska vi inte vara fria människor med egen fri vilja?
Annars är det du som bortser från verkligheten.
Alla eller ingen! Det finns undantag. Du kan inte bli polis om du inte är lämplig. Du kan inte jobba som sjuksköterska om du inte tål blod och du ska inte jobba med barn om du är pedofil osv.

Folk som erbjuder tjänster, exempelvis restaurang-innehavare eller konditor, bör ej ha rätt att neka folk av vissa specifika skäl så som etnicitet, religion, sexualitet, kön eller hudfärg. Absolutism, "allt eller inget" är sällan koncept som är lämpliga i verkligheten.
Citera
2018-06-28, 16:40
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Om det sistnämnda stämde så skulle jag hålla med, och det är inte helt omöjligt att det gör det
Poängen är att det bestämmer affärsägarna själva och ingen ska lägga sig i. Det skulle vara dåligt för business för många som skulle välja att använda sin portningsfrihet.
Sedan är inte bögar barn som behöver din "hjälp".
Citera
2018-06-28, 17:27
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Poängen är att det bestämmer affärsägarna själva och ingen ska lägga sig i. Det skulle vara dåligt för business för många som skulle välja att använda sin portningsfrihet.
Sedan är inte bögar barn som behöver din "hjälp".

Jaja, jag har uppfattat att du tycker det, och även att andra gör det. Och jag räknar med att ni har uppfattat att jag tycker att diskrimineringslagstiftning är nödvändig.
Citera
2018-06-28, 19:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Folk som erbjuder tjänster, exempelvis restaurang-innehavare eller konditor, bör ej ha rätt att neka folk av vissa specifika skäl så som etnicitet, religion, sexualitet, kön eller hudfärg. Absolutism, "allt eller inget" är sällan koncept som är lämpliga i verkligheten.
De får neka att servera precis vem de vill när de är fria och egna företagare.
Vi har faktiskt inte infört totalitär fascism ännu.

Sen när staten står för fiolerna och allt är grå betong och brödköerna ringlar runt kvarteret ska de inte få neka någon sitt mögliga bröd.
Citera
2018-06-28, 20:35
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
De får neka att servera precis vem de vill när de är fria och egna företagare.
Vi har faktiskt inte infört totalitär fascism ännu.

Sen när staten står för fiolerna och allt är grå betong och brödköerna ringlar runt kvarteret ska de inte få neka någon sitt mögliga bröd.

Åjo, vi har visst den här "totalitära fascismen", beskåda http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/. Det här förklarar mycket, nu när jag vet vad ni syftar på med "totalitär fascism" så har jag inget emot att bli kallad för det. Jag trodde att det var på något sätt relaterat till fascism eller totalitäritet.
Citera
2018-06-28, 20:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nej det lustiga här är att du antar att det är så. Ingen har pratat om huruvida det skulle gälla vita män, det du förutsätter är helt taget ur luften. Lustigt hur du hatar det svenska fotbollslandslaget.
Vad babblar du om?
Citera
2018-06-28, 20:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Åjo, vi har visst den här "totalitära fascismen", beskåda http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/. Det här förklarar mycket, nu när jag vet vad ni syftar på med "totalitär fascism" så har jag inget emot att bli kallad för det. Jag trodde att det var på något sätt relaterat till fascism eller totalitäritet.
Det där gäller avtal, inte fri handel.
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/konditor-i-usa-fick-r%C3%A4tt-att-neka-gaypar-t%C3%A5rta-10001420
Citera
2018-06-28, 21:28
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vad babblar du om?

Oj, hade det ingenting med inlägget jag besvarade att göra? Tänka sig, jag vet hur det känns.

Citat:
Det där gäller avtal, inte fri handel.
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/konditor-i-usa-fick-r%C3%A4tt-att-neka-gaypar-t%C3%A5rta-10001420

12 §*Diskriminering är förbjuden för den som

utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten,
Citera
2018-06-28, 21:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Oj, hade det ingenting med inlägget jag besvarade att göra? Tänka sig, jag vet hur det känns.

12 §*Diskriminering är förbjuden för den som

utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten,
Och exakt ett tårtfall råkade hamna i mitt klipp?
Det är förvisso USA, men det är högsta domstolen och jag har avsevärt mycket större förtroende för dem som rättsvårdande "myndighet" än DO, som helt solklart är trasigt.
Inte ett enda fall av metooanklagelser har tagits upp av dem. Inte en enda media eller regeringen anser något annat än "fuck it, de är män"-

Vi dricker dessa mäns tårar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in