2018-06-24, 23:59
Medlem
WolframTungstens avatar
Att något suger är på mångas läppar, ett modeord. Sluta använd det ordet på det sätt det används idag. It really sucks! Visst "influeras" språk av varandra, men nån måtta får det väl vara?
Citera
2018-06-25, 01:23
Medlem
Brasklapp
För femtioelfte gången
Loco
Guzz
Bytat
Citera
2018-06-25, 01:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
SAOL:

Tror att Charlotte Kalla är en som använder detta flitigt. Tycker själv att utövare borde användas mer och atlet låter riktigt märkligt även om SAOL har med betydelsen för friidrottare.

SAOL är enbart en slags "diagnos", "bokstavsdiagnos" hur svenskan brukas/missbrukas i dag. Atlet torde betyda närmast tyngdlyftare, med tanke på ordets ursprung. (Atlas).
Citera
2018-06-25, 05:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
SAOL är enbart en slags "diagnos", "bokstavsdiagnos" hur svenskan brukas/missbrukas i dag. Atlet torde betyda närmast tyngdlyftare, med tanke på ordets ursprung. (Atlas).

Vad menar du med det om vi ställer det i relation till den officiella beskrivningen

Citat:
Den [SAOL] innehåller 126 000 nusvenska ord med uppgifter om stavning, uttal, böjning, stil och bruklighet samt i många fall betydelse.

Wikipedia är betydligt mindre tillförlitlig och ska inte jämföras med en sanktionerad ordlista.
Citera
2018-06-25, 05:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Upptaget flera gånger är jag säker på, men jag stör mig som fan på "dagissvenskan" (förskolesvenskan för de som bygger hela sin existens på att de är pedagoger). Huvudordet här är ju "mellis" (det heter mellanmål), men det går ju vidare, så sent som idag läste jag "mammis", "pappis" och så vidare. Förkortade ord med ett jävla "is" efter. Bara detta får mig att vilja förbjuda dagis för all framtid.

Hehe, på min tid var en ”mellis” mellanöl. Kommer inte längre ihåg procentsatsen. 4,2?
Tror den förbjöds 1979.

För övrigt har jag svårt för ordet kaffebröd och sorgearbete.
Senast redigerad av Kumabjorn 2018-06-25 kl. 06:02.
Citera
2018-06-25, 07:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med det om vi ställer det i relation till den officiella beskrivningen

Wikipedia är betydligt mindre tillförlitlig och ska inte jämföras med en sanktionerad ordlista.

Att atlet ska användas i en så vid bemärkelse att man retar sig på den nutida användningen. Man skulle ju kunna bli språkpolis för mindre!
Citera
2018-06-25, 11:49
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Felat

Bytat

"En kexchoklad"
Det låter så jävla fel

"Ett kexchoklad"
Det låter så jävla fel
Angående "choklad", det beror troligtvis på att ordet inte tar slut där. "Ro hit en kexchokladkaka". Skitnödigt ord, men på det viset låter det iaf "rätt".
Citera
2018-06-27, 18:02
Medlem
SektenAnderssons avatar
Det måste bli ett slut på ”fucking”

”Kan du hämta mitt fucking jävla paraply!”

”Jag har inte sovit på fucking hela dagen!”

Ordet ”fucking” emellan meningar är olämpligt då det förstör språket genom sin enorma fulhet. Jag förstår att det är lätt som tonåring att inte tänka sig för och bara säga det eftersom att ”alla andra” säger det. Men förstår ni inte hur sjukt löjligt och omoget det låter ? Det finns inget fördelaktigt eller häftigt med ”fucking”, det gör bara så att motparten (om den är mogen) brister i respekt för er som använder det. Sluta med detta löjliga omedelbart och väx upp till stadiga individer som man kan ta på allvar istället.
Citera
2018-06-27, 18:04
Medlem
Det gäller även andra fåniga utländska ord som blandas ihop så man inte fattar..
Citera
2018-06-27, 18:04
Medlem
Vivaruss avatar
Kan vi i princip ta alla utländska ord, plocka upp en svensk bok istället. Sverige har en gång i tiden varit stolta över sina författare och författarinnor. De gör skillnad än idag, synd bara att dagens svenskar inte ens är en sorglig skugga av de svenskar som en gång vandrade i detta land.
Citera
2018-06-27, 18:24
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det löjligaste är ju svenskar som börjar använda ghetto-slang, avskyr när folk kallar mig "bror".
Citera
2018-06-27, 18:25
Medlem
BlackInNewYORK1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det löjligaste är ju svenskar som börjar använda ghetto-slang, avskyr när folk kallar mig "bror".

Detta. Tyvärr går det inflation med bror. ALLA under 25 säger bror till varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in