2018-06-27, 14:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Har också funderat i den riktningen.

Antingen förhåller det sig så att det är ett helt internt och disharmoniskt förhållande som de själva (de vuxna) har varit ansvariga för. Med ingredienser av mycket som andra har skrivit här. Sådant har ju hänt förr. Olika länkar om detta att en hel familj tas av daga av en eller två föräldrar. Orsaken till det kan ju komma utifrån, vilket det också spekulerats om (skulder, skam osv om något skulle komma fram) men ansvaret ligger ju på föräldrarna.

Men om det är en utomstående som är inblandad, så blir ju min fråga varför? Vad har man för intresse av att ta död på en hel familj? Plus två stackars barn? Utpressning mot O angående skulder eller annan påtryckning, annars skulle man komma att skada barnen? Något som O visste då, och därför ville ha dem hemma och inte i skolan? Alltså inte några reella sjukdomar, vilket göra att han måste uppfinna dem?

Dessa ledande skattejurister i O:s krets och i Lund, vilka har intresse av att deras forskningar görs, till grund för att beslut som ska fattas inom EU och Sverige, där intressenter (företag och föreningar) vill ha så mycket kvar som möjligt naturligtvis av det de tjänar och som är till gagn för dem? Lobbyister?
Då utgår jag ifrån det som O arbetade med.

Sådana här frågor ligger också och gror, men jag kan nacturligtvis inte fastställa något.

Samtidigt är jag mycket väl inne på tanken att även kvinnor kan mörda. Och då tror jag inte att morden är initierade utifrån. Kan likaväl vara MbP då.

Men finns det någon här som har en tanke om det skulle finnas en utomstående mördare? Jag blir gärna motsagd, har ingen prestige i att hålla fast vid ett scenario.

Jag tror polisens tekniker skulle ha upptäckt om det var en mördare utifrån. Att Ellie kom på den tanken/idén tror jag mest var en försvarsmekanism. Gick väl inte att tänka sej att det var föräldrarna som var skyldiga. Vilket jag har förståelse för.
Citera
2018-06-27, 14:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Har också funderat i den riktningen.

Antingen förhåller det sig så att det är ett helt internt och disharmoniskt förhållande som de själva (de vuxna) har varit ansvariga för. Med ingredienser av mycket som andra har skrivit här. Sådant har ju hänt förr. Olika länkar om detta att en hel familj tas av daga av en eller två föräldrar. Orsaken till det kan ju komma utifrån, vilket det också spekulerats om (skulder, skam osv om något skulle komma fram) men ansvaret ligger ju på föräldrarna.

Men om det är en utomstående som är inblandad, så blir ju min fråga varför? Vad har man för intresse av att ta död på en hel familj? Plus två stackars barn? Utpressning mot O angående skulder eller annan påtryckning, annars skulle man komma att skada barnen? Något som O visste då, och därför ville ha dem hemma och inte i skolan? Alltså inte några reella sjukdomar, vilket göra att han måste uppfinna dem?

Dessa ledande skattejurister i O:s krets och i Lund, vilka har intresse av att deras forskningar görs, till grund för att beslut som ska fattas inom EU och Sverige, där intressenter (företag och föreningar) vill ha så mycket kvar som möjligt naturligtvis av det de tjänar och som är till gagn för dem? Lobbyister?
Då utgår jag ifrån det som O arbetade med.

Sådana här frågor ligger också och gror, men jag kan naturligtvis inte fastställa något.

Samtidigt är jag mycket väl inne på tanken att även kvinnor kan mörda. Och då tror jag inte att morden är initierade utifrån. Kan likaväl vara MbP då.

Men finns det någon här som har en tanke om det skulle finnas en utomstående mördare? Jag blir gärna motsagd, har ingen prestige i att hålla fast vid ett scenario.
Förstår din tankegång. Men det finns mycket som talar emot en utomstående förövare, inte minst det bevittnade testamentet där båda barnen redan var borträknade.

På RK´s sida hade man undrat över det faktum att all text var utskriven på datorn. För det är ett observandum i sammanhanget. Orsaken till den fundering kring utomstående gärningsman Elli09 har framfört, kan förmodas ha samma grund; datautskrifterna. Vill du förstärka en juridisk äkthet är det säkrast att skriva för hand, därmed undanröjs ev. tvivel.

Varför lät makarna, som är juridiskt kunniga, bli att skriva ner sitt avskedsbrev för hand? De hade kunnat turas om. Allting annat var ju så noggrant uträknat och genomfört. Varför lämna något så viktigt åt slumpen?
Citera
2018-06-27, 14:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Men finns det någon här som har en tanke om det skulle finnas en utomstående mördare? Jag blir gärna motsagd, har ingen prestige i att hålla fast vid ett scenario.
Det blir ju väldigt svårt att få in det bevittnade testamentet i en sådan hypotes (det är fyra personer som ska hotas/skrämmas att skriva på - och två som blivit så rädda att de fortfarande tiger varav de sistnämnda med facit i hand borde vara så vettskrämda att de för länge sedan berättat allt för polisen). - Att få fram en motivbild är minst lika långsökt.
Citera
2018-06-27, 14:32
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror polisens tekniker skulle ha upptäckt om det var en mördare utifrån. Att Ellie kom på den tanken/idén tror jag mest var en försvarsmekanism. Gick väl inte att tänka sej att det var föräldrarna som var skyldiga. Vilket jag har förståelse för.

Kan vara så ja, det kan man förstå.

Men om själva orsaken kom utifrån, och sedan närdes detta (som tydligen var så allvarligt för dem) till en idé som ju mer de O och H eller bara H tänkte på det, desto mer kom möjligheten bli verkligare. Att komma undan den verkligheten, som för ett sunt par skulle ta sig förbi. Som skulder, skam för något och fler saker som andra redan nämnt.

En orsak som skulle kunna komma fram, då tänker jag på det som andra nämnt att något hände på hösten innan. Och vad hände i Göteborg?

Varför flyttade de just dit de gjorde?

Att det då väntades en professur i Lund? Varför blev den inte av i så fall? Det skulle vara intressant att veta. Men det är hårt i dessa höga akademiska kretsar, även inom andra discipliner. Men om den nu gick till någon annan och inte till O, var det så förfärligt för honom då?
Citera
2018-06-27, 14:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../ Varför lät makarna, som är juridiskt kunniga, bli att skriva ner sitt avskedsbrev för hand? De hade kunnat turas om. Allting annat var ju så noggrant uträknat och genomfört. Varför lämna något så viktigt åt slumpen?
Det är helt enkelt inte trovärdigt. - Är makarna inte mer nedbrutna av sorg än att de kan sätta ihop ett testamente och få detta underskrivet, för att sedan sitta och prata en stund i godan ro, har de inte varit sämre däran än att de också kunnat lägga sig vinn om att eliminera alla tvivel (inte minst för sina anförvanters skull) genom att var och en handskrivit åtminstone ett par rader sammanhängande text. - Testamentet utvisar ju också att makarna sinsemellan måste ha avhandlat en hel del praktiska frågor.
Citera
2018-06-27, 15:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
När jag ändå är igång vill jag även rekommendera Ockham som inspirerade till det induktiva Anktestet - If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Rätt jäkla applicerbart i detta gemensamma familjemord, tycker du inte?

Om du applicerar Ockhamns rakkniv på Bjärredstragedin, skulle man helt frankt kunna konstatera att det mest sannolika vore att endast en vuxen varit drivande och skyldig till mord på de övriga tre. De är så statistiken i stort sett alltid ser ut vid familicid.
Samma statistik ger vid handen ett frankt konstaterande att det är mannen i familjen som i fler än 19 fall av 20 är förövaren. Så lutar du dig mot Ockham skär du dig direkt på den vassa eggen om du försöker påskina den mycket ovanliga konstellationen med kvinnan Hanna som drivande.

O var en man som vittnen uppgivit beklagat sig ofta på jobbet över sitt mående, vars arbetsgivare sett förändring tydande på depression och ingått avtal om arbetstidsnedskärning. Samme arbetsgivare som också orolig ringde polisen redan efter några timmar när O inte kom till jobbet.
Denne man O, en aktiv doer, som varit utåtriktad och framåt, deltagit på alla skolmöten, informerat klasskamrater, kört till Tyskland, mailat om pianospelet avslut. Som aktivt varit ute på nätet och beslutat om vad som skulle raderas respektive bevaras till eftervärlden. Som därtill tänkte på sin mediokra bokproduktion i testamentet förutom att han i samma testamente också såg till att hans syster gynnades extra.
Absolut inget av detta går att verifiera gällande H.

Lek helt frankt med tanken att det inte funnits vare sig ett avskedsbrev eller det nyskrivna gemensamma testamentet. Vem är då den självskrivne prio ett misstänkte förövaren?
Om dödsorsaker och turordning inte är klarlagd - vem är till dags dato sannolik förövare?

Avskedsbrevet och det gemensamma, barnnegligerande testamentet rör till den statistiska sannolikhetskalkylen då det framstår som både O och H är förövare. Dock aldrig så mycket att H någonsin kommer vara annat än en högoddsare som drivande/ensam gärningsman.
Stoppar du in sannolikhetsraknivar eller ankor i resonemanget slår statistiken bakut och du får frankt backa från din Hanna-förövar teori.
O is the duck! If there where two ducks - O was the stronger one.
Citera
2018-06-27, 15:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om du applicerar Ockhamns rakkniv på Bjärredstragedin, skulle man helt frankt kunna konstatera att det mest sannolika vore att endast en vuxen varit drivande och skyldig till mord på de övriga tre. De är så statistiken i stort sett alltid ser ut vid familicid.
Samma statistik ger vid handen ett frankt konstaterande att det är mannen i familjen som i fler än 19 fall av 20 är förövaren. Så lutar du dig mot Ockham skär du dig direkt på den vassa eggen om du försöker påskina den mycket ovanliga konstellationen med kvinnan Hanna som drivande.

O var en man som vittnen uppgivit beklagat sig ofta på jobbet över sitt mående, vars arbetsgivare sett förändring tydande på depression och ingått avtal om arbetstidsnedskärning. Samme arbetsgivare som också orolig ringde polisen redan efter några timmar när O inte kom till jobbet.
Denne man O, en aktiv doer, som varit utåtriktad och framåt, deltagit på alla skolmöten, informerat klasskamrater, kört till Tyskland, mailat om pianospelet avslut. Som aktivt varit ute på nätet och beslutat om vad som skulle raderas respektive bevaras till eftervärlden. Som därtill tänkte på sin mediokra bokproduktion i testamentet förutom att han i samma testamente också såg till att hans syster gynnades extra.

Lek helt frankt med tanken att det inte funnits vare sig ett avskedsbrev eller det nyskrivna gemensamma testamentet. Vem är då den självskrivne prio ett misstänkte förövaren?
Om dödsorsaker och turordning inte är klarlagd - vem är till dags dato sannolik förövare?

Avskedsbrevet och det gemensamma, barnnegligerande testamentet rör till den statistiska sannolikhetskalkylen då det framstår som både O och H är förövare. Dock aldrig så mycket att H någonsin kommer vara annat än en högoddsare som drivande/ensam gärningsman.
Stoppar du in sannolikhetsraknivar eller ankor i resonemanget slår statistiken bakut och du får frankt backa från din Hanna-förövar teori.
Jag kan frankt konstatera att den här sannolikhetsargumentationen håller hela vägen.
Citera
2018-06-27, 15:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är helt enkelt inte trovärdigt. - Är makarna inte mer nedbrutna av sorg än att de kan sätta ihop ett testamente och få detta underskrivet, för att sedan sitta och prata en stund i godan ro, har de inte varit sämre däran än att de också kunnat lägga sig vinn om att eliminera alla tvivel (inte minst för sina anförvanters skull) genom att var och en handskrivit åtminstone ett par rader sammanhängande text. - Testamentet utvisar ju också att makarna sinsemellan måste ha avhandlat en hel del praktiska frågor.
Det är inte trovärdigt någonstans, nej.

Med de uppgifter vi har i dagsläget, (lutar mig främst mot pressmeddelandet, Scheele, Elli09 och RK), skulle det vara fullt teoretiskt möjligt för OH att lura HB till att skriva under. De i detalj tidigare beskrivna tricksen är inte bara enkla att genomföra för den som är målinriktad och iskall - de är t.o.m busenkla.

OH hade ett synnerligen kreativt sinnelag - det ska inte underskattas.
Citera
2018-06-27, 15:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hur ser man att någon har fått hjälp?
Blockerad syretillförsel; kvävd med kudde, plastpåse. Strypmärken.
Citera
2018-06-27, 16:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Blockerad syretillförsel; kvävd med kudde, plastpåse. Strypmärken.

Det där skulle nog tolkas som mord och inte hjälp.
Citera
2018-06-27, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Tack för dina spekulationer! Jag tycker du i stort har framfört dem på ett sakligt sätt så jag bryr mig inte om djupare penetrera de trådsanningar som du väver in som fakta eller det faktum att det kanske inte alls är ett familjemord vi har framför oss.
Citera
2018-06-27, 16:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det där skulle nog tolkas som mord och inte hjälp.
Exakt. Den/de som använde orden "hjälpa till" gjorde det förmodligen i tron att det övriga var utfört i samförstånd.

Hur hjälper man någon att dö? Att erbjuda någon hjälp är en aktiv handling, medvetet utförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in