Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 22:54
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Törs man tro på 4% för AFS detta val?
Inte sannolikt, konverterar man exempelvis antalet som gillat deras Facebook sida till röster dvs 25k så får partiet cirka 0,6%. Skulle tro att man realistiskt landar någonstans emellan 1.0-2.0%, vilket inte är särskilt illa för ett första val. Oavsett resultat så bygger partiet förhoppningsvis fler lokala avdelningar och satsar vidare på EU-valet.
Citera
2018-06-27, 23:21
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Finns någon opinionsundersökning som redovisar stödet för AfS?

Den lede FI finns ju med i de flesta. Finns AfS med som fördefinierat alternativ i några undersökningar?
Det var ju någon undersökning precis vid lanseringen då AfS fick 2%, det är allt jag känner till. Vad gäller särredovisning varierar kraven mellan olika OI. En snabb googling gav mig svar på frågan men jag skriver det här så ser alla som undrar:

Krav för särredovisning:

SCB: >2,5% i en mätning.
Ipsos + Inizio: >1,5% i tre OU i rad eller >3,5% i en mätning.
Novus: >2,0% i tre OU i rad.
Demoskop: >3,0% i tre OU i rad.
Sifo: >2,0-2,5%, "varaktigt".

https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/olika-installning-till-partiredovisning-bland-opinionsinstituten
Citera
2018-06-28, 00:11
Medlem
Deltog just i en YouGov-enkät och fick sist av allt svara på frågor om vad man kommer att rösta på i valet. Alternativ för Sverige fanns inte med som alternativ, utan man fick klicka på "Annat parti", men kunde sedan inte skriva in vilket parti man planerade att rösta på (däremot kunde man skriva in vad man röstat på i förra riksdagsvalet). Någon som gjort YG-enkäter och vet hur det brukar se ut när de gör sådana undersökningar? Hur ofta får man möjlighet att skriva in AfS som svar? Uppenbarligen har man fått göra det tidigare eftersom YouGov i mars uppgav att AfS hade nästan 2 % (även om man inte särredovisade det).

Har tidigare deltagit i en Novus-undersökning. Där frågade blatten som ringde "Vilka är det?" när jag uppgav att jag skulle rösta på Alternativ för Sverige, och det var lite oklart om han ens uppfattade vad jag sa och verkligen registrerade det, trots att jag var var nästan överdrivet tydlig.

Det finns ingen anledning att vara haverist och hänfalla till konspirationstänkande i den här frågan, men onekligen kan man konstatera att det kan finnas vissa hinder för mindre och/eller nya partier i dessa opinionsundersökningar.
Senast redigerad av Amriswil 2018-06-28 kl. 00:15.
Citera
2018-06-28, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Det var ju någon undersökning precis vid lanseringen då AfS fick 2%, det är allt jag känner till. Vad gäller särredovisning varierar kraven mellan olika OI. En snabb googling gav mig svar på frågan men jag skriver det här så ser alla som undrar:

Krav för särredovisning:

https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/olika-installning-till-partiredovisning-bland-opinionsinstituten

Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Deltog just i en YouGov-enkät och fick sist av allt svara på frågor om vad man kommer att rösta på i valet. Alternativ för Sverige fanns inte med som alternativ, utan man fick klicka på "Annat parti", men kunde sedan inte skriva in vilket parti man planerade att rösta på (däremot kunde man skriva in vad man röstat på i förra riksdagsvalet). Någon som gjort YG-enkäter och vet hur det brukar se ut när de gör sådana undersökningar? Hur ofta får man möjlighet att skriva in AfS som svar? Uppenbarligen har man fått göra det tidigare eftersom YouGov i mars uppgav att AfS hade nästan 2 % (även om man inte särredovisade det).

Har tidigare deltagit i en Novus-undersökning. Där frågade blatten som ringde "Vilka är det?" när jag uppgav att jag skulle rösta på Alternativ för Sverige, och det var lite oklart om han ens uppfattade vad jag sa och verkligen registrerade det, trots att jag var var nästan överdrivet tydlig.

Det finns ingen anledning att vara haverist och hänfalla till konspirationstänkande i den här frågan, men onekligen kan man konstatera att det kan finnas vissa hinder för mindre och/eller nya partier i dessa opinionsundersökningar.
Om båda inläggen ovan stämmer, och alla OI dessutom har samma policy, då är AfD medvetet utestängda helt från att redovisas oavsett vilket stöd de faktiskt har inför detta val.
Citera
2018-06-28, 03:57
Medlem
wwrs avatar
ganska nära

På Yougovs sajt kunde jag inte hitta undersökningen nu, men den förefaller ha beställts av Metro. (Det stod så i Googles sökresultat om Yougov.)
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Metro är väl en globalistisk tidning, det är i alla fall mitt intryck. Varför skulle den beställa och publicera en undersökning som gör reklam för AfS?

Jag vet inte hur gott rykte Yougov har. Man kan visst anmäla sig själv och gå med i panelen för att tjäna pengar på att svara. Vad jag förstår speglar Yougov bara Internetanvändares åsikter.

Det är också intressant att Metro skriver att AfS har "nästan 2%", men anger inte det exakta värdet.

Citat:
De är inte uppe i två procent. Men de är ganska nära i den här mätningen. De är ju helt nya. Vi måste se lite fler mätningar innan vi kan säga mer, säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov.
Senast redigerad av wwr 2018-06-28 kl. 04:18.
Citera
2018-06-28, 07:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Naturligtvis inte. Jag skulle tro att det är mer realistiskt att SD får 60% i valet, än att AfS uppnår 4%.
(båda finns inte på kartan).

AfS är helt okänt för de flesta, och gör inte ens avtryck i gruppen "övriga partier".

Min gissning är att AfS får max 0.6% vilket skulle vara en total sensation, egentligen tror jag realistiskt på mindre.

AfS har hörts i nyheterna några gånger, bland annat ett kort inslag då Kasslern berättade att man deltog i någon sorts konferens i Ryssland. Detta är korta inslag, som ni som håller på AfS givetvis registrerar, men vanliga personer inte registrerar. Det är fler personer som hört talas om "24-årige Robins kopp-kaos" än som har hört talas om AfS

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwAE9x/robin-24-bestallde-nya-muggar--gjorde-odesdigert-misstag
Citera
2018-06-28, 07:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Naturligtvis inte. Jag skulle tro att det är mer realistiskt att SD får 60% i valet, än att AfS uppnår 4%.
(båda finns inte på kartan).

AfS är helt okänt för de flesta, och gör inte ens avtryck i gruppen "övriga partier".
Varför gör du bort dig med såna här felaktiga uttalanden? Intalar du dig saker för att du är rädd?

Enskilda digitala media som Samnytt är större än små Bonnierblaskor som Dagens Industri. Alla som läser dem känner till AfS. Alla som intresserar sig för att rösta på SD tar självklart en titt också på AfS, och deras klarspråk är vinnande. Det finns ett stort missnöje med toppstyrningen inom SD. T.ex. förre partiledaren har hoppat av från Riksdagis till AfS som enar denna opposition och erbjuder ett alternativ. 4% är bara 1/6 av de 36% som SD skulle ha fått i år om inte AfS tog 4%+ av dem.
Citera
2018-06-28, 08:19
Medlem
Doktor Porks avatar
Helt sanslöst löjligt. Nu ska man visst försöka plocka ner lanseringsfilmen för att man inte hade tillstånd att filma ett par sekunder i riksdagens lokaler.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgbpLo/riksdagsforvaltningen-vill-fa-bort-afs-film

"Vi ser allvarligt på detta". Jaja. Ännu en sak att köra på vad gäller censuren...
Citera
2018-06-28, 08:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Helt sanslöst löjligt. Nu ska man visst försöka plocka ner lanseringsfilmen för att man inte hade tillstånd att filma ett par sekunder i riksdagens lokaler.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgbpLo/riksdagsforvaltningen-vill-fa-bort-afs-film

"Vi ser allvarligt på detta". Jaja. Ännu en sak att köra på vad gäller censuren...
Väl förvaltat skulle den "censuren" kunna ge god uppmärksamhet. Aftonbladet verkar villiga att ge draghjälp.

"Vilket Sverige väljer du?" står det på skylten. - En riktig kuggfråga. Jag tvekar fortfarande mellan burkorna och AfS-yuppisarna.

De påstår sig ju vara så rakryggade. När slår de åt "andra hållet" och klär ut sig i kippa och bränner tidningar? Naturligtvis vore även det en fullständigt felriktad och idiotisk manifestation, men det har ju inte stoppat dem tidigare.
Senast redigerad av wwr 2018-06-28 kl. 08:55.
Citera
2018-06-28, 08:42
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:

Vågade man tro på Brexit?

Vågade man tro på Trump som POTUS?

Oavsett så kommer AfS påverka med sin opionsbildning.

Jag röstar AfS.
Röstar efter hjärtat inte efter taktik.
Citera
2018-06-28, 08:45
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Inte sannolikt, konverterar man exempelvis antalet som gillat deras Facebook sida till röster dvs 25k så får partiet cirka 0,6%. Skulle tro att man realistiskt landar någonstans emellan 1.0-2.0%, vilket inte är särskilt illa för ett första val. Oavsett resultat så bygger partiet förhoppningsvis fler lokala avdelningar och satsar vidare på EU-valet.

Hur många "gillar" SD, SAP, M på Zuckerbergs Ansiktsbok?

Det har inget koppling med röstprocenten alls. Varför finns det OU när de har dig?

Kolla antalet "gilla" på Ansiktsboken?!

OMG!
Citera
2018-06-28, 08:50
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade

Krav för särredovisning:

Det går inte att ange AfS som alternativ ens i OU.

Sedan är frågan, vem törs ange AfS? Finns en stigmatisering i att säga SD och AfS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in